Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

KA viitearkkitehtuuri EA reference architecture

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "KA viitearkkitehtuuri EA reference architecture"— Esityksen transkriptio:

1 KA viitearkkitehtuuri EA reference architecture
Palvelut / Services Status

2 15 6 69 11 1367 Palvelut - Services Korkeakoulujen omat palvelut
Palveluryhmät Kategoriat Palvelut *Palvelut 15 6 69 11 1367 sisältyy includes Service Areas Categories Services *Services HEI own Services

3 Palvelu – ref. Arc. Korkeakoulun oma palvelu Kategorisointi
Rakenne Korkeakoulun oma palvelu ServiceDesk Palvelu – ref. Arc. *Neuvonta ja tuki Kategorisointi Hallinnolliset palvelut Palveluryhmä Tietohallintopalvelut

4 Palvelun käsitemalli (Korkeakoulujen viitearkkitehtuuri: Palveluarkkitehtuuri v. 1.03)

5 Palvelun käsitemalli Käsite Määritelmä Palvelu
Palvelu on tekemistä toiselle (Jari Paranko). Liiketoimintaprosessi Tehtäväsarja, joka koostuu toisiinsa loogisesti liittyvistä tehtävistä ja joka käynnistyy määritellystä tapahtumasta ja tuottaa asiakkaalle ja muille prosessin sidosryhmille yhden tai useamman mitattavan lopputuloksen. Käsitemalli On tietomalli, joka kuvaa liike- tai muussa toiminnassa käytettävät käsitteet, käsitteiden väliset suhteet ja oleellisimmat attribuutit. Sovelluspalvelu Sovelluksen tarjoama selvästi määritelty ja rajattu toiminnallisuus kuten ”näytä avoimet tilaukset” tai ”avaa nimike”. Sovelluspalvelu määrittelee, mitä järjestelmä tekee. Sovelluspalvelua voi hyödyntää useista käyttötapauksista tai muista sovelluksista. Käyttötapaus Yksityiskohtainen ja askelmainen kuvaus käyttäjän kommunikoinnista järjestelmän kanssa jonkin prosessivaiheen suorittamiseksi. Sovellus Tietokoneohjelma tai ohjelmisto, joka toteuttaa sovelluspalvelun. KA-SIG käsitelaajennus Palveluryhmä Palvelu voidaan liittää yhteen palveluryhmään yllä olevan mallin mukaisesti. Palveluryhmän tarkenne Palveluryhmälle voi määrittää attribuutin, joka mahdollistaa substanssin oman lisäryhmittelyn. Kategoria Palvelu voidaan liittää vain yhteen Palveluryhmään, mutta palvelun voi kohdistaa useaan kategoriaan yllä olevan mallin (kts. aikaisemmat kappaleet) mukaisesti. ( JHS 179 ja Kartturi 2.2)

6 Yhteenveto – Palveluryhmät
Avoin koulutus Liiketoiminta Erillispalvelut Opinto- ja opetuspalvelut Hallintopalvelut Raportointi- ja analyysipalvelut Henkilöstöhallinnon palvelut Taloushallintopalvelut Kampuspalvelut Tietohallintopalvelut Kansainvälistymispalvelut Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Kirjasto- ja tietopalvelut Viestintä- ja markkinointipalvelut Laadunhallintapalvelut

7 Palveluryhmät 1 (2) Palveluryhmä Seloste Avoin koulutus
Opintojen suorittaminen ennen tutkintoon hakeutumista. OKSA määritelmässä 314 avoin korkeakouluopetus: korkeakoulussa annettava, tutkintovaatimusten mukainen opetus (1), jota tarjotaan henkilöille, joilla ei ole tutkinnonsuorittamisoikeutta Erillispalvelut Rajatun kohderyhmän ja / tai erityislainsäädännön ja/tai muun velvoittavan säädöksen palveluita. Hallintopalvelut Hallinnolliset palvelut, kuten hallinnon ja johtamisen kehittäminen, hankintatoimen ja turvallisuuden koordinointi, asiakirjahallinto ja arkistotoimen ohjaus. Henkilöstöhallinnon palvelut Työnantaja- ja henkilöstöpolitiikan linjaukset ja niiden toteuttaminen, lakiasiat, henkilöstön kehittäminen, palkkausasiat. Kampuspalvelut Toimitilojen käyttöön ja hoitoon liittyvät kokonaisuudet sekä posti- ja vahtimestaritoiminta/ kulunvalvonta. Kansainvälistymispalvelut Opiskelijoiden ja henkilökunnan kansainvälisen osaamisen kehittymisen ja kansainvälistymisen edistämisen palvelut. Kirjasto- ja tietopalvelut Oppimista, opetusta ja kehittämistä tukevan aineiston välittäminen painetussa ja elektronisessa muodossa. Ryhmä- ja yksilötyöskentelyyn tarvittavien tilojen ja laitteiden tarjoaminen. Laadunhallintapalvelut Strategisen johtamisen tuki ja toiminnan jatkuva parantaminen laatujärjestelmän avulla. Liiketoiminta OKM:n mukaan (ammatti?)korkeakoulujen harjoittama liiketoiminta ei ole (ammatti?)korkeakouluille lakisääteistä ja se on markkinoilla kilpailutilanteessa. Se tavoittelee voiton tuottamista ja myös muunlaista taloudellista hyötyä. Tavoitteena on arvon tuottaminen asiakkaalle ja se on vastikkeellista. [1] [2] (Korkeakoulujen viitearkkitehtuuri: Palveluarkkitehtuuri v. 1.03)

8 Palveluryhmät 2 (2) Palveluryhmä Seloste Opinto- ja opetuspalvelut
[1] [2] Palveluryhmä Seloste Opinto- ja opetuspalvelut Opiskelun ja opetuksen tuen ja hallinnon palvelut: Koulutuksen suunnittelun ja valmistelun palvelut Opiskelijavalinnan palvelut Opetuksen ja opiskelun palvelut Oppimista tukevat palvelut Raportointi- ja analyysipalvelut Ennakointi-, seuranta-, tilastointi-, analysointi- ja raportointikokonaisuuden koordinointi ja kehittäminen. Taloushallintopalvelut Akateemisen yhteisön tarpeita palvelevia talous- ja rahoituspalveluita sekä matka- ja kuluhallintaa. Tietohallintopalvelut Käyttäjille suunnatut asianmukaiset palvelut opetuksen ja opiskelun suunnitteluun, opettamiseen, oppimiseen sekä tukitoiminnoissa työskentelyyn. Alueeseen kuluvat myös oman korkeakoulun ja korkeakoulukentän tietojärjestelmien sekä prosessien kehittäminen yhteistyössä muiden toimijoiden kanssa. Tutkimus- ja innovaatiopalvelut Tutkimus-, kehitys- ja innovaatioprojektit yritysten, julkisen sektorin, järjestöjen ja asukkaiden kanssa. Viestintäpalvelut Viestinnän tavoitteena on tukea vision ja strategian toteutumista, edistää korkeakoulun hyvää mainetta ja yhtenäistä brändiä, luoda edellytyksiä verkostoitumiselle ja yhteistyölle sekä saada hakijoita kiinnostumaan korkeakoulusta opiskelupaikkana. Viestinnän avulla lisätään myös sisäistä yhteistyötä ja yhteisöllisyyttä. (Korkeakoulujen viitearkkitehtuuri: Palveluarkkitehtuuri v. 1.03)

9 Yhteenveto – Palvelukategoriat
Hallinnolliset palvelut Administrative Ydintoiminta Core functions Kumppanipalvelut External Opiskelijan palvelut Student Ei luokitusta palvelut No classification Koulu/Yksikkö School/Departmental

10 Palvelukategoriat Palvelukategoria Seloste Ydintoiminta
Pääsääntöisesti akateemiseen toiminnan toteuttamiseen, ylläpitämiseen ja kehittämiseen liittyvät palvelut. Sisältää myös opiskelijapalveluita sekä opetuksen ja oppimisen palveluita. Hallinnollinen Pääsääntöisesti lakiin perustuvia hallinnollisia tehtäviä sisältäviä palveluita, joita tarjotaan sidosryhmille sekä operatiivisen toiminnan ylläpitämiseen ja kehittämiseen. Opiskelija Pääsääntöisesti lakiin perustuvat opiskelun elinkaaren palvelut. Koulu / Laitos Rajattu koulu-/ laitostason akateemisille palveluille joiden sisältö ei sisälly edellä mainittuihin kategorioihin Kumppani Pääsääntöisesti kumppanien/ulkoisten palvelutoimittajien tuottamat palvelut. Ei luokitusta Poikkeusluokitus erikoistapauksia varten. (Korkeakoulujen viitearkkitehtuuri: Palveluarkkitehtuuri v. 1.03)

11 Yhteenveto - Palvelut (ref. Arc.)
*Asiakkuus- ja asiantuntijapalvelut *Hankinta-, sopimus- ja omaisuudenhallintapalvelu *Kansainvälisen toiminnan tuki *Koulutus *Lakiasiain tuki *Markkinakartoitus *Matkustamisen tuki *Neuvonta ja tuki *Projektitoiminnan tuki *Tapahtumien järjestämisen tuki *Tiedottaminen ja viestintä Analytiikka ja dynaaminen tiedontuotanto Asianhallinta ja arkistointi Brändinhallinta Digitointi- ja konservointipalvelut Fyysinen turvallisuus Henkilöstökoulutus Henkilöstötietojen hallinta Johdon tuki Julkaiseminen Kahvila- ja ravintolasopimusten hallinta Kaupallisen hyödyntämisen tuki Kiinteistöhuolto Kirjaston tietojärjestelmäalustapalvelut Kokonaisarkkitehtuurityön tuki Konferenssi- ja tapahtumatilapalvelut Kumppanuuspalvelut Laadunhallinnan tuki Laatujärjestelmän kehittäminen Laatukoulutusten järjestäminen Maksu- ja rahaliikenne Markkinointiviestintä Mediapalvelu ja -tuotanto Museo Operatiivinen raportointi Opiskelijoiden liikuntapalvelut Oppimisen palvelut Palkkahallinta Palveluiden laadukkaan toteuttamisen ja kehittämisen tuki Prosessien kehittämistyön tukeminen Pääte- ja AV-laitteet sekä tulostaminen Rahoituksen tuki Raportointi ja tiedonkeruut viranomaisille Raportointi johtamisen tueksi Raportointi sidosryhmille Sijoitukset ja vakuutukset Strateginen tuki Taloudenohjaus Tasa-arvoasiat Tavoite-, toiminta- ja taloussuunnittelu (TTS) Tekninen tiedonhallinta ja tietovarastointi Tekniset käyttö- ja taustapalvelut Teknologian ylläpito ja kehitys Tietoaineistojen saatavuus- ja metatietopalvelut Tietoturva- ja tietosuoja Tilat ja varustelu TKI-toiminnan tuki Toiminnan raportointi ja tilastointi Tunnistautuminen ja yhteydet Tutkijan laboratoriopalvelut Tutkimuksen palvelut Työryhmäpalvelut Työsuhteen elinkaaren tuki Työterveys, työsuojelu ja työhyvinvointi Ulkoinen viestintä Vahtimestaripalvelut Verkostoituminen ja yhteistyö Vertais- ja itsearviointien tuki Viestintäkanavien hallinta

12 Korkeakoulun omat palvelut
Korkeakoulun oma palvelu ServiceDesk Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x Palvelu x

13 Tietohallintopalvelut
Esimerkki Tietohallintopalvelut

14 Palveluiden listaus >>

15 Overview – Service area
Administration IT Services Business Services Library and Information services Campus services Open education Communication and marketing Quality management Education services Reporting and analysis Financial Services Research and innovation Human Resource Specialized Services Internationalization

16 Overview - Services (ref. Arc.)
*Customer service and experts *Event management support *International operation support *Legal support *Marketing research *Official communication *Procurement and asset management *Project management support *Training *Travel management support *Usage support and advice Analytics and dynamic information reporting Authentication and connectivity Brand management Business planning Commercialization support Data warehousing and data operations Digitizing, microfilming and preservation services Discovery and Metadata services Employment data management Employment life cycle support End user equipment's, audiovisual and printing Enterprise architecture support Equality Event facility management External communication Facility and caretaking Facility maintenance Financial management Food and catering contracts Funding support Information security and privacy Investments and insurance Lab service Leadership support Learning services Library Information System Platform Services Management reporting Marketing Media service and production Museum Networking and co-operation Occupational health, safety and wellbeing Omni channel management support Operational back office services Operational reporting Operative reporting Partnership service Payments and monetary transactions Payroll service Personnel training Physical security and Safety Process development support Publishing Quality Management support Quality Management Training Quality System development RDI support Record management Reporting for authorities Reporting for interest groups Research services Reception service Strategic support Student sport service Support of High-Quality Service Dev. and Implementation Support of Peer- and Self-Evaluation Technology maintenance and development Workgroup services

17 Overview – Service category
Administrative Hallinnolliset palvelut Core functions Ydintoiminta External Kumppanipalvelut Student Opiskelijan palvelut No classification Ei luokitusta palvelut School/Departmental Koulu/Yksikkö

18 * Star services

19

20

21

22

23

24

25

26

27

28

29

30

31

32

33


Lataa ppt "KA viitearkkitehtuuri EA reference architecture"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google