Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kajakki Kanta-palveluiden käytön nykytilanteen kartoitus

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kajakki Kanta-palveluiden käytön nykytilanteen kartoitus"— Esityksen transkriptio:

1 Kajakki Kanta-palveluiden käytön nykytilanteen kartoitus
Anna Kärkkäinen

2 Palvelutapahtuma Palvelutapahtumaan liittyvät ongelmat
Syntyy edelleen jonkin verran turhia/tyhjiä/uusia, tosin useimmissa järjestelmissä automatiikka jo hyvällä mallilla Käyttäjän vastuu valitseeko entisen vai tekeekö uuden Haasteelliset kokonaisuudet kuten INR, ylipäätään labrat ja kuvantamiset Ehdotus haastatteluista: erotetaan labrat ja kuvantamistutkimukset muista käyntitiedoista ->näille oma palvelutapahtuma, tosiasiallisesti ei merkitystä mihin palvelutapahtumaan kuuluu vaan tutkimuspvm ratkaiseva Aikaleimat – alku ja loppupäivämäärät – ohjeistuksella selkeämmäksi esim. läheteprosesseissa Palvelutapahtuman muodostuminen esim. konsultaatiotilanteissa 1/1/2019

3 Merkinnät ja asiakirjojen arkistointi
Suostumuksenhallinnan asiakirjojen haut Hakuja tehdään edelleen erittäin paljon, paljon tästä aiheutuvaa viestiliikennettä Kevyet rajapinnat huonosti käytössä Suostumusasiakirjojen tilapäinen tallennus, vaihtelua on Merkintöjen niputtaminen asiakirjoille Asiakirjojen arkistoinnissa eroja Mitä arkistoidaan, kaikki ei vielä arkistoi kaikkea esim. labrat, kuvantamisen tiedot, muut erillisjärjestelmät Automaattihyväksyntä joillain käytössä, ei kaikilla Manuaalisen hyväksymisen viiveet (tai jää tekemättä) Automaattihyväksynnän viiveissä vaihtelua (5-30 vrk) Viivästykset - kautta linjan ei haluta yhtenäisiä sääntöjä, tarvitaan erilaisia malleja esim. perusterveydenhuoltoon ja erikoissairaanhoitoon Yhtenäisiä malleja ja ohjeita kuitenkin tarvitaan 1/1/2019

4 Omakanta Vaihtelevasti ohjataan kansalaisia Omakantaan Käytettävyys
Tyhjät palvelutapahtumat Tietojen löytäminen vaikeaa Näyttömuodot ei riittävästi standardoitu Omakannan vastuut ja prosessit – jos ohjataan käyttämään Omakantaa, miten prosessi jatkuu, kenellä vastuu jatkohoidosta Herätteet ja tiedoksi saannin kuittaaminen? Miten sovittu paikallisissa palveluissa? Tärkeää pohtia, jos halutaan omakantaa enemmän hyödyntää Omakannan ja paikallisen asioinnin suhde Hoidon suunnittelun dokumentointi Omakannan käytön ohjeistaminen ja siihen liittyvät vastuut (organisaatio vs. kela) 1/1/2019

5 Kannan hyödyntäminen Lääkityksen kokonaishallinta
Reseptikeskusta hyödynnetään vaihtelevasti Toimintamallit, käyttäjän haettava itse tiedot reseptikeskuksesta Haetaan tietoja uusimispyyntöjä käsitellessä, vähemmän silloin kun tehdään uusi resepti Sähköisen lääkemääräyksen hakujen hitaus Hakujen rajausmahdollisuudet, hakutekijät Arkistosta hakuja tehdään vähän, hakujen toteutus vaihtelee järjestelmittäin, samoin tietojen näyttäminen Osalla integroitu omaan kertomukseen, osalla ei Molemmilla malleilla kannatusta Hakujen kehittäminen Tarpeita hakujen rajaukseen: mm. erikoisalakohtaiset haut Muuten ollut jonkin verran järjestelmäkohtaisia hitauksia, korjattü 1/1/2019

6 Sote-integraation nykytila
Sosiaali- ja terveydenhuollon rekisterien käsittely monimutkaista Suostumuksilla tiedot käytettävissä Jos suostumuksia ja käyttöoikeuksia ei ole saatu kuntoon, tiedot eivät ole kattavasti käytettävissä -> potilasturvallisuus Yhteiset asiakirjat/ tiedot esim. lääkitys, labrat 1/1/2019

7 Kansallinen Terveysarkisto
Hyviä käytäntöjä Merkintöjen hyväksyminen tarvittaessa käyttäjän toimesta, muulloin automaatti Toimintamallien muutokset organisaatioissa Muutoksen johtaminen ja alueellinen yhteistyö Kirjaamiskäytännöt yhdenmukaisiksi Omakannan aktiivinen hyödyntäminen esim. labratulokset ja hoito-ohjeet Potilaan huomiointi kirjaamisessa Kanta-haut muualta muuttaneiden tilanteissa (pienet lapset) Kansallinen Terveysarkisto

8 Kehittämistarpeita Viranomaisraportit Kanta-palvelun kautta, esim. oikeuslääketieteelliseen toimitettavat asiakirjat Todistusten välitys sähköisesti Kelalle ym. Tuotannon aikaisiin virhetilanteisiin liittyvät ongelmat ja yhteistyö selvittelyssä Virheellisten tietojen korjaaminen Kannassa Erilaisia käytäntöjä järjestelmittäin Korjaustyökalujen puutteita Korjauksen onnistumisen tarkistaminen Epikriisien lähettämisestä luopuminen, jos voidaan hoitaa Omakannan kautta? Tilastotiedot Kannan käytöstä Tukea toimintamallien muutokseen 1/1/2019

9 Kehittämisprosesseista
Määrittely-yhteistyö toimittajien kanssa Määrittelyjen läpikäynti, kyselytunteja Toimittajien keskinäistä sparrausta Testauskäytännöt kankeita ja hitaita, paljon toisen osapuolen odottelua Ketteryyttä, yhteistyötä ja uusia toimintamalleja kaivataan Kuormitustestaukseen tarvitaan ympäristö myös Kansalliset yhteiset toteutukset Mitä tehdään jokaiseen järjestelmään, mitä keskitetysti Vrt. Kelain 1/1/2019

10 Keskeiset kehittämiskohteet
Tuotannonaikaisten ongelmien selvitysprosessit Omakannan käytettävyyden kehittäminen Omakantaan liittyvien prosessien kehittäminen ja vastuut Asiakirjojen viivästämisen käytäntöjen yhtenäistäminen 1/1/2019

11 Kehittämisehdotukset ja muutostoiveet osoitteeseen
Kiitos! Kehittämisehdotukset ja muutostoiveet osoitteeseen 1/1/2019


Lataa ppt "Kajakki Kanta-palveluiden käytön nykytilanteen kartoitus"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google