Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

2. Hiilimerkintätyöpaja (Climate Communication ja Foodprint) Elintarvikkeiden hiili- ja ympäristömerkinnät - tiedontuotannon haasteet Alustus aiheeseen.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "2. Hiilimerkintätyöpaja (Climate Communication ja Foodprint) Elintarvikkeiden hiili- ja ympäristömerkinnät - tiedontuotannon haasteet Alustus aiheeseen."— Esityksen transkriptio:

1 2. Hiilimerkintätyöpaja (Climate Communication ja Foodprint) Elintarvikkeiden hiili- ja ympäristömerkinnät - tiedontuotannon haasteet Alustus aiheeseen ja työpajan tavoite Juha-Matti Katajajuuri, Merja Saarinen, Hannele Pulkkinen

2 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Todellisen yksilöllisen kulutuksen ympäristövaikutusten jakaumat tarveryhmittäin Lähde: Seppälä et al. 2009, Envimat-hanke 24 % 39 % 051015202530354045 Asuminen Ravinto Vapaa-aika Hyvinvointi Vaatetus Koulutus ja työ Muut %-osuus Kasvihuonekaasut eli hiilijalanjälki Muut ympäristövaikutukset

3 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Elintarviketeollisuus Kuljetus Kauppa Kuluttaja Tiedon tuotanto ja parantaminen Kuluttajien odotukset Panosteollisuus Viljely Rehuteollisuus Kotieläintuotanto Elinkaari- ja ketjuajattelu ruoan tuotannon jalanjälkien taustalla Energiantuotanto Toimitusketjun ja tuotannon kehittäminen, ohjaaminen ja johtaminen Tietoa kuluttajille ja vastuullisten tuotevalintojen pohjaksi Pakkaus- teollisuus Pakkaus- teollisuus

4 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Pakkausmerkinnät, hiilijalanjälki …jo yhä suurempi osuus kuluttajista toivoo elintarvikkeiden ympäristövaikutuksista kertovia tietoja pakkauksiin ja haluaa niiden avulla vertailla tuotteiden ympäristöystävällisyyttä… - pakollisten hiilimerkintöjen kannalla > 70 % kuluttajista …moni suomalainen olisi valmis toimimaan ympäristön hyväksi omien ruokavalintojen kautta ja haluaisi hiilijalanjälkimerkinnän pakolliseksi tuotteisiin… esim. Europeans’ attitudes towards the issue of sustainable consumption and production - eurobarometri 2009

5 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Pari esimerkkiä merkinnöistä, kerätty Climate Communication hankkeessa

6 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Esimerkki jalanjäljen pienentämisestä - case Innocent drinks Merkit ohjaavat yrityksiä ja ketjuja kehittämään toimintaansa ja pienentämään jalanjälkeä!

7 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Foodprint - Tekes-rahoitteinen tutkimuskokonaisuus 2009-2012 Päätavoitteena on tuottaa 1. Kansalliset menettelytapa- ja laskentaohjeisto-suositukset 2. Käytännön työkaluja ympäristökuormitusten laskentaan 3. Parantaa lähdetietojen saatavuutta ja laatua elintarvikeketjun kaikista vaiheista.  vertailukelpoista, luotettavaa ja helposti päivitettävää ilmasto- ja muuta ympäristökuormitustietoa toimitusketjun kehittämiseksi tuotekohtaisen asiakasinformaation pohjaksi Julkinen tutkimushanke. Hankekokonaisuuden koordinointi MTT Vastuuhenkilö: Juha-Matti Katajajuuri, MTT Tanhuanpään tila

8 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Climate Communication -hanke Aikataulu 2009-2011 Kartoitus 2009 Työpajat 2010 Raportointi 2011 Laatuketju, Altia, Fazer Leipomot, HK Ruokatalo, Raisio, SOK, Valio, ympäristöministeriö ja MTK aktiivisesti mukana – ohjausryhmä kokoontunut hankkeen aikana jo 8 kertaa Hankkeen sisältö: Hiilijalanjäljen laskentamenetelmien standardikatsaus Arvioitu kansainvälisesti julkaistujen hiilijalanjälkitulosten vertailtavuutta Kansainvälinen hiilimerkintäkartoitus Kansallisen keskustelun käynnistäminen hiilimerkintöihin liittyen

9 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Climate Communication -hankkeen 1. hiilimerkintätyöpaja 11.5.2010 Melkein 50 osallistujaa: Elintarviketeollisuus Kauppa Alkutuotanto Maatalouden panosteollisuus Pakkausteollisuus Kansalais/kuluttajajärjestöt Kuluttaja-aktiivit, blogistit Ympäristömerkintäasiantuntijat Hallinnon (MMM, YM) ja muut asiantuntijat, tutkimuslaitokset  Keskustelun ja prosessin käynnistäminen Suomessa mahdollisimman laaja-alaisesti hiili/ympäristömerkinnöistä elintarvikealan laatuketjun kannalta Erityyppisten merkintöjen vahvuudet ja heikkoudet pisteyttämällä, argumentoimalla ja keskustelemalla Työpajaraportti ja kalvot löytyvät osoitteesta: www.mtt.fi/climatecommunication  ajankohtaista: työpaja/tiedotusmateriaalit

10 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Keskustelun käynnistys oli menestys Aktiivinen ja innostunut ilmapiiri ja keskustelu Seuraavaa työpajaa ja prosessin jatkoa jäätiin odottamaa Haasteina mm. tiedon tuottaminen yhteismitallisesti elintarvikeketjussa kuluttajien suhtautuminen merkintöihin Haasteista huolimatta aika on nyt kypsä keskustella ja edetä asiassa merkinnöille selvää kysyntää kannatettiin yhtä yhteistä merkkiä mikään taho/osapuoli ei ollut merkintää vastaan Climate Communication -hankkeen 1. hiilimerkintätyöpaja 11.5.2010

11 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Arvioidut merkintätyypit: 1a. Hiilijalanjäljen grammamerkintä g/100g 1b. Hiilijalanjäljen grammamerkintä g/annoskoko 2a. Kriteeripohjainen 1 - LCA-lukuarvopohjainen ilmastomerkki 2b. Kriteeripohjainen 2 - ei LCA-lukuarvopohjainen ilmastomerkki 3. Liikennevalot: a. Liikennevalo – kaikki elintarvikkeet b. Liikennevalo – tuoteryhmän tuotteet c. Liikennevalo + grammamerkintä – kaikki elintarvikkeet d. Liikennevalo + grammamerkintä – tuoteryhmän tuotteet 4. Kriteeripohjainen - laajempi ympäristömerkki 5. Hiilineutraalimerkki

12 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Ympäristömerkit Tavoitteena kestävä kehitys Ohjaa ostajia ja valmistajia Myönnetään sekä tuotteille että palveluille Vapaaehtoinen hakijoille Elinkaariperusteinen, erotteleva, tasovaatimuksia Kriteereitä tiukennetaan 3-5 vuoden välein Puolueeton ja avoin järjestelmä Ympäristömerkit vs elintarvikkeet Yli 1.000 pohjoismaista ympäristömerkittyä kauppaa, hotellia ja ravintolaa Vaatimukset vaikuttavat elintarvikkeiden ympäristövaikutuksiin epäsuorasti

13 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Elintarvikkeiden hiilijalanjäljen laskennan lähtötiedot Tuotteen hiilijalanjälki = tuotteen elinkaaren aikaisten kasvihuonekaasupäästöjen yhteenlaskettu määrä Hiilidioksidiekvivalentti, CO 2 -ekvivalentti Hiilidioksidi, metaani ja dityppioksidi ovat merkittävimmät elintarviketuotannon kasvihuonekaasut Hiilijalanjälki kertoo tuotteen ilmastovaikutuksesta 1.Mitä ”tuotteen elinkaaren aikaiset kasvihuonekaasupäästöt” tarkoittaa? 2.Minkälaisia lähtötietoja niiden laskemiseksi tarvitaan?

14 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Alkutuotanto Jalostava teollisuus Kauppa/muu jakelu Panostuotanto raaka-aineet energia jätteet päästöt Kuluttaja kuljetukset sivuvirrat jätteet päästöt jätteet päästöt raaka-aineet energia raaka-aineet energia

15 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Jalostava teollisuus Kauppa/muu jakelu Alkutuo- tanto Jalostava teollisuus  TARKASTELTAVA TUOTE Kauppa/muu jakelu Panos- tuotanto raaka-aineet energia jätteet päästöt Kulut- taja kuljetukset sivuvirrat jätteet päästöt jätteet päästöt raaka-aineet energia raaka-aineet energia Alkutuo- tanto Kauppa/muu jakelu Panos- tuotanto Kulut- taja

16 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Kauppa/muu jakelu Alkutuotanto  TARKASTELTAVA TUOTE Jalostava teollisuus Kauppa/muu jakelu Panos- tuotanto raaka-aineet energia jätteet päästöt Kulut- taja kuljetukset sivuvirrat jätteet päästöt jätteet päästöt raaka-aineet energia raaka-aineet energia Kauppa/muu jakelu Panos- tuotanto Kulut- taja Jalostava teollisuus

17 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Kauppa/muu jakelu Jalostava teollisuus Panos- tuotanto raaka-aineet energia jätteet päästöt Kulut- taja kuljetukset sivuvirrat jätteet päästöt jätteet päästöt raaka-aineet energia raaka-aineet energia Panos- tuotanto Kulut- taja Alkutuo- tanto  TARKASTELTAVA TUOTE

18 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 1. Tuotteen elinkaaren aikaiset päästöt Kustakin tuotannon (ja kulutuksen) vaiheesta Ne päästöt, jotka aiheutuvat ko. tuotteen, sen raaka-aineiden tai muiden tuotantopanosten tuotannosta ja tuotteiden kuluttamisesta ja jätteiden ja päästöjen käsittelystä Tuotelähtöisyys, tuotekohtaisuus (vs. toimijakohtaisuus) 21.9.2016 Alkutuotanto Jalostava teollisuus Kauppa/muu jakelu Panostuotanto raaka-aineet energia jätteet päästöt Kuluttaja kuljetukset sivuvirrat jätteet päästöt jätteet päästöt raaka-aineet energia raaka-aineet energia

19 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 2. Mitä lähtötietoja tarvitaan päästöjen laskemiseksi? Tietoja tuotannon panoksista tuotannon tuotoksista olosuhteista tuotantomenetelmistä (ja/tai päästöistä) kustakin elinkaaren vaiheesta, eri toimijoilta. 21.9.2016

20 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Alkutuotanto Kasvintuotanto: mm. Käytetyn polttoöljyn ja sähkön kulutus Lannoitteiden ja kalkin määrä Lohkon maalaji Lannoitteiden ja kalkin tuotannon päästöt Koneet ja rakennukset? Kuljetukset ym. ajot? Sadon määrä Hävikit Eläintuotanto: mm. Rehujen kulutus Rehujen tuotannon päästöt (tai viljelyn tiedot, ks. yllä) Lannan määrä Lannankäsittelyn menetelmä Eläinsuojien energiankulutus Koneet ja rakennukset? Kuljetukset ym. ajot? Tuotanto Hävikit

21 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Jalostava teollisuus Kaikkien jalostusvaiheiden Tuotannon energiankulutus Hävikit Sivuvirrat Jätteet Kuljetukset Pakkaukset Tukitoiminnot Koneet, laitteet ja rakennukset? Tuotekehitys? Tuotanto; ko. tuote ja muut tuotteet 21.9.2016

22 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Kauppa (tai muu jakelu) Jakelulogistiikka Varastoinnin energiankulutus/päästöt Kuljetusten energiankulutus/päästöt Volyymi Hävikki Myymälät Energiankulutus (kohdistettuna ko. tuotteelle) Myyntivolyymi(t) Hävikki Tukitoiminnot Toimistotyön energiankulutus (kohdistettuna ko. tuotteelle) Koneet, laitteet ja rakennukset? Työmatkat? 21.9.2016

23 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Työpajan tarkoituksena on Saattaa elintarvikeketjun toimijat yhteen keskustelemaan elintarvikkeiden hiilijalanjälkiin liittyvän tiedonkeruun ja - tuotannon haasteista Saada aikaan avointa ja ennakkoluulotonta keskustelua ja ideointia Kaikki pääsevät keskustelemaan ja vaikuttamaan Kartoittaa alan ja eri tahojen näkemyksiä, tunnistaa: keskeiset tiedonkeruun ja -tuotannon haasteet ja niihin ratkaisuvaihtoehtoja Raportoida näistä alalle Keskustelun jatkaminen Suomessa mahdollisimman laaja-alaisesti hiili-/ympäristömerkinnöistä elintarvikealalla Tänään ei lyödä mitään lukkoon

24 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Työpajan tarkoitus Tarkoituksena ei ole puhua: eri tuotteiden tai tuoteryhmien hiilijalanjälkien vertailusta viestinnästä tai hiilimerkeistä laajemmin vastuullisuudesta luomun ja tavanomaisen tuotannon eroista jne.

25 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Päivän ohjelma 9.30–10.00 Alustus aiheeseen ja työpajan tavoite 10.00–11.05 Pienryhmäkeskustelut 11.05–11.15 Kahvi- ja hedelmätarjoilu Kuukkelissa 11.15–12.10 Pienryhmäkeskustelut jatkuvat 12.10–12.15 Siirtyminen pääsaliin 12.15–12.40 Yhteenveto

26 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Käytännön järjestelyistä Kaksi pienryhmää jää isoon saliin, kaksi ryhmätyötilaa on tässä aivan vieressä, kaksi sisäänkäynnin käytävän varrella. Saatte ryhmän fasilitaattorilta nimilaput, pitäkää ne rintapielessä käytävillä liikuttaessa. Fasilitaattorit ovat ryhmissä vain ohjaamassa keskustelua. Pienen tauon aikana saatavilla lisää kahvia ja hedelmiä kuukkelista – ei häiritä kuitenkaan siellä työskenteleviä ryhmiä ennen klo 11.00. MTT:ltä valokuvaaja paikalla valokuvaamassa keskustelutilanteita.

27 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Työpajan yhteenveto Aktiivista, avointa keskustelua Paljon ideointia Myös hyvää keskustelua mitä muita hyötyjä tiedonkeruusta on Kuitenkin pohdittiin myös mitä kaikkea on mahdollista mitata Lisää tietoa ja neuvontaa tarvitaan, erityisesti alkutuotantoon Myös alkutuotannon mukaan ottaminen Oikeudenmukaisuus koko ketjun ajalla Elintarvikkeiden jalostaminen on monimutkaista – tiedonkeruu haasteellista 21.9.2016

28 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Työpajan yhteenveto Kustannukset nousivat esille Kuluttajien maksettavaksi Lisäarvon jakaminen koko ketjulle Kansainvälinen harmonisointi Tietojen jakaminen nousi joissakin ryhmissä 21.9.2016

29 II kansallinen hiilimerkintä- työpaja 12112010 Nopea sähköinen palautekysely työpajakokemuksista ja kiinnostuksesta osallistua uuteen työpajaan 2011 lopulla Toivomme aktiivista ja nopeaa vastaamista heti työpajan jälkeen Muutamien palkintojen arvonta Laatuketjun toimesta Nettiin tulee tiivis kuvaus pidetystä työpajasta ja saadusta palautteesta (linkki www.mtt.fi/climatecommunication / foodprint -sivuille) Climate Communicationin jatkohanke (2011-2013) harkinnassa Laatuketjussa Suomalaisen alan toimijoiden tahtotilan ja etenemisen määrittäminen hiili- ja ympäristömerkintöjen suhteen Kuluttajien näkemysten selvittäminen laajalla kuluttajakyselyllä Mikäli yrityksenne halukas vaikuttamaan ohjausryhmätyöskentelyn kautta alan kehittämiseen ota yhteyttä asap, viim. ma 15.11 mennessä, juha-matti.katajajuuri@mtt.fi, gsm 050-3599 772 tai heti tilaisuuden jälkeen juha-matti.katajajuuri@mtt.fi Työpajan jälkeen


Lataa ppt "2. Hiilimerkintätyöpaja (Climate Communication ja Foodprint) Elintarvikkeiden hiili- ja ympäristömerkinnät - tiedontuotannon haasteet Alustus aiheeseen."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google