Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Epäiltyjen rekisteri Epri
ohjeistusta ja valvontaa kehitetään Tiedotustilaisuus Poliisihallitus
2
Epäiltyjen tietojärjestelmä
poliisin salainen tiedustelurekisteri Poliisijohtaja Tomi Vuori
3
Epäiltyjen tietojärjestelmä
Pitkän kehityksen tulos, vanhat kirjaamiskäytännöt, vanha tekninen alusta Nimenomaan tiedustelurekisteri Keskeistä erottaa asiaan liittyvät eri prosessit: rekisterinpito, laillisuusvalvonta, toiminnallinen ohjaus, esitutkinta Poliisihallitus – keskusrikospoliisi – HALTIK Poliisihallituksen tavoitteena on ollut ensin turvata esitutkinta, sitten laatia selvitys ja tehdä tarvittavat korjaukset Ehdottomasti salassa pidettävä rekisteri (julkisuuslaki 24 § 1.4) Helsingin HO nro 557 R 16/320 => ei saa todistaa, ei edes asianosaisjulkinen
4
Rikostiedustelua tukevan lainsäädännön kehittäminen
Rikostiedustelutiedon käsittelyä määrittelevät säädökset ovat osittain epäjohdonmukaisia ja vaikeasti tulkittavia. Tavoitteena toiminnallisesti selkeä lainsäädäntö joka itsessään edesauttaa yksityisyyden suojan toteutumista. Tarpeettomien tai virheellisten tietojen tallettaminen ja muu käsittely on haitallista niin yksilön yksityisyyden kuin poliisitoiminnan tehokkuuden kannalta. Sisäministeriö asettanut hankkeen valmistelemaan ehdotukset poliisin henkilötietojen käsittelyä koskevan lainsäädännön kokonaisuudistukseksi (SMDno , ) Yhtenä tavoitteena mahdollistaa tiedustelutiedon ja avoimista lähteistä saatavan tiedon riittävä käsittely analyysitoiminnot mukaan luettuna. 4
5
Rekisterinpitäjän tehtävät poliisissa 2015
Sisäministeriö Suunnittelee, johtaa, kehittää ja valvoo henkilötietojen käsittelyä poliisissa Valtakunnallisten henkilörekisterien rekisterinpitäjä (ml. poliisi- ja hallintoasiain tietojärjestelmien sisällön oikeellisuuden ylläpito ja valvonta) Tarkastusoikeuden toteuttaminen Poliisihallitus POLIISILAITOSTA KESKUS-RIKOSPOLIISI POLIISI-AMMATTI-KORKEAKOULU SUOJELU-POLIISI Vastaa lainmukaisesta käsittelystä ja hyvän tietojenkäsittelytavan edistämisestä poliisiyksikössä Yksikkökohtaisten henkilörekisterien rekisterinpitäjä Epäiltyjen tietojärjestelmän sisällön oikeellisuuden ylläpito ja valvonta
6
Rekisterinpitäjän tehtävät poliisissa 2016
Sisäministeriö Suunnittelee, johtaa, kehittää ja valvoo henkilötietojen käsittelyä poliisissa Valtakunnallisten henkilörekisterien rekisterinpitäjä (ml. valtakunnallisten tietojärjestelmän sisällön oikeellisuuden ylläpito ja valvonta) Tarkastusoikeuden toteuttaminen Poliisihallitus POLIISILAITOSTA KESKUS-RIKOSPOLIISI POLIISI-AMMATTI-KORKEAKOULU SUOJELU-POLIISI Vastaa lainmukaisesta käsittelystä ja hyvän tietojenkäsittelytavan edistämisestä poliisiyksikössä Yksikkökohtaisten henkilörekisterien rekisterinpitäjä Epäiltyjen tietojärjestelmän sisällön oikeellisuuden ylläpito ja valvonta
8
Eprin tarkastus Poliisiylitarkastaja Janne Paavola
9
Epäiltyjen tietojärjestelmän (EPRI) tarkastus
Esityksen rakenne Rekisterin tarkastaminen Tarkastuksen kohde Poistoesitysten käsittely Tarkastuksen tulokset Poistamisen perusteita Tulosten arviointi Suoritettuja toimenpiteitä
10
Rekisterin tarkastaminen
Poliisihallinnossa on suoritettu vuosien aikana kattava Epri- rekisterin tietosisällön lainmukaisuuden tarkastus Suoritetun tarkastuksen taustalla muun muassa eduskunnan hallintovaliokunnalle (HaVM 16/2014) annettavaan selvitykseen valmistautuminen miten varmistetaan Eprin:n ja muiden rekisterin tietojen sisällön ja käsittelyn virheettömyys toimenpiteet koulutuksen, ohjeistuksen ja valvonnan kehittämisestä rekisterin valvontaan ja sisältöön liittyneet rikosepäilyt Tarkastuksen suorittamista varten asetettiin työryhmä, jossa Poliisihallituksen, keskusrikospoliisin ja paikallispoliisin edustus Poliisihallituksen ohje tarkastuksen suorittamisesta vahvistettiin
11
Rekisterin tarkastaminen
Poliisin henkilötietolain mukaan Epriin voidaan tallentaa poliisin tehtävien suorittamiseksi rikostiedustelu-, tarkkailu- ja havaintotietoja henkilöistä, joiden on syytä epäillä: syyllistyvän tai syyllistyneen rikokseen, josta saattaa seurata vankeutta, tai myötävaikuttavan tai myötävaikuttaneen rikokseen, josta saattaa seurata enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, tai huumausaineen käyttörikoksen rekisteröinti muussa roolissa ei ole mahdollista Rikoksesta epäillyn tai myötävaikuttajan tietojen lisäksi voidaan ilmoituksen yhteydessä tallettaa tietoja rikosten potentiaalisista tai todellista uhreista
12
Rekisterin tarkastaminen
Tarkastuksen kohteena ovat olleet kaikki voimassaolevat rekisteröityjä henkilöitä koskevat ensitallennukset Ensitallennus: ilmoitussyöttö, jolla henkilö rekisteröity Epriin joko epäiltynä tai myötävaikuttajana Kattavat yksikkökohtaiset tiedot tarkastettavista syötöistä/ensitallennuksista on saatu keskitetysti Haltikilta uuden poliisiyksikköjaon mukaisesti jaoteltuina tilanteen mukaan tehdyn rekisteriajon mukaan epäillyksi tai myötävaikuttajiksi poliisin toimesta Epriin rekisteröityjä henkilöitä oli yhteensä kpl
13
Rekisterin tarkastaminen
Tarkastuksen yhteydessä käytiin läpi yksitellen jokaisen ensitallennuksen tiedot, rikosnimike ja rooli sekä kuvaus (tiivistelmä ja selostusosa) Samalla suoritettiin tallennuksen lainmukaisuuden edellytyksien arviointi mahdollisten muutosten/täydennysten dokumentointi rekisteröintiperusteen tilastointi (JR-toiminta) tarkastuksen pöytäkirjaaminen
14
Rekisterin tarkastaminen
Tarkastus suoritettiin Poliisihallituksen laillisuusvalvonnan johdolla poliisilaitosten oikeusyksiköiden koordinoimana Poliisihallituksessa suoritettiin tietyt erikseen määritellyt tarkastukset keskitetysti Tarkastukseen osallistui yhteensä 87 poliisimiestä Poliisihallitus nimesi tarkastajat yksiköiden esitysten perusteella Tarkastus suoritettiin poliisiyksiköissä – välisenä aikana Aikaa tarkastukseen käytettiin noin 3 htv
15
Rekisterin tarkastaminen
Tarkastusraportti luovutettiin poliisiylijohtajalle Poistoesitykset sekä eräät valikoidut syötöt taulukoitiin ja toimitettiin Poliisihallituksen rekisterinpitoon käsiteltäväksi Poistoesitysten käsittelyä varten asetettiin uusi Poliisihallituksen työryhmä, joka käsitteli jokaisen poistoesityksen erikseen ja dokumentoi lopputuloksen poistoesitysten käsittely valmistui Poliisihallituksessa päätös poistettavista rekisteröinneistä on tehty Poliisihallituksessa
16
Tarkastuksen tulokset
Poliisiyksiköissä tarkastetuista rekisteröinnistä: lainmukaiseksi todettiin (95,24 %) rekisteröintiä täydennettiin 709 (1,42%) rekisteröintiä poistettavaksi esitettiin 1669 (3,34 %) rekisteröintiä muutoin saatettiin Pohan käsiteltäväksi 240 rekisteröintiä
17
Poistoesitysten käsittely Poliisihallituksessa
Poliisihallituksessa käsitellyistä 1669 poistettavaksi esitetystä ja 240 muusta rekisterimerkinnästä on poistettu rekisteristä 1278 (66,95 %) merkintää on säilytetty 574 (30,70 %) merkintää
18
Tarkastuksen lopputulos
Tarkastuksen lopputuloksena rekisteristä on tällä hetkellä poistettu yhteensä 1278 rekisteröintiä (2,56 %) lainmukaiseksi todettu yhtensä rekisteröintiä (97,33 %)
19
Poistoperusteita Poistettujen rekisteröintien poistoperusteita ovat olleet pääasiassa: kirjauksen puutteelliset perustelut rekisterimerkinnän kuvauksesta ei selvinnyt olosuhteet, jotka osoittaisivat riittävän perusteen rekisteriin merkitsemiselle rekisteröintiajankohtana rekisteröinnin oikaiseminen tai täydentäminen ei ole ollut mahdollista tietojen tarpeettomuus päällekkäisyys muiden rekistereiden kanssa olosuhteiden tulkinnanvaraisuus erityisesti myötävaikuttamisen säädettyjen edellytyksien täyttyminen
20
Tulosten arviointi Lähtökohtana tulee olla kaikkien poliisin rekistereiden sisällön tarpeellisuus, virheettömyys ja lainmukaisuus Tarkastuksen tuloksia arvioitaessa voidaan ottaa huomioon rikostiedustelutietojen käyttötarkoitus ja luonne normiston tulkinnanvaraisuus tapauskohtainen harkintamahdollisuus Tahallista virheellistä menettelyä ei tarkastuksen yhteydessä ole havaittu Tarkastuksen tulosten mahdollinen ulkopuolinen arviointi mahdollinen (Tietosuojavaltuutettu, SM, yleiset laillisuusvalvojat) Poistoperusteiden mahdollinen uudelleenarviointi vireillä olevan rikosprosessin päättymisen jälkeen
21
Suoritettuja toimenpiteitä
Poliisin rekistereiden valvontaa on tehostettu ja ohjeistusta tarkennettu Rekisterien valvonta yksi laillisuusvalvonnan painopistealue Rekisterien valvontaan kohdennettuja resursseja vahvistettu Vastuutahojen keskinäisiä rooleja selvennetty Uusittu epri-ohjeistus voimaan lukien Rekistereiden käyttöä koskevat ohjeet voimaan Vireillä SM:n hallinnonalan ja poliisin laillisuusvalvontaohjeistuksen päivittäminen Tietojärjestelmähankkeiden toteutus Poliisin henkilötietolain kokonaisuudistus
22
Eprin ohjeistus Poliisitarkastaja Juha Henttala
23
Yleistä Epäiltyjen tietojärjestelmä on poliisin tiedustelurekisteri, johon tiedonhankinnassa saadut rikostiedustelutiedot kirjataan Turvallisuusympäristön muutosten ennakointi sekä niihin reagointi vaati viranomaisilta yhä parempaa tilannetietoisuutta, ennakointikykyä ja yhteistyötä Poliisin tiedonhankinta ja rikostiedustelutoiminta tukee toimintaympäristöön liittyvän tilannekuvan muodostamista ja rikosten sekä muiden uhkien ennalta ehkäisemistä ja torjuntaa Tietojen tehokas tallentaminen on edellytys rikosanalyysille, rikollisten toimijoiden tunnistamiselle ja torjuntatoimenpiteiden koordinoinnille (erityisesti paljastavassa vaiheessa) Lainsäädännön ja tiedustelutoiminnan erityispiirteiden huomioiminen
24
Lainsäädännöstä Henkilötietojen käsittelystä poliisitoiminnassa annetun lain 4 § Poliisin henkilötietolain mukaan epäiltyjen tietojärjestelmään voidaan tallentaa poliisin tehtävien suorittamiseksi rikostiedustelu-, tarkkailu- ja havaintotietoja henkilöistä, joiden on syytä epäillä syyllistyvän tai syyllistyneen rikokseen, josta saattaa seurata vankeutta, tai myötävaikuttavan tai myötävaikuttaneen rikokseen, josta saattaa seurata enemmän kuin kuusi kuukautta vankeutta, tai huumausaineen käyttörikokseen Rekisterin tietoja saavat käyttää rikostiedustelu-, rikosanalyysi- ja tarkkailutehtäviin määrätyt henkilöt Luettelo kirjattavista tiedoista
25
Ohjeistus, tiedon käsittely
Poliisihallituksen uusi ohje, tietojen käsittely epäiltyjen tietojärjestelmässä, on saatettu voimaan Ohje yhdenmukaistaa ja tarkentaa menettelytapoja Aikaisempi ohjeistus, 7 ohjetta (Sisäasiainministeriö, Poliisihallitus ja Keskusrikospoliisi) Edellytykset syöttämiselle kuten aiemmin; rikosepäily / myötävaikuttaminen termien pohdinta riittävästi näkyviin Ensisyötön kirjaamisen merkityksen korostuminen henkilöä koskeva ensimmäinen ilmoitussyöttö (omanaan) yksittäiseen ilmoitukseen rikosepäilyn / myötävaikuttamisen perusteleminen päällystöön kuuluvan poliisimiehen hyväksyntä Syytä epäillä-kynnys
26
Ohjeistus, tiedon käsittely
Tietolähteen ja tiedon luokittelu, luotettavuus ja oikeellisuus (4 x 4) viranomainen tai vastaava lähde / tosiasia tuntematon lähde tai tunnistettu uusi lähde / huhu Myötävaikuttaminen Yhteystieto / havainto, perusteleminen Selostusosaan kirjattavat tiedot, uhrin tiedot Tarpeellisuus- ja virheettömyysvaatimus, reagointi virheelliseen tietoon Suhde havaintotietojen tallentamiseen havaintotietojen ylittäessä epäiltyjen tietojärjestelmään kirjaamisen havaintotieto muun tiedon kanssa yhdistettynä Poliisi- ja pakkokeinolaissa saatu ylimääräinen tieto
27
Ohjeistus, valvonta Tietosuojavaltuutettu Ylimmät laillisuusvalvojat
Sisäministeriö Poliisihallitus Keskusrikospoliisi, Suojelupoliisi ja poliisilaitokset
28
Ohjeistus, valvonta Käyttöoikeus edelleen vain rikostiedustelu-, rikosanalyysi- ja tarkkailutehtäviin määrätyillä poliisihenkilöillä Käyttöoikeusedellytykset tarkastaa Keskusrikospoliisin tiedusteluosaston tehtävään määrätty päällystön edustaja Syötöstä päättäneen vastuu / lähiesimiehen valvontavastuu Ensisyötössä päällystöön kuuluvan tarkastus / hyväksyntä (kirjaus) sidotaan vastuuseen Osa poliisiyksikön sisäistä laillisuusvalvontaa Epäiltyjen tietojärjestelmän sisällön ylläpitäjien rooli laadunvalvonnassa (oikeus muuttaa, muokata ja poistaa merkintöjä) Toiminnallinen ohjaaja
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.