Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Nuori ja netti | kasvaminen mediakulttuurissa
2
Median merkityksiä Media on:
1. Tallennusväline esim. savitaulu, muistitikku tai pilvipalvelin 2. Informaatiosisältö esim. tekstiä, kuvaa, videota, hypertekstiä 3. Viestin kuljetuskanava esim. lennätin, telex tai internet
3
Tietokone, älypuhelin, tabletti, konsoli,
Mediakulttuurin perusta on laitteisto: 1. Yleistietokoneet → PC, Mac, Linux, 2. Älypuhelimet → iOS, Android, Windows, muut? 3. Taulutietokoneet → iOS, Android, Windows Kaikissa perusrakenne sama → emolevy, suoritin, muisti, tallennustila, näytönohjainpiirit Ohjelmistoympäristöt huomattavan erilaiset yleistietokoneiden ja älypuhelimien sekä tablettien välillä.
4
Netti, internet, webbi, mobiilinetti, verkko...
Tietoverkkojen verkko - Tietoverkot rakentuvat tietokoneiden varaan - Viestintä, kommunikaatio ja tietojärjestelmät nojaavat tähän rakennelmaan? - Mitä jos internet nyt häviäisi? Muita termejä: - World Wide Web - Hyperteksti - HTTP/HTTPS
5
Sosiaalinen media, some, web 2.0….
Keskeiset erot “web 1.0” verrattuna? Rakenteelliset eroavaisuudet html:n tasolla tarkoittavat sisältöjen parempaa hyödynnettävyyttä ja uusiokäyttöä Sisällön tuottaminen, jakaminen ja kommentoiminen helpompaa Keskeistä vuorovaikutus, jaettu tekeminen ja sosiaalisuus Pelit sosiaalisena mediana? Steam, Xbox Live, ym.
6
Nuorten puheenvuoro
7
Tykkääminen, osallistuminen, tuottaminen...
Ennen puhuttiin 1% säännöstä (99/9/1) Osallistumisen tapoja enemmän - osallistujien määrä kasvanut
8
Viitekehyksiä | taustadataa | tutkimusta | yms.
Facebook ym. ovat tiloja, jotka ovat rakentuneet verkottuneiden teknologioiden varaan ja joissa yhteisöllisyys syntyy ihmisten, teknologioiden ja käytäntöjen risteyksessä. Keskeiset ominaisuudet erona aiempiin medioihin ovat: Pysyvyys Etsittävyys Kopioitavuus Skaalattavuus Dynamiikkaerot Näkymätön yleisö Purkautuneet kontekstit Yksityisen ja julkisen rajan sekoittuminen (danah boyd, 2008)
9
Kasvaminen mediakulttuurissa
“Kasvatuskenttä on laajentunut mediakulttuuriin” Suoranta (2003) Nuorten elinympäristö on medioitunut ja verkottunut mediakulttuuri ja kommunikaatio, kasvaminen, oppiminen ja eläminen tapahtuu erilaisissa tasoissa ja ympäristöissä. → Fyysinen ympäristö Mediaympäristö ←
10
Osallisuuden genret (Ito ym. 2010)
1. Hengailu (Hanging out) perustuu kaveripohjaiseen motiiviin, ystävyyspohjaisuus Facebook-kaverit pohjautuvat tai johtuvat reaaliympäristön tutuista tykkäämiset, kommentoinnit ja meemien levittämistä 2. Hassuttelu (Messing around) leikillisyys, sisältöjen muokkaaminen tai tuottaminen “urpoilu ja sekoilu” näiden kahden ääripään välinen maasto, jossa motiivit vaihtuvat 3. Uppoaminen (Geeking out) syvä intohimo tai mielenkiinto jotakin tiettyä aktiviteettiä tai aihealuetta kohtaan, keskeistä jaetut kiinnostuksen kohteet, määrällisesti ison tuntimäärän käyttäminen asiantuntijuuden ja maineen ylläpitämiseen
11
Keskeisiä asioita esityksestä
Nuorten elämänpiirissä keskeisin ympäristö on mediakulttuuri - Se on myös syrjäyttänyt perinteisten kasvatusinstituuttien roolit - Erilaiset toimijat tekevät kasvatustehtäväänsä pääsääntöisesti puolittain, reaalimaailmaa painottaen Diginatiivi on myytti Mediakasvatustaitoja tarvitaan? Mediakriittisyys vs. toiminnallinen opettaminen lukutaito vs. kirjoitustaito retoriikkaa tekemällä (yhdessä) oppii
12
Web 3.0, (lähi)tulevaisuus, mitä se tarkoittaa?
Mobiili ja läsnäoleva verkko Applikaatioympäristö poikkeaa pc-laitteistosta poiketusta “Internet of things” Digitalisoitumisen jatko - esim. bitcoin Semanttinen verkko
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.