Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Syrjintäselvityksen tulokset (vielä julkaisematon) : Syrjintä koulutuksessa: Erityistarkastelussa yhdenvertaisuuden toteutuminen opintojen ohjauksessa.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Syrjintäselvityksen tulokset (vielä julkaisematon) : Syrjintä koulutuksessa: Erityistarkastelussa yhdenvertaisuuden toteutuminen opintojen ohjauksessa."— Esityksen transkriptio:

1 Syrjintäselvityksen tulokset (vielä julkaisematon) : Syrjintä koulutuksessa: Erityistarkastelussa yhdenvertaisuuden toteutuminen opintojen ohjauksessa Nexhat Beqiri, Ylitarkastaja SEMINAARI: Oikeus oppimiseen – varhaiskasvatus, perusopetus ja ammatillinen koulutus, 24.3.2015 (Terveyden ja hyvinvoinnin laitos (THL), Opetus- ja kulttuuriministeriö, Valtakunnallinen vammaisneuvosto VANE) Tilaisuuden nimi tulee tähän1

2 2

3 Syrjinnän seurantajärjestelmän toimeenpano ja kehittäminen Toimeenpano ja kehittäminen vuodesta 2006 2006-2008 Työministeriö 2008-2014 Sisäministeriö 2015- Oikeusministeriö Oikeusministeriön koordinoima kansallinen syrjinnän seurantajärjestelmä on kolmitasoinen: kerätään ja julkaistaan ajantasaista syrjinnän seurantatietoa kuten tilastoja, raportteja, tutkimustuloksia, oikeuden päätöksiä ja järjestöjen sekä valvonta- ja muiden viranomaisten kautta tulevaa tietoa, julkaistaan vuositasolla syrjintätutkimus- tai syrjintäselvitysraportti ja kerätyn tiedon perusteella laaditaan kerran hallituskaudessa raportti, joka sisältää toimenpide-esityksiä yhdenvertaisuus- ja syrjinnän vastaisen politiikan kehittämiseksi Syrjinnän seurantaryhmä 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän3

4 Selvityksen toteutus ja tavoitteet Käynnistyi sisäministeriön tilauksesta ja syrjinnän seurantaryhmän toimeksiannosta keväällä 2014 Toteuttajana Owal Group Oy ja Dialoog (tutkijat Laura Jauhola ja Jukka Vehviläinen) Tavoitteena koota kattavaa tietoa syrjinnän ilmenemisestä koulutuksessa ja toimenpiteistä, jotka kohdistuvat koulutuksen yhdenvertaisuuden edistämiseen. Painopisteenä opinto-ohjauksen yhdenvertaisuusvaikutukset. Selvittää yhdenvertaisuuden toteutumista, syrjinnän ilmenemistä ja sen vaikutuksia peruskoulussa, ammatillisessa ja lukiokoulutuksessa. Tuottaa suosituksia koulutuksessa ilmenevän syrjinnän seurannan ja opinto- ohjauksen kehittämiseksi. 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän4

5 5

6 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän6

7 Selvityksen tuloksia Yleinen osio: Oikeusteiden ja laillisuusvalvojien tapauksista suuri osa liittyi joko vammaisen tai vahvaa erityistä tukea tarvitsevan lapsen opetuspaikkaa koskeviin tapauksiin. Koulujen ja oppilaitosten kyky tai halukkuus ottaa vastaan vammaisia nuoria nousivat esiin myös nuorten haastatteluissa (empiirinen osio) 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän7

8 Selvityksen tuloksia Empiirinen osio: Opettajien, opinto-ohjaajien ja nuorten näkemykset ja kokemukset Liikuntavammaiselle esitetty ala-asteen koulua 20 km päästä CP-vammaisen nuoren opinnot kauttaaltaan yksilöllistetty – oma taitotaso selvinnyt vasta ammatillisessa ja lukiossa Maahanmuuttajataustainen nuori jäi luokalle – kielivaikeudet vs. oppimisvaikeudet? Romaninuori sai rangaistukset ennen riitatilanteiden selvittämistä. Näkövammaista ei ensin haluttu ottaa yläkouluun – pääsi ja hyvin! 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän8

9 Selvityksen tuloksia OPE/OPO-KYSELY II Syrjintä opetustilanteissa: Esimerkkejä: Perusopetus: Ei huomioida millään tavalla nuorta, joka ei osaa juuri lainkaan suomea. Esim. uskovainen oppilas 'huijataan' osallistumaan tanssiin eli opettaja ei kerro tunnin aihetta etukäteen Opetuskieltä puutteellisesti osaavan oppilaan oppimisen tukea ei aina huomata Kohdistuu romaneihin ja vieraskielisiin. Vähättelyä ja aliarvioimista. Ammatillinen: Viittomakielistä ei halutta lainkaan ryhmään (vaikka tulkki olisi ollut käytössä) Opiskelijat tuovat esille rasistisia mielipiteitä, osin myös opettajat. Paikan valinta, äänen käyttö ja sillä 'syrjintä' maahanmuuttajia kohtaan, kieltäytyminen opettaa joitakin asenteiden ja arvojen perusteella Opettajat eivät auta suomea toisena kielenä puhuvia yhtä paljon kuin esim. lukivaikeuksisia. Ajan antaminen opiskelijalle, valikointia. Näkymättömäksi tekeminen. Vähäinen kannustus. Lukiossa: opettajat saattavat kokea työläänä opetuksen jalostamisen kielitaidottoman tai vammaisen opiskelijan tarpeisiin eivätkä sitten tee sitä mielestäni tarpeeksi Tasapäistäminen, opettajista osa kieltäytyy systemaattisesti eriyttämästä 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän9

10 Tutkijoiden kehittämisehdotukset 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän10

11 Uusi yhdenvertaisuuslaki: Kohtuulliset mukautukset Viranomaisen, koulutuksen järjestäjän, työnantajan sekä tavaroiden ja palveluiden tarjoajan on tarvittaessa tehtävä kohtuullisia mukautuksia vammaisen henkilön yhdenvertaisen kohtelun toteuttamiseksi Kohtuulliset mukautukset ovat eri asia kuin varsinaiset esteettömyystoimenpiteet, ne ovat konkreettisessa tilanteessa henkilöä varten tehtäviä toimenpiteitä Mukautukset täydentävät esteettömyystoimenpiteitä Työnantajan on pyynnöstä viipymättä annettava kirjallinen selvitys menettelynsä perusteista vammaiselle, joka katsoo kohtuullisten mukautusten epäämisen vuoksi tulleensa syrjityksi työtä tai virkaa hakiessaan taikka työ- tai virkasuhteessa Esteettömyystoimenpiteet taas ovat yleisiä ja ennakollisia, tyypillisesti pidemmälle meneviä ja niistä säädetään erikseen mm. rakennuslainsäädännössä Esteettömyys + kohtuulliset mukautukset = saavutettavuus OM/DKY11

12 Uusi yhdenvertaisuuslaki: Koulutuksen järjestäjän edistämisvelvollisuus Koulutuksen järjestäjän edistämisvelvollisuus: Arvioida yhdenvertaisuuden toteutumisesta toiminnassaan, Laatia suunnitelma toimenpiteistä oppilaitoksen yhdenvertaisuuden edistämiseksi Kuulla oppilaiden ja heidän huoltajiensa/opiskelijoiden näkemyksiä toimenpiteiden suunnittelussa Laatia arvio ja suunnitelma työnantajana yhdenvertaisuuden edistämiseksi Mikäli oppilaitos ei työllistä 30 henkilöä säännöllisesti, vastaa työnantajan edistämisvelvollisuudesta esimerkiksi kunnan koulutoimi tai kunta Tilaisuuden nimi tulee tähän12

13 www.yhdenvertaisuus.fi www.oikeusministeriö.fi 20.3.2014 Raija-Liisa MeikäläinenTilaisuuden nimi tulee tähän13


Lataa ppt "Syrjintäselvityksen tulokset (vielä julkaisematon) : Syrjintä koulutuksessa: Erityistarkastelussa yhdenvertaisuuden toteutuminen opintojen ohjauksessa."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google