Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Veli-Mikko Niemi Sosiaali- ja terveysministeriö

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Veli-Mikko Niemi Sosiaali- ja terveysministeriö"— Esityksen transkriptio:

1 SOTE-uudistus: Missä mennään ja mihin tullaan tiedolla johtamisen kanssa
Veli-Mikko Niemi Sosiaali- ja terveysministeriö Kansisivu, haluttu versio valitaan hiiren oikealla Asettelu-kohdasta Etunimi Sukunimi

2 Ryhmän tehtävä Valmistella ehdotukset valtakunnallisesti yhtenäiseksi mittaristoksi väestön hyvinvoinnin ja terveyden tilan kuvaamiseen sekä palveluiden tarpeen arviointiin palvelujen laadun, vaikuttavuuden, kustannusten ja tehokkuuden seuraamiseen. Ryhmä laatii myös ehdotukset indikaattoritiedon kokoamiseksi sekä valmistelee tarvittavat säännökset. Mittariston tulee olla sellainen, että sitä voidaan käyttää: kansallisessa ohjauksessa palveluiden järjestämisessä ja tuotannossa (johtaminen, suunnittelu ja seuranta) järjestäjien ja tuotantoyksiköiden välisessä vertailussa valvonnassa.  Mittariston on tarkoitus palvella erityisesti valtakunnallisen ohjauksen tarpeita. Sekä kansallisesti, maakuntien että tuottajatasolla on muitakin tietotarpeita, joten jatkossa tulee olemaan myös muuta tietotuotantoa.

3 Kokoonpano Jäsenet: STM: Veli-Mikko Niemi (pj), Liisa-Maria Voipio-Pulkki, Salme Kallinen ja Taru Koivisto sekä sihteeristössä Hannu Hämäläinen, Heli Hätönen ja Sari Kauppinen VM: Tuomo Mäki (vpj), Jenni Pääkkönen ja Markku Mölläri sekä sihteeristössä Tallamaria Maunu ja Jani Heikkinen Pysyvät asiantuntijat: THL: Päivi Hämäläinen (sihteeristössä), Unto Häkkinen ja Mikko Peltola Valvira: Hanna Ahonen Kela: Hennamari Mikkola VATT: Antti Saastamoinen Tilastokeskus: Lea Vuorinen Kuntaliitto: Tero Tyni Sitra: Eveliina Huurre Eksote: Katja Klemola Vaalan kunta: Tytti Määttä

4 JOHTAMISEN TIETO-TARPEITA VASTAAVAT MUUTTUJAT
Maakuntien ja sote-ohjauksen tietotarpeet ohjaavat mittareiden valintaa OHJAUS-RAKENNE JA OHJAUKSEN VÄLINEET: *KANSAL-LINEN *MAAKUNTA OHJAUKSEN LAKI-PERUSTA: *JÄRJESTÄ-MISLAKI *MAAKUNTA-LAKI *SOTE-ERITYISLAIN-SÄÄDÄNTÖ JOHTAMISEN TAVOITTEET JA TIETO- TARPEET ERI TASOILLA JOHTAMISEN TIETO-TARPEITA VASTAAVAT MUUTTUJAT JOHTA-MISEN TIETO- TARPEITA VASTAAVAT MITTARIT JA INDIKAAT- TORIT

5 Mittariston pysyvyys ja vaihtuvuus
VAIHTUVAT TIETOTARPEET: JTS/STRATEGISET KANSALLISET TAVOITTEET (4 V) JA MAAKUNTIEN PALVELUSTRATEGIAT PYSYVÄT JOHTAMISEN TIETOTARPEET Mittarityö etenee vaiheittain: Ensimmäisenä kehitetään maakunnan ohjaukseen tarvittavat tiedot, mutta mittareita kehitetään myös kansallisen ohjauksen tarpeisiin ja tuottajien vertailuun (mm. valinnanvapaus). Sen lisäksi, että mietitään mittareita aloitusvuodelle 2019, on selvitettävä myös, mitä tietoja tarvitaan jo valmisteluvaiheessa (heinäkuussa 2017 ja vuonna 2018). Osa mittareista tarvitsee kehittämistyötä, joten lopullinen tavoite on vuodessa 2025. Myös tämän jälkeen tarvitaan jatkuvaa kehittämistyötä, sillä tietotarpeet muuttuvat. Osa mittareista voi myös myöhemmin jäädä pois, jos tilalle saadaan kehitettyä parempia mittareita.

6 Ryhmä on jakaantunut alatyöryhmiin (niissä on mukana myös ryhmän ulkopuolisia asiantuntijoita)
TARVETTA VASTAAVAT PALVELUT KUSTANNUSTEHOKKAASTI JA LAADUKKAASTI HYVIN-VOINNIN TILA JA PALVE-LUJEN TARVE PALVE-LUJEN SAATA- VUUS JA KÄYTTÖ PALVELU-JEN KUSTAN-NUKSET JA RESURS-SIT PALVE-LUJEN VAIKUT-TAVUUS JA LAATU TOIMEENPANOALARYHMÄ

7 MITTARITYÖN TIEKARTTAA:
Mittarityön eteneminen Mittaristo-ehdotus Pilo-tointi ja arvioin-ti Imple-men-tointi 1. vaiheen mittaristo käytössä Jatkuva kehittäminen 2. vaiheen mittaristo käytössä Siirtymävaiheen tietopohja Tietovarannot ja kehittäminen T Palvelupaketit 2. vaiheen kehittämistyö Laatu ja vaikuttavuus Asiakaslähtöinen sote-integraatio Tietojohtamisen ekosysteemi Kokonaisarkkitehtuurin kehittäminen

8 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Hyvinvointi ja terveydentila sekä hoidon ja palvelun tarve (1/2) Mittariston avulla kuvataan seuraavien tavoitteiden toteutumista: hyvinvointi ja terveyserojen kaventuminen väestön terveyden, hyvinvoinnin sekä työ- ja toimintakyvyn edistäminen ja ylläpitäminen asukkaiden ja asiakkaiden tarpeiden arviointi maakunnan järjestämistehtävää ja palveluiden tilaamista varten palvelujen horisontaalisen ja vertikaalisen integraation varmistamista varten

9 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Hyvinvointi ja terveydentila sekä hoidon ja palvelun tarve (2/2) Ehdotus hyvinvoinnin ja terveydentilan mittareista: väestö ja elinolot: ikärakenne, sosioekonominen rakenne, elinkeinorakenne hyvinvointi, terveys ja toimintakyky: hyvinvoinnin jakautuminen, koettu hyvinvointi ja osallisuus, elintavat, terveydentila, työ- ja toimintakyky Ehdotus hoidon ja palvelun tarpeen mittareista palvelukokonaisuuksittain

10 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Palvelut ja hoito- ja palveluprosessit, ml. saatavuus (1/3)
1. Palvelujärjestelmän toimivuus Järjestelmän toimivuus järjestäjän näkökulmasta (mm. onko palveluita riittävästi verrattuna väestötason tarpeeseen, palvelujen alueellinen tasavertaisuus, miten palvelut kohdentuvat väestöryhmittäin, kohdentuvatko palvelut oikein asiakkaiden tarpeisiin nähden, toteutuvatko palvelut sisällöltään riittävinä, ennaltaehkäisevien palveluiden riittävyys, pystyykö järjestelmä vähentämään viimesijaisiin toimiin joutumista, ovatko käytössä näyttöön ja parhaaseen tietoon perustuvat hoito- ja palvelukäytännöt, palvelujärjestelmän uudistumiskyky ja innovaatioiden käyttöönotto sekä tuottaako järjestelmä terveyshyötyä ja sosiaalista hyvinvointia). Palvelujen riittävyyttä suhteessa väestötason tarpeeseen ehdotetaan seurattavan muutaman vuoden välein tehtävällä erillistutkimuksella. Jatkuvasti seurattaisiin palvelujen käyttöä alueittain, väestöryhmittäin jne. Palvelujen sisällöllistä riittävyyttä kuvaavat esim. 15 kansansairauden hoito tai ikääntyneiden palvelujen kohdentuminen toimintakyvyn mukaan.

11 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Palvelut ja hoito- ja palveluprosessit, ml. saatavuus (2/3)
1. Palvelujärjestelmän toimivuus (jatkuu) Järjestelmän toimivuus asiakastasolla (mm. saatavuus ja saavutettavuus) Nykyisin: määräaikojen seuranta. Tulevaisuudessa: uudentyyppisen hoito- ja palvelusuunnitelman seuranta (=yksilölliset hoidon ja palvelun tavoitteet). Lisäksi mm. palvelutarpeen arviointiin pääsyn nopeus, etäisyys palveluihin, joiden on oltava lähellä, ilta-, yö- ja viikonloppusaatavuus sekä asiakkaiden kokemus palvelun saatavuudesta. Integraation toimivuus (mm. toimiiko järjestämisen integraatio kokonaisuutena, toimiiko tuottajien välinen integraatio tai toimiiko asiakkaiden palvelujen integraatio) Palvelu- ja hoitosuunnitelmien tekeminen, integraation toimivuus niiden asiakasryhmien osalta, jotka sitä erityisesti tarvitsevat (esim. asumispalvelujen asiakkaat) sekä palveluketjujen ja -kokonaisuuksien toimivuus.

12 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Palvelut ja hoito- ja palveluprosessit, ml. saatavuus (3/3)
2. Palvelun laatu asiakas- ja potilaskeskeisyys (mm. asiakaskokemus laadusta, osallistuminen) standardoidut asiakaskyselyt, asiakkaiden osallistuminen palvelujen suunnitteluun (kliininen) ammatillinen laatu (mm. osaaminen sekä potilas- ja asiakasturvallisuus) henkilöstön osaamisen ylläpito, haittatapahtumat, potilasvahingot prosessien laatu (mm. sujuvuus, oikea-aikaisuus sekä hoidon/palvelun tekninen tehokkuus)

13 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: kustannusvaikuttavuus ja laatu (1/2)
Laadun ulottuvuuksia ovat asiakaslähtöisyys, vaikuttavuus, turvallisuus sekä palveluiden saatavuus ja saavutettavuus Pyritty löytämään tuotannossa olevia mittareita, mutta esitetty myös kehittämistarpeita Joidenkin palveluiden vaikuttavuus näkyy pian, toisilla vuosien kuluttua

14 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: kustannusvaikuttavuus ja laatu (2/2)
Hyvinvoinnin ja terveyden tuottaminen Joihinkin palveluihin olemassa laajasti hyviä laatumittareita, toisiin vähän tai ei lainkaan Haavoittuvassa asemassa olevien toimintakyky Käyttäjien tarpeisiin vastaaminen Yksilöllisten tarpeiden huomioiminen mm. palvelusuunnitelmissa Valinnanvapauden edellytykset (onko markkinoita) Toteutuminen (tehdäänkö valintoja) Lopputulemat (mitä valitaan) Kohtuulliset kustannukset Mm. palvelupaketeittain, per asukas, tarvevakioituna

15 Resurssi: Työ(panos) ENNUSTE MÄÄRÄ LAATU TOTEUMA
Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Resurssimittareiden yleinen rakenne Henkilö-työvuodet (kpl) Henkilöstö ammatti-aseman mukaan Palkat (€) Tehtävä-kohtaiset palkat ENNUSTE Henkilö-työvuodet (kpl) Henkilöstö ammatti-aseman mukaan Palkat (€) Tehtävä-kohtaiset palkat MÄÄRÄ Resurssi: Työ(panos) LAATU TOTEUMA

16 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Resurssimittareiden suhteet mittausalueisiin
Palvelun ominaisuudet: -Määrä -Laatu (-Hinta) Resurssit: -Työvoima -ICT -Rakennukset -Palvelut -Tavarat -… -Rahoitus Tuotanto: -Panos -Prosessi -Tuotos -Tarjonta -Kulutus Volyymi tuottavuus Vaikutukset: -Elintaso -Terveydentila -Osaaminen/koulutus -Omaehtoinen toiminta -Osallisuus -Sosiaalinen tilanne -Elinympäristö -Turvallisuus Kustannus- vaikuttavuus Kysyntä: -Asiakas -Asiakasryhmä -Palvelutarve -Käyttäjä -…

17 Esimerkkejä mahdollisista mittareista: Resurssimittareiden suhteet mittausalueisiin
Rahoitusasemaa ja -kohteita kuvaavat Käyttökustannuksia kuvaavat Palveluiden kustannuksia kuvaavat Prosessien kustannuksia kuvaavat Henkilöstön määrää ja laatua kuvaavat Kiinteiden varojen määrää ja laatua kuvaavat Sekä toteumatiedot että arvio/ennustetiedot samoilla mittareilla/käsitteillä

18 Toimeenpanoalaryhmän työn eteneminen


Lataa ppt "Veli-Mikko Niemi Sosiaali- ja terveysministeriö"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google