Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopinnot, 15 op

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopinnot, 15 op"— Esityksen transkriptio:

1 Ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopinnot, 15 op
Orientaatiotilaisuus

2 Yhteistyöhankkeena toteutettava opintokokonaisuus
Kanuuna ja Humak solmivat kumppanuussopimuksen

3 Kanuuna-verkoston kannanotto 15.11.2015
”Näemme, että yksi nuorisotyön päätehtävistä on kasvattaa nuorten kykyä katsoa maailmaa toisten silmin. Näemme, että nuorisotyön tehtävänä on myös julkisessa keskustelussa tuoda esille sitä, että ihmisoikeudet ovat jakamattomat. Ihmisoikeusnäkökulman vahvistaminen tekee nuorisotyöntekijöistä parempia järjestämään toimintaa turvapaikanhakijoille, käsittelemään paikallisten huolia, sovittelemaan mahdollisia kahnauksia sekä tarjoamaan saapuneille edellytykset kasvaa yhteisöjemme täysivaltaisiksi jäseniksi.”

4 Opiskelijat mukana työelämähankkeissa ja projekteissa
Humak on alojensa asiantuntija ja johtava kouluttaja sekä valtakunnallinen kehittäjä Humak korostaa kansalaisten tarpeista lähtevää innovaatiotoimintaa ja yhteisöjen kehittämistä kumppanuudella työelämän kanssa Opiskelijat mukana työelämähankkeissa ja projekteissa

5 HUMAKin vahvuudet kouluttajana
HUMAKin tehtävä yhteiskunnallisena ammattikorkeakouluna Humanistinen ihmiskäsitys Ihmisoikeusperustaisuus arvona Ihmisoikeuskasvatus NUORISOTYÖLÄHTÖISYYS (TOIMIALAN SUURIN KORKEAKOULUKOULUTTAJA) OSALLISTAVA JA YHTEISTOIMINNALLINEN OTE, AKTIIVINEN KANSALAISUUS YHTEISTYÖ JA MOLEMMINPUOLINEN OPPIMINEN NUORISOTYÖN LAADUN VAHVISTAMINEN JA TOIMIALAN KEHITTÄMINEN

6 Opintokokonaisuuden idea pähkinänkuoressa ON
VAHVISTAA IHMISOIKEUSKASVATUSTA KANUUNA-KUNTIEN NUORISOTYÖSSÄ Kuvalähde:

7 Opintokokonaisuuden asemointi
YKSILÖ: Nuorisotyöntekijän ammatillisen osaamisen kehittäminen TOIMIALA: Ihmisoikeuskasvatus suomalaisessa nuorisotyössä: strategiset linjaukset, kannanotot YHTEISKUNTA: Ihmisoikeuskeskuksen selvitykset ja strategia ihmisoikeuskasvatuksesta, ops ja koulutus, järjestöjen ja muiden ihmisoikeustyötä tekevien tahojen strategiat ja käytänteet EUROOPPA: Eurooppalainen keskustelu ihmisoikeuskasvatuksesta nuorisotyössä GLOBAALISTI: Kansainväliset julistukset, sopimukset ja muut instrumentit

8 Ihmisoikeuskasvatuksen äärellä
”Ihmisoikeuskasvatus on harkittua, tavoitteellista ja osallistavaa toimintaa, jonka tarkoituksena on voimaannuttaa yksilöitä, ryhmiä ja yhteisöjä. Ihmisoikeuskasvatuksen tavoitteena on luoda ja ylläpitää ihmisoikeuskulttuuria kansainvälisesti tunnettujen ihmisoikeusperiaatteiden mukaisesti. Tavoitteeseen päästään antamalla ihmisille tiedot ihmisoikeuksien sisällöistä sekä taidot niiden toimeenpanemiseksi. Lisäksi pyritään vaikuttamaan ihmisen arvoihin ja asenteisiin.” Amnesty (viitattu )

9 IHMISOIKEUS-KASVATUS
YHDENVERTAISUUS Arvo- ja moraalikasvatus Kansalaiskasvatus IHMISOIKEUS-KASVATUS Rauhankasvatus Globaalikasvatus VAPAUS SOLIDAARISUUS Ympäristökasvatus ja kasvatus kestävään kehitykseen Monikulttuuri-suuskasvatus Henkilökohtaisiin ja yhteisöllisiin osallisuuksiin kasvattaminen Kehityskasvatus Rasisminvastainen kasvatus

10 Kansalaisuus ja osallistuminen
Kulttuuri ja urheilu Demokratia Lapset ja nuoret Kansalaisuus ja osallistuminen Ympäristö Syrjintä ja suvaitsematto-muus Koulutus Vammaisuus ja erityistarpeet Muuttoliike Sukupuoli-identiteetti Globalisaatio Terveys Uskonto ja arvot Media Rauha ja välivalta Köyhyys Muistiperintö Sota ja terrorismi Työ Suomalaisessa yhteiskunnassa jotakin erityistä?

11 NUORIS0TYÖNTEKIJÄ JA IHMISOIKEUSKASVATUS
Nuoriso-työntekijä Kasvattajana Muutoksen tekijänä, vaikuttajana Ohjaajana Tuen antajana Kehittäjänä JNE. KRIITTINEN DIALOGISUUS VAIKUTTA-MINEN, MOBILISOINTI KONFLIKTIEN RATKAISUT, SOVITTELU POSITIIVISEN MUUTOKSEN MALLI

12 Opintokokonaisuuden pedagogiset lähtökohdat JA KÄYTÖNNÖN TOTEUTUS

13 Pedagoginen ote Tavoitteena integratiivinen oppiminen ja valmennus, jolloin teoreettinen, käytännöllinen, sosiokulttuurinen ja itsesäätelytieto vahvistuvat samanaikaisesti läpi prosessin. Lähtökohtana Kokemuksellinen oppiminen ja kokemusten reflektointi Opettaja valmentajana ja fasilitaattorina, johon liittyy näkemys itseohjautuvasta ja aktiivisesta oppijasta: ammatillisen ajattelun kehittyminen/syveneminen ja toimijuuden vahvistuminen.

14 yleiset tavoitteet ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopinnoissa
Kehittää osallistujan kouluttajakompetenssia niin, että osallistuja kykenee suunnittelemaan, toteuttamaan, arvioimaan ja kehittämään erilaisia oppimisprosesseja osana omaa työtään. Vahvistaa sekä käytännöllisten toimintatapojen hallintaa että kykyä perustella, miksi toimii valitsemallaan tavalla. Vahvistaa erityisosaamista ihmisoikeuskasvatukseen liittyvän koulutuksen toteutuksesta. Vahvistaa osallistujan verkostoitumista ihmisoikeustyötä tekevien toimijoiden kanssa.

15 KV-seminaari?, kumppaniyhteistyö, Ihmisoikeusliiton tuottama koulutus
VAHVISTAA IHMISOIKEUSKASVATUSTA KANUUNA-KUNTIEN NUORISOTYÖSSÄ Moduuli 1 Moduuli 2 Moduuli 3 Kehittää nuorisotyötä tekevien osallistujien kouluttajakompetenssia Vahvistaa sekä käytännön toimintatapojen hallintaa, että kykyä perustella, miksi toimii valitsemallaan tavalla Vahvistaa erityisosaamista sisällöllisesti ihmisoikeuskasvatukseen liittyvän koulutuksen toteuttamisesta Vahvistaa osallistujien verkostoja nuorisotyön näkökulmasta relevanttien ihmisoikeustoimijoiden kanssa Suomessa (ja Euroopassa) KV-seminaari?, kumppaniyhteistyö, Ihmisoikeusliiton tuottama koulutus

16 KOULUTUKSEN RAKENNE, 15op
Koulutuksen esittelywebinaari KOULUTUKSEN RAKENNE, 15op Moduuli 1: Ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajana kehittyminen, 5op Kansainvälisen seminaarin mahdollisuus /CIMO? Etukäteistehtävä 4/2016 Lähipäivät (2) Moodlerooms -työskentely Webinaarit Oppimistehtävät Moduuli 2: Koulutus prosessina: suunnittelusta vaikuttavuuteen 5op Lähipäivät (2) Moodlerooms-työskentely Webinaarit Oppimistehtävät Moduuli 3: Kouluttajan ohjaus-, opetus-, ja vuorovaikutustaidot 5op Verkostoituminen ja Koulutusharjoittelu Oppimistehtävät Lähipäivä Moduuleissa sulautuvan oppimisen prosessi: tiedon rakentaminen ja jakaminen l

17 Kohderyhmä Osanottajamäärä enintään 25 osallistujaa
Koulutukseen osallistuvat nuorisotyöntekijät kehittämisverkostoista Kanuuna-kuntien nuorisotyöntekijät Kanuuna-kuntien nuoret Osanottajamäärä enintään 25 osallistujaa Ilmoittautuminen Suvi Lappalaiselle mennessä.

18 Ihmisoikeus-kasvatus kiinnostavasta näkökulmasta
Koulutusyhteistyöhankkeen kehittämisryhmään kuuluva järjestö Yhteisöpedago-giopiskelijan kehittämistyöt/opinnäytetyöt Ihmisoikeus-kasvatus kiinnostavasta näkökulmasta Osallistujan osaamisen rakentaminen ja koulutusharjoit-telu omalla alueella Esimerkkimalli verkostoitumisesta ja kolmikantayhteistyöstä tässä koulutusyhteistyöhankkeessa MENTOROINTI-SUHDE

19 Ihmisoikeuskasvatuksen koulutuksen tutkimus
Pilotoinnista on tärkeää saada aineistoa koulutuksen edelleen kehittämiseksi. Koulutuksen sisältyykin tutkimushanke. Osa tutkimusaineisto on samalla myös osa Humakin yliopettaja, YTM, nuorisotyöntekijä Eeva Sinisalo-Juhan väitöskirjatutkimusta. Väitöskirjan työnimenä on ”Nuoren moraalisen arvioinnin kehittymisen tukeminen nuorisotyöllisillä interventioilla”. Tämän koulutuksen osalta on tavoitteena saada nuorisotyöntekijöiden ajatuksia ja kokemuksia työssä eteen tulevista ihmisoikeuksiin ja moraaliseen arviointiin liittyvistä kysymyksistä. Kanuunan ohjausryhmä on myöntänyt luvan tutkimukseen koulutuksen yhteydessä.

20 Ihmisoikeuskasvatuksen koulutuksen tutkimus
Käytännössä tutkimus tarkoittaa Koulutuksen ennakkotehtävän toinen osa eli webropol-kyselyyn vastaaminen Tutkijan läsnäolo kontaktipäivinä Tutkijan läsnäolo Moodle-oppimisympäristössä 5 koulutettavan haastattelut koulutuksen kuluessa, ehkä kolme kertaa Koulutuksen loppuarvioinnin yksi osa eli webropol-kysely Tutkimuksessa noudatetaan hyvää tutkimustapaa ja tutkimuksen etiikkaa.

21 Ole mukana vaikuttamassa ihmisoikeus- kasvatuksen vahvistamiseen suomalaisessa nuorisotyössä – osallistu koulutukseen!


Lataa ppt "Ihmisoikeuskasvatuksen kouluttajaopinnot, 15 op"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google