Lataa esitys
Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota
JulkaistuOnni Harri Katajakoski Muutettu yli 6 vuotta sitten
1
Pääkaupunkiseudun tilanne taidekasvatuksessa 2007
Ilari Iivonen
2
Miksi pääkaupunkiseudun taideopetukseen tarvitaan valtionosuustunteja ?
väestöllinen tarve opetuksellinen tarve pedagoginen tarve taloudellinen tarve
3
1. Väestöllinen tarve Lasten ja nuorten määrä pääkaupunkiseudulla
esim. Espoon asukkaasta on 28 % alle 18 -vuotiaita Maahanmuuttajien osuus kasvaa Itä-Helsingissä kouluja, joissa yli 20% on maahanmuuttajataustaisia. Väestömuutos lisää lasten ja nuorten määrää alueella muuhun maahan verrattuna PK-seutu suurimpia kasvukeskuksia Runsaasti oppilaitoksia ja opettajia seudulla alueella asuu yli puolet Suomen ammattitaiteilijoista seudulle perustettu useita taideoppilaitoksia, joilla vastavalmistuneet työllistävät itsensä
4
Väestön muuttoliike kasvukeskuksiin
5
Ulkomaalaisten osuus eri kaupunkien asukkaista 2007 *
* Vuonna 2007 äidinkielenään muuta kuin suomea tai ruotsia puhuvia Helsingissä jo 8,2 % väestöstä, ruotsinkielisiä 6,1 %
6
Vieraskieliset 7-15 –vuotiaat Helsingissä 2005
8
Lasten ja nuorten määrän muutokset Suomessa maakunnittain
9
2. Opetuksellinen tarve Pääkaupunkiseudulla:
Noin lasta opiskelee taiteen perusopetusta valtion tukemien oppilaitosten ulkopuolella Tällä hetkellä (taiteenlajista riippuen) alle 25% hakijoista saa opiskelupaikan Vos:ia saavilla oppilaitoksillakin noin 11% opetustunneista valtionosuuden ulkopuolella Monikulttuurisuus tarvitsee erityishuomiota Rytmimusiikin ja uusien taiteenalojen kysyntä kasvaa jatkuvasti
10
Eri vos-taidelajien opetukseen osallistuneiden osuus ikäryhmästä
Oppilaiden osuus taide- lajikohtaisesti Espoo Vantaa Helsinki Vos-musiikki Vos-kuvataide Vos-muu Varhaiskasvatuksen oppilaat ikäryhmästä 0-6-v. 5,36% 1,40% 7,78% 0,21% 0,22% 0,00% 1,56% 0,36% Perus- ja syventävän tason oppilaat ikäryhmästä 7-17-v. 5,73% 5,93% 7,47% 3,32% 3,14% 1,46% 1,22% 2,18% 0,50% Kaikki oppilaat ikäryhmästä 0-17-v. 5,58% 4,18% 7,59% 2,07% 2,01% 0,99% 0,73% 1,94% 0,45%
13
3. Pedagoginen Metropolialueen haasteet opetukselle
Häiriökäyttäytyminen pk-seudulla selvästi muuta maata yleisempää, tarve pitkäjänteiseen työskentelyyn Erityisopetuksen jatkuvasti lisääntyvä tarve asettaa haasteen oppilaitoksille Maahanmuuttajien sopeuttaminen uuteen ympäristöön kulttuurityön avulla on todettu tehokkaaksi Alueella runsaasti korkeatasoisia taideoppilaitoksia ilman julkista tukea
14
Seuraavien kuvien aineisto tiivistelmä Stakesin toteuttamasta valtakunnallisesta tutkimuksesta (2006 ) Kysely tehtiin Etelä-Suomen, Itä-Suomen ja Lapin lääneissä Koko aineisto kattoi 81 % peruskoulun 8. ja 9. luokkien oppilaista sekä lukion 1. ja 2. vuosikurssin oppilaita Maakunnittain kattavuus vaihteli 74 % - 86%
21
4. Taloudellinen PK-seudun TPO-koulut toimivat valtakunnallisesti tarkasteltuna tehokkaasti (Sariola 2006) Seudun kustannustaso korkea esim. alueen korkeat kiinteistökustannukset rasittavat taloutta sekä kouluilla että perheissä Korkeat kustannukset siirtyvät lukukausimaksuihin: Lukukausimaksut jopa 80 % valtakunnallista keskitasoa korkeammat Korkea lk-maksu karsii maahanmuuttajataustaisten ja yksinhuoltajaperheiden lasten osallistumisen osallistumisessa havaittavissa alueellista jakaantumista Pätevien ja koulutettujen taidealan opettajien työttömyys kallista yhteiskunnalle!
22
Esimerkki toimintaedellytysten erityisyydestä Helsingistä
Helsingin muuta maata heikompi toimitilatilanne OPH:n raporttien mukaan * 1999 2000 2001 2002 2003 2004 neliöitä / oppilas koko maassa 1,7 1,9 1,8 keskimäärin Helsingissä 1,3 1,4 kiinteistökulu (€) / neliö/vuosi 92,7 88,0 88,9 86,7 88,6 91,8 110,8 116,6 171,6 133,4 127,0 134,5 opetustuntia / neliö 16,9 16,0 14,4 14,3 14,0 13,7 27,0 29,9 24,4 24,9 22,0 22,2 Lähde: Opetushallituksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmän raportit, Sariola 2006 * Kiinteistökulut ovat laskennalliset. Ne on laskettu kertomalla oppilaskohtaiset kulut oppilasmäärillä.
23
Lähde: Opetushallituksen opetus- ja kulttuuritoimen rahoitusjärjestelmän raportit sekä Helsingin KKLK:n avustushakemukset
25
Lain edellyttämä kohtuullinen korvaus?
* Heino & Ojala 2006: Opetustuntikohtaisen valtionosuuden piiriin kuuluvan taiteen perusopetuksen oppilaitosverkon tilanne lukuvuonna Opetushallitus. ** SML:n lausunnon mukaan.
26
Johtopäätökset Valtionosuustuntien kohdistaminen oppilaitoksille ei ole pysynyt väestön muuttoliikkeen mukana Uusia valtionosuustunteja myönnettäessä tulee ottaa huomioon tasapuolisesti eri taiteen alat Pääkaupunkiseudulle vos-tunteja myös uusille toimijoille Tunteja jaettaessa tulee huomioida yhtälailla metropoliseudun pedagogiset haasteet sekä tilastolliset tosiasiat
27
Mahdollisuus! Luoda pysyviä työpaikkoja sinne, missä pätevät ja kouluttautuneet nuoret aikuiset asuvat tällä hetkellä Olla hyvissä ajoin vastaamassa väestörakenteiden muutosten ja monikulttuurisuuden tuottamiin haasteisiin Rahoittaa opetushallituksen vahvistaman (2005) taiteen perusopetuksen yleisin oppimäärän toteutumista – tällä hetkellä rahoitusta ei ole
Samankaltaiset esitykset
© 2024 SlidePlayer.fi Inc.
All rights reserved.