Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

SOTE KA Valinnanvapaus Tiedolla johtamisen verkostotapaaminen 9. 11

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "SOTE KA Valinnanvapaus Tiedolla johtamisen verkostotapaaminen 9. 11"— Esityksen transkriptio:

1 SOTE KA Valinnanvapaus Tiedolla johtamisen verkostotapaaminen 9. 11
Jari Porrasmaa / STM Mikko Huovila / STM Jari Porrasmaa

2 Agendalla tänään Karlsson HS 15.10.2017
Nopeasti VV -laki ja tiedonhallintaa koskevien pykälien täsmentyminen Valinnanvapauden kokonaisarkkitehtuuri Tavoitetila Tiedolla johtamisen osuus (Toimeenpanon hankkeistus ja valtionavustukset toteutukseen Karlsson HS Etunimi Sukunimi

3 Valinnanvapauslaki Vaiheistus
Sote-järjestämislain ja valinnanvapauslain on tarkoitus tulla voimaan Vastuu sote-palvelujen järjestämisestä siirtyisi kunnilta maakunnille. Henkilökohtainen budjetti tulisi käyttöön Asiakasseteli olisi otettava käyttöön viimeistään Maakunnan olisi otettava asiakasseteli käyttöön tietyissä erikoissairaanhoitoa koskevissa palveluissa viimeistään Sote-keskukset aloittaisivat toimintansa jako 2023 alussa Suunhoidon yksiköt aloittaisivat toimintansa jako 2024 alussa VV instrumentit: suora valinta, asiakasseteli ja henkilökohtainen budjetti Tiedonhallinta: Tieto liikkuu kanta palveluilla Uudet VV-palvelut Maksatus Kelalla sote-keskukssissa Maakuntien seteli/hebu ohjelmat Tuottajien omat potilaskertomukset Etunimi Sukunimi

4 Säädöksissä täsmentyneet tiedonhallinnan kohdat
Täydennetty valintaan liittyviä pykäliä  periaatteena että myös paperilla tulevat valinnat kirjataan järjestelmään ja hoidetaan tiedonvälitys osapuolille (järjestäjä, aiempi tuottaja, uusi tuottaja, kansalaisen oma vahvistus) aina valinnanvapaus järjestelmän kautta Valinnanvapauden tiedonhallintapalveluiden (§ 77) vastuut on täsmentyneet: 1) asiakkaan valinnan toteuttava palvelu  Kela toteuttaa (Omakanta) 2) valinnanvapauden tietopalvelu  VRK toteuttaa (Suomi.fi) 3) tuottajahallintapalvelu  Kela toteuttaa (valinnanvapausjärjestelmä) 4) palvelutuotannon seurantapalvelu  Kela toteuttaa (valinnanvapausjärjestelmä+Kanta) 5) palveluntuottajien yhteiskuntavastuun tietopalvelu (paras toteutustapa on selvityksen alaisena) Maksatus: Kela toteuttaa suoran valinnanvapauden osalta, muuten toteutetaan maakuntien ohjelmistoilla Asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin toteuttaminen: maakunnat vastaavat tästä, ratkaisujen yhteensopivuus § 77 kansallisten palveluiden kanssa, tuotettava tietoja Kelan palveluun: 1) annetut asiakassetelit; 2) myönnetyt henkilökohtaiset budjetit; 3) tieto asiakassetelillä tai henkilökohtaisen budjetilla maksettavan palvelun tuottajasta; 4) tieto asiakassetelin ja henkilökohtaisen budjetin perusteella annetuista palveluista ja perityis-tä asiakasmaksuista. Etunimi Sukunimi

5 ARKKITEHTUURI (linkit dokumentteihin esityksen lopussa)
Mikko Huovila

6 Arkkitehtuurin ”iso työnjako”
Suorassa valinnassa yhteiset toteutukset, paljon uutta toteuttamista, tehdään mahdollisimman paljon yhteistä toteutustus kansallisten toimijoiden toteutukselle suuri rooli Henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli Setelitoiminnan osalta pohja palveluseteli laissa Toteutus maakuntien (ja siirtymävaiheessa kuntien / kuntayhtymien) toimesta - pieniä muutoksia nykyisiin ratkaisuihin Henkilökohtainen budjetti uudempi asia, toteutus ajateltu maakuntien vastuulle Perustiedot kuitenkin kansalliseen palveluun Etunimi Sukunimi

7 Arkkitehtuuriperiaatteet
Raha ja tieto seuraa asiakasta reaaliaikaisesti Olemassa olevia ratkaisuja hyödynnetään Poikkeuksista valtavirtaan Toiminta perustuu yhteiseen perustietoon Maakunnalliset erityistarpeet hoidetaan kansallisissa ratkaisuissa yhtenäisesti joustavilla ratkaisumalleilla Palvelun tuottajille turvataan mahdollisuus hyödyntää omia ratkaisujaan yhtenäisesti koko Suomen alueella Vaiheittainen kehittäminen ja tavoitetilan rakentuminen pilottien kautta Yleisemmät viittaukset digitalisaatioperiaatteisiin (VM) ja muiden STM:n arkkitehtuuritöiden periaatteisiin Etunimi Sukunimi

8 Tarkemmin… Periaate Periaatteen kuvaus / perustelu
Raha ja tieto seuraa asiakasta reaaliaikaisesti Asiakkaan valinta on reaaliaikainen ja valinnanvapaus palvelutuottajien tulee tuottaa asiakastiedot reaaliaikaisesti Kanta-palveluihin. Valinnanvapauteen liittyvät suorite- ja kannustekorvauksien arviointi toteutetaan Kanta-tietojen pohjalta, jolloin tuottajalle syntyy intressi varmistaa tietojen oikeellisuus ja reaaliaikainen tietotuotanto. Olemassa olevia ratkaisuja hyödynnetään Olemassa olevia ratkaisuja hyödynnetään kokonaistaloudellisuus ja aikataulu huomioiden. Valinnannavapauden tiukan aikataulun johdosta tavoitetilaa lähdetään rakentamaan olemassa olevien ratkaisujen jatkokehittämisen kautta. Nykyiset ratkaisut nivotaan yhteensopiviksi uusien valinnanvapauden kansallisten palveluiden kanssa. Nykyisistä ratkaisuista hyödynnettävissä ovat: Potilastiedon arkisto ja muut Kanta-palvelut Kansalliset rekisterit (esim. organisaatiotiedot) ja luokitukset Suomi.fi -palvelut Asiakas- ja potilastietojärjestelmät sekä muut alueelliset palvelut Ostopalvelu- ja palveluseteliratkaisut Kelan maksatukseen liittyvät ratkaisut Etunimi Sukunimi

9 Asiakas- ja potilastiedon siirtyminen
Asiakkaalla on mahdollisuus valita eri tason tuottajia valtakunnallisesti Lähtökohtana asiakas- ja potilastiedon siirtymisessä tuottajien välillä ja järjestäjälle on Kanta-palvelut Tuottajien on huomioita Kanta-palveluihin tallennettu asiakassuunnitelma Suoranvalinnan osalta tilanne on hyvä tuottajat ovat liittyneet Kanta-palveluihin, suun terveydenhuollon osalta työtä tarvitaan vielä sosiaalihuollon neuvontatoiminta, tarvitaanko asiakirjojen välitystä? Henkilökohtainen budjetti ja asiakasseteli Henkilökohtaisessa budjetissa paljon sosiaalihuollon palveluita ja ei-sote tuottajia Kehittämispolkua arvioidaan yhdessä THL:n ja palveluseteli laajennuksiin / vv-pilotteihin tulevien toimijoiden kanssa Tärkeää edistää sosiaalihuollon yhteisen tietovarannon käyttöönottoa ja hyödyntämistä Kanta-palveluiden kyselyt reaaliaikaisia, tietojen tuottaminen hitaampaa  kaipaa parannusta Käytettävyys järjestelmissä heikkoa Kanta-tietojen osalta  rakenteisen tiedon parempi hyödyntäminen ja tiedonhallintapalvelu käyttöön, yhteiset ratkaisut? Samassa yhteydessä muita Kanta uutuksia käyttöön: ajanvarausasiakirja, palvelutapahtumaluokittelu ym Etunimi Sukunimi

10 Yksinkertaistettu toiminta ja ATK
Asiakas Yksinkertaistettu toiminta ja ATK Järjestäjä Vertailu (Suomi.fi) Valinta (Omakanta) Tuottaja Suora valinta KELA Asiakkuustiedot (vv osalta) yhteentoimivuus vaiheittain Kanta Kela VV Kela maksatus: raha tuottajalle kun data Kanta palveluissa myönnetyt setelit ja hebut, valinta = antaa pääsy dataan Seteli/hebu annetut palvelut asiakasdata potilasdata Portaali Kela palveluihin: Käyttöliitymä Kelan toteuttamana tai pääsy API:lla (oma järjestelmä) Asiakas/potilas järjestelmä Etunimi Sukunimi

11 Jari Porrasmaa

12 Valinnanvapauden ohjauksen ja johtamisen tietopohja
Valtakunnalliset kyselyt asiakkaille Asiakkaat Maakuntien kyselyt asiakkaille Tuottaja A Tuottaja B TuottajaC Tuottaja D Maakunnan johtamisen tieto (ns. järjestämisen tietomalli) Maakunta järjestäjänä Valtakunnalliset keruut (esim. KUVA-mittarit) Valtakunnalliset viranomaiset ja ministeriöt Mikko Huovila

13 Valinnanvapautta kuvaavia KUVA-mittareita
Koko väestö (lkm) Väestöntiheys, asukkaita/km² Alueen pinta-ala Erikoissairaanhoidon hoitopaikan valinnanmahdollisuudesta tietävien osuus (%) Asiakkaiden tekemät erikoissairaanhoidon kiireettömän palvelun hoitopaikkavalinnat (määrä) vuodessa , mittari tällaisena käytössä asti, sitten vaihtuu liikelaitokseksi Toisen sairaanhoitopiirin alueella asuvat ko. sairaanhoitopiirin palvelun valinneet vuoden aikana/ko. sairaanhoitopiirin asiakas Erikoissairaanhoitoon saapuvien lähetteiden määrä /asukas Riittävästi tietoa miten toimia jos vaihtaa sairaalaa, samaa mieltä olevin osuus (%) Niiden osuus joilla vaihtoehtoja valita sairaala (%) Terveysaseman valinnamahdollisuudesta tietävien osuus(%) Perusterveydenhuollon asiakkaiden tekemät terveysasemavalinnat, tullut uudeksi asiakkaaksi (määrä) vuodessa, mittari tällaisena käytössä asti, sitten vaihtuu sote-keskukseksi Perusterveydenhuollon asiakkaiden tekemät terveysasemavalinnat, lähtenyt pois asiakkuudesta (määrä) vuodessa, mittari tällaisena käytössä asti, sitten vaihtuu sote-keskukseksi Riittävästi tietoa miten toimia jos vaihtaa terveysasemaa,samaa mieltä olevin osuus (%) Niiden osuus joilla vaihtoehtoja valita terveysasema (%) Hoitavan lääkärin, hoitajan tai muun terveydenhuollon ammattilaisen valinnanmahdollisuudesta tietävien osuus (%) (%) Hoitoon toiseen EU-maahan hakeutumisen mahdollisuudesta tietävien osuus (%) Mikko Huovila

14 Valinnanvapautta kuvaavia KUVA-mittareita
Riittävästi tietoa hoitopaikkojen lääketieteellisestä laadusta, samaa mieltä olevin osuus (%) Riittävästi tietoa hoitopaikkojen asiakastyytyväisyydestä,samaa mieltä olevin osuus (%) Riittävästi tietoa hoitopaikkojen jonotusajoista,samaa mieltä olevin osuus (%) Riittävästi tietoa hoitopaikkojen palveluvalikoimasta,samaa mieltä olevin osuus (%) Niiden osuus joilla vahtoehtoja valita lääkäri (%) Niiden osuus joilla vahtoehtoja valita hoitaja (%) Asiakassetelien käyttö terveydenhuollossa (rekisteritieto) Markkinoilla olevien toimijoiden määrä Toimijoiden markkinaosuudet Palvelukohtainen toimijoiden lukumäärä (palveluvalikoima) Palveluverkon alueellinen tiheys/läheisyys/hajaantuneisuus Palveluverkon väestöllinen tiheys Henkilökohtainen budjetti Standardoidun asiakaskyselyn antamat tiedot palveluittain ja maakunnittain (muut kuin neuvola ja suu) Asiakkaan maksamat palvelumaksut ja -korvaukset: Asiakasmaksut palveluittain ja ikäryhmittäin (vrt. kapitaatiorahoitus) Henkilöstön määrä ja ominaisuudet: Henkilöstö nimikkeittäin Henkilöstön määrä ja ominaisuudet: Henkilöstö koulutusasteittain Tulkkipalvelujen saatavuus Palvelua on saatavissa omalla äidinkielellä (suomi, ruotsi, saame) Oikeus valita palveluntuottaja Mikko Huovila

15 Tietojohtamisen prosessi
Mikko Huovila

16 Valinnanvapauteen liittyviä tietoja
Järjestämi-sen tiedot Väestön palvelutarve Saavutettavuus ja saatavuus Sijainnit, aukioloajat Hoitonpääsy, jonot Palvelutarpeen arvioinnin aloittaminen Valinnanvapauden toteutuminen Valinnan tehneet Asiakassetelien käyttö Henkilökohtainen budjetti Palvelujen käyttö Lähetteet Käynnit Asiakassuunnitelman toteutuminen Sähköiset palvelut Asiakaspalaute Kyselyt Tietoisuus mahdollisuuksista Asiakaskokemus Laatu Vaaratilanteet ja haittavaikutukset Komplikaatiot Valitukset Huomautukset Hallinto ja talous Sopimukset Kapitaatio Suoritteet Asiakassetelit Mikko Huovila

17 Palvelutuotannon seurantapalvelu
Tavoitetila 2025 Palvelutuotannon seurantapalvelu Mikko Huovila

18 Tehtävät (7.11.2017 työseminaari)
Mitä tietoja maakuntajärjestäjä tarvitsee valinnanvapauden tietojohtamiseen? Millainen työnjako maakuntien ja valtiollisten toimijoiden osalta tietojohtamisen välineiden toteutuksessa olisi perusteltu? Mikko Huovila

19 Työpajassa saatu palaute
- vaikuttavuuden ja kustannusvaikuttavuuden mittaamista kohti pyrittävä - tunnistettava minkä tasoista tietoa tarvitaan milläkin tasolla - asiakasprosessien / asiakassuunnitelman toteutuminen olennaista - THL pyrkii kehittämään ilmiölähtöistä arviointijärjestelmää, joka hyödyttäisi maakuntia mahdollisimman hyvin - Laatutiedon osalta tarvitaan perusterveydenhuollon ja sosiaalihuollon osalta ymmärrys mitä halutaan mitata, tarvitaan suppean erikoisalan laatutieto - Tärkeä määritellä selkeä kehityspolku 2020 ja keskeistä tiedon selkeä määrittely ja ylimääräisten tiedonkeruiden välttäminen - olennaista yhteiset määrittelyt ja standardit, ei niinkään yhteiset tietojärjestelmät - huolehdittava eri toimjoiden mahdollisuudesta käyttää eri tasoilla syntynyttä tietoa Mikko Huovila

20 Jatkotyöt ja toiveita yhteistyölle
SOTE-MAKU-DIGI valmistelussa hyväksytty käynnistettäväksi kolme valtakunnallista projektia: Valtakunnallisten toimijoiden välinen työnjako ja arkkitehtuuri (mm. THL, KELA, Luova, SoteDigi Oy) Järjestämisen tietomalli Maakuntien tietojohtamisen välineiden esiselvitys ja arkkitehtuuri Toinen ja kolmas projekti tarkoitus toteuttaa maakuntien keskinäisenä yhteistyönä Vastuu maakunnille valtionavustus Kaikki maakunnat osallistujiksi Yhteistyö verkoston kanssa tärkeää, jotta käytännön tarpeet välittyvät kansalliseen kehittämiseen Osallistuminen toisiokäytön arkkitehtuuriryhmään Tiedonvälitys koko verkostolle Mikko Huovila

21 VV TOIMEENPANO Mikko Huovila

22 Hankekokonaisuus & aikataulu
Rahoitus n. 130 miljoonaa kansalliseen tekemiseen ja pilotteihin, startti kesällä 2018 2017 2018 2019 2020 Hankkeet Sidosprojektit STM Kokonais-arkkitehtuuri KA hallinta ja ylläpito Sote- pysyvä toiminta alkaa VV 2025 2022: suun th KELA Valinnanvapauden tiedonhallintapalvelut (VATI) MVP 1.0 MVP 1.1 THL/ KELA Kanta-palveluiden Sote-muutokset (SOUTU) VRK 2021: sote- keskus Suomi.fi ja valinnanvapaus Valvira Organisaatiorekisteri (SOTERI) THL Palveluluokitus ja VV-tiedot Hebu Maakunnat Valinnanvapauspilotti 1 Valinnanvapaus pilotti 1 asiakaseteli Valinnanvapaus pilotti 1 Valinnanvapaus pilotti 1 Etunimi Sukunimi Palvelusetelikokeilut + laajennukset

23 Valtionavustukset toteutukseen
1. haku palvelusetelikokeiluiden laajennuksena, hakuaika päättyi ministeriöön on saapunut 12 hakemusta, joista 4 on nykyisten kokeiluiden laajennuksia hakemusten lukeminen ja arviointi on parhaillaan käynnissä Ensi vuoden alussa käynnistetään toinen hakukierros valinnanvapaus lain mukaiseen pilotointiin Etunimi Sukunimi

24 Kiitoksia huomiosta Mikko Huovila

25 7.11.2017 seminaaritallenne http://videonet.fi/kela/20171107/
seminaarimateriaalit tulevat alueuudistus.fi / digitalisaatio sivulle Mikko Huovila

26 LISÄTIETOJA: Arkkitehtuurin täsmentyminen ja linkkejä
Kokonaisarkkitehtuuria valinnanvapauteen on edistetty 2017 alkukeväästä lähtien, arkkitehtuuria on esitelty työpajoissa ja mm. Akusti-foorumin kesäseminaarissa Arkkitehtuuri pohjautuu säädöspohjan osalta 05/2017 versioon, lakityöryhmän kanssa 08-10/2017 välillä tehtyyn yhteistyöhön, KA päivitetään lausuntokierros ja HE versioihin Kokonaisarkkitehtuuri: Dokumentissa on ajantasainen tieto, alla linkki vielä malliin, josta voi jatkossa seurata arkkitehtuurin kehittymistä mallin avaaminen (katselutunnuksilla) klikkaa ”mallin sisältö” välilehteä, klikkaa ”valitse malli” ja navigoi polkuun: KA mallinnuspalvelu  2 Valtionhallinto  4 Ministeriöt ja hallinnonalat  Sosiaali- ja terveysministeriö  1 Kohdealue Terveys ja hyvinvointi  1.2 Osa_alue sosiaali- ja terveydenhuolto  valinnanvapaus V03 Etunimi Sukunimi


Lataa ppt "SOTE KA Valinnanvapaus Tiedolla johtamisen verkostotapaaminen 9. 11"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google