Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Kehittämistehtävä Savanna Paulin

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Kehittämistehtävä Savanna Paulin"— Esityksen transkriptio:

1 Kehittämistehtävä Savanna Paulin
Kykyri –palvelutarpeen itsearviointilomake asiakasosallisuuden näkökulmasta Kehittämistehtävä Savanna Paulin VamO-hanke

2 Haastattelu vai kohtaaminen?
KYKYRI Haastattelu vai kohtaaminen? Kuva, josta tausta on poistettu (Keskitaso) Voit luoda diassa käytetyt kuvatehosteet toimimalla seuraavasti: Valitse Aloitus-välilehden Diat-ryhmässä Asettelu ja valitse sitten Tyhjä. 
Valitse Lisää-välilehden Kuvat-ryhmästä Kuva. 
Valitse Lisää kuva -tekstiruutu, valitse kuva ja Lisää. 
Valitse kuva. Valitse Kuvatyökalut-kohdassa Muokkaa-välilehden Koko-ryhmässä Koko ja sijainti -tekstiruutu. Muuta kuvan kokoa tai leikkaa kuvaa Muotoile kuva -tekstiruudussa siten, että korkeus on 7,5" ja leveys on 10”. Jos haluat leikata kuvaa, valitse Leikkaa vasemmasta ruudusta ja kirjoita oikeanpuoleisen ruudun Leikkauskohta-ryhmään haluamasi arvot Korkeus-, Leveys-, Vasen-, ja Ylä-ruutuihin. Jos haluat muuttaa kuvan kokoa, valitse Koko vasemmasta ruudusta ja kirjoita oikeanpuoleisen ruudun Koko ja kierrä -ryhmään haluamasi arvot Korkeus- ja Leveys-ruutuihin. 
Valitse Kuvatyökalut Muotoile-välilehdestä. Valitse Muokkaa-ryhmässä Väri ja sitten Muuta värejä -kohdassa Harmaaskaala. 
Valitse Muokkaa-ryhmässä Korjaukset ja sitten Kirkkaus ja kontrasti -kohdassa valitse Kirkkaus: -40 % Kontrasti: +20 %. Napsauta Aloitus-välilehden Leikepöytä-ryhmässä Kopioi-kohdan oikealla puolella olevaa nuolta ja valitse sitten Monista. 
Valitse toinen kuva. Valitse Aloitus-välilehden Piirustus-ryhmässä Järjestä, valitse Tasaa ja toimi sitten seuraavasti: 
Valitse Tasaa diaan. 
Valitse Tasaa keskikohdat vaakasuunnassa. Valitse Tasaa keskelle. 
Valitse Kuvatyökalut-kohdassa Muokkaa-välilehden Säädä-ryhmässä Aseta kuva uudelleen . 
Valitse Kuvatyökalut-kohta Muotoile-välilehden Koko-ryhmässä Koko ja sijainti -tekstiruutu. Muuta kuvan kokoa tai leikkaa kuvaa Muokkaa kuvaa -ruudussa kuvan kohteen korostamiseksi. (Esimerkkikuva on asetettu 3,54” korkeaksi ja 3,24” leveäksi). Jos haluat leikata kuvaa, valitse Leikkaa vasemmassa ruudussa ja kirjoita oikeanpuoleisen ruudun Leikkaussijainti-ryhmään haluamasi arvot Korkeus-, Leveys-, Vasen- ja Ylä-ruutuihin. Jos haluat muuttaa kuvan kokoa, valitse Koko vasemmassa ruudussa ja kirjoita oikeanpuoleisen ruudun Koko ja kierrä -ryhmään haluamasi arvot Korkeus- ja Leveys-ruutuihin. 
Valitse Kuvatyökalut Muotoile-välilehden Säädä-ryhmästä, valitse Poista tausta, ja toimi sitten seuraavasti. Jos haluat poistaa ylimääräisiä tausta-alueita kuvasta, valitse Poista tausta -välilehden Merkitse-ryhmä ja valitse Merkitse poistettavat alueet. Merkitse kaikki lisäalueet poistettaviksi. 
Jos haluat pitää kuvasta poistettuja lisäalueita, valitse Poista tausta -välilehden Merkitse-ryhmä ja valitse Merkitse säilytettävät alueet. Merkitse kaikki lisäalueet säilytettäviksi. 
Valitse Säilytä muutokset Sulje-ryhmässä, kun olet valmis. Jos haluat tehdä samanlaisia muotoefektejä kuin tässä diassa, toimi seuraavasti: 
Valitse Aloitus-välilehti Piirustus-ryhmästä ja valitse Suorakulmio. 
Piirrä suorakulmio diaan. 
Valitse suorakulmio. Valitse myös Aloitus-välilehti Piirustus-ryhmässä ja valitse Muokkaa muotoa -tekstiruutu. 
Kirjoita Muokkaa muotoa -ruudun Kokovälilehdessä arvoiksi 7,5” Korkeus-ruutuun ja 4” Leveys-ruutuun. 
Valitse Muokkaa muotoa -ruudun Täyttö-välilehdessä Liukuväritäyttö, ja toimi sitten seuraavasti: 
Valitse Laji-luettelosta Lineaarinen. 
Kirjoita Kulma-ruutuun 90°. 
Valitse Liukuvärjäyksen rajat -valikosta Lisää liukuvärjäyksen rajat tai Poista liukuvärjäyksen rajat, kunnes kolme rajaa ilmestyy liukusäätimeen. 
Mukauta liukuvärin rajat Liukuvärin rajat -kohdassa seuraavasti: 
Valitse ensimmäinen raja vasemmalta liukusäätimessä, ja toimi sitten seuraavasti: Kirjoita Sijainti-ruutuun 0 %. 
Napsauta Väri-kohdan vieressä olevaa painiketta ja sitten valitse Teemavärit-kohdassa Musta, Teksti 1 (ensimmäinen rivi, toinen vaihtoehto vasemmalta). 
Kirjoita Läpinäkyvyys-ruutuun 100 %. 
Valitse toinen raja vasemmalta liukusäätimessä, ja toimi sitten seuraavasti: Kirjoita Sijainti-ruutuun 40 %. 
Napsauta Väri-kohdan vieressä olevaa painiketta ja valitse Lisää värejä. Anna sitten Värit-valintaikkunan Mukautetut-välilehdessä seuraavat arvot: Punainen: 47, Vihreä: 91 ja Sininen: 77. Kirjoita Läpinäkyvyys-ruutuun 0 %. 
Valitse kolmas raja vasemmalta liukusäätimessä, ja toimi sitten seuraavasti: Kirjoita Sijainti-ruutuun 100 %. 
Kirjoita Läpinäkyvyys-ruutuun 90 %. 
Valitse Muokkaa muotoa -tekstiruutu Viivan väri -välilehdessä Ei viivaa. 
Valitse toinen kuva. Valitse Aloitus-välilehti Piirustus-ryhmässä, valitse Järjestä, ja valitse sitten Tuo eteen. Jos haluat tehdä samanlaisia tekstiefektejä kuin tässä diassa, toimi seuraavasti: 
Valitse Lisää-välilehti Teksti-ryhmässä Tekstiruutu, ja sitten vedä hiiren osoitinta diassa piirtääksesi tekstiruudun. 
Kirjoita teksti tekstiruutuun ja valitse sitten teksti. Tee Aloitus-välilehden Fontti-ryhmässä seuraavat toimet: 
Valitse Fontti-luettelosta Calisto MT. 
Valitse Fonttikoko-luettelosta koko 36 pt. 
Valitse Fonttiväri ja sitten Teemavärit-kohdassa valitse Valkoinen, Tausta 1 (ensimmäinen rivi, ensimmäinen vaihtoehto vasemmalta). 
Aseta teksti vähiten liukuvärjäyksen läpinäkyvän osan päälle.

3 OSALLISUUS - ASIAKASOSALLISUUS
THL:n mukaan osallisuus ymmärretään yleensä tunteena, joka syntyy kun ihminen on osallisena jossakin yhteisössä (opiskelun, työ, harrastus- tai järjestötoiminta). Osallisuus ilmenee jäsenten arvostuksena, tasavertaisuutena ja luottamuksena, sekä mahdollisuutena vaikuttaa. Yhteiskunnassa osallisena oleminen tarkoittaa jokaisen mahdollisuutta terveyteen, koulutukseen, työhön, toimeentuloon, asuntoon ja sosiaalisiin suhteisiin. Kansallisella tasolla osallisuus vaikuttaa demokratian keskeisenä rakenteena. Asiakasosallisuus tarkoittaa palvelujen käyttäjien eli asiakkaiden mukaan ottamista palvelujen suunnitteluun. Asiakas osallistuu aktiivisesti palvelun suunnitteluun, järjestämiseen, tuottamiseen, kehittämiseen, ja/tai arviointiin. Asiakas on aktiivinen osallistuja palveluprosessin eri vaiheissa, hänellä on mahdollisuus vaikuttaa palveluihin ja hänellä on (tarvittaessa tuetusti) valtaa tehdä omaa elämää koskevia päätöksiä.

4 Toimintakyvyn arviointi KYKYRIn avulla
Toimintakyvyn arviointi on tärkeää, koska se on perusta palveluiden ja tuen hakemiselle sekä niiden saamiselle. Palvelutarpeen arviointilomake Kykyri auttaa tunnistamaan eri tavoin vammaisen henkilön (yksilölliset) avuntarpeet. Kykyri tuo esille myös usein näkymättömäksi jääviä toimintakykyä rajoittavia tekijöitä. Asiakkaalle ja viranomaiselle omat erilliset lomakkeet, osin erilaiset kysymykset

5 + Asiakkaiden ajatuksia Kykyristä -
Auttaa hahmottamaan oman avun tarpeen ja muodon Työssäkäynti/opiskelu puuttuu tarkastelusta, olisi toivottu myös näitä kohtia Koetaan tarpeeksi kattavaksi, jotta kaikki asiat tulee läpikäydyiksi. Sähköinen versio näkövammaisille Saa tehdä omassa tahdissa, miettiä rauhassa Kieli selkeää, mutta paikoin vaikeita sanoja Soveltuu henkilökohtaisen avun tarpeen selvittämiseen, ei sisällä turhia kysymyksiä Eri asiakasryhmille eri versioita, jolloin suurempi mahdollisuus tehdä itsenäisesti ilman apua. Tällä hetkellä keskittyy kehitysvammaisiin. Koetaan hyväksi myös avun päivittämisen kohdalla, jos omasta päätöksestä jo vuosia Voi viedä aikaa ja koetaan liian pitkäksi, löytyykö kärsivällisyyttä, jos yksin pitää täyttää? Itsensä tutkiminen vammautumisen jälkeen Ei välttämättä koeta itselle sopivaksi Ei välttämättä itse osaisi ajatella mihin kaikkeen apua voi saada, auttaa siis pilkkomaan esim. kotityöt useampaan eri toimintaan. Vaikka kattava, niin ei kuitenkaan tarpeeksi riittävä, vaan vaaditaan silti lääkärintodistus toimintakyvystä - Onko asiakkaan osallistamista? Antaa osallisuuden tunteen, mutta kasvokkain tehtävä työ koetaan tärkeämmäksi Tasa-arvoinen kohtelu, kun tehdään kaikille Kuulluksi tulemisen kokemus ”Hyvä että kysellään.”

6 Työntekijöiden ajatuksia Kykyristä osallisuuden lisäämisen näkökulmasta:
Asiakkaat miettivät omaa tilannettaan monipuolisemmin ja hahmottavat paremmin, mihin apua voi saada. Helpottaa asiakkaan osallisuutta, kun hän tietää paremmin oman toimintakykynsä Kykyri auttaa vertaamaan asiakkaan ja työntekijän näkemystä avun ja tuntien tarpeesta. Asiakkaan kanssa keskustelee enemmän, asiakas osaa kysellä asioista paremmin. Onko yksin täyttämisessä väärinymmärryksen vaara? Antaako kykyrin täyttäminen asiakkaalle väärän kuvan omasta avun tarpeeseen? Asiakas turhaantuu helposti, kun kysellään samoja asioita useaan kertaan ja vielä pyydetään lääkärinlausunto liitteeksi. Kokemus, että toimii kehitysvammaisten asiakkaiden kohdalla ja on varsinkin itsenäistymistä tukeva elementti, kun asiakas miettii mitä kaikkea kotoa muuttaminen vaatii. Itsearviointi nähdään osallistamisena, mutta onko sillä painoarvoa? Hyvä väline asioiden puheeksi ottamiselle Onko kykyrin läpikäynti haastattelu vai kohtaaminen?

7 Työntekijöiden ajatuksia ja pohdintoja kykyristä henkilökohtaisen avun arvioinnin työvälineenä:
Kykyrin täyttäminen saa asiakkaan ajattelemaan enemmän omaa tilannettaan ja toimintakykyään, minkä vuoksi lomakkeen kunnolla täyttäminen ja läpikäyminen ovat tarpeellista, mutta aikaa vievää, ja sitä sosiaalityöntekijällä ei välttämättä ole. Ohjaajan käynti on tarpeellinen, mutta mikä on sosiaalityöntekijän rooli seuraavalla käyntikerralla? Kykyrissä kysytään kysymyksiä sellaisista avun tarpeista, joihin henkilökohtainen apu ei kuitenkaan ole tarkoitettu. Vammaispalvelut painottavat, ettei henkilökohtainen avustaja ole tukihenkilö, jolloin avuntarpeeksi ei riitä, että jännittää oudoissa paikoissa tai ei uskalla poistua kotoa. Avustaja ei myöskään tee puolesta, ei ole hänen vastuulla, että asiakkaalla on esim. hakemukset ajan tasalla tai että hän täyttää hakemukset oikein. Avustajalla ei myöskään ole oikeutta tai velvollisuutta sanoa, mitä asiakas saa esim. kaupasta ostaa. Tällaiset kysymykset voivat hämmentää asiakkaita, varsinkin jos päätöksessä todetaan, että todettu avun tarve on vain tukemista ja rohkaisua.

8 Lisääkö Kykyri asiakkaan osallisuutta omassa
palvelutarpeen arvioinnissa? Asiakkaalla kokemus, että kuullaan Asiakas osallistuu lomakkeen täyttämiseen, on mukana Asiakkaalla tunne, että hänen kaikki (pienetkin) asiansa tärkeitä Jos täyttää yksin, saa itse päättää tahdin Asiakas on tasa-arvoinen muiden hakijoiden kanssa Saa itse päättää mitkä kohdat täyttää ja kokee tärkeiksi Saa tutustua omaan itseensä Asiakas nähdään kokonaisvaltaisena, kun kysellään kattavasti

9 Enemmän kasvokaista kohtaamista
Asiakkaiden ajatuksia, miten sosiaalityöntekijä voisi lisätä asiakkaan osallisuutta Enemmän kasvokaista kohtaamista Asiakkaan itsearvioinnille enemmän painoarvoa Vähemmän viranomaiskieltä Sosiaalityöntekijän yhteydenpito asiakkaisiin (myös päätöksen teon jälkeen, miten on lähtenyt sujumaan.) Etukäteisinformointi käsiteltävästä asiasta ennen palaveria. Suoraan puhuminen Muistettava, että asiakas on toimija, ei kohde Asiakkaalle annettava mahdollisuus tehdä valintoja Yhden luukun taktiikka Julkisten tilojen esteettömyys Tietopankki, tiedot palveluista yhdessä paikassa


Lataa ppt "Kehittämistehtävä Savanna Paulin"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google