Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Integroidut maakuntapalvelut Pätijä –hanke seminaari

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Integroidut maakuntapalvelut Pätijä –hanke seminaari"— Esityksen transkriptio:

1 Integroidut maakuntapalvelut Pätijä –hanke seminaari 16.11.2017
Riitta Laanala, Helsingin Palvelukeskus Antti Iivanainen, Apotti

2 resursseja kohdentava
Asiakkaan ja potilaan tarpeenmukainen ennakoiva resursseja kohdentava palvelu oikea-aikaisesti Oy Apotti Ab

3 Toimintamallin perustekijät
Palvelut sovitetaan paikalliseen palvelutarjontaan Palvelutarpeen arviointi ja palvelujen koordinointi tehdänän toimirajat ylittäen Muuttuneen palvelutarpeen arvio ja koordinointi 24/7 (Perustuen ”Helsingin palvelukeskuksen” toimintamalliin) Yhteinen tieto ja toiminnan ohjausjärjestelmä (Apotti) Digitaaliset palvelut ja seuranta turvaamaan asiakasta ja tehostamaan toimintaa Kertyvän tiedon tehokäyttö Toimintamallin ja rakennetun tuotantoympäristön soveltaminen muihin kohderyhmiin Asiakkaalle/potilaalle tarpeen mukainen oikea-aikainen palvelu Turvallisuuden tunne Oy Apotti Ab

4 Kuvaus ikääntyneen asiakkaan moninaisesta palveluverkostosta
Saarenheimo&Pietilä 2006

5 Asiakkaan palvelutarpeen seuranta ja koordinointi keskitetysti 24/7
Asiakasnäkökulma Data Osaaja Osaaja Asiakas/potilas Asiakkaan palvelutarpeen seuranta ja koordinointi keskitetysti 24/7 Osaaja Osaaja Osaaja Etäkonsultaatio On-line Osaaminen Sähköisesti

6 Integroidut maakuntapalvelut: Olemassa olevien ja tulevien palvelujen yhdistäminen
Palvelukeskuksen rooli Palvelutarpeen arvio tehdään asiakasta hoitavan tahon puolesta Palvelukeskukselta tilataan seuranta ja koordinaatiopalvelua Mitta- ja seurantalaitteet Kaksisuuntainen kuvayhteys ja kontaktinotto 24/7 Front Office Palvelukeskus Apotti Yhteinen tieto MyChart asiakas- ja potilasportaali puolestaasiointi Ohjaavat työnkulut Päätöksenteon tuki Päivystys Tiedon tehokäyttö Asiakas/potilas Virtuaalisairaala Asiakas- suunnitelma Lähipalvelut Paikallinen palvelutarjonta Kotihoito Sosiaali- ja terveysasemat 3. sektori Yksityiset HUS toimialat Soveltuvien potilasryhmien palvelut Palveluneuvonta ja -ohjaus Back office Etäkonsultaatio on-line HUS:in ja kuntien asiantuntijat Oy Apotti Ab

7 Mitä on jo olemassa Oy Apotti Ab

8 Virtuaalipalvelu

9 24/7 Contact Center kotihoidon tukena
Lämpötilail-maisin Liikeilmaisin Turvaranneke, - nauha Paikannin- ranneke Gsm -lisälaite Ovihälytin turvapuhelin Vuotovahti Ledvalo-hälytin Ravitsemus Lääkitys Toimintakyky Turvallisuus Palovaroitin Langaton häkävaroitin Vuodehälytin Kaatumishälytin Muistuttava lääkeautomaatti Epilepsiahälytin hellahälytin Ruoka-automaatti

10 Virtuaalisoittojen top 10
Valvottu lääkkeenotto Lääkemuistutus Ruokailumuistutus Ravitsemuksen seuranta Lääketarkastus Lääkkeiden oton varmistus Voinnin seuranta Arjen tuki Psyyken seuranta Hygienia

11 Virtuaalipalvelu numeroina
600+ 20,000+ 170,000 85% Asiakasta Kontaktia kuukaudessa Vuoden 2016 kontaktit Kustannustehokkuus Kotihoidon käynnin hinta noin 43,- ja virtuaalikäynnin noin 5,-.

12 Käyntien määrät

13 Ympäristötavoitteet – säästetyt ajokilometrit

14 Virtuaalipalvelu – lisäpalvelut
Kuntoutus /ryhmä ja yksilö Seurakunnan pastorin kriisiapu Ryhmäruokailu Lukuhetket

15 Kasvava kiinnostus maakunnassa
Pidetty useita demo tilaisuuksia joissa ollut laajalti eri toimijoita maakunnasta Useita kiinnostuneita tahoja joiden kanssa alustavasti oltu yhteydessä

16 – kasvava kiinnostus ulkomailla
Virtuaalipalvelu – kasvava kiinnostus ulkomailla BBC video, heinäkuu 2017 Saudi-Arabian terveysministeri, elokuu 2017 Pekingin varapormestari, elokuu 2017 Hollannin sosiaali- ja terveysjohtajien vierailu, syyskuu 2017 Singaporen suurlähetystön delegaatio, lokakuu 2017

17 Kustannussäästö Oy Apotti Ab

18 Esimerkki kustannussäästöstä Helsingin kotihoidon virtuaalipalvelu
Helsingin palvelukeskuksella n. 650 kotihoidon asiakasta Noin virtuaalista käyntiä kuukaudessa korvaten perinteisen käynnin Kotihoidon hoitaja tekee noin 15 käyntiä (á 43 €) työvuoronsa aikana Virtuaalihoitaja 50 – 60 kontaktia (á 5,60 €) Laskennallista säästöä syntyy 43 € - 5,60 € x /kk x 12 kk = n. 9 milj €/vuosi Uudellemaalle skaalattuna n. 55 milj €/vuosi Tämä säästö pelkästä kontaktitavan muuttamisesta mutta…

19 Inhimillinen hyöty ja kustannussäästö
Lisäksi hyöty nopeammasta puuttumisesta asiakkaan tilanteen muuttumiseen sekä siihen liittyen tarpeen mukaisen avun ja palvelun koordinoimisesta asiakkaalle Case: vanhus kaatuu kotona, ei osaa painaa turvaranneketta, pyrkii ylös ja uuvuttaa itsensä, makaa lattialla yli yön, kotihoito tulee aamulla käynnille > 2 vko sairaalajakso Vaihtoehto Case: vanhus kaatuu kotona, kaatumisanturi ilmoittaa palvelukeskukseen, kuvallinen ja ääni yhteys vanhukseen, kh partio paikalle > pärjää kotona tai toimitetaan sairaalaan mutta parempikuntoisena Kustannussäästö merkittävä mutta sen arviota ei ole tehty karkeallakaan tasolla

20 Esimerkkejä mahdollisista konseptin hyödyntämiskohteista
Sydämen vajaatoiminnan kotiseuranta kotiutuksen jälkeen Psykiatristen potilaiden avohoidon ja kotiutuksen jälkeinen tuki ja seuranta Päihdeasiakkaiden vastaava tuki ja seuranta Päivystyksen potilaiden tuettu kotiutuminen Nopeutettu sairaalasta kotiuttaminen Syöpäpotilaan palliatiivinen hoito Erityistä tukea tarvitsevien perheiden tuki Kuntoutuksen eri ryhmät esim. lonkkaleikkauksen jälkeinen kuntoutus Omaishoitajien tuki Kussakin ylläolevassa potentiaali merkittävään taloudelliseen säästöön sekä parempaan hoidolliseen tulokseen

21 Päivystys ja maakunnan integroitu palvelumalli
Ennakointi Seurantasensoreilla voinnin heikentymisen seuranta ja ennalta puuttuminen Esim. liikesensori > huojunnan lisääntyminen > tilan heikentyminen/kaatumisriksi > ennalta puuttuminen Päivystyksellinen tarve Palvelukeskuksen koordinaation piirissä olevat asiakkaat: Yhteys palvelukeskukseen > tilanteen arvio > tarpeenmukaisen palvelun järjestäminen Muu väestö Yleinen päivystyksellinen neuvonta > tarpeenmukaiseen palveluun ohjaaminen tai järjestäminen Kotiseuranta sairaalaseurannan sijaan Ambulanssilla kotimonitorointi ”salkku” jonka seurantamahdollisuuden vuoksi potilasta ei tarvitse viedä päivystykseen Päivystyksen jälkeen Voinnin seurannan tuki esim. tarpeenmukaisilla kotimittauslaitteilla Seurannan järjestäminen palvelukeskuksen kautta Varhaisempi kotiutus Diagnostiikkaa tukeva seuranta Oy Apotti Ab

22 Oy Apotti Ab

23


Lataa ppt "Integroidut maakuntapalvelut Pätijä –hanke seminaari"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google