Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
1
Etäopetuksen tutkimushanke - ensituloksia
Oppimistutkimuksen keskus Erikoistutkija, KT Minna Nummenmaa
2
Yleistä tutkimuksesta
Tavoite: valtakunnallinen selvitystyö Suomen yleissivistävän koulutuksen etäopetuksen tilasta. Hyviä käytänteitä Toimintamalleja Toteutus: tutkimus on osa OPH:n rahoittamaa etäopetuksen koordinointihanketta ja sen toteuttaa Turun yliopiston Oppimistutkimuksen keskus Kohderyhmä: Tutkimukseen on valittu mukaan olemassa olevia tai jo päättyneitä etäopetushankkeita yleissivistävän koulutuksen piiristä ympäri Suomea. Tehty: kyselytutkimus etäopetushankkeille keväällä 2011 Tulossa: HAASTATTELUT SYYSTALVEN 2011 AIKANA
3
Taustatietoja Kysely lähetettiin 36:lle etäopetushankekoordinaattorille, jotka välittivät kyselyn eteenpäin hankkeessa toimiville/toimineille opettajille Vastaajia Koordinaattorikysely: 28 hankekoordinaattoria Opettajien kysely: 142 vastaajaa aineenopettajat 78% luokanopettajat 6% rehtorit 6% eritysopettajat 1% muut 10% 3
4
Vastaajat lääneittäin
Länsi-Suomen lääni 49% Oulun lääni 21% Itä-Suomen lääni 11% Etelä-Suomen lääni 10% Lapin lääni 4% Tyhjiä 5%
5
Etäopetushankkeita 5 Lapin toisen asteen verkkokoulu
Saamelaisalueen verkkokoulu Saaren koulu arjen tietoyhteiskunnassa eLukio Etälossi Länsi-Suomen läänin aikuislukioiden verkosto Opinlakeus Peruskoulun venäjän uudet oppimisympäristöt (VUO) Pirkanmaan avoin oppimiskulttuuri (PAOK) Suomalainen nettipulpetti (KAUKO) Turun etäopetusrengas Ulkomaankoulut Kaukorinkiin Virta - Turku ja Tampere ISOverstas ISOverstas Kokemuksellisen oppimisen uudet tavat Kulkuri Saimaan oppimisverkosto (SOPPI) 5
6
Taustatietoja Mitä luokka-asteita etäopetuksessa on ollut mukana?
71% lukio 20% moniaste (mukana useita kouluasteita) 7% perusopetus Sukupuoli 70% naisia 30% miehiä 6
7
Taustatietoja Etäopettajista valtaosa kokeneita opettajia 7
8
Opettajien TVT taidot Pedagogiset taidot koetaan teknisiä taitoja heikommiksi [t(95) = , p < .001] Toisaalta tekniset ja pedagogiset taidot kulkevat käsi kädessä 8
9
Etäopetuksen erilaiset sovellukset ja ohjelmistot
Sähköposti Perinteinen videoneuvottelu Chat-palvelut Verkkokokousjärjestelmät Oppimisalustat Yhteisöpalvelut Neuvottelupuhelin Virtuaalimaailmat Koti-koulu -ohjelmat Wiki-palvelut Blogi-palvelut Google-sovellukset Media-palvelut
10
Sovellusten käyttö etäopetuksessa
10
11
Sovellusten käyttö etäopetuksessa
11
12
Sovellusten käyttö etäopetuksessa
x-akseli % käyttäjistä, y-akseli sovellusten määrä 12
13
Sovellusten käyttö etäopetuksessa Mikä yleisimmin käytetty sovellus?
Verkkokokousjärjestelmät Oppimisalustat Adobe Connect Pro Moodle iLink, Virtuaaliluokka OPIT, Oppimappi, Pedanet Chat-sovellukset Koti-koulu -sovellukset Moodle-chat Wilma Messenger, Skype, ACP-chat Helmi 13
14
Sovellusten käyttö etäopetuksessa Mikä yleisimmin käytetty sovellus?
Blogi-palvelut Wiki-palvelut Blogger Wikispaces Omia blogeja Moodle-wiki Mediapalvelut Yhteisöpalvelut Youtube Facebook Flickr, YLE areena Ning, Twitter 14
15
Sovellusten käyttö etäopetuksessa Mikä yleisimmin käytetty sovellus?
Google-sovellukset Virtuaalimaailmat Google docs Secondlife Google maps, kääntäjä Virtuaaliope 15
16
Mihin tarkoituksiin erilaisia etäopetuksen sovelluksia käytetään?
tiedottamiseen oppilaille tiedottamiseen vanhemmille oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen opettajien väliseen vuorovaikutukseen opettajan ja yksittäisen oppilaan väliseen vuorovaikutukseen opettajan ja oppilasryhmän väliseen vuorovaikutukseen opettajan ja vanhempien väliseen vuorovaikutukseen opetusmateriaalin välittämiseen opettajajohtoisen opetuksen välittämiseen Tiedottaminen Vuorovaikutus Materiaalin välittäminen Opetuksen välittäminen
17
Mihin etäopetuksen sovelluksia käytetään eniten?
Taulukko 1. Kuinka moni vastaajista ilmoitti käyttävänsä eri etäopetuksen sovelluksia mihinkin toimintaan. Taulukko 2. Miten "tiheästi" eli millä frekvenssillä sovelluksia käytetään mihinkin toimintaan. 17
18
Mitä etäopetuksen sovelluksia käytetään em
Mitä etäopetuksen sovelluksia käytetään em. tarkoituksiin (tiedottamiseen, vuorovaikutukseen, materiaalin välittämiseen ja opetuksen välittämiseen)?
19
Mitä sovelluksia käytetään…
(1) …tiedottamiseen oppilaille? 19
20
Mitä sovelluksia käytetään…
(2) …tiedottamiseen vanhemmille? 20
21
Mitä sovelluksia käytetään…
(3) …opettajan ja yksittäisen oppilaan väliseen vuorovaikutukseen? 21
22
Mitä sovelluksia käytetään…
(4) …opettajan ja oppilasryhmän väliseen vuorovaikutukseen? 22
23
Mitä sovelluksia käytetään…
(5) …oppilaiden väliseen vuorovaikutukseen? 23
24
Mitä sovelluksia käytetään…
(6) …opettajien väliseen vuorovaikutukseen? 24
25
Mitä sovelluksia käytetään…
(7) …opettajan ja vanhempien väliseen vuorovaikutukseen? 25
26
Mitä sovelluksia käytetään…
(8) …opetusmateriaalin välittämiseen? 26
27
Mitä sovelluksia käytetään…
(9) …opettajajohtoisen opetuksen välittämiseen? 27
28
Mihin tarkoituksiin eri etäopetuksen sovelluksia (esim
Mihin tarkoituksiin eri etäopetuksen sovelluksia (esim. videoneuvottelu, sähköposti, oppimisalustat jne.) käytetään eniten?
29
OPE Oppilas Tiedottaminen Vuorovaikutus Oppilas- ryhmä
Vanhemmat Muut opettajat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus Tiedottaminen Vuorovaikutus Opetuksen/materiaalin välittäminen
30
Samanaikaiset: Videoneuvottelu (38%) OPE Oppilas Oppilas Oppilas
ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
31
Verkkokokous- järjestelmät (52%)
Oppilas Oppilas Oppilas Samanaikaiset: Verkkokokous- järjestelmät (52%) Oppilas- ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
32
Neuvottelupuhelin (36%)
Oppilas Oppilas Oppilas Samanaikaiset: Neuvottelupuhelin (36%) Oppilas- ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
33
Samanaikaiset: Chat (24%) OPE Oppilas Oppilas Oppilas Oppilas- ryhmä
Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
34
Eriaikaiset: Sähköposti (92%) OPE Oppilas Oppilas Oppilas Oppilas-
ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
35
Eriaikaiset: Oppimisalustat (82%) OPE Oppilas Oppilas Oppilas Oppilas-
ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
36
Oppilas Oppilas Oppilas Sosiaalinen media: Blogit (22%) Wikit (21%) Yhteisöpalvelut (17%) Google-sovellukset (21%) Oppilas- ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
37
Muut: Mediapalvelut (50%) OPE Oppilas Oppilas Oppilas Oppilas- ryhmä
opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
38
Virtuaalimaailmat (8%)
Oppilas Oppilas Oppilas Muut: Virtuaalimaailmat (8%) Oppilas- ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
39
Koti-koulu –ohjelmat (59%)
Oppilas Oppilas Oppilas Muut: Koti-koulu –ohjelmat (59%) Oppilas- ryhmä OPE Muut opettajat Vanhemmat Oppimateriaali Opettajajohtoinen opetus
40
Oppimateriaalit etäopetuksessa
41
Oppimateriaalit etäopetuksessa
42
Oppimateriaalit etäopetuksessa
43
Kokemuksia etäopetuksen ongelmista ja hyödyistä
44
Teknisiä ongelmia Useimmiten mainitut
Ongelmat verkkoyhteyksissä (41) Esim. yhteydet eivät toimi, verkko pätkii, langattomat yhteydet epävarmoja, maaseudulla ei ole laajakaistoja Ongelmat laitteistossa (35) Esim. laitteisto vanhaa, laitteisto riittämätöntä, kameroita puuttuu, huonoja mikrofoneja Ongelmat kuvan ja äänen laadussa (31) Esim. ääniyhteydet eivät toimi, ääni pätkii ja kaikuu, kuva pysähtelee, kuva huonolaatuinen Ongelmat ohjelmistoissa (21) Esim. uusia ohjelmistoja ja päivityksiä tulee koko ajan, ohjelmistot vanhentuneita, ohjelmistot yhteen sopimattomia 44
45
Teknisiä ongelmia Kaikenlaista pientä - vaiko sittenkin suurta?
Matemaattiset kaaviot hankalia Oppilaitosten välinen tiedonsiirto esim. käyttäjätunnukset Oppimisalustan vaihtaminen hankalaa (vanhan tiedon siirto toiselle) Saamen fontit Moodle-materiaalin muokkaus hankalaa Liitutaulua ei voi käyttää etänä Kaupungin tietohallinnon byrokratia Moodlen rajatut toiminnot Tallenteiden siirto-ongelmia Oppilaitosten palomuurit ja muut suojaukset estävät yhteydenottoja ja ohjelmien asennuksia Tekninen tuki huonoa Opettaja ei voi itse tehdä mitään koneelle (esim. asentaa ohjelmia) Oppilailla ei riittäviä teknisiä taitoja 45
46
Pedagogisia ongelmia Useimmiten mainitut
Ongelmat vuorovaikutuksessa (37) esim. vuorovaikutuksen hitaus, oheisviestintää ei näe, opiskelija ei vastaa viesteihin, opettajaa ei koeta läheiseksi Ongelmat arvioinnissa (20) esim. vaikea tulkita onko opiskelija omaksunut opetetut asiat, palautteen antaminen työlästä, työn seuraaminen vaikeaa, ohjaaminen hankalaa, ei voi tietää kuka on tehtävät oikeasti tehnyt Ongelmat oppilaiden motivoinnissa (16) esim. oppilaiden motivointi yhdessä työskentelyyn, itsenäisen opiskelun ongelmat Ongelmat kokemattomuudessa (11) esim. opettajat/oppilaat kokemattomia etäopetustilanteissa, ei tiedetä miten käyttäydytään, puhutaan päällekkäin, pelätään hiljaisuutta, ei uskalleta puhua Ongelmat aktiivisuudessa (11) esim. opiskelijat eivät osallistu tarpeeksi aktiivisesti, ei realistista käsitystä työmäärästä 46
47
Pedagogisia ongelmia Kaikenlaista pientä - vaiko sittenkin suurta?
pedagogisen koulutuksen / tuen puute lähitapaaminen ei onnistu / liian vähän neuvominen ”olan takaa” / auttaminen hankalaa havainnollistaminen vaikeaa tallenteita/verkkomateriaalia ei viitsitä katsoa opiskelijat tykkäävät enemmän perinteisesti opetuksesta opettajan hankala irtautua perinteisestä 'puhuva pää' -tavasta opettaa oppilaslähtöisten työtapojen kehittäminen verkkoon vaatii luovia ratkaisuja verkkokurssin suunnitteluun panostettava paljon koteja vaikea saada ymmärtämään, että verkko on opiskeluväline tekijänoikeusongelmat oppilaat ”puutuvat” koneisiin, kun käyttävät paljon vapaa-aikana opettajan riittämättömyyden tunne opettajajohtoista opettamista (erityisesti, jos tunnit nauhoitetaan, istutaan vain koneen edessä) 47
48
Organisatorisia ongelmia Useimmiten mainitut
Ongelmat aikataulussa (17) esim. eri koulujen oppitunnit alkavat eri aikaan, lomat eri aikaan, jaksot eri aikaan Ongelmat käytännön organisoinnissa (14) esim. miten materiaalit jaetaan toisessa päässä, miten tentit järjestetään, uusintojen järjestäminen vaikeaa Ongelmat teknisessä infrastruktuurissa (8) esim. tekniikkaa muutetaan, eikä muisteta kertoa eri tahoille, ei rauhallisia tiloja etäopetukseen Ongelmat hallinnossa (7) esim. byrokratia takkuaa, kaupungin hallinto ei suosi uusia projekteja, kuntakohtainen suhtautuminen etäopetukseen vaihtelee, tuen puute kunnalta Ongelmat palkkauksessa (6) esim. palkkaratkaisut eivät ole selkeitä, uuden kokeilusta ei palkita 48
49
Organisatorisia ongelmia Kaikenlaista pientä - vaiko sittenkin suurta?
opettajat joutuvat käyttämään omia laitteita monimutkainen arvosanojen antamisprosessi tiedottaminen e-opiskelun mahdollisuudesta koulun sisällä lisätyötä opettajalle kustantajien materiaalia pitäisi voida hyödyntää paremmin opiskelijoista vaikea pysyä selvillä yhteistyön lisääminen lukioiden kesken ilmoittautuminen kursseille hankalaa 49
50
Paljon ongelmia, mutta myös paljon hyvääkin Useimmiten mainitut
Monipuolisempi opetustarjonta (57) esim. laajempi opetustarjonta, saadaan opetusta sinnekin, missä sitä ei muuten olisi, opetusta voidaan tarjota pienellekin ryhmälle Oma kehittyminen (55) esim. omat tekniset valmiudet ovat kohentuneet, pysyy mukana kehityksessä, joutuu kehittämään omaa opettajuuttaan, etäopetus on antanut uuden näkökulman opetukseen Vapaampi oppimisympäristö (40) esim. oppimisympäristö laajentunut, myös opettajilla vapaus jaksottaa omaa työtään, tarjoaa joustavia opiskelumahdollisuuksia, ei sido aikaan eikä paikkaan 50
51
Paljon ongelmia, mutta myös paljon hyvääkin Useimmiten mainitut
Yhteistyö ja verkostoituminen (19) esim. etäopettajayhteistyö, kollegoihin tutustuminen, yhteistyö eri oppilaitosten kesken Taloudelliset hyödyt (12) esim. kustannussäästöt, taloudellinen vaikutus koululle positiivinen, hankerahoitukset Vaihtelua työhön (7) esim. opettajalle mukavaa vaihtelua, virtuaalimaailmassa työskennellessä luovuus on suuri osa työpäivää, se tuo vaihtelua ja mielikuvitusta opettajan työhön ja kokemuksellisuutta opiskelijan oppimisprosessiin 51
52
Paljon ongelmia, mutta myös paljon hyvääkin Ja kaikenlaista muuta esimerkiksi…
sosiaalisuuden lisääntyminen (opiskelijat voivat tavata toisensa, opettajat opiskelijansa) etäopetuskulttuurin vakiintuminen omaan oppilaitokseen oppilaiden itseohjautuvuuden kehittyminen oppilaiden omatoimisuus lisääntynyt paperimonisteiden väheneminen oppimiskäsityksen muuttuminen oppimateriaalin monipuolistuminen myös luokkaopetuksessa oppilaat ovat opetelleet uudella tavalla ottamaan vastuuta oppimisestaan työtapojen moninaisuus mielenkiinto oppimiseen lisääntyy oppimateriaalin kertaus jälkeenpäin helpompaa uusien koekäytänteiden kehittäminen opiskelijoiden oppimismahdollisuuksien kohentuminen 52
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.