Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Täydennyskoulutuksen yhteistyö ja avunanto - kehittämispäivät

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Täydennyskoulutuksen yhteistyö ja avunanto - kehittämispäivät"— Esityksen transkriptio:

1 Täydennyskoulutuksen yhteistyö ja avunanto - kehittämispäivät
Lapin erityispiirteitä opettajien täydennyskoulutuksen järjestämisessä Ranua - Japanitalo Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

2 Onko meillä erityispiirteitä – onko ”luu” Lapissa tavallista suurempi?
Mistä näkökulmasta asiaan pääsisi käsiksi? Mikä on ajankohtaista ja mikä on vuosien varrella muuttunut? Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

3 Lapin aikuiskoulutusstrategia on tekeillä
VISIO 2020 Suomen huipulla – Lapissa – on laadukkaat ja joustavat jatkuvan oppimisen pitkospuut, jotka takaavat tulevaisuuden osaamisen, työn ja hyvinvoinnin. (Lapin aikuiskoulutusprojekti, luonnoksen mukainen teksti) Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

4 Aikuiskoulutuksen muodot
Toisen asteen ammatillinen koulutus Ammattikorkeakoulun aikuiskoulutus Yliopistojen aikuiskoulutus Kansanopistot Kesäyliopistot Kansalais- ja työväenopistot Ilta- ja aikuislukiot Työnantajien järjestämä henkilöstökoulutus Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

5 Toimenpidekokonaisuudet strategiassa
Maakunnan ja sen asukkaiden yhteisöllisyyden, yrittäjyyden ja hyvinvoinnin vahvistaminen Maakunnan osaamisen vahvistaminen Aikuiskoulutukseen liittyvän tutkimuksen ja ennakoinnin kehittäminen Aikuiskoulutuspalvelujen sekä verkostoitumisen edistäminen Aikuiskoulutuksen pedagoginen kehittäminen Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

6 Suomen huipulla – Lapissa…
Olosuhteet asettavat haasteellisen toimintaympäristön aikuiskoulutuksen kehittämiselle (mm. pitkät välimatkat) Huolimatta haasteellisista olosuhteista täällä tähdätään aikuiskoulutuksen kehittämisessä korkealle Lapissa tehdään yhdessä ja yhteisiin päämääriin pyrkien laadukasta aikuiskoulutusta Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

7 On laadukkaat… Koulutus on asiakaslähtöistä ja osuvaa
Laadukas koulutus edellyttää osaavia opettajia, hyviä oppimisympäristöjä ja työelämälähtöisyyttä Aikuiskoulutus on osa maakunnan tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoimintaa Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

8 ja joustavat… Aikuiskoulutus on reagointiherkkä ja valpas huomaamaan työelämän ja opiskelijoiden muuttuvat vaatimukset Aikuisopiskelijoille joustavuus tarkoittaa opintojen sovittamista elämäntilanteeseen ja jo opitun osaamisen tunnistamista Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

9 Jatkuvan oppimisen pitkospuut…
Jatkuva oppiminen on jokaisen oikeus, mutta ei velvollisuus Jatkuvaa oppimista tapahtuu koko ajan niin yksilö-, ryhmä- kuin organisaatiotasolla Pitkospuut kuvaavat aikuiskoulutuksen kokonaisuutta mättäältä mättäälle kulkemista → Opettajien kohdalla tarkoittaa ainakin, että perus- ja täydennyskoulutuksen jatkumo on turvattu. Miten tämä toteutuu Lapissa, jossa on vain kuvataiteen aineenopettajakoulutusta? Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

10 jotka takaavat tulevaisuuden osaamisen, työn ja hyvinvoinnin…
Maakunnan menestyminen on pitkälti kiinni siitä, kuinka omaksutaan tulevaisuuden osaamisvaatimukset kuten kansainvälistyminen, verkostoissa toimiminen, erikoistuminen, monialaisuus ja luovuus Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

11 Vision arvoperusta Oppija- ja asiakaslähtöisyys
Työelämälähtöisyys ja -läheisyys Tasa-arvoisuus ja syrjimättömyys Yhteistyö Kansainvälisyys (esim. kolme rajanaapuria) Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

12 Jatkuva oppiminen Elinikäinen oppiminen on osa arkea, jolloin työssä ja vapaa-ajalla oppiminen asettuvat formaalin koulutuksen rinnalle Aikuiskoulutusstrategiassa jatkuvaa oppimista on lähestytty yksilöiden ja organisaatioiden yhteisen kehittämisen kautta Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

13 Onko meillä jatkuvan oppimisen pitkospuissa lahoja lankkuja – millaisista paikoista ne löytyvät ja miten ne paikataan? Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

14 Mikä tekee täydennyskoulutuksen Lapissa haasteelliseksi?
Pitkät välimatkat ja niistä aiheutuvat kustannukset vaikeuttavat Lapissa merkittävästi henkilöstökoulutukseen osallistumista Lappi ei ole yksi, vaan koulutuksen saavutettavuus vaihtelee alueittain; esim. Rovaniemi, Savukoski Sopivia sijaisia on kaupunkikuntien ulkopuolella vaikea löytää → täydennyskoulutus (op-koulutus) painottuu viikonloppuihin ja tapahtuu verkossa Opettajan työaikakysymykset kaikkialla ongelmana – milloin voi irrottautua, ovatko vesot ainoa mahdollisuus? Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

15 Ominaista myös, että… Yhteistyöhakuisuus ja verkostoituminen koulutuksen järjestämisessä on lisääntynyt Koulutustarjontaa on sinänsä aivan riittävästi, on jopa ”koulutusähkyn” vaara olemassa Laajentunut hanketoiminta on muuttanut täydennyskoulutuksen kenttää ehkä eniten – entä sitten, kun hankkeet loppuvat? Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

16 OPPILAITOKSET LAPISSA 2011
Lkm Opisk. Pt. opett. Peruskoulut 124 17 560 1 496 -joista erityiskouluja 4 Lukiot 23 3 054 263 Ammatilliset oppilaitokset 1) 7 6 475 740 Ammattikorkeakoulut 2) 3 5 925 291 Yliopisto 1 4 830 210 Kansanopistot 5 483 56 Päätoimiset yhteensä 38 327 3 056 Kansalaisopistot 16 24 168 87 Musiikkioppilaitokset 1 510 53 Kesäyliopisto 2 148 Lapin Balettiopisto 239 Lapin Kuvataidekoulu 164 Mukana Ammattiopisto Luovi/Ylitornio, Lapin urheiluopisto Mukana Humanistinen AMK/Tornio Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

17 MIKÄ OPETTAJAA HARMITTAA?
Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

18 Miksi opettajien täydennyskoulutus ei vastaa tarpeita?
Koulutus on teoreettista, ei hyödynnettävää ( 25 kpl; 29,4 %) Sisältö ei vastaa tavoitteita, hinta / laatu suhde ( 23 kpl; 27,1 %) Ei ole tarjontaa omaan oppiaineeseen ( 17 kpl; 20,0 %) VESO -koulutus turhauttavaa ( 5 kpl; 5,9 %) Muita syitä ( 15 kpl; 17,6 %) (Itä-Suomen aluehallintoviraston kysely 2010) Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

19 Johtopäätökset Ei lisää määrää, vaan kohdennettuja sisältöjä.
Raha yksin ei ratkaise kehittämistehtävissä, vaan ajattelijat, kehittämisintoiset tekijät, yhteistyö - IHMISET eli henkilöresurssit Haluamme pysyä ”ajan tasalla” koko maassa – millä keinoin pirstaleisuus ja osittainen epätasa-arvo OKM:n hallinnonalalla olisi koottavissa? Opettajien työaikakysymys olisi ratkaistava (veso-koulutusta koskeva OVTES) Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

20 Eri toimijoiden roolit
OKM:n ohjeistus määrittää sinänsä selkeästi valtion rahoittaman täydennyskoulutuksen järjestämisen Lapissa toimijoita tässä lähinnä AVI ja Lapin yliopisto sekä kesäyliopisto Opetushallitus kehittämishankkeissa tapahtuvan koulutuksen kautta AVIn rooli (yhteistyössä Ely-keskuksen kanssa) oikeusturvaan, turvallisuuteen ja hyvinvointiin liittyvä koulutus sekä ajankohtaisen koulutuspoliittisen informaation välittäminen Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat

21 Pienin askelin eteenpäin joko saappaissa pitkospuita pitkin tai nappaskengissä!
Lapin aluehallintovirasto, Elisa Suutala, Peruspalvelut, oikeusturva ja luvat


Lataa ppt "Täydennyskoulutuksen yhteistyö ja avunanto - kehittämispäivät"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google