Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

MITÄ MARKKINOINTI ON? Lyhyt johdatus markkinointiin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "MITÄ MARKKINOINTI ON? Lyhyt johdatus markkinointiin"— Esityksen transkriptio:

1 MITÄ MARKKINOINTI ON? Lyhyt johdatus markkinointiin 15.9.2014
Helsingin kaupunginkirjasto

2 Helsingin kaupunginkirjasto
ohjelma & tavoite Päivän tavoite on saada pieni käsitys siitä mitä markkinointi on ja ymmärtää miksi ja miten kirjastoa pitää markkinoida Tutustua muutamaan markkinoinnin peruskäsitteeseen ja pohtia niitä oman kirjaston kannalta. Saada ajatuksia ja ideoita kirjastomarkkinointiin Helsingin kaupunginkirjasto

3 Helsingin kaupunginkirjasto
MITÄ MARKKINOINTI ON? Helsingin kaupunginkirjasto

4 Helsingin kaupunginkirjasto
Mitä markkinointi on? On olemassa satoja eri markkinointiteorioita ja määritelmiä. Markkinointi on sosiaalinen prosessi, jonka kautta yksilöt ja ryhmät tyydyttävät tarpeitaan ja halujaan vaihtamalla tuotteita ja luomalla arvoa muiden kanssa. (Kotler, 2001) Markkinointi on toimijan omien intressien edistämistä, suhteiden luomista ja tarpeiden ja lupausten tyydyttämistä – mielikuvilla, merkityksillä, vaihdannalla ja materiaaleilla (Tikkanen, Aspanen, Parvinen, 2007) Helsingin kaupunginkirjasto

5 Mitä ihmettä tämä oikein tarkoittaa? –eli Markkinointi kiteytettynä
Kirjastomarkkinointi on kirjastopalvelujen käytön edistämistä ylläpitämällä suhteita eri toimijoihin palvelemalla heidän intressejään ja täyttämällä heidän tarpeitaan. Tarpeita tyydytetään mm. tarjoamalla haluttuja palveluja. Nämä eri toimijat ovat mm. asiakkaat, asukkaat, päättäjät, ympäristö, yhteistyökumppanit, sidosryhmät jne. Markkinointi on tiedettä: systemaattista, kontrolloitua ja sen pitää olla toistuvaa. Markkinointi on kokonaisvaltainen prosessi, joka ei rajoitu vain kaupallisiin toimijoihin. Markkinointi on toimijan omien intressien edistämistä luomalla ja kehittämällä suhteita muihin toimijoihin sekä palvelemalla heidän intressejään ja tyydyttämällä heidän tarpeitaan - mielikuvien, merkitysten ja materiaalien vaihdannan ja lupausten täyttämisen kautta. Helsingin kaupunginkirjasto

6 Markkinoinnin ja viestinnän ero
Viestintä pyrkii tiedottamaan asiasta, kertomaan vaikkapa kirjaston aukioloajan tai sijainnin. Markkinointi pyrkii käytöksen muutoksen. Että kirjastoon tullaan ja palveluja käytetään Palveluista tulee positiivinen mielikuva, käynnistä kerrotaan muille, tullaan uudestaan Markkinointi pyrkii luomaan asiakassuhteen. Helsingin kaupunginkirjasto

7

8 Miksi kirjastoa pitää markkinoida?
Miksi kirjastoasi pitää markkinoida? Miksi kirjastoasi ei pitäisi markkinoida? Mitä hyötyä markkinoinnista voisi olla? Mitä haittaa markkinoinnista voisi olla? Helsingin kaupunginkirjasto

9 Miksi Helsingin kaupunginkirjasto markkinoi?
Helsingin kaupunginkirjaston markkinoinnin tavoite on: palvella nykyisiä asiakkaita paremmin, sekä hankkia uusia asiakkaita. kertoa toiminnastamme ja palveluistamme eri kohderyhmille - ja saada ihmiset käyttämään palveluitamme. toteuttaa kirjaston strategiaa ja kohentaa kirjaston imagoa kuunnella asiakkaita ja kehittää kirjastoa yhdessä asiakkaiden kanssa (esim. olohuone-projekti) Markkinoinnin avulla yritämme saada äänemme informaatiotulvassa kuuluviin ja olla mukana kilpailemassa ihmisten vapaa-ajasta.

10 Markkinoinnin perustyökaluja
Kuten erilaisia markkinointimääritelmiä, myös markkinointityökaluja on satoja. Alkuun pääsee hyvin jo Kotlerin 7P-mallilla eli markkinointimixillä, SWOT-analyysilla, sekä määrittelemällä kohderyhmät ja markkinointikanavat. Lisäksi erittäin oleellista on tutkimustieto. Mallien lisäksi tarvitaan tutkimustietoa mm. asiakkaista, ei-käyttäjistä, ympäristöstä, trendeistä, taloudesta jne. Koska tavoitteena on muuttaa käytöstä, on tärkeää tietää kohderyhmä/t. Myös mielikuvat ovat markkinoinnissa isossa roolissa. Helsingin kaupunginkirjasto

11 Helsingin kaupunginkirjasto
Markkinointimix 7P-Malli. (Kotler) Tuote (product): mikä on kirjaston tuote/palvelu? Hinta (price): mikä on tuotteen/palvelun hinta? Saatavuus (place): miten ja mistä asiakas saa palvelumme? Markkinointiviestintä (promotion): minkälaisia markkinointitoimenpiteitä käytämme? Mainonta, verkko, some, Ihmiset/henkilöstö (people) Prosessit (process): mitä prosesseja palvelu sisältää? Fyysiset elementit (physical evidence): mikä osa palvelussa on näkyvää? Helsingin kaupunginkirjasto

12 Helsingin kaupunginkirjasto
Markkinointimix Tuote/palvelu: Tämä on se asia/t, joka muodostaa markkinoinnin perustan. Kirjasto ja kaikki sen ulottuvuudet Hinta (price):Asiakkaan tuotteesta tai palvelusta maksama hinta vaikuttaa oleellisesti markkinointiin. Maksetut verot, käytetty aika? Saatavuus (place):Tämä määrittää mistä ja miten asiakas saa tuotteen. Siten se vaikuttaa oleellisesti markkinointiin. -Kirjastotila, muu tila, verkko. Markkinointiviestintä (promotion): Tämä kertoo missä ja miten markkinointitoimenpiteitä toteutetaan. Tähän liittyvät markkinointikanavat, tavat ja toteutus. -Verkkosivut, esitteet, mainokset, tapahtumamarkkinointi Helsingin kaupunginkirjasto

13 Markkinointimix: fyysiset elementi, ihmiset ja prosessit
Ihmiset: ketkä kaikki ihmiset vaikuttavat palveluun? Oma henkilöstö, muiden kirjastojen henkilöstö, muut asiakkaat, sidosryhmät jne. Fyysiset elementit: missä ja minkälaisessa tilassa palvelu saadaan? Kirjastotila, verkkokirjasto. Prosessit: minkälaisia prosesseja vaaditaan, että palvelu tavoittaa asiakkaan? Lainaus, palautus, varaus, tiedonhankinta jne. Helsingin kaupunginkirjasto

14 Tunne asiakkaasi – tee kirjasto tunnetuksi
Mitä asiakkaat haluavat? Miten? Mistä he pitävät? Mitä he tarvitsevat? Miten kirjastonkäytöstä voi tehdä heille helpompaa? Tee säännöllisiä tutkimuksia, kysy asiakkailta, järjestä asiakasiltoja, keskustele somessa, käytä hyväksesi olemassa olevia tutkimuksia. Tuo esille mitä kaikkea kirjasto tarjoaa. Miten palvelut näkyvät kirjastotilassa? Mitä asiakas tietää kirjastopalveluista ja kirjaston tarjonnasta? Mene sinne missä asiakkaat (ja ei-käyttäjät) ovat. Jotta voit markkinoida tehokkaasti, eli tarjota haluttuja palveluita, tulee asiakas tuntea. Helsingin kaupunginkirjasto

15 Helsingin kaupunginkirjasto
kohderyhmät Tehokas markkinointi on kohderyhmäkohtaista. Sama viesti ei toimi kaikille Asiakas tulee tuntea. Mitä asiakas kirjastolta toivoo ja odottaa? Mihin asiakas on tyytyväinen, mihin tyytymätön? -> käytöksen muuttaminen Mikä on henkilön/ryhmän asenne ja ”käytös” kirjastoa kohtaan? Helsingin kaupunginkirjasto

16 Helsingin kaupunginkirjasto
segmentointi Perinteisesti kirjastossa on segmentoitu iän ja sukupuolen mukaan. Se ei vielä kerro tarpeeksi. 64-vuotias nainen ja 13-vuotias himopelaaja poika voivat itse asiassa olla yhtä aktiivisia kirjastokävijöitä. Pyri segmentoimaan muilla tavoin (käytös, kiinnostukset, aktiivisuus jne.) Minkälaisia kohderyhmiä kirjastollasi tämän hetken tiedoilla on? Miten saisit lisätietoa kohderyhmistä? Helsingin kaupunginkirjasto

17 Helsingin kaupunginkirjasto
Esimerkkejä kohderyhmämarkkinoinnista: opiskelijamarkkinointi MITÄ – Halusimme saada kirjaston asiakkaiksi opiskelijoita ja uusia helsinkiläisiä MIKSI – Uudet asukkaat eivät tiedä mitä kaikkea kirjasto tarjoaa. Paljon uusia potentiaalisia asiakkaita MISSÄ – Valitsimme markkinointikanavaksi tapahtumat ja päävälineeksi kirjastofillarin ja verkon. MILLOIN – Ajoitimme tapahtumat kesän festareihin ja syksyyn, lukukauden alkuun. MITEN – Järjestimme markkinointitempauksia, joissa toimme kaupunginkirjastoa esiin opiskelun vastavaihtoehtona. Valitsimme tarkoituksella kärjiksi viihteellisyyden ja maksuttomuuden. Helsingin kaupunginkirjasto

18 opiskelijamarkkinointi
Olimme liikkeellä musiikkifestareilla (mm. Flow), Taiteiden yössä, Yliopiston avajaisissa ja suoraan oppilaitoksissa. Teimme kirjastokortteja ja jaoimme uusille asiakkaille yllätyslahjan ja tietoa palveluista Palvelut oli valittu tätä kohderyhmää ajatellen: viihteellistä, kevyttä, opiskelijabudjetille sopivaa, vastapainoa opinnoille. Aineistona oli lehtiä, e-aineistoa, leffoja, pelejä, kevyttä luettavaa, musiikkia. Ohjelmaan kuului: DJ, palveluesittelyitä, kirjastokorttien tekoa, pelien pelaamista, oleilua, kilpailu ja lainamahdollisuus. Helsingin kaupunginkirjasto

19 Malleja maksuttomuudesta ja edullisia esimerkkejä
Mitä voimme tehdä pienellä budjetilla? Tai nollabudjetilla? Kartoita maksuttomat markkinointikanavat. Hyödynnä verkkoa, sosiaalista mediaa, kirjastotilaa ja asiakaskuntaa. Kirjastotila on todennäköisesti tärkein markkinointikanavasi. Miten se vastaa tehtävään? Mitä ja miten se kertoo markkinoitavasta tuotteesta tai tapahtumasta? Hyödynnä asiakaspalvelutilanteet markkinoinnissa. Kartoita yhteistyökumppanit Esimerkkejä Helsingistä: ilmaiset tapahtumat yhteistyökumppanien kanssa, mainoskampanja kaupunkilehdessä Kirjastovisan muodossa, arvontapalkinnot lahjoituksina, kahvitarjoilulahjoitukset abeille. Helsingin kaupunginkirjasto

20 Helsingin kaupunginkirjasto
yhteenveto Työpajan tavoitteena oli saada pieni käsitys siitä markkinointi on. Saitko ajatuksen siitä mitä markkinointi on ja miten voit käyttää sitä hyödyksi? Saitko ideoita ja ratkaisuja omaan työhösi? Seuraa meitä ja markkinointiamme Facebookissa: facebook.com/kirjastohelsinki Markkinointi on: Kokonaisvaltaista Systemaattista Tarpeiden tyydyttämistä Pyrkimistä käytöksen muuttamiseen Kohderyhmäkohtaista Tavoitteellista 7 peruselementtiä (Markkinointimix) Helsingin kaupunginkirjasto


Lataa ppt "MITÄ MARKKINOINTI ON? Lyhyt johdatus markkinointiin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google