Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lainsäädäntöjohtaja Mika Kättö Pelastustoimen järjestämislaki Pelastustoimen ajankohtaisseminaari, Jyväskylä

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lainsäädäntöjohtaja Mika Kättö Pelastustoimen järjestämislaki Pelastustoimen ajankohtaisseminaari, Jyväskylä"— Esityksen transkriptio:

1 Lainsäädäntöjohtaja Mika Kättö Pelastustoimen järjestämislaki Pelastustoimen ajankohtaisseminaari, Jyväskylä 13.10.2016

2 Pelastustoimen järjestämislaki Lakia sovelletaan pelastustoimen järjestämiseen kehittämiseen, ohjaukseen ja valvontaan Pelastustoimen "hallintolaki" Laki tulee voimaan 1.1.2019 Pelastustoimen kehyksestä ja sisällöstä säädetään useissa eri laeissa –pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan palvelulaitoksesta ("pelastuslaitos") säädetään maakuntalaissa –yhteistyöalueesta säädetään SOTE järjestämislaissa –pelastustoimesta, pelastustoimen tehtävistä ja niiden edellyttämästä yhteistyöstä muiden viranomaisten kanssa säädetään uudistettavassa pelastuslaissa –rahoituksesta säädetään maakuntien rahoituslaissa –henkilöstön, kaluston ja paloasemien siirtämisestä kunnilta maakunnille sekä siirtymähallinnosta säädetään voimaanpanolaissa 2

3 Perustelut pelastustoimen uudelleenorganisoinnille Toiminnan tehostaminen ja merkittävät kustannussäästöt vuoteen 2030 mennessä 48 miljoonaa euroa (kustannustennousun rajoittaminen 0,9 prosenttiin nykyisestä 1,8 prosentista) Henkilöstörakenteen painottaminen nykyistä paremmin hallinnosta pelastustoimen palveluihin 22 hallinto-organisaatiota -> 5 hallinto-organisaatiota henkilöstö-, talous- ja tietohallinto, hankintojen valmistelu ja toteutus sekä pelastuslaitosten ylin johto Luonnollisen poistuman aiheuttaman henkilöstövoimavarojen muutosten hallinta nykyistä kestävämpi pohja vastata eläkeikien pidentymisen tuomiin haasteisiin sekä pelastustoimen ja ensihoidon suorituskyvyn ylläpitoon esimerkiksi henkilökohtaisten urapolkujen kehittäminen työnantajarajat ylittävä virkojen uudelleenorganisointi on nykyisin käytännössä mahdotonta 3

4 Kehittämismahdollisuuksia Palveluiden suunnitteluperusteiden muuttaminen nykyistä yhdenmukaisemmiksi Työvuorojen miehistövahvuuksien optimoiminen niin, että riskiarvioinnissa otetaan huomioon vuorokauden- ja vuodenajan mukaiset vaihtelut –kustannussäästöjä ilman, että asukkaiden turvallisuustaso heikkenee –sopimuspalokuntien nykyistä tarkoituksenmukaisemman käytön edistäminen Pelastuslaitosten tilanne- ja johtokeskusten yhdistäminen viiden ensihoitokeskuksen kanssa –pienemmät perustamis- ja rakentamis- sekä toimintakulut –synergiahyödyt esim. henkilöstö, viestiyhteydet Pelastustoimen operatiivinen johtaminen ja siihen liittyvien päivystys- ja varallaolojärjestelyiden toteuttaminen isommille alueille nykyistä kustannustehokkaammin 4

5 Ensihoito in house toimintana Pelastustoimen organisoiminen sosiaali- ja terveystoimen palvelurakenteen uudistamisen kanssa yhdenmukaisen aluejaon ja järjestämismallin pohjalta on välttämätöntä –edellytys pelastuslaitosten mahdollisuudelle jatkossakin hoitaa ensihoitopalveluun kuuluvia tehtäviä –pelastustoimen tehtävävolyymistä yli 80 % kohdistuu kiireellisiin ensihoito- ja ensivastetehtäviin –pelastustoimessa on 1 300 päätoimista ensihoitajaa –noin 3 000 palomiehestä merkittävä osa toimii palomiehen työn ohella osan työvuorostaan ensihoitajina –lähes kaikki palomiehet tekevät lisäksi ensivastetehtäviä –sopimuspalokunnat hoitavat kaikkialla Suomessa ensivastetehtäviä In house edellyttää, että pelastustoimi ja ensihoito organisoidaan samaan oikeushenkilöön –ensihoito on viiden yliopistosairaalamaakunnan järjestämis- ja tuottamisvastuulla - > siksi myös pelastustoimi samoilla viidelle alueelle 5

6 Pelastustoimen ja ensihoidon synergiaedut Voidaan käyttää samaa asemaverkostoa, samoja tukitoimintoja, osin samaa henkilöstöä, samoja toimintamalleja ja yhteisiä harjoituksia, yhteistä vara- ja suuronnettomuusvalmiutta Sopimuspalokuntia voidaan käyttää pelastustoimen tehtävien ohella ensivastetoiminnassa Pelastustoimintaan osallistuminen tehokasta (PelL 46-47 §) Voimavaroja voidaan suunnata tarvittaessa myös suuronnettomuustilanteissa tarkoituksenmukaisesti ja tehokkaasti Ensihoitokytkennän häviäminen tarkoittaisi –päätoimisesti ensihoitotehtävissä toimivien 1 300 henkilön vähentymistä pelastustoimesta –palomiesten tehtävänkuvan ja tehtävien oleellista vähentymistä –ensihoito- ja ensivastetehtäviin tarvittavan osaamisen asteittaista häviämistä ja suuronnettomuusvalmiuksien olennaista heikentymistä 6

7 Pelastustoimen järjestäminen Pelastustoimen järjestämisvastuu on Pirkanmaan, Pohjois-Pohjanmaan, Pohjois- Savon, Uudenmaan ja Varsinais-Suomen maakunnilla Järjestäminen tarkoittaa vastuuta pelastustoimen palveluiden –yhdenvertaisesta saatavuudesta –tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä –tuottamistavasta –tuottamisen ohjauksesta ja valvonnasta –viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä Em. maakunnat järjestävät pelastustoimen sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä annetun lain 10 §:ssä tarkoitetuilla yhteistyöalueilla 7

8 Pelastustoimen palvelujen tuottaminen Pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan on omassa toiminnassaan erotettava pelastustoimen järjestäminen ja palvelujen tuottaminen Pelastustoimen palvelujen järjestämisestä koko yhteistyöalueella vastaa viisi maakuntaa Pelastustoimen palvelujen tuottamisesta vastaa pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan palvelulaitos Pelastuslaitos on osa palvelulaitoksen organisaatiota Pelastustoimen palvelujen tuottamisessa voidaan oman toiminnan lisäksi käyttää vapaaehtoista palokuntaa, laitospalokuntaa, teollisuuspalokuntaa, sotilaspalokuntaa (sopimuspalokunnat) tai muuta yhteisöä sen mukaan kuin niiden kanssa sovitaan Maakunta ohjaa palvelulaitosta, palvelulaitos sopii kolmannen osapuolen kanssa 8

9 Maakunnan palvelulaitos Maakunnan palvelulaitos on julkisoikeudellinen laitos, jonka tehtävänä on tuottaa maakunnan sille järjestämisvastuunsa perusteella osoittamat tehtävät –maakunnassa on yksi palvelulaitos –palvelulaitos on itsenäinen oikeushenkilö ja sillä on oikeus tehdä nimiinsä sopimuksia ja sillä voi olla velvoitteita Maakunnan palvelulaitoksella on hallitus, joka ohjaa ja valvoo laitoksen toimintaa –hallitus vastaa palvelulaitoksen hallinnon ja toiminnan sekä sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan asianmukaisesta järjestämisestä –hallitus huolehtii siitä, että palvelulaitos toimii maakunnan asettamien toiminnan ja talouden tavoitteiden mukaisesti –hallituksen valitsee ja sen puheenjohtajiston valitsee maakuntavaltuusto –hallituksen jäsenellä tulee olla riittävä talouden ja liiketoiminnan tai palvelulaitoksen toimialan johtamisen asiantuntemus 9

10 Maakunnan palvelulaitos Maakunnan palvelulaitoksen johtaja –virkasuhteessa palvelulaitokseen –johtaja johtaa ja kehittää hallituksen alaisena palvelulaitoksen toimintaa –johtajalla tulee olla riittävä talouden ja liiketoiminnan tai palvelulaitoksen toimialan johtamisen asiantuntemus Maakunnan palvelulaitoksen henkilöstö –virkasuhteessa tai työsopimussuhteessa palvelulaitokseen –tehtävää, jossa käytetään julkista valtaa, hoidetaan virkasuhteessa Maakunnalliseen itsehallintoon kuuluu –pelastustoimen toimialajohtajan asema ja kelpoisuus –pelastustoimen hallinnon organisointi palvelulaitoksen sisällä 10

11 11

12 Palvelujen kokoaminen suurempiin kokonaisuuksiin Osa pelastustoimeen kuuluvista palveluista ja tehtävistä voidaan koota suurempiin kokonaisuuksiin yhdelle tai useammalle pelastustoimen järjestämisestä vastaavalle maakunnalle –jos se on välttämätöntä palvelujen saatavuuden ja laadun tai tehtävän vaativuuden, harvinaisuuden tai niistä johtuvien suurten kustannusten perusteella –koottavat palvelut ja niistä vastaava maakunta säädetään valtioneuvoston asetuksella –em. maakunta vastaa palvelun tasosta sekä päättää palvelun tarpeen, määrän ja laadun määrittelemisestä, palvelun tuottamistavasta, tuottamisen valvonnasta ja viranomaiselle kuuluvan toimivallan käyttämisestä näissä palveluissa Muilla maakunnilla ei ole päätösvaltaa palveluista, eivätkä ne saa tuottaa tai hankkia niitä muualta 12

13 Maakuntien yhteistyösopimus Pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan on tehtävä yhteistyösopimus yhteistyöalueen muiden maakuntien kanssa –laadittava valtuustokausittain –toteutumista seurattava ja arvioitava vuosittain –tarvittaessa muutettava –muutos voi perustua yhden tai useamman maakunnan esitykseen tai sisäministeriön aloitteeseen Sopimuksessa on otettava huomioon –pelastustoimen valtakunnalliset tavoitteet sekä –pelastustoimen mahdollisuudet tuottaa ensihoitopalveluita maakunnan sisäisenä toimintana (in house) 13

14 Maakuntien yhteistyösopimus Yhteistyösopimuksessa on sovittava yhteistyöalueittain: 1)pelastustoimen palvelutasosta; tavoitteet ja käytettävät voimavarat toteutus palvelutasopäätöksellä 2)maakuntien investointisuunnitelmasta; toteutus palvelutasopäätöksellä ohjaus maakuntalain 12 § 3)häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin varautumisen edellyttämistä toimenpiteistä; laaja-alaisuus, merkittävyys, yhteistyön tarve 4)pelastustoimen järjestämisen rahoittamisesta; rahoitus maakunnille yleiskatteellisesti 5)muusta pelastustoimen yhteistyöstä edellyttää maakuntien yksimielisyyttä 14

15 Pelastustoimen palvelutaso Pelastustoimen palvelutason tulee vastata kansallisia, alueellisia ja paikallisia tarpeita ja onnettomuusuhkia Palvelutasoa määriteltäessä on otettava huomioon –toiminta poikkeusoloissa –valtakunnalliset tavoitteet pelastustoimen järjestämiselle Pelastustoimen tehtävät on suunniteltava ja toteutettava siten, että –ne voidaan hoitaa mahdollisimman tehokkaalla ja tarkoituksenmukaisella tavalla –onnettomuus- ja vaaratilanteissa tarvittavat toimenpiteet voidaan suorittaa viivytyksettä ja tehokkaasti –olosuhteiden vaatiessa tehtävät on asetettava kiireellisyysjärjestykseen 15

16 Pelastustoimen palvelutasopäätös Pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan valtuusto päättää pelastustoimen palvelutason toteuttamisesta yhteistyöalueella alueen maakuntia kuultuaan Päätöksessä on –otettava huomioon kansallisesti merkittävät riskit ja yhteistyösopimus –selvitettävä alueella esiintyvät uhat –arvioitava niistä aiheutuvat riskit –määriteltävä toiminnan tavoitteet ja käytettävät voimavarat sekä palvelut ja niiden taso Palvelutasopäätökseen tulee myös sisältyä suunnitelma palvelutason kehittämisestä –kehittämissuunnitelmaa laadittaessa on otettava huomioon pelastustoimen vahvistetut valtakunnalliset tavoitteet 16

17 Pelastustoimen palvelutasopäätös Palvelutasopäätös on toimitettava sisäministeriölle –sisäministeriö voi palauttaa puutteellisen päätöksen täydennettäväksi –puutteiden korjaamiselle on asetettava määräaika Sisäministeriö arvioi onko palvelutaso määritelty pelastustoimen järjestämislain ja vahvistettujen valtakunnallisten tavoitteiden mukaisesti Valtioneuvosto voi määrätä maakuntaa sitovasti pelastustoimen palvelutason –jos palvelutaso on sisäministeriön arvion mukaan riittämätön –valtioneuvoston päätös valmistellaan sisäministeriössä –valmistelun yhteydessä ministeriön on kuultava niitä maakuntia, joita päätös koskee Sisäministeriön on järjestettävä palvelutasopäätösten seuranta ja laadittava vuosittain seurannan arviointiraportti 17

18 Pelastustoimen yleinen ohjaus, suunnittelu ja kehittäminen Pelastustoimen yleinen johtaminen, ohjaus, suunnittelu, kehittäminen ja valvonta sekä pelastustoimen palveluiden saatavuuden ohjaus ja valvonta kuuluvat sisäministeriölle Sisäministeriön tehtävänä on –huolehtia pelastustoimen ja varautumisen johtamisen, suunnittelun, ohjauksen, valvonnan ja koordinoinnin valtakunnallisesta kehittämisestä –huolehtia pelastustoimen valtakunnallisista valmisteluista ja järjestelyistä –yhteensovittaa eri ministeriöiden ja toimialojen toimintaa pelastustoimessa –kehittää pelastustoiminnan ja siviiliviranomaisten johtamista sekä koordinointia laaja-alaisten uhkien torjunnassa [Valtion lupa- ja valvontavirasto] tukee sisäministeriötä tässä ja muussa laissa säädettyjen tehtävien hoitamisessa 18

19 Valtakunnalliset tavoitteet pelastustoimen järjestämiselle Valtioneuvosto vahvistaa joka neljäs vuosi lainsäädäntöä täydentävät strategiset tavoitteet pelastustoimen järjestämiseksi –valtakunnalliset ja –tarvittaessa erikseen kullekin pelastustoimen järjestämisestä vastaavalle maakunnalle Tavoitteiden tulee perustua –kansalliseen riskinarvioon –tulipaloja ja muita onnettomuuksia sekä pelastustoimen toimintavalmiuden toteutumista koskeviin seurantatietoihin –palvelutarpeeseen –pelastustoimen toimintaa ja taloutta koskeviin seurantatietoihin Lisäksi otetaan huomioon valtioneuvoston asettamat julkisen talouden finanssipoliittiset tavoitteet 19

20 Valtakunnalliset tavoitteet pelastustoimen järjestämiselle Strategisissa tavoitteissa on määriteltävä pelastustoimen ohjaamiseksi: 1)pelastustoimen kehittämisen valtakunnalliset linjaukset 2)pelastustoimen palvelujen kokoaminen suurempiin kokonaisuuksiin 3)pelastustoimen palvelutasoon vaikuttavat keskeisimmät kehittämistavoitteet 4)pelastustoimen järjestämisestä vastaavien maakuntien yhteistyö pelastustoimen tehtävien hoitamisessa 5)yleiset linjaukset laajakantoisista investoinneista, palveluiden tuottamisen rakenteesta ja eri toimintatapojen hyödyntämisestä sekä tiedonhallinnan kehittämiskohteista 6)miten 1–5 kohtien toteutumista seurataan ja arvioidaan Valtakunnallisesti tavoitteet voivat koskea myös muita pelastustoimen kehittämiseksi tarpeellisia asioita 20

21 Valtakunnallisten tavoitteiden valmistelu Sisäministeriö valmistelee ehdotuksen valtakunnallisiksi tavoitteiksi yhteistyössä pelastustoimen järjestämisestä vastaavien maakuntien kanssa Maakuntien yhteinen ehdotus –valtakunnallisten tavoitteiden asettamisessa huomioon otettavista seikoista –hyväksyttävä kunkin pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan valtuustossa Valtakunnallisten tavoitteiden toteutumista on seurattava ja arvioitava vuosittain –tavoitteita koskevaa päätöstä on tarvittaessa muutettava –muutos voi perustua yhden tai useamman pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan pyyntöön tai sisäministeriön aloitteeseen 21

22 Palvelurakenteen ja tiedonhallinnan ohjaus Valtioneuvosto voi –päättää pelastustoimen järjestämisestä vastaavia maakuntia sitovasti pelastustoimen palvelurakenteen kehittämisen edellyttämistä toimenpiteistä sekä tietojärjestelmäpalvelujen toteuttamisesta –päättää olemassa olevien järjestelmien muuttamisesta ja uusien järjestelmien hankkimisessa noudatettavista vaatimuksista Valtioneuvosto voi –velvoittaa maakunnan tekemään tarvittavat muutokset sen järjestämisvastuulla olevaan pelastustoimeen –jos pelastustoimen palvelurakenne ei varmista palvelujen yhdenvertaista saatavuutta tai palvelujen kustannusvaikuttavaa ja tehokasta järjestämistä, eikä –korjaavista toimenpiteistä ole sovittu Valtioneuvoston päätöksessä määritellään –palvelujärjestelmään tehtävät muutokset –muutoksen toteuttamisessa käytettävät keinot 22

23 Pelastustoimen omavalvontaohjelma Pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan palvelulaitoksen on laadittava tuottamisvastuulleen kuuluvista pelastustoimen palveluista omavalvontaohjelma –varmistetaan, että toiminta ja palvelut järjestetään lainsäädännön edellyttämällä tavalla –varmistetaan toiminnan ja järjestettävien palvelujen suunnitelmallisuus ja korkeatasoinen laatu, palvelujen saavutettavuus sekä yhteistyöalueella olevien henkilöiden yhdenvertaisuus –todettava, miten toiminnan asianmukaisuutta seurataan ja miten mahdolliset puutteet ja virheet korjataan –korostaa maakuntien omaa vastuuta toiminnan asianmukaisesta ja laadukkaasta järjestämisestä –tavoitteena on ehkäistä ennalta tilanteet, joiden perusteella valtion valvontaviranomaisen pitäisi jälkikäteisvalvonnan keinoin puuttua maakunnan toimintaan 23

24 Pelastustoimen ohjaus Sisäministeriö ja pelastustoimen järjestämisestä vastaavat maakunnat neuvottelevat vuosittain pelastustoimen tehtävien ja palvelujen toteuttamisesta Neuvottelujen tarkoituksena on –ohjata pelastustoimen ja sen palveluiden kehittämistä sekä –edistää pelastustoimen valtakunnallisesti yhdenmukaista järjestämistä Neuvotteluissa käsitellään –pelastustoimen keskeisiä tavoitteita, työnjakoa ja yhteistoimintaa pelastustoimen palvelujen tuottamisessa, omavalvonnan toteutumista –valtakunnallisten tavoitteiden toteutumista, pelastustoimen palvelujen kehitystä ja alueellisia kehittämistarpeita, toimintaympäristön ja palvelujen tarpeen muutoksia sekä lakisääteisten tehtävien rahoitustarvetta, kehittämistä ja tuottavuuden lisäämistä –kustannusten hallinnan kannalta välttämättömiä toimenpiteitä –muita pelastustoimen järjestämiseen ja tuottamiseen liittyviä asioita 24

25 Palvelujen saatavuuden ja rahoituksen riittävyyden arviointi Sisäministeriö valmistelee palvelujen yhdenvertaisen saatavuuden ja rahoituksen tason riittävyyden arvioimiseksi valtakunnallisesti ja yhteistyöalueittain vuosittain selvityksen –pelastustoimen palveluiden tarve –saatavuuden ja laadun toteutunut ja arvioitu tuleva kehitys –näiden suhde julkisen talouden kehitykseen –yhteistyöalueella toteutettavat kustannusten hallinnan kannalta välttämättömät toimenpiteet –mahdolliset muut toimenpiteet, joilla pelastustoimen palvelujen yhdenvertainen saatavuus ja laatu voidaan valtionrahoituksella ja muulla tulorahoituksella turvata Selvityksen tulee sisältää ehdotus tarvittavista toimenpiteistä –julkisen talouden suunnitelman, talousarvion sekä pelastustoimen valtakunnallisten strategisten tavoitteiden laatimista varten –muuta valtakunnallista ohjausta varten 25

26 Palvelujen saatavuuden ja rahoituksen riittävyyden arviointi Selvityksen laatimista varten kukin pelastustoimen järjestämisestä vastaava maakunta laatii vuosittain raportin yhteistyöalueen palvelujen saatavuudesta ja talouden tilasta [Valtion lupa- ja valvontavirasto] analysoi maakuntien raportit ja laatii sisäministeriölle niiden perusteella arvion palvelujärjestelmän toimivuudesta –palvelujen saatavuus väestön yhdenvertaisuuden näkökulmasta –palvelujen toteuttaminen kustannusvaikuttavasti –[Valtion lupa- ja valvontavirasto] laatii sisäministeriölle lisäksi laillisuusvalvonnan yhteydessä saamiensa tietojen perusteella vuosittain raportin pelastustoimen palvelujen saatavuudesta Sisäministeriö neuvottelee selvityksen laatimisesta ja johtopäätöksistä pelastustoimen järjestämisestä vastaavien maakuntien kanssa 26

27 27

28 Viranomaisvalvonta Sisäministeriö / [Valtion lupa- ja valvontavirasto] voi antaa määräyksen puutteiden korjaamisesta –jos pelastustoimen palvelutasossa on huomattavia puutteita, –määräystä annettaessa on asetettava määräaika, jonka kuluessa tarpeelliset toimenpiteet on suoritettava Valvontaviranomaisen tiedonsaantioikeus –pelastustoimen järjestämisestä vastaava maakunta ja sen palvelulaitos ovat velvollisia antamaan sisäministeriölle ja [Valtion lupa- ja valvontavirastolle] niiden pyytämät tarpeelliset tiedot ja selvitykset tässä laissa säädetyn tehtävän toteuttamiseksi –tiedot ja selvitykset on annettava maksutta ja sen estämättä, mitä tietojen salassapitovelvollisuudesta säädetään 28

29 Varautuminen häiriötilanteisiin ja poikkeusoloihin Pelastustoimen järjestämisestä vastaavan maakunnan palvelulaitoksen on valmiussuunnitelmin ja normaaliolojen häiriötilanteissa tai poikkeusoloissa tapahtuvan toiminnan etukäteisvalmisteluin sekä muilla toimenpiteillä huolehdittava siitä, että sen toiminta jatkuu mahdollisimman häiriöttömästi normaaliolojen häiriötilanteissa sekä poikkeusoloissa –vaikutukset arvioitava ja viranomaisen tehtävät määriteltävä kunkin poikkeusolon muodon edellyttämällä tavalla erikseen –tarvittavat muutokset määrässä, keinoissa ja priorisoinnissa –tilanne saattaa edellyttää suojaamista ja toimimista suojatiloissa –lainsäädäntö sisältää erikseen säädettyjä oikeuksia ja velvoitteita, joita sovelletaan vain määrätyissä poikkeusoloissa –varmistettava palvelujen jatkuvuuden turvaaminen myös silloin, kun palveluja toteutetaan hankkimalla niitä yksityisiltä palvelujen tuottajilta tai muutoin sopimuksen perusteella (esim. ehdot sopimukseen) 29

30 Valtion osallistuminen pelastustoimessa tarvittavan valmiuden ylläpitämiseen Valtio voi osallistua pelastustoimessa tarvittavan valmiuden ylläpitämiseen ja häiriötilanteiden hoitamiseen rahoittamalla tai järjestämällä sellaista toimintaa, jonka korvaaminen valtion varoista tai järjestäminen valtion toimesta on erityisestä syystä tarkoituksenmukaista –kalusto palvelee suurta osaa maakunnista, eikä hankinta ole tarkoituksenmukaisesti toteutettavissa maakuntien yhteishankintana –esimerkiksi kenttäjohtamisjärjestelmien kehittäminen ja erityisen kalliin kaluston hankkiminen valtakunnallisiin tarpeisiin –poikkeusolojen pelastustoimintaa sekä kansainvälistä pelastustoimintaa palveleva kalusto, varusteet ja materiaali –poikkeuksellisten onnettomuuksien torjunnan suunnittelu ja torjuntavalmiuden ylläpitäminen Toimintaa varten sisäministeriö voi nimetä ja valtuuttaa valtakunnallisia toimijoita 30

31 Voimaanpanolaki Pelastustoimen henkilöstö –siirtyy vanhoina työntekijöinä pelastustoimesta vastaavien maakuntien palvelulaitosten palvelukseen –sijoitetaan yhteistyöalueen kaikkiin maakuntiin Pelastustoimen kalusto –siirtyy pelastustoimesta vastaavien maakuntien omistukseen –sijoitetaan yhteistyöalueen kaikkiin maakuntiin Paloasemat ja muut kiinteistöt –kuntien omistamat paloasemat jäävät kuntien omistukseen –pelastustoimen järjestämisestä vastaavat maakunnat vuokraavat kunnilta –kuntainliitojen kiinteistöt siirtyvät maakunnille –vuokrasopimukset esim. kiinteistöyhtiöiden kanssa siirtyvät maakunnille Palokuntasopimukset ja muut sopimukset –siirtyvät pelastustoimen järjestämisestä vastaaville maakunnille 31

32 Siirtymähallinto Maakunnan liitto johtaa neuvotteluita ja asettaa sovitun mukaisesti väliaikaisen valmistelutoimielimen –maakunnan liitto, kunnat, sairaanhoitopiiri, erityishuoltopiiri, pelastuslaitos, ELY ja työ- ja elinkeinotoimisto –vastaa maakunnan toiminnan ja hallinnon käynnistämisen valmistelusta siihen saakka, kunnes maakuntavaltuusto on valittu ja maakuntavaltuuston asettama maakuntahallitus on aloittanut toimintansa –nimittää tarvittavat määräaikaiset virkamiehet –päätökset määräaikaisia –> vaaleilla valittu valtuusto –toimikausi 7/2017 – 3/2018 Maakunnille maksetaan muutostukea 2017 - 2018 STM, SM ja VM tukevat kuntia ja kuntayhtymiä sekä perustettavia maakuntia uudistuksen valmistelussa ja toteutuksessa 32

33 Kiitos!


Lataa ppt "Lainsäädäntöjohtaja Mika Kättö Pelastustoimen järjestämislaki Pelastustoimen ajankohtaisseminaari, Jyväskylä"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google