Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

1.10.2015 Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma Liikuntaneuvonnan käynnistäminen ja kehittäminen osana liikunnan saumatonta palveluketjua.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "1.10.2015 Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma Liikuntaneuvonnan käynnistäminen ja kehittäminen osana liikunnan saumatonta palveluketjua."— Esityksen transkriptio:

1 1.10.2015 Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma Liikuntaneuvonnan käynnistäminen ja kehittäminen osana liikunnan saumatonta palveluketjua

2 Palveluketju liikkumaan ja kohti aktiivisempaa elämäntapaa Liian vähän liikkuvan tunnistaminen ja tavoittaminen Liikunnan puheeksiottaminen Lähettäminen/ohjaus palveluiden piiriin LIIKUNTANEUVONTA PROSESSI Matalankynnyksen liikuntapalvelut ja/tai omatoiminen liikunta Liikuntaneuvonta osaksi liikunnan palveluketjua (hoitopolkua)

3 3 www.kkiohjelma.fi Toimivan palveluketjun edellytyksiä Toimijatahojen 1.Verkostoituminen 2.Sujuva keskinäinen tiedonsiirto 3.Kattava potilastietojärjestelmä 4.Yhteisen sovitut tavoitteet 5.Yhdessä sopimat käytännöt ja työtavat 6.Riittävät henkilöstöresurssit Liikunnan palveluketjun tulisi olla osa kunnan tai maakunnan hyvinvointikertomusta yms.

4 4 www.kkiohjelma.fi Liikuntaneuvonta? Liikuntaneuvonta asiakaslähtöistä ammattilaisen ja asiakkaan keskeistä vuoropuhelua. Liikuntaneuvonta on vaiheittain etenevä ja tavoitteellinen prosessi, joka sisältää tarvittaessa useampia tapaamisia ja/tai yhteydenottoja asiakkaan ja ammattilaisen kesken. Liikuntaneuvonta on onnistunut, kun asiakas pystyy ja itse haluaa muuttaa elintapojaan omaa terveyttään edistäviksi, lisätä arjen aktiivisuutta ja kiinnittää huomioita terveelliseen ruokavalioon.

5 5 www.kkiohjelma.fi Liikuntaneuvonta toteutuu erityisesti terveytensä kannalta liian vähän liikkuville toteutuu määritellyin kriteerein ja kohderyhmin, vaihtelua runsaasti lähetteellä ja/tai omatoimisesti tavallisemmin 6-12 kk sisältäen 3-4 tapaamista + 2-3 kannustusyhteydenottoa terveysasemilla tai liikuntatoimentiloissa tavallisimmin keskustelutapaamisina (sisältäen myös 1-2 yksilöllistä liikuntaohjausta ja/tai liikuntaneuvonnan asiakkaille räätälöityjä liikuntaryhmiä) useimmiten liikuntatoimen koordinoimana, yhteistyö lisääntynyt soten kanssa maksuttomana

6 6 www.kkiohjelma.fi Palveluketjumalli, Oulu Asiakkaat kouluikäisistä ikäihmisiin, vuosittain noin 1000 kävijää. Yleisimmät syyt neuvontaan; liikkumattomuus, TULES-ongelmat, ylipaino Liikuntaneuvojina toimivat liikuntapalveluiden fysioterapeutit ja liikunnanohjaajat, tällä hetkellä 8 henkilöä. Asiakkaat ohjautuvat terveysasemien, kouluterveydenhuollon, kuntoutuspalveluiden, OYS:n kautta. Asiakkaat tulevat joko omatoimisesti, lääkärin, terveydenhoitajan, sairaanhoitajan lähetteellä tai heille varataan vastaanotolla aika liikuntaneuvontaan. Asiakkaat voivat varaavat myös itse ajan omahoitojärjestelmän kautta. Kuntoutuspalvelut siirtävät osan fysioterapialähetteistä liikuntaneuvontaan. Effica potilastietojärjestelmässä Liiku-lehti > lähete, ajanvaraus, palaute

7 7 www.kkiohjelma.fi Liikuntaneuvontaprosessin esimerkki (Lappeenranta) 1.KÄYNTI - Lähtötilanteen arviointi - Tavoitteet - Alkumittaukset 3.KÄYNTI - Liikuntasuositukset - Arvio kokeiluvaiheesta - Mittaukset 4.KÄYNTI - Liikuntasuositusten toteutuminen - Loppumittaukset - Miten tästä eteenpäin 2.KÄYNTI - Alkuvaiheen onnistumiset / kompastuskivet 1kk6kk12kk Liikuntaneuvojan lähettämä kuukausikirje / kannuste Ryhmätapaamisia 2 krt Ryhmätapaamisia 2 krt

8 8 www.kkiohjelma.fi Esimerkki LIIKUNTANEUVONTAprosessin lähetekäytännöstä (mukaillen Nastolan kunta) LIIKKUMIS- lähete PERUSTERVEYDEN- HUOLTO YKSITYINEN TYÖTERVEYS Työterveyslääkäri, - fysioterapeutti tai - hoitaja Terveysasema Neuvola Koulu- ja opiskelijaterveyden- huolto - terveydenhoitaja Fysioterapia Työttömien terveystarkastukset Yms. KESKUS- SAIRAALA Kuntoutusyksikkö Lääkinnällinen kuntoutus Psykiatrinen sairaanhoito Liikuntaneuvonnan asiakkaan tiedot kirjataan potilastietojärjestelmään. APTEEKKI Farmaseutti, nimetty liikunnan yhdyshenkilö EFFICA Kampanjat

9 9 www.kkiohjelma.fi KEHITETTÄVÄÄ  Puheeksi ottaminen vielä puutteellista  Lähettäminen liikuntaneuvontaan ontuu - ohjautumisen haasteet  Liikuntaneuvonta ei aina tavoita oikeaa kohderyhmää  Neuvonta koetaan erillisenä osana liikunnan palveluketjua  Liikuntaneuvonta eivät aina kohtaa asiakkaan arvoja  Asiakastulva, oikea kohderyhmä?  Seurantatyökaluja ei ehditä kehittää  Säännöllinen tiedonkulku hallintokuntien välillä rajallista  Potilastietojärjestelmä ei koske kaikkia ketjussa toimivia toimijoita  Asiakkaiden drop outit mietityttävät  Matalan kynnyksen ryhmät eivät täyty oikeasta kohderyhmästä

10 10 www.kkiohjelma.fi Kiitos! sari.kivimaki@likes.fi sari.kivimaki@likes.fi kkiohjelma.fi > liikuntaneuvonta

11 11 www.kkiohjelma.fi Missä mennään nyt? Yhä useammassa kunnassa pohditaan liikuntaneuvonnan käynnistämistä ja laajentamista yhä useampaan kohderyhmään. Keskustelua käydään mikä taho ”ottaa asian hoitaakseen”, liikuntatoimi/sote/yksityinen taho. Toimintamallit ovat vielä kirjavia, prosessien kesto ja liikuntaneuvonnan saatavuus vaihtelevat. Kysymyksiä aiheuttaa potilastietojärjestelmän (tiedonkulun) haasteet, palveluketjun saumattomuus erityisesti ketjun alkuvaiheen liikunnan puheeksi ottaminen, ja neuvonnasta matalan kynnyksen ryhmiin siirtyminen. Tutkimusta/selvityksiä tarvitaan erityisesti liikuntaneuvonnan vaikuttavuudesta /kustannustehokkuudesta.

12 12 www.kkiohjelma.fi Positiivista muutosta on tapahtunut liikuntaneuvonnan näkyvyydessä määrässä (kunnat) laadussa, mallien kehittämisessä liikuntaneuvonnan juurtumisessa osaksi kuntalaisen palveluja liikunta- ja soteyhteistyön laajentamisessa.

13 13 www.kkiohjelma.fi Kysytyimmät kentän kysymykset Mistä liikkeelle? Keneen olen yhteydessä… Mistä saan tietää onnistuneista toimintakäytännöistä? Mistä kohderyhmästä olisi hyvä lähteä liikkeelle? Ketkä hyötyvät eniten? Mikä olisi hyvä liikuntaneuvontaprosessin kesto? Missä liikuntaneuvoja työskentelee? Mitä mittauksia kannattaa tehdä, miten ja kuinka usein? Onko valmiita esitietolomakkeita, motivaatiokartoituslomakkeita, ruokapäiväkirjoja, testilomakkeita…? Mitä materiaalia neuvonnassa käytetään? Koska liikuntatoimella ei ole pääsyä potilastietojärjestelmään, mihin kirjataan, ja miten? Onko tutkimustietoa kustannusvaikuttavuudesta? Miten lääkärit saadaan kiinnostumaan liikuntaneuvonnasta? Miten saada seurat ja yhdistykset mukaan? Miten markkinointi kannattaa toteuttaa? Materiaali, tapaamiset, mainokset… Onko hankkeiden juurruttamisesta tietoa, miten onnistuu?

14 14 www.kkiohjelma.fi Liikuntaneuvonnan materiaali 2015-2016 Liikuntaneuvonnan esite Liikuntaneuvonnan käsikirja


Lataa ppt "1.10.2015 Sari Kivimäki Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma Liikuntaneuvonnan käynnistäminen ja kehittäminen osana liikunnan saumatonta palveluketjua."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google