Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yhteistoiminnan muistilista: Työvoiman käytön vähentäminen

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yhteistoiminnan muistilista: Työvoiman käytön vähentäminen"— Esityksen transkriptio:

1 Yhteistoiminnan muistilista: Työvoiman käytön vähentäminen
Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto

2 Muistilistan sisältö 1. Asian tunnistaminen
Työvoiman käytön vähentäminen YT-neuvottelujen perusteet YT-neuvottelujen mahdolliset seuraukset 2. Yhteistoiminnan osapuolet 3. YT-neuvottelujen ajoitus ja aikataulutus 4. Suunnittelu/valmistelu 5. Henkilöstön edustajille annettavat tiedot 6. Neuvotteluprosessi Neuvotteluesitys Neuvotteluesityksen antaminen ja neuvotteluajat Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen, sisältö ja päättäminen Neuvottelun asialista (malli) Toimintasuunnitelma ja toimintaperiaatteet työllistymisen edistämiseksi Neuvottelujen päättäminen 7. Viestintä ja tiedotus 8. Sopimisoikeus 9. Linkit 10.Liitteet Viraston muutosviestintäsuunnitelma (esimerkki)

3 Lainsäädännöllinen tausta
Valtion virkamieslaki Virkamiehen irtisanominen, lomauttaminen, osa-aikaistaminen Valtion virkamiesasetus Työsopimuslaki Työsopimussuhteisen irtisanominen, lomauttaminen, osa-aikaistaminen Laki yhteistoiminnasta valtion virastoissa ja laitoksissa Sovelletaan sekä työ- että virkasuhteiseen henkilöstöön

4 1 Asian tunnistaminen: Työvoiman käytön vähentäminen
Onko kyse neuvotteluvelvoitteen piiriin kuuluvista henkilöstövaikutuksista, jotka aiheutuvat (valtion YT-laki 15 §): viraston toiminnan, organisaation, tehtävien tai palvelutoiminnan muutoksesta tai kehittämisestä? viraston lakkauttamisesta tai siirtämisestä toiselle paikkakunnalle tai viraston tehtävien tai henkilöstön siirrosta taikka virkojen lakkauttamisesta vapautuvien määrärahojen siirrosta toiseen virastoon luovuttavassa tai vastaanottavassa virastossa? olennaisista muutoksista työtehtävissä, työmenetelmissä, töiden järjestelyssä tai työtilojen järjestelyssä, siirroista toisiin tehtäviin tai toiselle paikkakunnalle? olennaisista kone- ja laitehankinnoista? ulkopuolisen työvoiman käytöstä? Johtaako tämä harkintaan yhden tai useamman henkilön irtisanomisesta, lomauttamisesta tai osa- aikaistamisesta (valtion YT-laki 5 luku)? - > YT-neuvottelujen perusteet: Taloudelliset syyt Tuotannolliset syyt Taloudelliset ja tuotannolliset syyt -> YT-neuvottelujen mahdollinen seuraus: Irtisanominen (VML 27.1 §) Lomauttaminen (VML 36 §) Osa-aikaistaminen (VML 31 §)

5 1 Asian tunnistaminen: YT-neuvottelujen perusteet
Taloudelliset perusteet Viraston taloudessa tapahtuvia tai siinä ennakoitavissa olevia muutoksia Koskevat rahaa. Esim. toimintamenomäärärahojen supistumisen myötä viraston mahdollisuudet tarjota virkamiehelle tehtäviä olennaisesti ja muutoin kuin tilapäisesti vähenevät Johtavat todellisiin ja todennettavissa oleviin kustannussäästöihin henkilöstömenoissa Tuotannolliset perusteet Koskevat toiminnan muutoksia ja uudelleenjärjestelyjä. Esim. hallinnon tai päällekkäisyyksien karsimista, organisaation tai rakenteiden muutoksia tai tietoteknisen kehityksen aiheuttamaa muutostarvetta Mikäli uudelleenjärjestelyt tms. eivät tosiasiallisesti vähennä työtä, irtisanomisperuste ei tule täyttymään Seurauksena tietyn toiminnan tai sen osan lakkauttaminen, supistaminen, muuttaminen tai yhdistäminen Johtaa työtehtävien lakkauttamiseen tai yhdistämiseen, jolloin tehtäviä mahdollisesti siirretään muille viraston työntekijöille Taloudelliset ja tuotannolliset perusteet Kyseessä voi olla myös taloudellisten ja tuotannollisten perusteiden yhdistyminen YT-neuvotteluissa tulee kuitenkin huomioida perusteiden erot (ts. perusteet molemmille) ja suhde irtisanomisperusteisiin Irtisanominen edellyttää joko viraston/toiminnon lakkauttamista tai tehtävien vähenemistä olennaisesti ja muutoin kuin tilapäisesti

6 1 Asian tunnistaminen: YT-neuvottelujen mahdollinen seuraus
Irtisanominen (VML 27.1 §* ) virasto tai se yksikkö/toiminto/tehtävä, jossa virkamies työskentelee, lakkaa, tai virkamiehen tehtävät tai viraston mahdollisuudet tarjota virkamiehelle tehtäviä suoritettaviksi vähenevät olennaisesti ja muutoin kuin tilapäisesti Esim. Viraston mahdollisuudet työllistää irtisanottava tehtävillä, jotka oli siirretty virastoon jäävän henkilöstön hoidettaviksi, olivat vähentyneet olennaisesti ja muutoin kuin tilapäisesti. (KHO 1998:60) Lomauttaminen (VML 36 §*) Jos virkamies voidaan irtisanoa VML:n 27.1 §:n perusteella, hänet voidaan vaihtoehtoisesti myös lomauttaa Virkamies voidaan lomauttaa enintään 90 päivän ajaksi myös jos virkamiehen tehtävät tai viraston mahdollisuudet tarjota tehtäviä suoritettaviksi ovat tilapäisesti vähentyneet eikä asianomainen viranomainen voi kohtuudella järjestää virkamiehelle muita tehtäviä tai työnantajan tarpeisiin sopivaa koulutusta samassa virastossa. Virkamiehen lomauttamisesta voidaan myös sopia viranomaisen tai virkamiehen aloitteesta Osa-aikaistaminen (VML 31 §*) Jos virkamies voidaan irtisanoa VML:n 27.1 §:n perusteella, hänet voidaan vaihtoehtoisesti myös osa-aikaistaa * Työsopimussuhteessa olevien kohdalla noudatetaan työsopimuslakia (55/2001)

7 2 Yhteistoiminnan osapuolet
Työnantaja Viraston työjärjestyksen mukainen käsiteltävässä asiassa toimivaltainen työnantajan edustaja (valtion YT-laki 6 §) Jos viraston tai sen osan tehtäviä tai henkilöstöä siirretään toiseen virastoon tai muualle kuin valtion virastoon, osapuolina voivat olla myös vastaanottava virasto tai luovutuksen saaja Usean hallinnonalan hankkeissa: - työnantajan edustajana kukin ministeriö (valtion YT-laki 30 §) - nimetään vastuuministeriö (valtion YT-laki 6 §, 30 §) Henkilöstö Henkilöstön tai sen osan edustaja tai asianomaisten henkilöstöryhmien edustajat (valtion YT-laki 6 §): Viraston henkilöstön luottamusmies Henkilöstön edustajat viraston YT-elimissä Henkilöstön edustajat, jotka on asetettu viraston oman YT- sopimuksen perusteella Työsuojeluvaltuutettu (virkamiesten turvallisuutta ja terveyttä koskevat asiat) Jos henkilöstöryhmällä ei ole edustajaa, YT-velvoitteet hoidetaan kaikkien ko. henkilöstöryhmään kuuluvien kanssa Jos henkilöstöryhmän enemmistön muodostaa esim. järjestäytymätön henkilöstö, sillä on oikeus valita oma edustajansa Henkilöstöryhmän voivat muodostaa myös muut kuin pääsopijajärjestöihin kuuluvat (valtion YT-laki 3 §) Jos viraston tai sen osan tehtäviä tai henkilöstöä siirretään toiseen virastoon tai muualle kuin valtion virastoon, osapuolina voivat olla myös vastaanottavan viraston henkilöstön edustajat Yksittäistä virkamiestä koskevassa asiassa ensisijaisesti kysymyksessä oleva henkilö itse (valtion YT-laki 11 §) Mahdollisuus vaatia käsittelyä myös henkilön edustajan kanssa

8 2 Yhteistoiminnan osapuolet
Esim. kun kyseessä on viraston omaa henkilöstöä koskeva muutostilanne: Tilanne voi johtaa työvoiman käytön vähentämiseen (valtion YT-laki 5 luku) Osapuolet (valtion YT-laki 22 §): Työnantajan edustaja (viraston työjärjestyksen mukaan) ja henkilöstöryhmän/ryhmien edustajat virastotasolla Tai käsittely viraston YT-elimessä (valtion YT-laki 7 §) Yksittäisen henkilön kohdalla ensisijaisesti työnantajan edustajan ja ko. henkilön kesken. Henkilöllä oikeus vaatia, että asiasta on neuvoteltava myös hänen edustajansa kanssa. Esim. kun ministeriö käsittelee valtionhallinnon, oman hallinnonalansa tai usean hallinnonalan henkilöstöä koskevia asioita (valtion YT-laki 6 luku): Hallinnonalan tasolla käsiteltävät asiat: Hallinnon kehittämis- ja muutoshankkeet (valtion YT-laki 31 §) Hallinnonalan talousarvioehdotus tai toiminta- ja taloussuunnitelma (valtion YT-laki 35 §) Osapuolet (valtion YT-laki 30 §): Työnantajan edustajina kukin ministeriö sekä henkilöstön edustajina henkilöstöä edustavien pääsopijajärjestöjen nimeämät henkilöt Usean hallinnonalan hankkeissa nimetään vastuuministeriö

9 3 YT-neuvottelujen ajoitus ja aikataulutus
Asian sellaisessa suunnittelu- ja valmisteluvaiheessa, jossa vuorovaikutus sekä vaihtoehtoihin ja asiaan vaikuttaminen voi myös käytännössä toteutua (valtion YT-laki 11 §). Ennen kuin työnantaja päättää neuvotteluvelvoitteen piiriin kuuluvasta asiasta (valtion YT-laki 15 §). - Työnantajalla on oikeus ennakoida työvoiman vähentämisen tarve. - Työn vähentymistä koskevan kriteerin täyttämistä ei edellytetä neuvotteluvaiheessa. - YT-neuvottelut on käytävä ennen kuin työnantaja päättää asiaan liittyvistä henkilöstövaikutuksista. - Ennakointioikeuden käytöllä pyritään siihen, että palvelussuhteen päättymispäivän jälkeisestä päivästä lukien työ on vähentynyt VML:n 27.1 §:ssä säädetyt irtisanomisperusteet täyttävällä tavalla Esim. YT-neuvottelujen perusteena ovat taloudelliset syyt, viraston toimintamenomäärärahojen vähentyminen. YT-neuvottelut käynnistetään talousarvion valmisteluvaiheessa. YT-neuvottelujen päätyttyä irtisanomispäätöksen tekeminen ajoitetaan siten, että ko. irtisanotun irtisanomisaika päättyy vasta kun talousarvio on hyväksytty eduskunnassa.

10 3 Neuvottelujen ajoitus ja aikataulutus
YT-neuvotteluiden suhde muihin prosesseihin Huomioitava erityisesti muutostilanteen hoitaminen kokonaisuutena Jos YT-neuvottelut johtavat henkilöstön vähentämiseen, tulee huomioida muut asiaan liittyvät prosessit: Uudelleensijoittaminen ja –kouluttaminen Irtisanominen Takaisinottovelvollisuus YT-neuvottelut min. 14 pv / 6 vko Uudelleensijoittaminen ja –kouluttaminen Irtisanomisaika min. 14 pv. / max. 6 kk Takaisinottovelvollisuus työsuht. 9 kk / virkasuht. 24 kk

11 4 Suunnittelu/valmistelu: strateginen henkilöstösuunnittelu yhdistää JTS - ja TAE -prosessit mahdolliseen henkilöstökustannusten vähentämistarpeeseen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 JTS TAE 2017 Hallinnonalan ja virastojen strateginen henkilöstösuunnittelu Hallinnonalan ja virastojen strateginen henkilöstösuunnittelu YT-neuvottelut (sis. neuvotteluesitys) Irtisanomisaika pisimmillään Strategisen henkilöstösuunnittelun hyödyntäminen muutostilanteessa : Huomioidaan sekä lyhyellä että pitkällä aikavälillä: henkilöstörakenteen muutos (eläköityminen, muu vaihtuvuus) henkilöstön laadullinen muutos (osaaminen) rekrytointitarve ja niiden kohdistaminen tiedossa olevien taloudellisten ja tuotannollisten muutoksien suhde henkilöstötarpeeseen Tavoitteena mm.: etsiä vaihtoehtoja työvoiman vähentämiselle lieventää henkilöstön vähentämiseen liittyviä seurauksia

12 4 Suunnittelu/valmistelu: esim. V
4 Suunnittelu/valmistelu: esim. V STRATEGINEN HENKILÖSTÖSUUNNITTELU v.2016 v.2017 v.2018 v.2019 tammikuu helmikuu maaliskuu huhtikuu toukokuu kesäkuu heinäkuu elokuu syyskuu lokakuu marraskuu joulukuu Takaisinottoaika JTS 2017 – 2020 Taloudelliset ja tuotannolliset vaikutukset henkilöstötarpeeseen Takaisinottoaika YT- neuvottelut - Tuossa ”toimintavuosi” –kohdassa voisi ehkä olla maininta osavuositarkistuksista (mm. koska yhteyshenkilöt varmaan koordinoivat sen) TAE 2017 Taloudelliset ja tuotannolliset vaikutukset henkilöstötarpeeseen Irtisanomis- Aika pisimmillään JTS 2018 – 2021 Taloudelliset ja tuotannolliset vaikutukset henkilöstötarpeeseen 12 THL 12

13 4 Suunnittelu/valmistelu: esim. lakisääteiset vähimmäisajat
Vko X/2016 hallitus vahvistaa JTS:n Vko 19/2016 YT-neuvotteluesitys Vko 20/2016 YT-neuvottelut alkavat Vko 26/2016 Ensimmäisten irtisanomisten toteutus viimeistään (kun irtisanomisaika on 6 kk) Vko Y/2016 Talousarvio hyväksytty eduskunnassa Vko 52/2016 Irtisanomisajat päättyvät

14 5 Henkilöstön edustajille annettavat tiedot
Taloudelliset perusteet - Tarkastelussa viraston talouden kokonaistilanne Tiedot vähentämisellä tavoiteltavasta säästöstä henkilöstömenoissa Osoitetaan vertailukelpoisilla tilinpäätöksillä ja muilla taloutta kuvaavilla raporteilla Tietojen on oltava ajantasaisia ja vertailukelpoisia Tietopohja myös henkilöstön vähentämisen vaihtoehtojen etsimiselle Tuotannolliset perusteet Ei edellytä selvitystä taloudellisestä tilanteesta Toimenpiteistä ei tarvitse aiheutua kustannussäästöä henkilöstömenoissa Taloudellis-tuotannolliset perusteet Osoitettava esim. uudelleenjärjestelyillä tavoiteltava henkilöstömenojen säästö Tai muutoin osoitettava nämä perusteet määrällisin tai laadullisin kriteerein

15 5 Henkilöstön edustajille annettavat tiedot
YT-neuvottelut -> Talousarvion tai sen valmisteluvaiheen tietojen perusteella Irtisanominen -> Irtisanomiset ajoitetaan niin, että irtisanomisajat päättyvät vasta kun eduskunta on hyväksynyt talousarvion Huomioidaan viraston talouden kokonaistilanne ja esitetään kattavat tiedot viraston taloudesta Esim. siirtyvät erät: Osoitetaan vertailukelpoisilla tilinpäätöksillä ja muilla taloutta kuvaavilla raporteilla Avataan/selostetaan siirtyvät erät, oikeudellisesti sidottu ja sitomaton osuus eritellen VM:n kanta: viraston noin yhden kuukauden menoja vastaava sitomaton siirtyvä erä ei vaikuta irtisanomisperusteen arviointiin

16 6 Neuvotteluprosessi: neuvotteluesitys
Neuvotteluesitys (valtion YT-laki 21 §, 23 §) Viisi kalenteripäivää ennen neuvottelujen aloittamista Neuvottelujen alkamisaika ja paikka Tiedot neuvotteluissa käsiteltävistä asioista Konkreettiset asiat joista aiheutuu neuvotteluvelvoitteeseen kuuluvia henkilöstövaikutuksia (valtion YT-laki 15 §) Sekä tiedot: aiottujen toimenpiteiden perusteista alustava arvio irtisanottavien, lomautettavien ja osa- aikaistettavien määrästä ja toimenpiteiden kohdistumisesta henkilöstöön; tiedot periaatteista, joiden mukaan toimenpiteiden kohteiksi joutuvat virkamiehet valitaan; sekä arvio ajasta, jonka kuluessa toimenpiteet aiotaan toteuttaa Tietojen kattavuus olennaista! Tarvittaessa liitemateriaalina neuvotteluesitykseen. Neuvotteluesityksen toimittamisen jälkeen saadut tiedot voidaan antaa viimeistään ensimmäisessä neuvottelussa Jos kyse on alle 10 henkilön irtisanomisesta, lomauttamisesta tai osa-aikaistamisesta taikka vähintään 10 henkilön lomauttamisesta enintään 90 päiväksi, tiedot voidaan antaa suullisesti. Huom! Pyynnöstä tiedot annetaan aina kirjallisesti! Neuvotteluesitys ilmoituksena TE-toimistolle (valtion YT-laki 24 §) Myös VM:lle ja VK:lle

17 6 Neuvotteluprosessi: neuvotteluesityksen antaminen, neuvotteluajat
Neuvotteluajat (valtion yt-laki 27 §) Vähennys, lomautus Vähennys tai tai osa-aikaistaminen, alle 10 hlöä tai lomautus yli 90 pv. ajaksi tai tai lomautus enint. 90 pv. / väh 10 hlöä osa-aikaistaminen / väh 10 hlöä Kirjallinen Neuvotteluaika Kirjallinen Neuvotteluaika neuvotteluesitys neuvotteluesitys Huom! Neuvotteluajoista voidaan sopia yhteistoimintaneuvotteluissa toisin (valtion yt-laki 27 §, 42 §). 5 pv 14 pv 5 pv 6 vko

18 6 Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen, sisältö ja päättäminen
Vaikka asiassa ei ole päästy yksimielisyyteen, virasto voi edetä päätöksentekoon tiedotettuaan asiasta YT- neuvotteluun osallistuneille (valtion YT-laki 20 §) Käsiteltävä yhteistoiminnan hengessä yksimielisyyden saavuttamiseksi (valtion YT-laki 26 §): Ensin toimenpiteiden perusteet ja vaikutukset Toimintasuunnitelma ja toimintaperiaatteet työllistymisen edistämiseksi (valtion YT-laki 25 §) Vaihtoehdot työvoiman vähentämisen kohteena olevan henkilöpiirin rajoittamiseksi ja vähentämisestä virkamiehille aiheutuvien seurausten lieventämiseksi Tämän jälkeen esitettävät toimenpiteet Yhteistoiminnan kirjaaminen (valtion YT-laki 36 §) Neuvottelujen ajankohdat Osallistujat Neuvottelujen tulokset Eriävät kannanotot YT-neuvottelujen päättyminen

19 6 Neuvotteluvelvoitteen sisältö: Asialista (malli)
YT-neuvottelun asialista (MALLI) 1. Kokouksen avaus 2. Puheenjohtajan ja sihteerin toteaminen 3. Neuvotteluosapuolten ja edustajien sekä edustuksellisuuden toteaminen 4. Neuvottelukutsun sisällön ja toimittamisen läpikäynti 5. Neuvotteluprosessi ja sen toteuttamisen aikataulu 6. Salassapitovelvoite 7 A. - Suunniteltujen toimenpiteiden perusteet ja vaikutukset - Toimintasuunnitelma ja toimintaperiaatteet työllistymisen edistämiseksi - Vaihtoehdot työvoiman vähentämisen kohteena olevanhenkilöpiirin rajoittamiseksi - Työvoiman vähentämisestä virkamiehille aiheutuvien seurausten lieventäminen 7 B. Esitettävät toimenpiteet 8. Henkilöstö- ja koulutussuunnitelmaan tehtävät muutokset 9. Sovitut ja keskeneräiset asiat 10. Neuvotteluista tiedottaminen 11. Muut asiat 12. Seuraava kokous / neuvotteluiden päättäminen

20 6 Neuvotteluvelvoitteen sisältö: Toimintasuunnitelma ja toimintaperiaatteet työllistymisen edistämiseksi Selvitetään yhdessä TE-toimiston kanssa työllistymistä tukevat julkiset työvoimapalvelut. Huomioidaan työvoiman vähentämistä koskevat VES-TES -määräykset, mm.: Sopimusmääräykset työntekijän irtisanomissuojasta ja lomautuksesta (VES-TES liite 4) Virka- ja työehtosopimuspöytäkirja työllistymisen ja muutosturvan toimintamallista valtiolla (Työllistymisen ja muutosturvan toimintamalli valtiolla, VM 25/311/2005) Toimintasuunnitelmassa: YT-neuvottelujen suunniteltu aikataulu Neuvotteluissa noudatettavat menettelytavat Suunnitellut toimintaperiaatteet työnhaun ja koulutuksen edistämiseksi sekä julkisesta työvoimapalvelusta annetussa laissa tarkoitettujen palvelujen käyttämiseksi

21 6 Neuvotteluprosessi: neuvottelujen päättäminen
Neuvottelujen päättyminen kirjataan viimeisen YT-neuvottelun pöytäkirjaan Neuvotteluvelvoitteen täyttyminen (valtion YT-laki 4 luku, 20 §) Tavoitteena yksimielisyyteen pääseminen Vaikka asiassa ei ole päästy yksimielisyyteen, virasto voi edetä päätöksentekoon tiedotettuaan asiasta YT- neuvotteluun osallistuneille Yhteistoimintavelvoitteen täyttyminen (valtion YT-laki 5 luku, 27 §) Yhteistoiminnan kirjaaminen (valtion YT-laki 36 §) Neuvottelujen ajankohdat Osallistujat Neuvottelujen tulokset Eriävät kannanotot YT-neuvottelujen päättyminen Työnantajan selvitysvelvollisuus (valtion YT-laki 28 §) Kohtuullisen ajan kuluessa neuvotteluvelvoitteensa täyttämisestä selvitys harkittavista päätöksistä mm. irtisanottavien, lomautettavien ja osa-aikaistettavien määrät, lomautusten kestoajat sekä minkä ajan kuluessa työnantaja aikoo panna toimeen päätöksensä työvoiman käytön vähentämisestä.

22 7 Viestintä ja tiedotus Viestintäsuunnitelma
Näkökulma laajempi kuin pelkkä tiedotusvelvoitteen täyttäminen Koko muutostilanteen ajalle, YT-neuvottelujen aloittamisesta päätösten toimeenpanon päättymiseen asti Huomioidaan kohderyhmät: henkilöstö, esimiehet, tiedotusvälineet Sovitaan roolit, vastuut ja aikataulutus: viraston viestinnästä vastaavat, viraston johto, neuvotteluihin osallistuvat ta:n edustajat, esimiehet Huomioidaan muut asiaan liittyvät prosessit ja niihin liittyvät velvoitteet: uudelleensijoittaminen ja kouluttaminen, irtisanominen, lomauttaminen ja osa-aikaistaminen sekä takaisinottovelvollisuus Tiedotusvelvoite (valtion YT-laki 37 §) Viivytyksettä Olennaista, että henkilöstö tai sen osa ja henkilöstön edustajat, joita päätös koskee, saavat tiedon. Neuvotteluissa saavutettu yksimielisyys ja/tai neuvottelujen jälkeen tehty päätös/tehdyt päätökset Päätösten toteuttamisen ajankohdat Voidaan sopia toisin (valtion YT-laki 42 §)

23 8 Sopimisoikeus Ns. virastokohtaiset YT-sopimukset
Mahdollisuus sopia (valtion YT-laki 42 §) mm.: yhteistoiminnan osapuolista (6 ja 7 §); työnantajan neuvotteluesityksestä (16 §); neuvotteluvelvoitteen täyttymisestä (20 ja 27 §); neuvotteluvelvoitteen sisällöstä (26 §) henkilöstön vähentämiseen liittyvästä toimintasuunnitelmasta ja toimintaperiaatteista työllistymisen edistämiseksi (25 §); työvoiman vähentämiseen liittyvien neuvottelujen selvitysvelvollisuudesta (28 §) yhteistoiminnan kirjaamisesta (36 §) tiedottamisvelvoitteesta (37 §)

24 9 Linkit Laki yhteistoiminnasta valtion virastoissa 1233/2013
Valtion virkamieslaki 750/1994 Valtion virkamiesasetus 971/1994 Työsopimuslaki (55/2001) Muutosturvasäännökset valtionhallinnossa (VM 2013) Työllistymisen ja muutosturvan toimintamalli valtiolla VM/25/311/2005 Valtion yhteistoimintalaki - koulutusmateriaali (JHL, JUKO, Pardia ja VTML)

25 10 Liitteet LIITE 1: Viraston muutosviestintäsuunnitelma (esimerkki)

26 Henkilöstö- ja hallintopolitiikkaosasto
Puh (vaihde) Lisätieto:


Lataa ppt "Yhteistoiminnan muistilista: Työvoiman käytön vähentäminen"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google