Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

kotkan-haminan seudun koulutuskuntayhtymä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "kotkan-haminan seudun koulutuskuntayhtymä"— Esityksen transkriptio:

1 kotkan-haminan seudun koulutuskuntayhtymä
strategia

2 Toimintaympäristön muutokset
Suomen talous ja kilpailukyky heikentynyt. Muualla jo kasvua paitsi Suomessa. Venäjän tilanne ja talouskasvun heikentyminen Turvapaikanhakijoiden määrän merkittävä kasvu Kotkan-Haminan seudun väestö ikääntyy. Työikäisten määrä vähenee. Peruskoulun päättäneiden määrä säilyy nykyisellä tasolla tai laskee hieman. Seudun työttömyys kohonnut huolestuttavalle tasolle Kuntien tehtävät muuttumassa merkittävästi v aluehallinto- ja sote-uudistuksen johdosta. PK-sektorilla ja yrittäjyydellä aiempaa merkittävämpi rooli uusien työpaikkojen syntymisessä. Elinkeinosektorilla suunnitteilla merkittäviä investointeja ja avauksia. Työelämän muuttuvat tarpeet ja kasvavat odotukset ammattiosaajille -> yritykset odottavat entistä tiiviimpää yhteistyötä koulutusten ja koulutustarjonnan suunnittelussa Teknologian kehitys vaikuttaa kaikille toimialoille (biotalous, cleantech, digitalisaatio, robotisaatio, teollinen internet) -> perinteiset työt vähenevät, yrittäjyys lisääntyy, uusia ammatteja syntyy, luonnonvarojen merkitys korostuu Tutkintouudistus ja osaamisperusteisuus ammatillisessa koulutuksessa-> joustavuutta, asiakaslähtöisyyttä sekä uudistumiskykyä. - > v luvassa koko tutkintorakenteen kokonaisuudistus Syrjäytyneiden nuorten ja erityistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden määrä kasvaa Työvoimakoulutuksen rahoituksen merkittävä leikkaus (vähintään 30 %) sekä ammatillisen työvoimakoulutuksen siirtyminen OKM:n alaisuuteen Ammatillisen koulutuksen reformi (lait, tutkinnot, rahoitus, rakenne, osaamisperusteisuus) ja pysyvä rahoitustason leikkaus (-248 M euroa)

3 ammatillisen koulutuksen reformi
Yksi yhteinen toimintalaki –> asiakaslähtöisyys ja osaamisperusteisuus Ammatillinen tutkintojärjestelmä, ei-tutkintotavoitteista osaamiskokonaisuudet sekä ammatilliseen peruskoulutukseen valmentavakoulutus Yksi näyttöperusteinen tapa suorittaa tutkinto ja yhteinen henkilökohtaistamisprosessi kaikille asiakasryhmille Osaamisen tunnustaminen koulutuksen järjestäjän velvollisuudeksi -> Koulutuksessa ja oppimisessa keskitytään puuttuvan osaamisen hankintaan Osaaminen osoitetaan kaikissa tutkinnoissa näyttämällä se pääsääntöisesti työelämässä käytännön tilanteissa Opiskelijavalinta ympärivuotiseksi Osaamisperusteisuutta, tuloksellisuutta ja tehokkuutta tukeva rahoitusjärjestelmä (perus-, suorite-, vaikuttavuus- sekä strategiarahoitus) Tulosohjausmekanismin käyttöönotto Työpaikalla tapahtuvaa opiskelun lisääminen ja monipuolistaminen Tutkintotavoitteinen ja osa ei-tutkintotavoitteisesta työvoimakoulutus osaksi ammatillisen koulutuksen järjestelmää Koulutuksen järjestäjien toimintaedellytysten arviointi (säästöjen vaikutukset) Koulutustarjonnan alueellinen riittävyys ja kattavuus Vapaaehtoiset fuusiot Koulutusviennin esteiden purku Rahoituksen pysyvä lasku 248 miljoonaa euroa vuosina (rahoitus vähenee 25 % vuosien välillä)

4 johtopäätökset

5 Mikä muuttuu? Muutosten nopeus ja ennakoimattomuus
Koulutuksen järjestäminen (asiakaskeskeisyys, osaamisperusteisuus, toimintalogiikka, opettajuus) Työelämä ja ammatit Rahoitus (huomattava väheneminen, tulokset keskiössä, yhteinen rahoitusjärjelmä) Tutkintojärjestelmä Digitaalisuus EKAMI / Tikkanen Sami

6 Miten meidän on muututtava?
Joustavuutta ja muutosherkkyyttä on lisättävä Keskityttävä asiakastarpeisiin ja asiakkaalle arvoa tuottaviin asioihin Lisättävä dialogia työyhteisöjen kanssa Järjestettävä oppiminen ja tutkinnon suorittaminen huomattavasti niukemmalla rahoituksella Parannettava laatua, vaikuttavuutta ja tuloksia Hyödynnettävä digitaalisuus EKAMI / Tikkanen Sami

7 kotkan-haminan seudun koulutuskuntayhtymä
strategia

8 Kotkan-Haminan seudun koulutuskuntayhtymä
Olemassaolomme tarkoitus (missio): Kehitämme ammattiosaamista ja työelämätaitoja sekä toimimme alueen kilpailukyvyn ja hyvinvoinnin edistämiseksi Yhteiset toimintaperiaatteemme (arvot): Olemme asiakasta varten, toimimme vastuullisesti ja onnistumme yhdessä Visio vuodelle 2020 Ekami on tunnettu yksilöllisestä oppimisesta, laadukkaasta koulutustarjonnasta, korkeasta tuloksellisuudesta, kehittämisaktiivisuudestaan sekä tiiviistä yhteistyöstä työyhteisöjen kanssa.

9 Osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö
Valmentava johtaminen Yhdessä tekemisen ja työhyvinvoinnin edistäminen Koulutusten suunnittelu yhdessä työelämän kanssa koulutuksen järjestämisen muutos: osaamisperusteisuus ja yksilöllisyys keskiöön opiskelijoiden osallisuuden lisääminen Henkilöstön osaamisen kehittäminen ja valmentaminen muutokseen Osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö Osaavaa työvoimaa ja tyytyväisiä asiakkaita Kumppanuudet työyhteisöjen kanssa YKSILÖLLINEN OPPIMINEN LAADUKAS KOULUTUSTARJONTA KORKEA TULOKSELLISUUS KEHITTÄMISAKTIIVISUUS TIIVIS YHTEISTYÖ TYÖPAIKKOJEN KANSSA Kansainvälisyysosaamisen vahvistaminen Työpaikalla tapahtuvan oppimisen lisääminen Ennakointi, suunnitelmallisuus, toiminnan seuranta Kestävä ja vakaa talous Tehokkaat toimintatavat – koulutuksen korkea vaikuttavuus Keskeyttämisen ehkäisy Tilojen tehostaminen ja oppimisympäristöjen kehittäminen Toisen asteen koulutuksen järjes- täjien yhteistyö Hankerahoituksen hyödyntäminen muutoksessa Koulutusliiketoiminnan kasvattaminen (Oy) Prosessien uudistaminen ja digitaalisuus Verkostojen hyödyntäminen (mm. amk, cursor) Yrittäjyyden edistäminen

10 Kuntayhtymän strategiset mittarit
Näkökulma Kriittinen menestystekijä Mittari Talous Kestävä ja vakaa talous Toimintatuotot (M€, ulk.) Vuosikate (M€, ulk.) Investoinnit (M€) Asiakas Osaavaa työvoimaa ja tyytyväisiä asiakkaita Vetovoima Asiakaspalaute (sisäiset ja ulkoiset) Työelämäpalaute Aloittaneet aikuisopiskelijat (lkm) Aloittaneet pajanuoret (lkm) Prosessit ja rakenteet Tehokkaat toimintatavat ja koulutuksen korkea vaikuttavuus Opiskelija-/ asiakasmäärät (lkm, otv) Opiskelijat/opettaja (ka) Tutkinnot ja tutkinnon osat (lkm) Läpäisy (%) Läpäisyaika (kk) Keskeyttäminen (%) Työllistyminen (%) Henkilöstö Osaava, motivoitunut ja hyvinvoiva henkilöstö Työolobarometri Opettajien muodollinen kelpoisuus Henkilöstön kehittämismenot Käydyt kehityskeskustelut (vakituinen henkilöstö)

11 Kehittämisen painopisteet (*
Kaupalliset ja matkailun palvelut Logistiikka, merenkulku- ja satama-ala Peliteollisuus (pelillistäminen), digitaalinen liiketoiminta ja ICT (datacenter osaaminen) Uusiutuva teollisuus ja energia (ekologinen rakentaminen, prosessi- ja automaatioala, 3D-tulostaminen, teollinen internet jne) Hyvinvointiala Työpajatoiminta (nuoret ja aikuiset) (* päivitetään uuden elinkeinostrategian mukaiseksi keväällä 2016


Lataa ppt "kotkan-haminan seudun koulutuskuntayhtymä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google