Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

HOAY:N YHTEYSOPETTAJAPÄIVÄT SYKSY 2010 Hotelli Flamingo

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "HOAY:N YHTEYSOPETTAJAPÄIVÄT SYKSY 2010 Hotelli Flamingo"— Esityksen transkriptio:

1 HOAY:N YHTEYSOPETTAJAPÄIVÄT SYKSY 2010 Hotelli Flamingo 23.10.2010
OVTES HOAY:N YHTEYSOPETTAJAPÄIVÄT SYKSY Hotelli Flamingo PLM Jukka Talvitie

2 Oman koulun luottamusmies
OVTES Kysymys? Ongelma? Pyri selvittämään asia lähimmän esimiehen kanssa Jos asia ei selviä tai teillä on erimielisyyttä ota yhteyttä pikimmiten: Oman koulun luottamusmies Työsuojelu- valtuutettu HOAY:n puheenjohtaja OAJ:n alueellinen palkkasihteeri (yksityiskoulut) OAJ:n edunvalvontaosasto Kaarlo Kontro Eeva Toppari Marianne Ropponen (rehtorit) Laura Nurminen Jaana Alaja Jukka Talvitie 09-11 Pääluottamusmies (kaupungin koulut) Yhteystiedot yhteysopettajaltasi Timo Salminen 2 2

3 OPETTAJAN TYÖ

4 Opettajan työaika TYÖPÄIVÄT
OVTES Opettajan työaika Yleissivistävä koulu TYÖPÄIVÄT Oppilastyöpäivät 190 (1-3 palkallista vapaapäivää) VESO-päivät 3 kpl (opinto- ja suunnittelutyöpäivää) (veso-päivät) Enintään 2 lisäveso-päivää (ylim. päiväpalkka) Em. lisäksi kesällä vain ehtolaiskuulustelu tms. Vain harvoja poikkeuksia! Työajan ei saa antaa liukua! PÄIVITTÄINEN TYÖAIKA Oppitunnit ja välitunnit (+ etu- ja jälkityöt) YT-aika OVTES OSIO A 28 §, OSIO B § 4

5 Opettajan työ suunnittelu- ja kehittämistyö koulun tasolla
OVTES Opettajan työ opetus ja kasvatus oman opetuksen suunnittelu valmistelu, jälkityö, arviointi valvonnat oppilasarviointi ja palaute kodin ja koulun yhteistyö opettajakunnan kokoukset aine- ja asiaryhmittäiset neuvonpidot yhteistyö oppilashuollon ja viranomaisten kanssa vanhempainillat arviointikeskustelut koulutustyöpäivät suunnittelu- ja kehittämistyö koulun tasolla opetuksen suunnittelu kasvatustyön suunnittelu koulun omat projektit yhteistyö muiden oppilaitosten kanssa työelämäyhteistyö tapahtumat, juhlat, retket ym. virka- ja työehtosopi-muksissa on sovittu korvattavista erityistehtävistä. korvauksen saamisen ehtona on etukäteen annettu määräys. 5

6 Opetusvelvollisuustyöaika
OVTES Yleissivistävä koulu Opetusvelvollisuustyöaika kehittäminen suunnittelu arviointityö veso- päivät suunn.-, koulutus- ja kehittämis- päivät oppilas- työpäivät opettaja- työpäivät yhteissuunnittelu tuntien valm. ja jälkityö tukiopetus lisätehtävät ehtojen suoritus- päivä sunnittelu- ja kehittämistyö työaikaa lyhentävät arkipyhät opettajan- kokous kodin ja koulun yhteistyö aineryhmä- kokous erityistehtävät kerho neuvottelu neuvonpito yhteistoiminta © Leena Ronkainen valvonnat aikuislukiolisä kerrointunnit dem.tunnit oppitunnit välitunnit lukioresurssi- tunnit plm Leena Ronkainen, Helsinki 6

7 Opettajatyöpäivät Oppilastyöpäivät Peruskoulussa 190
OVTES Opettajatyöpäivät Yleissivistävä koulu Oppilastyöpäivät Peruskoulussa 190 Lukiossa ja aikuislukiossa OVTES osio A 29 § Muuksi arkipäiväksi kuin lauantaiksi sattuvat itsenäisyyspäivä, loppiainen ja vapunpäivä luetaan työjärjestyksen mukaisiksi palkallisiksi päiviksi 3 opinto- ja suunnittelutyöpäivää (veso-päivät) Enintään 2 suunnittelu-, koulutus- ja työyhteisön kehittämispäivää (lisäveso-päivät) Maksetaan ylimääräinen päiväpalkka OVTES OSIO A 28 §, OSIO B § 7

8 OVTES A 28 §, KT YLEISKIRJE 5/2003 LIITE 1
Työpäivien lukumäärä, sijoittuminen ja oppitunnin pituus (OVTES osio A 29 §) voimassa olleen lainsäädännön ja työsuunnitelmasta tai sitä vastaavasta asiakirjasta ilmenevän vakiintuneen käytännön mukaisesti Jos on tarpeen soveltaa määräyksiä toisin, asiasta voidaan erikseen sopia tapauskohtaisesti ao. luottamusmiehen kanssa. Peruskoulussa noudatetaan perusopetus-lain ja perusopetusasetuksen säännöksiä. Mahdollisuuksien mukaan pyritään välttämään alle neljän tunnin työvuoroja (Tupo 2003 ja OVTES osio A, III Työaika/yleistä) OVTES A 28 §, KT YLEISKIRJE 5/2003 LIITE 1 8

9 Yhteissuunnittelutyöaika
OVTES Yhteissuunnittelutyöaika Yleissivistävä koulu Peruskoulu 3 tuntia viikossa – Kodin ja koulun yhteistyö Opetuksen yhteissuunnittelu Aine- ja asiaryhmittäiset neuvonpidot Koulun toiminnan kehittäminen Lukio ja aikuislukio 2-5 tuntia kahdessa viikossa Opettajankokoukset Aineryhmäkokoukset Neuvottelut KESKUSTELKAA AJANKÄYTÖSTÄ KOULULLA! KSV:n yleiskirje A21/1985 Yhteissuunnittelu on koulun opettajille annettu väline oman koulun toiminnan kehittämiseen. Yhteissuunnittelu korostaa jokaisen koulun opettajan vastuuta koulun toiminnasta ja sen kautta rehtorilla on yhdessä opettajan kanssa mahdollisuus koulun kokonaisvaltaiseen kehittämiseen. koulun rehtori on yhteissuunnittelun käynnistäjä ja vireillä pitäjä, jolla on myös seurantavelvollisuus ja vastuu yhteissuunnittelusta. Yhteissuunnitteluaika on tarkoitettu käytettäväksi sellaiseen opettajien väliseen yhteistyöhön ja koulun kehittämistoimintaan, joka paikallisesti koetaan tärkeäksi ja tarpeelliseksi. Tämän johdosta ei ole tarkoituksenmukaista valtakunnallisesti antaa sen sisältöä sitovia ohjeita. Seuraavassa on yhteenvedonomaisesti selvitetty mihin yhteissuunnitteluaikaa on tuntikehystä kokeilleissa kouluissa katsottu tarkoituksenmukaiseksi käyttää. Erityisesti yläasteella oppiaineryhmätyöskentely on tarpeen koulun tavoitteiden saavuttamiseksi. Asiasisällöltään oppiaineryhmätyöskentely on kohdistunut integraatiokysymyksiin, yhteisiin kokeisiin, oppiaineksen rytmitys- ja käsittelytapaan, opetusmateriaali- ja menetelmäkysymyksiin jne. Yhteissuunnittelu on opettajan opetustuntien ulkopuolella tehtävää koulun kehittämistyötä, joka voidaan käyttää paitsi edellä mainittuun oppiainekohtaiseen ryhmätyöskentelyyn - kahden tai useamman opettajan yhteistyönä tapahtuvaan opetuksen suunnitteluun, koulun kasvatustyön suunnitteluun, koulun toimintaan liittyvien tapahtumien, juhlien, retkien ym. suunnitteluun - yhteistyöhön muiden koulujen tai päiväkotien opettajien kanssa, yhteistyöhön koulupsykologin, koulukuraattorin, terveydenhuoltohenkilöiden tai muiden viranomaisten kanssa oppilasasioissa - yhteistyöhön oppilaiden huoltajien kanssa. Joskin yhteissuunnittelun tarkoituksena on koulun yhteisvastuullinen kehittäminen, niin opettaja voi yhteissuunnitteluajan puitteissa yksinäänkin tehdä koulun toiminnan kehittämiseen liittyviä suunnittelu- ja valmistelutöitä. Omien oppituntien suunnittelu, valmistelu- ja jälkityö ei luonnollisesti ole yhteissuunnittelutyötä. Soveltamisohje KT:n yleiskirje A 17/1986: Ala-asteen ja erityisopetuksen yhteissuunnittelussa tulisi korostaa kodin ja koulun välinen yhteistyö. OVTES OSIO B L1 6 §, L2 2 §, L3 3 § 9

10 Yhteissuunnittelutyö
OVTES Yleissivistävä koulu Yhteissuunnittelutyö Yhteistyö oppilaiden huoltajien kanssa Koulun kasvatustyön suunnittelu Opettaja voi yksinäänkin tehdä suunnittelu- ja valmistelutehtäviä Opettajien välinen yhteistyö Opettajankokoukset Oppiainekohtainen ryhmätyöskentely Opetuksen suunnittelu Koulun tapahtumien, juhlien, retkien ym. suunnittelu Yhteistyö muiden koulujen tai päiväkotien opettajien kanssa Yhteistyö koulupsykologin, koulukuraattorin, terveydenhuoltohenkilöiden tai muiden viranomaisten kanssa oppilasasioissa KT yleiskirje A21/85 10

11 PALKKAUS

12 Palkkausjärjestelmä Opettajien ylituntipalkkiot
OVTES Palkkausjärjestelmä Opettajien ylituntipalkkiot Muut lisät, palkkiot ja korvaukset Työyksikön tai henkilö-kohtainen tulos Tulospalkkio Ammatinhallinta ja työtulokset Henkilökohtainen lisä Henkilökohtainen lisä Henkilökohtaisen lisän vuosisidonnainen osa Työkokemus Tehtävän vaativuuteen perustuva lisä Tehtävän vaativuus Tehtäväkohtainen peruspalkka Vähimmäisperuspalkka kalliinpaikanlisineen Perustehtävä 12

13 OVTES:N PAIKALLISET ERÄT HELSINGIN KAUPUNGILLA

14 Opettajien tavoitteita neuvotteluissa
Summan jakautumisesta ja periaatteista neuvoteltiin HOAY:n suuntaviivojen pohjalta Pääluottamusmiehet kuulivat eri opettajaryhmiä Syntyneen näkemyksen mukaan vaativuutta lisäävät mm.: Maahanmuuttajataustaiset ja erityistä tukea vaativat oppilaat ja opiskelijat Useiden opetussuunnitelmien noudattaminen Suuret ryhmäkoot Opettaminen useilla asteilla Jotta näitä tekijöitä voitaisiin huomioida, pitäisi lisän maksamisesta päättää koulujen tasolla

15 TVA:sta neuvoteltiin paikallisesti
Pääluottamusmiehet ja työnantaja neuvottelivat järjestelmän käyttöönoton periaatteista 2007 Järjestelyvaraerä (0,3 % ) 0,3 % maaliskuun 2007 palkkasummasta noin e kuukaudessa maksettiin takautuvasti alkaen Järjestelmän kehittämiseen on käytetty Järjestelyvaraerä lukien (0,3 % ) Järjestelyvaraerä lukien (0,3 % ) Helsingissä TVA 0,3 % ja TSA 0,5 %

16 Helsingissä maksetaan TVA:n perusteella ryhmille
Helsingissä maksettu tehtävän vaativuuden perusteella (ei välttämättä kaikille): Erityisopettajille Erityisluokanopettajille Peruskoulun oppilaanohjaajille Lukion opinto-ohjaajille Apulaisrehtoreille Rehtoreille/Koulunjohtajille

17 Sopimusmuutokset OVTES 2007–2009
yhteensä 1 %, josta paikallinen järjestelyerä 0,3 % Kunpas-rahaa yleiskorot. 3,4% perus/tehtäväkohtaiseen palk. Kertaerä joulukuussa < 270 € samapalkkaisuuserä ja järjestelyerä yhteensä 1,7 % keskitetysti kohdennettu 0,3 % paikallinen järjestelyerä yleiskorotus 2,4 % perus/tehtäväkoht. palkkaan järjestelyerä 0,3 % ja samapalkkaisuuserä 0,5 % paikallisesti *) mahd. käyttää osin keskustasolla yleiskorotus 2,4 % perus/tehtäväkoht. palkkaan

18 Tuloksellisuuserä 1.9.2010, TSA
0,3 % toukokuun palkkasummasta Yhteensä € (+ n € edellistä rahaa) TSA-lisät maksetaan marraskuussa Aikaisemmat TVA-lisät maksetaan kuten ennenkin Rehtori tekee esityksensä henkilökohtaisesta lisästä työsuorituksen arvioinnin (TSA) perusteella Arviointiperusteena käytetään tehtyä TS-arviointia Painopistealueina ovat oppilaiden hyvinvointi, kouluolojen parantaminen, opiskelijoiden keskeyttämisen vähentäminen tai muu koulu- /oppilaitostyön kannalta tuloksellinen toiminta

19 TVA 1.9.2010 0,4 % toukokuun palkkasummasta, yht. 46 872 €
Maksetaan joulukuussa Koulukohtaista kehittämisrahaa, jolla oma palkan- maksukoodi erotukseksi muusta kehittämisrahasta Rahan jakamisesta keskustellaan opettajakunnan kanssa kaupungin YT-sopimuksen mukaisesti Luokanvalvojille ja luokanopettajille, joiden työ oppilaiden ja huoltajien kanssa opintojen edistämiseksi on erityisen vaativaa Ryhmänohjaajille, joiden työ on opiskelijoiden opintojen edistämiseksi erityisen vaativaa

20 POL seuraa koulujen kehitystä:
Mittarina vuodesta 2010 lukien1-6 luokilla: Hyvinvointiprofiili Arviointi: onko koulujen hyvinvointiprofiili parantunut loppumittauksessa verrattuna alkumittaukseen

21 POL seuraa koulujen kehitystä:
Mittarina vuodesta 2010 lukien 7-9 luokilla, yhtenäisissä peruskouluissa ja erityiskouluissa: Terveyskyselyn kouluolokohdasta mittarit: Koulun työilmapiirissä ongelmia Ei koe tulevansa kuulluksi koulussa ja Lintsannut ainakin 2 päivää kuukauden aikana Arviointi: onko koulujen terveyskyselytulokset parantuneet vuoden 2010 mittaukseen verrattuna Terveyskysely tehdään joka toinen vuosi

22 NAL seuraa lukioiden kehitystä:
Mittarina vuodesta 2010 lukien: Keskeyttämisaste Arviointi: lukioiden keskeyttämisaste pienenee vuosittain

23 Ala-aste 1-6-luokat palkkaperusteryhmiä (=päätoimiset opettajat)
Kouluja 4-8 100 13 9-16 200 25 17-21 300 14 22-25 10 26-29 400 4 30-33 500 3 34- 600 7

24 Yläaste, yht. peruskoulu,
e-koulu, palkkaperusteryhmiä (ya=alkava 32 oppilasta) €/kk Kouluja 4-8 126 5 9-16 226 23 17-21 289 3 22-25 415 26-29 541 6 30-33 604 34- 667 7

25 Lukio (ei aikuislukio)
Oppilasmäärä €/kk Kouluja 250 1 375 4 500 7 601- 625 5

26 MUITA PALKKIOITA JA PALKITSEMISTA

27 Palkkiot Palkka Tulos- palkkiot Muut palkkiot Kannus- tuslisät
Palkitseminen Palkka Palkkiot Henkilöstö-edut (HELMI-intra) Kannus- tuslisät Tulos- palkkiot Muut palkkiot Tehtäväkohtainen palkka Palkan henkilökohtainen osa

28 MUISTAMISET (muistuta esimiestä)
Viraston ryhmäkirje 129/2008 (HEKE ) Kun täyttää 50 tai 60 vuotta Kun jää kokoaikaiselle eläkkeelle Helsingin kaupungin palveluksessa 10 tai 40 vuotta Kunnallisessa palveluksessa 20, 30 tai 40 vuotta Lahjan arvo on euron esine- tai muu lahja Lahjaloma kunnallista palvelua 20, 30 tai 40 v., täyttää 50 tai 60 v., kun yli 5 vuotta Hgin kaupungin palvelua Jos henkilö on työn ohessa suorittanut tutkinnon/ laajan opintokokonaisuuden, suositellaan palkittavan eurolla ( huomioitava kaupungin saama hyöty, eikä muuta tukea saatu työnantajalta)

29 Sairausloma-ajan palkka
OVTES OVTES ja KVTES Sairausloma-ajan palkka Saman kalenterivuoden aikana palkka 60 kalenteripäivää ja sen jälkeen 2/3 palkasta 120 kalenteripäivää lisäksi harkinnan perusteella enintään 185 kp. Eläketapahtumaan tai kuntoutukseen johtava sairaus palkkaa kaikkiaan180 kalenteripäivää (kuten yllä), kalenterivuoden vaihtuminen ei tuo lisää palkallisia päiviä Työtapaturma ja ammattitauti Palkka 120 kp ja 2/3 palkasta 120 kp. Kalenterivuoden vaihtuminen ei vaikuta OVTES OSIO A 33 §, OSIO B §, KVTES V-luku 2 § 29

30 Sairausloma-ajan palkka
Edellytyksenä em. eduille Palvelussuhde on välittömästi ennen sairauslomaa jatkunut vähintään 60 kp Jos virantoimitus tai työsuhde on jo alkanut ja kestää alle 60 kp (= kalenteripäivää) Kalenterivuoden aikana varsinainen palkka 14 kp (= kalenteripäivää) Palkkaa ei makseta12 kk jatkuvan sairasloman jälkeen

31 Harkinnanvaraiset virka- ja työvapaat
OVTES Harkinnanvaraiset virka- ja työvapaat Kysy ennen kuin haet! Myönnetään hakemuksen mukaan tai hylätään (ja neuvotaan hakemaan toisin) KVTES V-luku 11 §, OVTES A 32 § 31

32 Opettajien palkattomien virkavapaiden vaikutus loma-ajan palkkaukseen
Opettajalle ei tarvitse maksaa palkkaa, jos palkaton virkavapaa päättyy koulun/ oppilaitoksen loma-aikaan Tämä koskee sekä harkinnanvaraisia että lakisääteisiä vapaita Tässä pykälässä tarkoitetuiksi loma-ajoiksi luetaan syys-, joulu-, urheilu- ja pääsiäisloma, mutta ei kesälomaa (OVTES § A 32) 32

33 Helsingin kaupungilla pykälää sovelletaan seuraavasti:
Jos opettajan palkaton jakso sisältää korkeintaan 5 oppilaiden työpäivää, opettaja saa loma-ajan palkan Jos opettajan palkaton jakso sisältää vähintään 6 oppilaiden työpäivää, niin loma-ajasta ei makseta palkkaa Poikkeus: Jos opettaja on töissä joulukuussa ennen palkattoman jakson alkua, niin joululomasta maksetaan tammikuun osuus Jos opettajan palkaton jakso ajoittuu molemmin puolin lomaa ja niitä on korkeintaan 5 oppilaiden työpäivää, niin opettaja saa loma-ajan palkan (OVTES § A 32) 33

34 Esimerkkejä Pääsiäisen yhteydessä: opettajan palkaton vapaa on ja (sisältää 5 oppilaiden työpäivää) opettaja saa pääsiäisloman palkan Joulun yhteydessä opettajan palkaton vapaa on ( sisältää 6 oppilaan työpäivää) opettaja ei saa palkkaa ajalta Huom. palkattomia vapaita ovat myös vanhem- painvapaa, äitiysvapaan loppuosa, hoitovapaa sekä isyysvapaa. Isyysvapaan osalta ota yhteyttä oman koulusi luottamusmieheen (OVTES § A 32) 34

35 Opettajille maksettavat päivärahat
Virkamatkoista (Määräys) Koulun omista määrärahoista Yli 15 km koululta Osapäiväraha, kun matka on kestänyt yli 8 Kokopäiväraha, kun matka on kestänyt yli 12 h Puolipäiväraha, kun 2 lämmintä ateriaa

36 Luottamusmiehet tapaavat tarvittaessa koulujensa yhteysopettajia ohjelman loputtua tässä tilassa


Lataa ppt "HOAY:N YHTEYSOPETTAJAPÄIVÄT SYKSY 2010 Hotelli Flamingo"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google