Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Keski-Pohjanmaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Keski-Pohjanmaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu"— Esityksen transkriptio:

1 Keski-Pohjanmaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu
Anne Pesola / Ilkka Rintala

2 Tausta – maakuntauudistus
Hallitus teki ratkaisun maakunnille siirrettävistä tehtävistä. 3-portainen hallinto – selkeä työnjako kuntien, maakuntien ja valtion välillä Mm. maakuntien liittojen tehtävät ja pääosa ELYjen tehtävistä siirtyvät uusille maakunnille, samoin TE-palvelun järjestämisvastuu TEKESille siirretään ELY -keskusten tehtävistä innovaatio- ja keksintötoimintaa ja liiketoiminnan kansainvälistymistä koskevat kehittämis- ja koordinaatiotehtävät Maakunnat aloittavat toimintansa , jolloin ELY-keskukset, TE-toimistot ja maakunnan liitot lakkaavat Maakuntauudistuksen valmistelu on käynnistynyt projektijohtaja Tuomas Pöystin johdolla – projektiryhmä ja valmisteluryhmät Tavoitteena on, että hallituksen esitysluonnos tehtäväsiirtojen toteuttamisesta ja muista valmisteltavista asioista olisi valmiina vuoden 2016 lopulla.

3 Tausta – maakuntauudistus

4 Maakuntauudistuksen valmisteluryhmät
projektiryhmä Tehtävän siirrot Lakiryhmä Tehtävien sisällöllinen uudistaminen Ohjaus ja rahoitus Henkilöstö-siirrot Maakunta-digi Varautu-minen AVI-ryhmä Viestintäryhmä Hallinnonaloilla tehtävää työtä

5 Kasvupalvelun alan ”hahmotelmaa” nykyisten säädettyjen tehtävien puitteissa
Julkiset työvoima- ja yrityspalvelut työvoimapoliittisesti moitittavan menettelyn arviointi työnhakijan palveluprosessiin (työnhaun käynnistäminen, työnhakijan haastattelu, työllistymissuunnitelman laatiminen ja tarkistaminen) liittyvät tehtävät Työllistymistä edistävä monialainen yhteispalvelu (TYP) monialaisen yhteispalvelun tarpeen tunnistaminen ja ohjaaminen em. palveluun työnvälityspalvelut palvelutarpeen arviointi yhdessä kunnan ja Kelan kanssa ja monialaisen työllistymissuunnitelman laatiminen tieto- ja neuvontapalvelut asiantuntija-arvioinnit TYP-johtoryhmän asettaminen ammatinvalinta- ja uraohjaus Vuorotteluvapaa valmennukset työvoimapoliittisen lausunnon antaminen kokeilut Laitosten, viranomaisten ja elinten toimivalta sekä tehtävät ja sähköinen tiedonvaihto sovellettaessa … työvoimakoulutus (sis. yhteishankintakoulutus) työttömyysetuudella tuettu omaehtoinen opiskelu toimivaltaisen laitoksen määrittely … palkkatuki starttiraha Työntekijän ja elinkeinonharjoittajan oleskelulupa yritystoiminnan kehittämispalvelut työntekijän oleskelulupa – TE-toimisto lakisääteinen ja harkinnanvarainen kulukorvaus elinkeinonharjoittajan oleskelulupa – ELY-keskus matka- ja yöpymiskustannusten korvaus Elinkeinoelämän ja elinkeinojen sekä innovaatioympäristön kehittäminen ja rahoittaminen sekä siihen liittyvät yritys- ja neuvontapalvelut (ELY- tehtävät) muuttokustannusten korvaus työolosuhteiden järjestelytuki kuntoutus-, koulutus- tai työntekomahdollisuuden järjestäminen Yritystukilain (9/2014) mukaiset rahoituspalvelut (=yrityksen kehittämisavustus ja yritysten toimintaympäristön kehittämisavustus) kuntien lisätuki Yritysten kehittämispalvelut TE-neuvottelukunnan asettaminen Kuljetustuki muutosturvan toteuttaminen ja työllisyyspoliittinen avustus TE-toimiston asiakastietojärjestelmä Maakuntien liittojen erityistehtävät elinkeinojen kehittämisessä tukien ja korvausten myöntäminen, maksaminen ja takaisinperintä Kotouttamispalvelut – työmarkkinoille suuntautuvat maahanmuuttajat Työvoimapoliittisten lausuntojen antaminen Rajapinnat aluekehittämis- ja rakennerahastotehtäviin? työttömyysetuuden työvoimapoliittisten edellytysten selvittäminen

6 Kasvupalvelun alan ”hahmotelmaa” TE-toimistojen ja ELY-keskusten 2015 kustannuslaskennan tehtävämäärittelyjen puitteissa TE-toimistot Luottamusmiestoiminta(TE-toimisto) Työntekijöiden hakeminen avoimiin työpaikkoihin   Kääntäminen (TE-toimisto) Tieto- ja neuvontapalvelut henkilö- ja yritysasiakkaille Koulutukseen osallistuminen (TE-toimisto) Tieto- ja neuvontapalvelujen kehittävä ylläpito   ELY-keskukset Henkilöasiakkaiden palvelutarpeen arviointi Työllisyyden hoito (ELY-keskus) Yritysasiakkaiden palvelutarpeen arviointi Työllisyyspoliittiset avustukset Kotouttamislain mukainen alkukartoitus   Työvoimakoulutus Neuvonta ja ohjaus, Työnvälitys- ja yrityspalvelut, henkilöasiakkaat Muut työvoimapalvelut Neuvonta ja ohjaus, Osaamisen kehittämispalvelut, henkilöasiakkaat Lähialueyhteistyö Neuvonta ja ohjaus, Tuetun työllistymisen palvelut, henkilöasiakkaat   Maahanmuutto- pakolais- ja turvapaikanhakija-asiat Työttömyysturvaneuvonta   Työttömyysturva-asiamiehen tehtävät Neuvonta ja ohjaus, Työnvälitys- ja yrityspalvelut, työnantaja- ja yritysasiakkaat Palkkaturva(ELY) Palkkaturvan takaisinperintä Neuvonta ja ohjaus, Osaamisen kehittämispalvelut, työnantaja- ja yritysasiakkaat Tietopalvelu ja ennakointi   Yritysneuvonta Neuvonta ja ohjaus, Tuetun työllistymisen palvelut, työnantaja- ja yritysasiakkaat   Yritys-Suomi CC-palvelu TY-neuvottelukunta   Starttiraha(ELY) Palvelujen johtaminen ja kehittäminen   Elinkeinoharjoittajan oleskelulupa-asiat Palvelujen hankinta PK-yritysten kehittämispalvelut Asiakastietojärjestelmäkirjaukset Kuljetustuki (ELY-keskus) Viestintä Työllisyysperusteinen investointiavustus, kansallinen (ELY-keskus) Palkkatuki Työllisyysperusteinen investointiavustus, kansallinen (ELY-keskus) maksatustehtävät Työttömyysturvalausunto ja selvityspyyntö Työllisyysperusteinen investointiavustus, EAKR (ELY-keskus) Starttirahapäätös Työllisyysperusteinen investointiavustus, EAKR (ELY-keskus), maksatustehtävät Oikeudelliset tehtävät Organisaation valmius- ja pelastusasiat sekä väestönsuojelu Yritystuki, kansallinen (ELY-keskus) Työhyvinvoinnin edistäminen ja yhteistoiminta (TE-toimisto) Yritystuki, kansallinen (ELY-keskus), maksatustehtävät Virkistys ja harrastustoiminta (TE-toimisto) Yritystuki, EAKR (ELY-keskus) Työsuojelu (TE-toimisto) Yritystuki, EAKR (ELY-keskus), maksatustehtävät

7 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu
TEM HALLINTOUUDISTUS K-P liitto Keski-Pohjanmaan työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu Kokkola + Kase + Kannus Osakokeilu Kokkola-malli Osakokeilu Keski-Pohjanmaan maaseutualueet

8 Tausta kokeiluhankkeelle
TEM avasi haun työllisyys- ja yrityspalveluiden kokeilualueiksi Keski-Pohjanmaan liitto koordinoi ja valmisteli yhteistyössä Kokkolan kaupungin, Kosekin, Kasen ja Kannuksen kanssa hakemuksen Keski-Pohjanmaantyöllisyys ja yrityspalvelujen kokeilualueeksi Työ- ja elinkeinoministeriö hyväksyi Keski-Pohjanmaan maakunnan mukaan työvoima- ja yrityspalveluiden alueellisiin kokeiluihin Kokeiluissa valmistaudutaan vuoteen 2019, jolloin työvoima- ja yrityspalveuiden järjestämisvastuu on maakunnilla, ja jossa em. palveluja voidaan tuottaa yhteistyössä kuntien, yksityisten ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa.

9 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu
Keski-Pohjanmaan työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu toteutetaan rakentamalla Kokkolan kaupungin aluelle oma, pitkäaikaistyöttömyyttä vähentävä ja työllistymistä edistävä ns. Kokkola-malli ja Keski-Pohjamaan maaseutualueille yritysten kasvua ja työllisyyttä edistävä malli. Kokkolan kaupunki esittää alueelliseen kokeiluun Kokkola-mallia, jolla voidaan valmistautua maakunnalliseen järjestämisvastuuseen. Mallin pilotointi toteutetaan sekä Kokkolan kaupungin alueella että omana osakokeiluna Keski-Pohjanmaan maaseutualueella. Tavoitteena on hallinnonrajat ylittävän asiakaslähtöisen palvelun tuottamismallin kokeilu. Ministeriö ei kuitenkaan ole varannut määrärahaa kokeilun toteuttamiseen vaan kokeilualueet voivat käyttää mallin rakentamiseen alueellisia määrärahoja. Kokkola-mallin rakentaminen sopii alueellisen ESR-ohjelman TL 3 Työllisyys ja työvoiman liikkuvuus -teemaan.

10 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu
Kokeilun tavoiteet ja sisältö 1. Luoda työnhakija ja työnantaja-asiakaslähtöinen kokonaisvaltainen hallinnonalarajat ylittävä kustannusvaikuttava toimintamalli 2019 jälkeiseen aikaan, jolloin työvoima- ja yrityspalvelujen järjestämisvastuu maakunnalla. Kokkola-mallissa erityisesti te-toimiston, kehitysyhtiön ja kunnan työllisyys- ja sote-toimijoiden yhteistyötä ja tietojen vaihtoa tiivistetään asiakaslähtöisellä tavalla. 2. TEM-konsernin palveluja yhteensovitetaan asiakaslähtöisemmäksi kokonaisuudeksi ja maakuntauudistuksen yhteydessä yritys- ja TE-palvelut yhdistetään julkiseksi kasvupalveluksi. Kokkola-mallissa yrityslähtöiseen kasvupalveluun yhdistetään mm. kehitysyhtiön mahdollisuus julkisten yrityspalveluiden jakamiseen sekä tiedon tuottamiseen mm. osaajatarpeista.

11 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu
3. Toimintatapoja uudistavan asiakaslähtöisen työllisyyspalvelujen kokeilulla tavoitellaan 10 % säästöä työttömyydestä aiheutuviin julkisiin kustannuksiin. Kokkola-mallissa erityisenä tavoitteena on lyhentää työttömyysjaksojen kestoa, parantaa koulutuksen osuvuutta ja vähentää pitkäaikaistyöttömyyteen siirtyvien määrää. Mallissa myös seulotaan pitkäaikaistyöttömien joukkoa ja ohjataan heitä aktiivisemmin palveluiden piiriin.

12 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu
1) Työpaketti 1: Riittävä tiedonsaanti ja tietojen välittäminen. Tietojärjestelmiä on kyettävä käyttämään ristiin. Kokeilussa voidaan sopia myös viranomaisen toimivallan laajentamisista te-toimiston ja kunnan välillä. Avoin tiedonkulku mahdollistaa tehokkaan palvelumuotoilun ja alueellisen työllisyyspolitiikan toimeenpanon. Asiakkaan oikeusturva ja tietoturva ym. kysymykset on ratkaistava ja ne ovat tärkeä osa pilottia. Pilotissa selvitetään ja ratkaistaan lainsäädännöllisiä haasteita työllisyyden edistämisen ja tietojen vaihdon lisäämisen kannalta. Tämä edellyttää nykyisten toimintavaltuuksien ylittämistä ja lainsäädännön muutoksia. Vastuutaho TEM. 2) Työpaketti 2: Pilotissa luodaan tiedolla johtamisen (pääosin asiakastietoa) avulla aiempia tehokkaampia alueellisia ja kunnallisia työllisyyspalveluja yhdessä työnantajien kanssa. Tässä katsotaan hallinnonrajat ylittäen parhaita toimintatapoja. Tavoitteena on vaikuttaa merkittävästi työttömyysjaksojen lyhentämiseen ja estää siirtymiset pitkäaikaistyöttömyyteen.

13 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu
Työpaketti 3: Yrityspalvelut tuotetaan asiakaslähtöisesti niin, että yritysrajapinnassa oleva kehitysyhtiö ja te-toimisto voivat toimia aktiivisesti sekä valtion yrityspalveluja että työvoimahallinnon palveluja tarjoavana organisaationa. Yhteistyö eri toimijoiden kanssa toimii omalla alustalla, jossa on työvoiman tarjontaan ja kysyntään liittyvää tietoa.

14 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu

15 Työllisyys- ja yrityspalvelukokeilu Keski-Pohjanmaa
Projektipäällikkö (1 htv) - Hallinnointi (0,5 htv) - Yrityspalvelualusta - Pitkäaikaistyöttömät (n pv) Työelämävalmentaja (1 htv) - Henkilökohtainen ohjaus Kokkola – mallin - Palkkatukityöpaikat - Nuoret työttömät - Työllistymisen nopeutuminen ja työllisyysasteen nosto - Koordinointi alan hanketoimijoiden kesken Kasvupalveluiden kehittämispäällikkö (1 htv) - yritys- ja rekrytointipalvelut yhteen Keski-Pohjanmaan maaseutualueiden - Keskeiset toimijat Kokkolan kaupunki, Kase, Kannus, Soite, Te-toimisto, ELY-keskus + tarvittavia asiantuntijoita Keski-Pohjanmaan työllisyys- ja yrityspalvelukokeilun ohjausryhmä - Suunnittelee, ohjaa ja kehittää toimenpiteitä

16 Valmistelun eteneminen
Maakuntauudistuksen valtioneuvostotasoinen valmistelu rytmittää ja koordinoi TEM käynnistää valmistelun 6/2016 yhdessä alueiden, maakuntien ja sidosryhmien kanssa Välttämättömät säädösmuutokset valmisteltava 11/2016 (I vaihe), täydentävät/täsmentävät myöhemmin (II vaihe) 2017 ja 2018 kokeilua, kehittämistä ja sisäänajoa - alueelliset kokeilut, yksityisen palvelun pilotit, kasvuyritysten työllisyysohjelma, teknologiateollisuuden osaamis- ja kasvuohjelma (ideatasolla) jne.


Lataa ppt "Keski-Pohjanmaan työvoima- ja yrityspalvelujen alueellinen kokeilu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google