Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HOAY:n Yhteysopettajaseminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HOAY:n Yhteysopettajaseminaari"— Esityksen transkriptio:

1 HOAY:n Yhteysopettajaseminaari 23.-24.10.2009
Hyvinkää, Rantasipi-Sveitsi

2 Yhteysopettajaseminaari
Veroasiaa Kysymys: ”Keltainen verovähennyspaperi tulisi saada jo maaliskuussa. Yrittäjien puolisot jättää ilmoituksensa silloin." HOAY on perinteisesti neuvotellut Uudenmaan veroviraston kanssa opettajien verovähennyksistä ja onnistunut hyvin Sekä opettajien että verottajan työtä on helpottanut yhtenäisen lomakkeen käyttö Veroviranomaiset katkaisivat tämän neuvotteluperinteen yksipuolisella ilmoituksella syksyllä 2009 Perusteluna opettajien tasavertainen kohtelu Edelleen Opettaja-lehdessä tietoa aiheesta Yhdistys harkitsee, millaista veropalvelua jatkossa voimme tarjota 23. – Yhteysopettajaseminaari

3 Rehtorin opetusvelvollisuudesta
Kysymys: ”Onko Helsingin linjana se, että rehtorin opetusvelvollisuuteen kuuluvia tunteja voi pitää ns. resurssitunteina (ei varsinaista opetusta, vaan rehtori on nimellisesti käytettävissä, tavattavissa tms.) Jos voi, kuinka paljon? ”Rehtorin työaika on kokonaistyöaika, joka soveltuvin osin on oppilaitoksen toiminnalliset vaatimukset huomioon ottava toimistotyöaika.” OVTES, osio B, III Työaika, 9§ Opetusvirastolla ei ole linjausta asiaan. Rehtorit kohdentavat koulun tuntikehysresurssin pedagogisesti järkevästi ja asianmukaisesti. 23. – Yhteysopettajaseminaari

4 Rehtorin opetusvelvollisuudesta
Kysymys: ”Kuinka paljon pienen (alle 170 oppilasta) koulun johtajalla tulisi olla todellisia oppitunteja pidettävänä?” Peruskoulun rehtorin opetusvelvollisuus määräytyy ns. porrien, eli palkkaperusteryhmien mukaan. Kysymyksestä ei ilmene, montako porria koululla on. 23. – Yhteysopettajaseminaari

5 Rehtorin opetusvelvollisuudesta
Vuosiluokkien 1–6 koulun rehtorin viikoittainen opetustuntien lukumäärä Koulun palkkaperusteryhmien lm Opetustunnit viikossa 12– –13 18– –12 24– –10 30– –7 36– –6 42– –2 Vuosiluokkien 7–9 koulun rehtorin viikoittainen opetustuntien lukumäärä 1– –12 4– –10 10– –8 21– –7 26– –5 31– –2 23. – Yhteysopettajaseminaari

6 Rehtorin opetusvelvollisuudesta
Kysymys: ”Voiko rehtori hoitaa työtehtäviään ulkomailta käsin (ulkomaanmatkat ilman virkavapaata)?” OVTES, osio B, III Työaika, 9§9, 1 mom. Pöytäkirjamerkintä ”Rehtorin tehtävät ovat osittain sellaisia, että niiden tekeminen toimistotyöajan puitteissa on vaikeaa sekä osittain sellaisia, jotka on tehtävä tai voidaan tarkoituksenmukaisimmin tehdä muualla kuin koululla. Työmäärä vaihtelee lukuvuoden eri aikoina huomattavasti. Näistä syistä työaika muodostuu joustavaksi lukuvuoden eri aikoina ja päivittäinkin poiketen tältä osin toimistotyöajasta.” Osin työtehtäviä voin tehdä (tavoitettavissa esim. puhelimitse), osin ei tietenkään (esim. akuutti kriisi koululla) Virkamatka ei vaadi virkavapaata, tietävätkö opettajat oikeasti, millä matkalla rehtori on ollut, onko vuosilomalla? Viranhoitomatkalla? virkamatkalla? Muulla virkaehtosopimuksen mukaisella matkalla? Avoimuus, rehtori ei tietenkään tilivelvollinen, mutta etukäteen kertominen lisää luottamusta 23. – Yhteysopettajaseminaari

7 Oppitunnin pituus ja opettajien tauko-oikeus
Kysymys: ”Oppitunnilla opetusta pitää antaa vähintään 45 min. Onko opettajalla mitään tauko-oikeutta? Oppilaillahan on välitunteja. Voiko rehtori määrätä opettajan antamaan tukiopetusta välitunnilla?” Oppitunnin pituus on 60 minuuttia, josta opetusta on annettava vähintään 45 min. Opettajilla ei ole virkaehtosopimukseen kirjattua tauko-oikeutta. Opettaja on työnantajan käytettävissä koko tunnin. Rehtori voi määrätä antamaan tukiopetusta välitunnilla. Mikäli tukiopetusta annetaan välitunnilla siitä ei makseta erillistä korvausta Opettajan pedagoginen näkemys siitä, milloin tukiopetusta kannattaa antaa ja minkä kestoisena 23. – Yhteysopettajaseminaari

8 Oppitunnin pituus ja opettajien tauko-oikeus
Kysymys: ”Mikä on erityisopetuksessa olevien opettajien tuntien valmistautumien tuntiin, jos opettajilla ei ole aikaa kuin vartin taukoon, koska välitunnit menevät erityistä tukea vaativien oppilaiden valvontaan tai vastuuvalvonnassa, suhteessa yleisopetuksessa oleviin opettajiin?” Tuntien valmistelu ja tuntiin valmistautuminen kuuluvat opettajan perustehtävään. Valmistelu- ja jälkityö eivät sisälly oppituntiin (60 min). Virkaehtosopimus ei määrittele opettajan työajalle taukoja. Työpäivä ei kuitenkaan saa muodostua kohtuuttomaksi. Vrt. välituntivalvonnat yms. Valmistelu vaatii aikaa, ei ole tarkoituksenmukaista jättää välitunneille Monistaminen yms. pitäisi tehdä ennen tai jälkeen työpäivän Rehtorin organisointikyky, lukujärjestykset tehtävä niin, että jää aikaa myös tauoille Jokainen tarvitsee luonnollisestikin taukoja Esim. välituntitilanteessa opettajalla ei ole taukoa, ja jotenkin siitäkin pitää selvitä  ennakoiminen Toki erityisoppilaiden kanssa tilanteet ovat normaaliopetusta yllättävämpiä ja ennakoimattomampia, eli ymmärrän ”tuskan”  yhteistyötä kollegoiden kanssa, avustajien apua, välituntien uudelleen organisoimista jne. 23. – Yhteysopettajaseminaari

9 Yhteysopettajaseminaari
TVA -kriteereistä Kysymys: ”Mitä toimenpiteitä pitäisi tehdä, jotta Helsingissä otettaisiin monen muun kunnan tapaan TVA -listalle vieraalla kielellä opettavat? Mitä ”todisteita” tarvitaan vielä? Kaupunki haluaa tarjota kaksikielistä opetusta, mutta siihen ei kuitenkaan osoiteta mitään lisäresurssia (mm. lisämäärärahat materiaaleihin) eikä lisätyötä/työn vaativuutta korvata? Viikoittainen työtuntimäärä on huomattavasti suurempi kuin muilla, koska opetusmateriaalia on valmistettava itse.” HOAY on esittänyt vieraalla kielellä opettamista TVA -kriteeriksi. Neuvotteluissa tätä tavoitetta ei saavutettu. - HOAY:n TVA-lista 23. – Yhteysopettajaseminaari


Lataa ppt "HOAY:n Yhteysopettajaseminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google