Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lappeenrannan nuorisotoimi ja Etelä-Karjalan Lape

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lappeenrannan nuorisotoimi ja Etelä-Karjalan Lape"— Esityksen transkriptio:

1 Lappeenrannan nuorisotoimi ja Etelä-Karjalan Lape
Jyväskylä Kimmo Hölkki

2 Eksote ja kunnat Eksote on vuonna 2009 perustettu kuntayhtymä, joka vastaa Etelä-Karjalan kuntien sosiaali- ja terveydenhuollon peruspalveluista sekä erikoissairaanhoidosta yhtenä kokonaisuutena. Siihen kuuluvat kaikki Etelä-Karjalan kunnat: Lappeenranta, Imatra, Luumäki, Savitaipale, Lemi, Ruokolahti, Parikkala ja Rautjärvi. Eksote hallinnoi Etelä-Karjalan Lapea Etunimi Sukunimi

3 Etunimi Sukunimi

4 Etunimi Sukunimi

5 Etunimi Sukunimi

6 Etunimi Sukunimi

7 Etunimi Sukunimi

8 Lape ja nuorisotoimi – mistä tähän on tultu
Kesäkuu 2016 Lape esillä Lpr:n hyvinvointityöryhmässä Elokuu 2016 Nuorisotyö kutsutaan mukaan valmisteluun Koulunuorisotyö käynnistyy Sammonlahden koulussa nuorisotoimen ja koulun yhteiskokeiluna. Hankehakemuksen valmistelupalaveri jossa nuorisotyö mukana Yhteistyökumppanien hankevalmistelutilaisuus Lape nuorisovaltuustossa Syyskuu 2016 Lpr:n nuorisotoimelle kaavaillaan vastuuta lasten ja nuorten osallisuuteen perustuvassa kehitystyössä. Nuorisotoimi esittää lisäksi koulunuorisotyötä ja digitaalisen nuorisotyön hyödyntämistä mukaan Lapeen. Kimmo Hölkki

9 Lape ja nuorisotoimi – mistä tähän on tultu
Lokakuu 2016 Kustannusarviot Lapen budjettiin. Suunnitellaan Lapen osallisuuden koordinoimiseen 25% Kimmon työajasta sekä koulunuorisotyön palkkakustannukset. Joulukuu 2016 Alustava rahoituspäätös saadaan. Paljon pienempi kuin mitä haettiin. On tehtävä karsintaa. Nuorisotoimi priorisoi koulunuorisotyön tärkeimmäksi ”omaksi” toimenpiteekseen. Osallisuuden koordinoinnista luovutaan. Tammikuu 2017 Hankesuunnitelmaa päivitetään rahoituspäätöstä vastaavaksi. Toimenpiteitä ja kustannuksia karsitaan. Koulunuorisotyö säilyy mukana. Päivitetty hankehakemukselle vihreää valoa STM:stä Kimmo Hölkki

10 Lape ja nuorisotoimi – mistä tähän on tultu
Helmikuu 2017 Muutosagentti Mona Taipale aloittaa Maaliskuu 2017 Hankkeen organisoitumista Eksoten ja kuntien osalta Lpr:n Lape-aloituspalveri. Työryhmäjäsenyydet päätetään. Nuorsotoimelle yhteisöllisen toimintakulttuurin pj. ja jäsenyydet monikulttuurisuus, digitaaliset palvelut, lastensuojelun arviointomenetelmän kehittäminen –alatyöryhmiin. Lpr:n organisaatiouudistus. Nuorisotoimi Lasten- ja nuorten lautakunnan alaisuuteen. Harrastetoiminnat nuorisotoimen vastuulle. Lapeen resursoitu matalan kynnyksen harrastepilotointi nuorisotoimelle. Ensimmäinen yhteisöllisyys -alatyöryhmän työpaja. Kimmo Hölkki

11

12 Varhaiskasvatus, koulu ja oppilaitokset lasten ja nuorten hyvinvoinnin tukena. Missä mennään nyt?
Kimmo Hölkki

13 Soten ja kasvatustoimen integraatio -kehittämiskokonaisuus on jaettu kolmeen osaan ja teemaryhmiin
1 2 3 Vahvistetaan yhteisöllistä hyvinvointityötä sekä kehitetään sen sisältöjä ja toimintatapoja Yksilökohtaisen opiskeluhuoltotyön sisältöjä syvennetään ja toimintatapoja kehitetään Kehitetään valtakunnallisesti sähköisiä palveluja ja menetelmiä sekä tuetaan niiden käyttöönottoa varhaiskasvatuksen, esiopetuksen, koulujen ja oppilaitosten hyvinvointityön tueksi Nuorisotoimintayksikön päällikkö Kimmo Hölkki, LPR Palveluesimies Sanna Imeläinen, Eksote Tietohallintojohtaja Toni Suihko, Eksote Työryhmät Maija Ström-Ripatti Vastuuhlö A Osallisuus A Esiopetus A Prediktiivinen analytiikka Teemaryhmät Peruskoulu ja oppilaitokset B Perusopetus ePalvelut B B Varhaiskasvatus/esikoulu Toinen aste Asiakkuuden-hallinta ja toiminnanohjaus C C C

14 Kehittämiskokonaisuudessa toteutetaan mm. koulutuskokonaisuuksia
1 Kehittämiskokonaisuudessa toteutetaan mm. koulutuskokonaisuuksia LPR/Imatran kaupunkien varhaiskasvatuksen henkilöstölle (HY) Tavoitteena: vahvistaa varhaiskasvatuksessa toimivien aikuisten pedagogista sensitiivisyyttä tukea lasten sosiaalista toimintaa lapsiryhmässä vähentää lasten ja työntekijöiden kokemaa stressiä Kehittämistyö ja tutkimus aloitettu elo-syyskuussa 2017 Tutkimuksellinen seuranta jatkuu koko toimintakauden 2017–2018 ajan Pedasens Nepsy Ratkaisukeskeisen toimintakulttuurin ja valmennuksen levittäminen Lappeenrannan varhaiskasvatukseen ja perusopetukseen 17 opettajaa osallistunut ja varhaiskasvatuksessa käynnistymässä Oppimaa Oy Verkkokursseja varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen henkilöstölle Koulutusmalli yhdistää verkko-opiskelun ja työyhteisön opiskelun Lappeenrannalla on kurssien käyttöoikeuksia noin 200. Eksote tarjoaa muille kunnille ja opiskeluhuollolle noin 100 käyttöoikeutta. Syksyn 2017 aikana kurssilaisia on ollut Lappeenrannasta, Luumäeltä, Taipalsaaresta, Ruokolahdelta, Parikkalasta ja Imatralta Keväälle 2018 on Lappeenrannassa tarjolla vielä noin 140 käyttöoikeutta ja muille kunnille 28 käyttöoikeutta.  Maija Ström-Ripatti, Kimmo Hölkki

15 Imatran seudun Pelastakaa Lapset
1 Lape-hankerahoituksen turvin konkreettisia panostuksia mentorointiin, kerhotoimintaan ja tyttötyöhön... Imatran seudun Pelastakaa Lapset Mentorointitietoisuuden levittäminen koko maakuntaan Mentorointi on tarkoitettu peruskoulun yhdeksäsluokkalaisille Lape-rahoituksella palkattu henkilö 10h/vk 4H Kerhotoimintaa Taipalsaarella Tarjotaan seuraavia kerhoja: Vanhempi-lapsikerho, Luonto-liikuntakerho Vehkataipale/Taipalsaaren kirkonkylä, Kädentaitokerho senioreille ja lapsille sekä yrittäjyyskursseja 8-luokkalaisille Lape-rahoituksella palkattu henkilö Nicehearts Tyttötyön jalkauttaminen kouluihin (Sammonlahti/Skinnarila, Kimpinen ja Taavetti), palkattu ½ työntekijä Toteutetaan kulttuuri- ja sukupuolisensitiiven kohtaaminen -koulutus Etelä-Karjalassa 3 koulutuskertaa syksyn 2017 aikana Maija Ström-Ripatti, Kimmo Hölkki

16 ... sekä koulun ja kodin yhteistyöhön ja harrastustoimintaan
1 ... sekä koulun ja kodin yhteistyöhön ja harrastustoimintaan Lappeenrannan kaupungin perusopetus Kodin ja koulun välisen yhteistyön vahvistaminen, pilottikouluina Lappeenrannassa Sammonlahti/Skinnarila, Lauritsala ja Voisalmi Sammonlahti/Skinnarila: Lisätään maahanmuuttajavanhempien tietoisuutta suomalaisesta koulujärjestelmästä ja käytänteistä ja tätä kautta tuetaan lasten kasvua ja kehitystä. Tukiverkosto, selkokielinen infopaketti, vanhempainillat jne. Lauritsala: Luokkien viikottaiset taitotunnit Voisalmi: Kodin ja koulun päivä, retkiä, vanhempainkerhoja, lapsen kanssa yhteisiä kerhoja, liikuntatuokioita, vanhempi-lapsi tukiopetusta, vierailuja, Unicef-kävely, viestinnän kehittämistä jne. Lappeenrannan Nuorisotoimi Matalan kynnyksen harrastoiminta koulupäivän yhteyteen Lappeenrannan kaupungille palkattu harrastekoordinaattori Yhteisöllisen toimintakulttuurin edistäminen ja kiusaamisen tunnistaminen ja ehkäisy Kaikkiin Lappeenrannan kaupungin yläkouluihin palkattu koulunuorisotyöntekijä (Kimpinen, Lauritsala, Joutseno, Kesämäenrinne, Sammonlahti) Maija Ström-Ripatti, Kimmo Hölkki

17 1 Lisäksi kehittämiskokonaisuudessa yhdenmukaistetaan tietoa sekä toimintamalleja Etelä-Karjalan Lasten ja nuorten osallisuus -selvitys tehty 2017 Opiskeluhuoltosuunnitelma (valtakunnallinen>kuntakohtainen>koulukohtainen) Kerätään kaikkien koulujen koulukohtaiset suunnitelmat syksyn 2017 aikana Hyvinvoivan yhteisön tunnusmerkit määritelty edis­te­tään mm. tun­ne- ja vuo­ro­vai­ku­tus­tai­to­ja, mie­len­ter­veyt­tä ja ter­veel­li­siä elä­män­ta­po­ja kiu­saa­mis­ta, väki­val­taa ja häi­rin­tää eh­käi­se­vät ja vä­hen­tä­vät toi­men­pi­teet Osallisuuden ja yhteisöllisyyden vahvistamisen keinot ja tavoitteet täsmennetään Varhaiskasvatuksen aloituskäytännöt yhdenmukaistetaan Seurakuntien ja Eksoten yhteistyö mallinnetaan Mittareita laaditaan Maija Ström-Ripatti, Kimmo Hölkki

18 Kokemuksia nuorisotyön näkökulmasta
nuorisotyö on päässyt mukaan keskusteluihin ja työryhmiin, joissa se ei ole ennen ollut nuorisotyö nähdään potentiaalisena toimijana ja yhteistyökumppanina prosessit, joita kehitetään ovat yleensä Eksoten (joskus myös perusopetuksen tai varhaiskasvatuksen). keskustelua ja kehittämistä haittaa se että muut toimijat eivät usein tiedä toisen omistamasta prosessista mitään. huomataan että muut eivät tiedä mitä kukin taho tekee. Tämä on tärkeä havainto. Kuplat puhkeaa. haasteena on myös kehittämistyön siirtäminen käytäntöön osa-alueet, joihin on saatu resurssia, etenevät hyvin: Lpr:n nuorisotoimelle resursoitu koulunuorisotyöhön Lapen kautta viisi 50% työajalla olevaa työntekijää Lpr:n nuorisotoimi koordinoi matalan kynnyksen harrastetoimintaan kohdennettua määrärahaa,

19 Kiitos.


Lataa ppt "Lappeenrannan nuorisotoimi ja Etelä-Karjalan Lape"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google