Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lions koulutus Risto Pikkupeura

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lions koulutus Risto Pikkupeura"— Esityksen transkriptio:

1 Lions koulutus Risto Pikkupeura
Miksi somettaa Lions koulutus Risto Pikkupeura

2 No kun kaikki muutkin ovat siellä
Tai meitä on ainakin käsketty. Hyviä syitä, mutta kyse on tiedottamisesta ja viestinnästä. Oikeasti kysymys siitä, haluammeko kertoa toiminnastamme ja kuinka paljon ja tärkeintä: kenelle. Tolppamainokset, sähköposti, ilmoitukset lehdissä edelleen hyviä, mutta se mistä ihmiset saavat tietoa on pirstoutunut. Some on tehokas, tavoittava ja edullinen. Some aikaansaa myös toistoa

3 Somen käyttö on kasvanut
50 + ikäisistä käyttää jo 64 % 60 v käyttää 44 % ja 70 v käyttää 26 % Nuorista käyttää % (Tilastokeskus 2017) LinkedInillä miljoona käyttäjää, WhatsUp 63 % suomalaisista (nuorista 97 %), Verkkokaupasta on ostanut 52 %, Blogeja lukee 42 %. Keskustelufoorumeille kirjoittaa vain 8 % Yrityksistä 61 % somessa, 17 % blogeissa. Nähdään markkinoinnin kanavana, sitten palaute, kolmantena rekrytointi.

4 Facebookilla 2,5 miljoonaa käyttäjää (kasvaa)
WhatsUp 2 miljoonaa (kasvaa) YouTube 1,7 miljoonaa Instagram 1 miljoona (kasvaa) Twitter 0,4 miljoonaa Facebook kasvaa erityisesti vanhemmissa ikäluokissa.

5 Yhdistys somessa Tukeudutaan edelleen vahvasti kotisivuihin ja sähköpostiin, vaikka lähes jokainen löytyisikin somesta. Facebook jakoja ja tykkäyksiä ei osata mieltää saavutuksina tai tavoitteina. Näkyvyyden kautta uusia jäseniä ja vaikuttavuutta. Käytetään usein vain tapahtumien ja yhdistystiedon kanavana

6 Miten sometaan Pitää valita teemat mistä puhuu ja vallata mielipidejohtajan asema.

7 1. Puhu niin, että halu toimi näkyy
Anna intohimon näkyä, parantakaa maailmaa. Miksi Lions toimii, iloitse siitä, tuo se esille. Kirjoita kuten puhut, ei byrokratiatekstiä. Kerro se, minkä kertoisit kaverille kahvipöydässä.

8 2. Kanava, kohderyhmä ja tavoite
Mitä tehdään ja mitä ei tehdä somessa. Selkeät ohjeet Lyhyt tähtäin: tykkääjät tai kävijät kotisivulle Pitkä tähtäin: uusia jäseniä ja toimintaa Kun nämä asiat on sovittu. Aloittakaa!

9 3. Valmistaudu epäonnistumisiin
Jossakin vaiheessa menetät kontrollin, somepöhinää, vihaviestejä jne. Kyse on käyttäjien luomasta yhteisöstä. Mieti kuitenkin miten tarvittaessa moderoit. Ei pelottavaa, mutta hallittava. Olennaista reagointi. Palaute aidosti, näkyvästi ja nopeasti

10 4. Aikaa ja mitä somella tehdään
Kuvitellaan, että suurin ongelma on kiire, ei ole ketään joka ottaisi homman. Some ei kuitenkaan vaadi paljoa mitä ei jo olisi. Sisältöä, sisältöä ja sisältöä: artikkeleita, linkityksiä, haastatteluja, kannanottoja, kuvia, videoita Ei vain kertajulkaisua, jalostakaa esimerkiksi Instagramista Faceen. Yhdistelkää ja julkaiskaa. Osallistukaa keskusteluihin, ei vain omassa kanavassa. Lista aiheista, joita tuotte esille. Sopikaa päivittäiset toimet ja kuka tekee.

11 5. Kannusta ja osallistu Seuratkaa miten teille tärkeitä aiheita käsitellään ja osallistukaa siihen. Tykätkää aiheista ja sivuista. Seuratkaa muiden kommentointia ja tekemistä. Kyse on sosiaalisesta mediasta eli ihan samasta asiasta kuin Teboilin baarissa.

12 6. Vuosikello Mitä, mihin aikaan
Viestintäsuuunnitelma, jossa tavoitteet, yhdistyksen tarina, milloin viestitään, mitä kanavia käytetään, kuka vastaa, miten onnistuminen arvioidaan. Miten jäsenet saavat tietoa yhdistyksen toiminnasta. Miten muut yhdistykset viestivät / oma asema ”Kuka yhdistystä edustaa”, on sen kasvot. Mitä materiaali käytettävissä. Miltä kuulostaa, tuoksuu ja maistuu Huumoria mukaan

13 Miten kirjoitetaan Pääasia otsikossa Lyhyesti ja tiiviisti
Käytä luetteloita Elävöitä kuvilla ja videolla Vältä virkakieltä Älä kirjoita tuohtuneena ja ALKOLUKKO.

14 Valokuva kertoo Pyri välttämään pysähtyneitä pönötyskuvia.
Elä kuvaa tapahtumissa takaa, jolloin kuvan etuala on täynnä takaraivoja Kuvaa iloisuutta, naurua ja yhdessäoloa Kultainen leikkaus on kuvan perusasioita eli jaa kuva kolmeen osaan vertikaalisesti ja horisontaalisesti. Tärkein kohde linjojen risteyskohdissa. Käytä luonnollisia raameja kohteen ympärillä saat samalla syvyyttä kuviin. Kuvaa ylempää tai alempaa. Mene lähemmäksi, kun olet riittävän lähellä mene vielä askel. Huolehti riittävästä valaistuksesta. Elä kuvaa vastavaloon.

15 Video Yksinkertaisin tapa kuvata Facebookin Live-toiminto. Älypuhelin apsissa Facebookissa lisää postaus, jolloin yksi vaihtoehto on Live- kuva. Valitse ja aloita kuvaaminen. Video tulee välittömästi näkyville face-sivullenne. Sen voi myös tallentaa. Helppo tapa kuvata on älypuhelimen kameran videotoiminto. Tallenna video esimerkiksi YouTube-palveluun, josta se on jaettavissa eri some-alustoille. Kuvaa vain noin 30 sek – 1.30 min. mittaisia videoita. Pidemmät eivät useinkaan kiinnosta. Videoi vain kun tapahtuu. Kuvauksen suhteen samat ohjeet kuin valokuvatessakin.

16 Videon kuvaaminen Voit kuvata käsivaralta, vaikka paras on käyttää jalustaa, tai edes jotakin tukea. Ei panoraamaa, ei kävelyä. Kuvaa yhdestä paikasta, korkeintaan seuraa kohdetta. Jos osaat editoida, kuvaa mahdollisimman paljon lyhyitä otoksia. iPhoneissa on kätevä editori iMovie, Play-kaupasta löytyy myös useita yksinkertaisia videoeditoreita android-puhelimille. Normaali videokamera vaatii erillisen editointiohjelman esimerkiksi Adoben Premier.


Lataa ppt "Lions koulutus Risto Pikkupeura"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google