Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

21.9.2016© Lasse Lehtonen Lääkäri lentokoneessa Lasse Lehtonen, LT, OTT Hallintoylilääkäri, terveysoikeuden professori.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "21.9.2016© Lasse Lehtonen Lääkäri lentokoneessa Lasse Lehtonen, LT, OTT Hallintoylilääkäri, terveysoikeuden professori."— Esityksen transkriptio:

1 21.9.2016© Lasse Lehtonen Lääkäri lentokoneessa Lasse Lehtonen, LT, OTT Hallintoylilääkäri, terveysoikeuden professori

2 21.9.2016© Lasse Lehtonen Oikeudellisia näkökohtia Auttamisvelvollisuus Sovellettavat lait Hoitosuhde ja siihen liittyvät velvoitteet Kuljetusliikkeen vastuu matkustajan terveydestä

3 21.9.2016© Lasse Lehtonen Auttamisvelvollisuus Pelastustoimen laiminlyöminen Ammattihenkilön erityiset velvollisuudet

4 21.9.2016© Lasse Lehtonen Pelastustoimen laiminlyöminen RL 21:5: Joka tietäen toisen olevan hengenvaarassa tai vakavassa terveyden vaarassa on tälle antamatta tai hankkimatta sellaista apua, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan häneltä edellyttää, on tuomittava pelastustoimen laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään kuudeksi kuukaudeksi. –Varsinainen laiminlyöntirikos –vrt. Meripelastuslaki 10 §

5 21.9.2016© Lasse Lehtonen Ammattihenkilölaki 15 § 3 mom (erityissäännös) Terveydenhuollon ammattihenkilön tulee aina antaa kiireellisen hoidon tarpeessa olevalle apua.

6 21.9.2016© Lasse Lehtonen RL 21:8 ja 21:10 (kuoleman- tai vammantuottamus) Joka huolimattomuudellaan aiheuttaa … –Epävarsinainen laiminlyöntirikos, silloin kun erityinen huolehtimisvelvollisuus on syntynyt

7 21.9.2016© Lasse Lehtonen Rikoslain alueellinen soveltaminen RL 1:2 –Suomalaisessa aluksessa tai ilma-aluksessa tehtyyn rikokseen sovelletaan Suomen lakia, jos rikos on tehty 1) aluksen ollessa aavalla merellä tai millekään valtiolle kuulumattomalla alueella taikka ilma-aluksen ollessa tällaisella alueella tai sen yläpuolella taikka 2) aluksen ollessa vieraan valtion alueella taikka ilma-aluksen ollessa tällaisella alueella tai sen yläpuolella ja rikoksen on tehnyt aluksen päällikkö tai sen miehistön jäsen taikka sen matkustaja tai matkalla muutoin mukana oleva henkilö. RL 1:6 –Suomen kansalaisen Suomen ulkopuolella tekemään rikokseen sovelletaan Suomen lakia.

8 21.9.2016© Lasse Lehtonen Potilasvahinkolain alueellinen ulottuvuus on sen sijaan suppea 1 §: Tämä laki koskee Suomessa annetun terveyden- ja sairaanhoidon yhteydessä potilaalle aiheutuneen henkilövahingon korvaamista potilasvakuutuksesta.

9 21.9.2016© Lasse Lehtonen Hoitosuhteen syntyminen

10 21.9.2016© Lasse Lehtonen Hoitosuhteen tyypit ja oikeudellisen arvioinnin mallit Tutkimus- suhde Potilasaloitteinen hoitosuhde Hoitovelvollisuuteen perustuva hoitosuhde Pakkohoitosuhde Sopimusmalli Julkis- hallinnollinen malli Hyvemalli

11 21.9.2016© Lasse Lehtonen Lentomatkustajan auttaminen Ei ainakaan julkishallinnollinen malli –vrt. lento-onnettomuus Helsinki-Vantaan lentokentällä, jolloin pelastustoiminta hoidetaan virkatehtävänä Hyvemalli vs. sopimusmalli –Ammattihenkilölain 15 §:n säännös lähinnä hyvemallin mukainen

12 21.9.2016© Lasse Lehtonen Hyvemalli ”laupias samarialainen” –Lentoyhtiöllä ei ole vastuuta lääkärin toiminnasta, jos se ei sitä ole pyytänyt

13 21.9.2016© Lasse Lehtonen Ammattihenkilölain mukaisen auttamisvelvollisuuden edellytyksenä on konkreettinen ja kiireellinen välittömän avun tarve velvollisuus auttaa, jos siihen kohtuudella kykenee

14 21.9.2016© Lasse Lehtonen Välittömän avun tarve? Milloin avun tarve on lääketieteellisesti välitön? –Lääketieteellisesti merkittäviä tapahtumia n. 1/6000 matkustajaa kohden (Aviat. Space Environ. Med. 2000; 71,832–8) –Ainakin elvytystilanteessa välittömän avun tarve on selvä Entä turistiripuli?

15 21.9.2016© Lasse Lehtonen Dowdall N: BMJ 2000;321:1336-1337

16 21.9.2016© Lasse Lehtonen Kuka arvioi avun tarpeen? Hoidosta päättää ammattihenkilölain mukaan lääkäri –Pelkkä ”lääkäriys” ei merkitse velvollisuutta toteuttaa hoitoa (todelliset mahdollisuudet auttaa eli oma kompetenssi [yleinen osaaminen ja hetkellinen kunto] ratkaisee) –Koneessa olevia ensihoitolääkkeitä saa annostella vain lääkäri (European Joint Aviation Authorities regulations, JAR-OPS 1.775) Ilmailulaki 61 §: –Ilma-aluksen päälliköllä on ylin käskyvalta ilma-aluksessa. Päällikön käskyvalta ulottuu matkustajiin vain järjestystä ja turvallisuutta koskevissa asioissa

17 21.9.2016© Lasse Lehtonen Selonottovelvollisuus Jos tavaratalossa, lentokentällä tai lentokoneessa kuulutetaan lääkäriä (mutta välittömän avun tarve ei ole selvä), pitääkö ottaa selvää, mistä on kyse –Selonottovelvollisuutta ilma-aluksessa puoltaa suljettu tila (lyhyt etäisyys = voidaan kohtuudella edellyttää selonottovelvollisuutta, ks RL 21:5)

18 21.9.2016© Lasse Lehtonen Hoitosuhteen syntyminen luo velvollisuuksia potilasasiakirjojen laatiminen (ml. lääkärintodistukset) salassapitovelvollisuus eräät ilmoitusvelvollisuudet (ml. kuolintodistuksen laatiminen)

19 21.9.2016© Lasse Lehtonen Muista kuljettajan vastuu Ilmailulaki 63 § –Ilma-aluksen päällikkö ja miehistö ovat velvollisia huolehtimaan ilma-aluksesta sekä matkustajista ja tavarasta, joita ilma-aluksessa kuljetetaan –RL 21:5 säännökset pelastustoimen laiminlyömisestä koskevat myös ilma-aluksen miehistöä Ilma-aluksen päällikkö voi jättää noudattamatta lääkärin hoito-ohjetta lähinnä silloin, kun muiden matkustajien turvallisuus vaarantuisi ohjetta noudattamalla

20 21.9.2016© Lasse Lehtonen Toimeksianto Kun lentokoneessa kuulutetaan lääkäriä, on kysymys toimeksiannosta –Lentoyhtiöön nähden kyseessä siis sopimusmallinen hoitosuhde –Oikeus myös kohtuulliseen korvaukseen

21 21.9.2016© Lasse Lehtonen Johtopäätökset Lähtökohtaisesti matkustajan turvallisuudesta ilma- aluksessa vastaa aluksen päällikkö (ei matkustajana oleva lääkäri) –Matkustajaliikenteeseen käytetyissä ilma-aluksissa on ensiapuvalmius (ja henkilöstö koulutettu välineiden käyttöön) – ensihoitolääkkeiden käyttö edellyttää lääkärin määräystä Jokaisella on velvollisuus ryhtyä sellaisiin pelastustoimiin, jota hänen mahdollisuutensa ja tilanteen luonne huomioon ottaen kohtuudella voidaan edellyttää –Välittömän avun tarpeessa olevaa tulee siis auttaa Jokainen arvioi itse omat mahdollisuutensa auttaa ja kantaa päätöksestään (ainakin moraalisen) vastuun –Koneen päällikkö ei voi määrätä ketään hoitamaan sairastunutta


Lataa ppt "21.9.2016© Lasse Lehtonen Lääkäri lentokoneessa Lasse Lehtonen, LT, OTT Hallintoylilääkäri, terveysoikeuden professori."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google