Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Suunnittelutarveratkaisu Bygglov i behov av planering Rakennusluparatkaisu alueelle, jolla sen sijainnin vuoksi on odotettavissa suunnittelua Bygglovsbeslut.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Suunnittelutarveratkaisu Bygglov i behov av planering Rakennusluparatkaisu alueelle, jolla sen sijainnin vuoksi on odotettavissa suunnittelua Bygglovsbeslut."— Esityksen transkriptio:

1 Suunnittelutarveratkaisu Bygglov i behov av planering Rakennusluparatkaisu alueelle, jolla sen sijainnin vuoksi on odotettavissa suunnittelua Bygglovsbeslut på ett område i behov av planering Kun asiaan paneutuuSuunittelutarveratkaius Uudenmaan ELY- kseskus.pdf tutustu Då man fördjupar sig i ärendetSuunittelutarveratkaius Uudenmaan ELY- kseskus.pdf Opas suunnittelutarveratkaisujen valmisteluun Suunnittelutarveratkaisu – Uudenmaan ELY-keskus https://www.ely-eskus.fi/.../Suunnittelutarveratkaisuohje

2 Rakentaminen ja kansainväliset sopimukset Styrnig av byggandet och internationella avtal Esim.. Euroopan komission huomautus Suomelle MRL 65 §:n 1 momentin sisällön johdosta, koskien yleisön osallistumista ympäristöä koskevien suunnitelmien ja ohjelmien laatimiseen. Ympäristöministeriön alustava tulkinta MRL:n kyseisen kohdan naapurin kuulemiselle rakennuslupahakemuksesta asetettua määräaikaa pidennetään vähintään 14 päiväksi niiden hankkeiden osalta, joihin sovelletaan YVA-menettelyä Ilmaston muutos / energia /tuulivoima jne. Klimatförändring / energi / vidnkraft etc. Tiedonsaanti ja osallistuminen Rätten att få information och ta del

3 Määräykset Bestämmelser Rakennusjärjestys Kunnassa tulee olla rakennusjärjestys. Rakennusjärjestyksen määräykset voivat olla erilaisia kunnan eri alueilla. (Maankäyttö- ja rakennuslaki 14 §), Underlättar övervaknin g Varmistaa paikallisten olosuhteiden huomioinnin Fösrsäkrar, att de lokala förhållandena beaktas Nopeutetaan ja selkeytetään päätöksentekoa Försnabbar och gör beslutfattandet klarare Helpotetaan valvontaa Kaavamääräys Planestämmeles RakennusjärjestysByggadsordning Ympäristönsuojelumääräys Mijöbestämmeslser Byggnadsordning Kommunen skall ha en byggnadsordning. Föreskrifterna i byggnadsordningen kan variera för olika områden i kommunen. Markanvändnigs- och bygglag 14 §)

4 Maankäyttö- ja rakennuslaki 16 § Markanvändnings- och bygglag Suunnittelutarvealuetta koskevia säännöksiä sovelletaan myös sellaiseen rakentamiseen, joka ympäristövaikutusten merkittävyyden vuoksi edellyttää tavanomaista lupamenettelyä laajempaa harkintaa. Suunnittelutarvealueella tarkoitetaan aluetta, jonka käyttöön liittyvien tarpeiden tyydyttämiseksi on syytä ryhtyä erityisiin toimenpiteisiin, kuten teiden, vesijohdon tai viemärin rakentamiseen taikka vapaa- alueiden järjestämiseen Bestämmelserna om områden i behov av planering tillämpas också på sådant byggande som på grund av miljökonsekvensernas betydelse förutsätter mera omfattande prövning än sedvanligt tillståndsförfarande Med ett område i behov av planering avses ett område där det för att tillgodose behov i anslutning till användningen är skäl att vidta särskilda åtgärder, såsom att bygga vägar, vattenledningar eller avlopp eller att ordna friområden. Suunnittelutarvealue Ett område i behov av planering Kunta voi oikeusvaikutteisessa yleiskaavassa tai rakennusjärjestyksessä osoittaa suunnittelutarvealueeksi myös alueen, jolla sen sijainnin vuoksi on odotettavissa suunnittelua edellyttävää yhdyskuntakehitystä tai jolla erityisten ympäristöarvojen tai ympäristöhaittojen vuoksi on tarpeen suunnitella maankäyttöä. Yleiskaavan tai rakennusjärjestyksen määräys alueen osoittamisesta suunnittelutarvealueeksi on voimassa enintään 10 vuotta kerrallaan Kommunen kan i en generalplan med rättsverkningar eller i byggnadsordningen såsom ett område i behov av planering anvisa även ett område som har ett sådant läge att där kan förväntas en samhällsutveckling som kräver planering eller där det på grund av särskilda miljövärden eller miljöolägenheter är nödvändigt att planera markanvändningen. Bestämmelser i en generalplan eller byggnadsordning om anvisande av ett område såsom ett område i behov av planering gäller högst 10 år åt gången Rakennusluvan erityisistä edellytyksistä tässä pykälässä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella säädetään 137 §:ssä. Suunnittelutarpeesta ranta-alueella säädetään 72 §:ssä. Bestämmelser om särskilda förutsättningar för bygglov på ett sådant område som avses i denna paragraf ingår i 137 §. Bestämmelser om planeringsbehov på strandområden ingår i 72 §.

5 Maankäyttö- ja rakennuslaki 137 § Markanvändnings- och bygglag Rakennusluvan erityiset edellytykset suunnittelutarvealueella Sen lisäksi, mitä rakennusluvan edellytyksistä muutoin säädetään, rakennusluvan myöntäminen 16 §:ssä tarkoitetulla suunnittelutarvealueella, jolle ei ole hyväksytty asemakaavaa, edellyttää, että rakentaminen: 1) ei aiheuta haittaa kaavoitukselle tai alueiden käytön muulle järjestämiselle; 2) ei aiheuta haitallista yhdyskuntakehitystä; ja 3) on sopivaa maisemalliselta kannalta eikä vaikeuta erityisten luonnon- tai kulttuuriympäristön arvojen säilyttämistä eikä virkistystarpeiden turvaamista. Sen estämättä, mitä 1 momentissa säädetään, saa rakentaa jo olevaan asuntoon tai maatilaan kuuluvan talousrakennuksen. Rakennuslupa voidaan 1 momentin estämättä myöntää myös rakennuksen korjaamiseen tai asuinrakennuksen vähäiseen laajentamiseen. (11.6.2004/476) 3 momentti on kumottu L:lla 30.12.2008/1129. Rakentaminen suunnittelutarvealueella ei myöskään saa johtaa vaikutuksiltaan merkittävään rakentamiseen tai aiheuttaa merkittäviä haitallisia ympäristö- tai muita vaikutuksia. Edellä 1 momentissa säädettyjen edellytysten olemassaolon ratkaisee rakennuslupamenettelyn yhteydessä tai erillisessä menettelyssä kunnan päättämä viranomainen. Rakennuslupaa suunnittelutarvealueelle tai suunnittelutarveasiaa muutoin ratkaistaessa noudatetaan asianosaisten ja viranomaisten kuulemisessa sekä päätöksessä ja siitä ilmoittamisessa soveltuvin osin, mitä 173 ja 174 §:ssä säädetään poikkeamismenettelystä. (11.6.2004/476) Särskilda förutsättningar för bygglov på områden i behov av planering Utöver vad som annars bestäms om förutsättningarna för bygglov, förutsätter beviljande av bygglov på ett område enligt 16 § i behov av planering och för vilket detaljplan inte har godkänts att byggandet 1) inte förorsakar olägenheter med tanke på planläggningen eller annan reglering av områdesanvändningen, 2) inte leder till menlig samhällsutveckling, och 3) är lämpligt med tanke på landskapet och inte försvårar bevarandet av särskilda natur- eller kulturmiljövärden eller tillgodoseendet av rekreationsbehoven. Utan hinder av 1 mom. får en ekonomibyggnad som hör till en redan befintlig bostad eller lantgård uppföras. Utan hinder av 1 mom. kan bygglov beviljas också för renovering av en byggnad eller mindre utvidgning av ett bostadshus. (11.6.2004/476) 3 mom. har upphävts genom L 30.12.2008/1129. (30.12.2008/1129) Byggande på ett område i behov av planering får inte heller leda till byggande som har betydande konsekvenser eller medföra betydande skadliga miljökonsekvenser eller andra betydande och skadliga konsekvenser. Frågan om de förutsättningar som anges i 1 mom. föreligger avgörs av en av kommunen bestämd myndighet i samband med bygglovsförfarandet eller vid ett särskilt förfarande. När frågan om bygglov för ett område i behov av planering eller ett ärende som gäller planeringsbehov i övrigt avgörs iakttas vid hörandet av dem som saken gäller och av myndigheterna samt i beslutet och vid meddelande om beslutet i tillämpliga delar vad som i 173 och 174 § bestäms om undantagsförfarande. (11.6.2004/476)

6 Kuntien suunnittelutarveratkaisut maakunnittain Kommunernas planeringsbeslut för områden i behov av planering Innom olika ladskapsområden Mellersta ÖB ÖB Södra ÖB 6 Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

7 Kokkola / Vaasa / Seinäjoki suunnittelutarveratkaisut Karleby / Vasa / Östermyra undangsbeslut för områden i behov av planering 7 Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

8 Suunnittelutarveratkaisut EPOELY:n ja kolmen maakunnan sisällä Undantagsbeslut för områden i behov av planering innom NTM-centralen i Södra Österbotten samt i de tre landsskapen 8 Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

9 Poikkeamispäätökset EPOELY Undantagstillståndsbeslut givna av kommuner Etelä-Pohjanmaa Södra-Österbotten 9 Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

10 Poikkeamispäätökset EPOELY Undantagstillståndsbeslut givna av kommuner i Södra- Österbotten Pohjanmaa Österbotten 10 Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

11 Kaikki kuntien poikkeamispäätökset EPOELY:n alueella Alla kommunernas undantagstillståndsbeslut inom NMT-centralen i Södra-Österbotten Keski-Pohjanmaa Mellersta-Österbotten 11 Etelä-Pohjanmaan ELY-keskus

12 Tulevaisuu s Framtiden Poikkeamistoimivallan siirtoa koskevasta lakiehdotuksesta Ympäristöministeriö on lähettänyt lausunnoille luonnoksen hallituksen esitykseksi, joka koskee rakentamisen poikkeamispäätöksiä. Osaa nyt lausunnolla olevista poikkeamistoimivallanmuutoksista on jo kokeiltu kymmenessä suurimmassa kaupungissa. Kokemukset kokeilulaista ovat olleet pääosin myönteisiä. Esitysluonnoksen mukaan maankäyttö- ja rakennuslakia muutettaisiin siten, että elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskuksille nykyisin kuuluva poikkeamistoimivalta siirrettäisiin kokonaan kunnille. ELY-keskukset antavat asiasta yhteisen lausunnon. Jo nykyisin suurin osa poikkeamispäätöksistä on kunnilla. ELY- keskusten mielestä toimivallan siirto on kannatettavaa. ELY-keskusten mielestä kuitenkaan alueellisten poikkeamispäätösten käyttöalaa ei tulisi tässä vaiheessa laajentaa vaan käyttöalan laajennus pitäisi käsitellä muiden mahdollisten sujuvoittamismenettelytapojen selvittämisen rinnalla MRL:n laajemman uudistuksen yhteydessä. ELY-keskukset tuovat lausunnossaan esiin seikkoja, joita muutos aiheuttaa ja jotka vaatisivat ratkaisuja. Poikkeamismenettelyssä on kysymys sen arvioimisesta, onko rakentaminen mahdollista ilman kaavaa tai kaavamuutosta. Tältä osin tulisi varmistua siitä, että kunnissa, joihin tehtävät siirretään, on riittävät voimavarat ja asiantuntemus kaavallisen tilanteen arvioimiseen (MRL 20 §). Kommunen ska sköta områdesplaneringen, styrningen av och tillsynen över byggandet samt utövandet av markpolitiken på sitt område. Kommunen ska ha tillräckliga resurser och tillräcklig sakkunskap till sitt förfogande för dessa uppgifter

13 Kiitos mielenkiinnosta Tack för intresset

14

15 Työtausta Maa- ja metsätalousministeriön luonnonvarainhoitotoimisto, tutkija Helsingin Seutukaavaliitto, tutkija Helsingin kaupunki, kaupunkisuunnitteluvirasto, yleiskaavaosasto, kaavatutkija Helsingin kaupunki, kaupunkisuunnitteluvirasto, asemakaavaosasto, kaavatutkija Kartoitustutkimus Harald Zschauer, yksityinen elinkeinonharjoittaja Pedersören kunta ympäristönsuojelusihteeri Sipoon kunta ympäristönsuojeluyksikön esimies Länsi-Suomen ymp.keskus – EPOELY Ylitarkastaja Ympäristölupien valm. Ymp.Lupavalvonta ja VesiL muk valv Alueidenkäyttö Poik.luvat - Kaavaohjaus


Lataa ppt "Suunnittelutarveratkaisu Bygglov i behov av planering Rakennusluparatkaisu alueelle, jolla sen sijainnin vuoksi on odotettavissa suunnittelua Bygglovsbeslut."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google