Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Leonardo da Vinci Tools for Diversity Hanke monimuotoisuuden systemaattiseen kehittämiseen ESOK-seminaari.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Leonardo da Vinci Tools for Diversity Hanke monimuotoisuuden systemaattiseen kehittämiseen ESOK-seminaari."— Esityksen transkriptio:

1 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Leonardo da Vinci 2006 - 2008 Tools for Diversity Hanke monimuotoisuuden systemaattiseen kehittämiseen ESOK-seminaari 16.-17.4.2008 Ulla Virtanen

2 TforD hankekumppanit väittävät Monimuotoisuusosaaminen on taito, jota voi luotettavasti ja kattavasti sekä arvioida että kehittää Monimuotoisuusosaamista voi olla sekä yksilöllä että työyhteisöllä Monimuotoisuusosaamista on välttämätöntä tarkastella sekä tiedon, taidon että asenteen tasolla muuttaaksemme käytäntöjä, osa-alueita on myös vaikea erottaa toisistaan Kukaan ei tarvitse kaikkia yhdenvertaisuuteen liittyviä taitoja tasaisesti, vaan tarpeeseen perustuen, mutta ne tulee nähdä kokonaisuuden osina Voimaantunut henkilö pyrkii kaikkien osapuolten yhdenvertaiseen osallistamiseen Monimuotoisuuskompetenssi on kaikkea osaamisen kehittämistä läpileikkaava teema 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus2

3 Mistä TforD-hankeidea syntyi? Kokemus etnisestä ja kulttuurisesta monimuotoisuudesta Yhdenvertaisuuslain ja direktiivien hyödyntäminen Käsitys monimuotoisuuden eduista –positiivinen näkökulma sopii kehittämiseen –nukkuva osaaminen olemassaolo Osaaminen osittaista; tietoa on –taidon puute kohderyhmissä ja asiakkaissa hankkeen kaikkiin alateemoihin: ”mitä tehdä kun -?” –asenteiden luutuneisuus, ”mutta kun” Käsin koskettelemisen tarve: mittari ja opetussuunnitelma valikkona Kyllästyminen hankkeiden tulosten erillisyyteen: selkeät liittymäkohdat 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus3

4 Hankkeen eteneminen Leonardo da Vinci: TforD-hanke 2006-2008 Mukana viidestä maasta aikuiskoulutuksen kumppaneita, joilla tarve teemakohtaiseen osaamiseen ja kokemusta maahanmuuttajatyöstä Monimuotoisuuden edut muotoiltiin hakemukseen ja kaikkeen hankkeen toimintaan –TforD Monimuotoisuusmittarin väittämät tukevat hyödyntämistä –Opetussuunnitelmatyö tukee aiheiden kehittävää käsittelyä Kansallisissa pilottikoulutuksissa testataan koko tuoteperhe talven 2007-2008 aikana, painotus taitoihin ja asenteisiin –Saamisen maku ja tehtävien mielekkyys: luovuus vaatii innostusta! Kaikista tuotteista viisi kieliversiota, loppuseminaari Puolassa 2008 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus4

5 Mikä monimuotoisuus? Organisaatio/yhteisötasolla –on ihmisten erilaisuuden tiedostamista, sen hyväksymistä ja hyödyntämistä organisaatioiden poikkileikaavana osaamisena/kompetenssinä –olemassa olevien käytäntöjen, käyttäytymisen ja ”epävirallisen” organisaatiokulttuurin näkyväksi tekeminen Yksilötasolla –itsetuntemuksen lisäämisen kautta itsen ja toisten erilaisuuden hyväksymistä –Monimuotoisuuden (erilaisuuden) tiedostaminen 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus5

6 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus6 Yhdenvertaisuuden perusteet* sukupuoli ikä etninen ja kansallinen alkuperä kieli uskonto vakaumus mielipiteet terveydentila vammaisuus sukupuolinen suuntautuminen muu henkilöön liittyvä syy * Laki yhdenvertaisuuden turvaamisesta 20.1.2004/21 kieltää syrjinnän näillä perusteilla

7 TforD tuoteperhe TforD Monimuotoisuusmittari –Kolme versiota, lopullinen valmis kesäkuussa 2008 TforD Core Curriculum (”transnational”) –Opetussuunnitelma ja kompetenssivalikko, jota voidaan käyttää temaattisiin tarpeisiin (eurooppalainen ja kansallinen taso) –Perustuu TforD-hankkeen määrittelemiin monimuotoisuuskompetensseihin –Testataan pilottikoulutuksissa 09/07-04/08 TforD opetusmateriaalit –Opettajalle/ohjaajalle/kouluttajalle ja opiskelijalle 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus7

8 TforD Monimuotoisuusmittari Mittarin versio 1.1 Kategoriat: asenne (A), tieto (T), taito (T) 8 teemaa: sukupuoli, seksuaalinen suuntautuminen, terveys, vammaisuus, etninen ja kulttuurinen alkuperä, kieli, ikä, vakaumukset, arvot ja mielipiteet Väittämät järjestyksessä: yksilö ATT, yhteisö ATT + merkitys Väittämiä 2/teema = yht. 96 QA-verkkoalustalla toteutus Mittaus marraskuussa 2007, N = 444, Suomessa 130 Mittarin versio 1.2 Sama rakenne: kategoriat, teemat, määrä ja järjestys, mutta Analysoidaan asiaa ja merkitystä, mutta ryhmittäin Vastaajina pilottilaiset, noin sata henkeä Vastaaminen huhti- toukokuussa 2008 Lopullinen versio valmis kesäkuussa 2008 8

9 TforD Pilottikoulutus Koulutuskokonaisuudet kaikissa hankemaissa ajalla syyskuu 2007 - huhtikuu 2008 koulutukset kokoavat kuhunkin ryhmään noin 20 osallistujaa; puolet esimiehiä yrityksistä, puolet opettajia oppilaitoksista tavoite kehittää osallistujien tietoja, taitoja ja asenteita teemojen huomioimiseen työntekijöiden ja opiskelijoiden kohdalla 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus9

10 13.11.2016Tampereen Aikuiskoulutuskeskus10 Tools for Diversity (LdV 2006-2008) ulla.virtanen@tak.fi ulla.virtanen@tak.fi Kiitos!


Lataa ppt "Tampereen Aikuiskoulutuskeskus1 Leonardo da Vinci Tools for Diversity Hanke monimuotoisuuden systemaattiseen kehittämiseen ESOK-seminaari."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google