Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Pohjois-Savon kuntapäivä valinnanvapaus sote -palveluissa

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Pohjois-Savon kuntapäivä valinnanvapaus sote -palveluissa"— Esityksen transkriptio:

1 Pohjois-Savon kuntapäivä valinnanvapaus sote -palveluissa
Juha Piiroinen, kaupunginjohtaja

2 Pohjois-Savon kuntien tilinpäätökset v. 2016
Lähde: Kysely Pohjois-Savon kunnilta, huhtikuu 2017

3

4

5

6 Mitä kuntien tehtäviä ja kustannuksia siirtyy maakuntiin?
Sosiaali- ja terveydenhuollon, pelastustoimen ja ympäristöterveydenhuollon sekä maakuntien liittojen ja maaseutuhallinnon tehtävät ja kustannukset (ml. poistot) siirtyvät maakuntiin > yht. 17,4 mrd. euroa (netto) eli n. 56,7 % kaikista käyttökustannuksista vuoden 2017 tasossa Kuntiin jäävät seuraavat valtionosuustehtävät: varhaiskasvatus, esi- ja perusopetus, kirjastot, yleinen kulttuuritoimi ja taiteen perusopetus Valtionosuustehtävien lisäksi kunnat vastaavat jatkossakin mm. elinkeinoelämän toimintaedellytysten ja yleisen infrastruktuurin ylläpitämisestä ja kehittämisestä (varsinkin suurilla kaupungeilla suuri merkitys), toisen asteen koulutuksesta sekä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisestä (yhteistyössä maakuntien kanssa) Kuntiin jäävien käyttökustannusten yhteismääräksi jää n. 13,3 mrd. euroa

7 Mitä ”soten” siirto tarkoittaa kunnan taloudelle?
Kunnilta poistuu se osa kustannuksista, mikä on viimeisen n. 10 vuoden aikana kasvanut 3,5% ja kasvaisi ensi vuosikymmenellä vielä nopeammin (kunnittaiset vaihtelut suuria)  Tarve ylläpitää kunnallisverotulojen nopeaa kasvua matalan BKT-kasvun oloissa vähenee  Paineet verotuksen kiristymiseen pienemmät Jäljelle jäävissä palveluissa väestötekijöistä johtuvat kasvupaineet keskimäärin hyvin pienet  Etenkin investointitarpeissa kunnittaisia eroja

8 Esimerkki Suonenjoelta

9

10

11 Miten rahoituksen siirto maakuntiin toteutetaan?
LÄHTÖKOHTA: Jotta kokonaisveroaste ei nousisi, vastaavan suuruinen rahoitus tulee siirtää kunnilta > kustannusten ja tulojen siirto on koko maan tasolla kustannusneutraali Siirtyvät kustannukset 17,42 mrd. euroa Siirrettävät valtionosuudet 5,8 mrd. euroa - soten osuus 2/3 laskennallisista kustannuksista, valtionosuuksina 4,7 mrd. euroa loput 1,1 mrd. euroa vähennetty laskennallisten sote kustannusten osuuden mukaisesti lisäosista ja muista vos lisäyksistä ja vähennyksistä ( esim. tuloverokevennysten kompensaatioista ) Siirrettävät verotulot 11,14 mrd. euroa merkittävä osa kunnallisverosta siirto n. 12,47 % yksikköä tuloverotukseen asteikkomuutos à kuntien efektiiviset veroprosentit nousevat (lievästi) Yhteisöverosta siirretään n. 0,5 mrd €. REUNAEHTONA: Kuntien väliset kunnallisveroprosenttien vaihteluvälit ja kuntalaisten veroasteet pysyvät ennallaan 12,47 %:n siirron jälkeen Yhteisöveron kuntaosuuden alennus -10,54 %-yks. * Peruste epävakaus, suhdanneherkkyys ja vähentää vastaavasti kunnallisveron leikkaustarvetta

12 Omaisuuden siirto kunnilta maakunnille
Lakisääteisten kuntayhtymien omaisuus siirretään varoineen, velkoineen ja sitoumuksineen maakunnille Kunnan peruspääomaa alennetaan siirtyvää omaisuutta vastaavalla määrällä Järjestämisvastuun siirtoon liittyvä irtaimisto siirtyy maakunnille 3 Kunnan järjestämän perusterveydenhuollon, erikoissairaanhoidon, sosiaalitoimen ja pelastustoimen käytössä olevat tilat maakunta vuokraa vähintään 3 vuodeksi

13 Omaisuusjärjestelyjen vaikutus kuntiin
Omavaraisuusaste pienenee keskimäärin 2-5% Kuntien omat velat säilyvät ennallaan Konsernivelat pienenevät Sairaanhoitopiirin alijäämä katettava viimeistään 2018 Ulkoiset vuokratuotot Siirtymäkauden jälkeinen toimitilariski?

14 Siirtymäkauden eli vuoden 2021 jälkeen?
Vanhusväestön määrä ja palvelutarpeet kasvavat seuraavat 25 vuotta Laitospalvelut vähenevät, avo- ja asumispalvelut tilalle Väestön alueellinen keskittyminen jatkuu Valinnanvapaus lisää yksityistä palvelutuotantoa Todellinen, tilinpäätökseen vaikuttava riski muodostuu useista tekijöistä Taseessa jäljellä oleva, poistamaton hankintameno? Investointiin tai peruskorjaukseen otettua velkaa jäljellä? Ylläpitokustannukset jos tila tyhjänä? Kohdennetut valtionavustukset Siirtymäkausi loiventaa Kunnan kaavoitusmonopoli

15 PoSoTe Maku Sote LAPE HYTE ja HYTE-kerroin TAHE palvelut MaKu TAHE Oy
Mitä ihmettä? PoSoTe Maku Sote LAPE HYTE ja HYTE-kerroin TAHE palvelut MaKu TAHE Oy JOTITAHE PYTTY

16 Pohjoisen yhteistyöalueen (PYTTY) yhteistyökohteet
Tieto ja tiedolla johtaminen Yhteistyösopimus ICT Tukipalvelut Työnjako Digi Investoinnit Palvelurakenne Logistiikka Edunvalvonta Tutkimus Ensihoito Kehittäminen Maankäyttö Liikenne I Koulutus Elinkeinoelämän kehittäminen Innovaatiotoiminta

17 Valtion ohjaus, SOTE SOTE Järjestämislaki Kunnat Maakunta
Strategiset tavoitteet, joka 4. vuosi Kehittämisen tavoitteet Palveluintegraatio, valinnanvapaus jne Maakuntien rajat ylittävä työnjako Erityisyksiköiden ja yo-sairaaloiden tehtävät Yleiset linjaukset: investoinnit, tuotantorakenteet, tiedonhallinta Asetus: laajakantoisten tai taloudellisesti ja toiminnallisesti merkittävien investointien määritys: koskevan useaa maakuntaa tai olisivat pallvelurakenteen kokonaisuuden kannalta merkittäviä Valtion ohjaus, SOTE Valtioneuvosto Seuraa ja arvioi neuvottelumenettelyä Neuvoa-antavasati käsittelee toimenpiteiden toteutumista Käsittelee lainsäädäntöä ja valtion toimenpiteitä Maakuntatalouden neuvottelukunta Valmistelu yhteistyössä maakuntien kanssa Kunkin maakunnan ehdotus huomioon otettavista asioista VM:n ja toimivaltaisen ministeriön valmistelema esitys investoinneista Yleinen ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen, JL 26§ Vuosiselvitys, JL 31§, maakunnat ja valvontaviranomaiset raportoivat, THL analysoi VM JTS Ministeriö noudattaa JTS:ssa ja neuvottelu-menettelyssä päätettyä STM VM johtaa neuvottelua Vuosittain osana JTS prosessia Kustannukset Rahoitus Kustannusten hallinta Investointisuunnitelmien yhteensovitus Maakunnan toimintaan ja talouteen liittyvät tekijät (mm ICT) Tuotoksena asiakirja, joka ei kuitenkaan ole oikeudellisesti sitova Seuraa maakuntien toimintaa ja taloutta Sosiaali- ja terveydenhuollon neuvottelukunta Ohjaava neuvottelu vuosittain, JL30§ Edistäminen ja tiedon välitys Neuvottelumenettely, ML 13§ Yhteistyöalueen laajakantoisten investointien esitys Ohjaa ja edistää yhteistyötä, arvioidaan toimenpiteitä Yhteinen asiakirja neuvotteluista; palvelutuotannon toteutuminen, keskeiset tavoitteet, toimenpiteet ja niiden arviointi Investoinnin saa toteuttaa vain, jos se on hyväksytty valtioneuvoston päätöksessä. ML 12§ Vuosittain neljälle tilikaudelle Aluehallintovirasto Laillisuusvalvonta (hallintokanteluiden perusteella) Maakunta Valtuustokausittain neuvoteltava yhteistyöstä, tavoitteista ja työnjaosta Kukin ohjaava ministeriö valmistelee toimialansa tehtävien ja kustannusten arvioinnin THL Seurattava alueensa hyvinvointia ja terveyttä, järjestämiensä palveluiden laatua ja vaikuttavuutta, kustannuksia ja tuottavuutta sekä asiakkaiden palveluiden yhtensovittamista. Seurattava toimintaa ja taloutta ja verrattava sitä muiden tuottamien palveluiden laatuun, vaikuttavuuteen ja tuottavuuteen Kunnat Maakunta tukee kuntia hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyössä Seuraa väestön hyvinvointia ja terveyttä Maakuntein järjestämää sosiaali- ja terveydenhuoltoa Laatii selvityksiä

18 Toivottavasti emme unohda!
Ketä varten? Kenen rahoilla?

19 Visio: Suomen HALUTUIN elämisen ympäristö
Missio: Pohjois-Savo tarjoaa laadukkaan ja turvallisen arjen kaikissa elämän vaiheissa Strategiset tavoitteet: Kasvava ja aktiivinen väestö Yhtenäinen, vuorovaikutteinen maakunta Kansainvälistyvät yritykset, oppilaitokset ja kehittäminen Avoin, vastuullinen ja laaja-alainen kumppani Kilpailukyky ja luotettava saavutettavuus Perusdia 1

20 Suomen suuri vuosi 2017 Teemana Yhdessä

21 KIITOS! Juha Piiroinen Kaupunginjohtaja 044 758 1403


Lataa ppt "Pohjois-Savon kuntapäivä valinnanvapaus sote -palveluissa"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google