Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

V Laivasuunnittelun teknishallinnolliset kysymykset

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "V Laivasuunnittelun teknishallinnolliset kysymykset"— Esityksen transkriptio:

1 V Laivasuunnittelun teknishallinnolliset kysymykset
23 Litterajärjestelmä ja laivaerittely 24 Laivan painon ja painopisteen seuranta 25 Laivasopimus ja hintalaskelmat 26 Nykyaikainen laivanrakennustapa

2 Luento 23: telakan litterajärjestelmä ja laivan erittely
llitterajärjestelmä: sisältö käyttö esimerkki NSFI:n litterajärjestelmä laivaerittely ajallisesti esiintyvät eri erittelyversiot esimerkkejä erittelystä käytännön näkökohtia

3 littera on esineen merkitsemiseen käytetty kirjain tai numerotunnus,
litterajärjestelmä littera on esineen merkitsemiseen käytetty kirjain tai numerotunnus, litterajärjestelmä on laivan ja sen rakenteen yleinen (ei laivakohtainen) ryhmittelyjärjestelmä, käytännön telakkatoiminnan perusasia,

4 laivan valmistuksen ajallinen eteneminen
ryhmittely valmistusyksikköihin ja järjestelmiin

5 Litterajärjestelmän perusta
literajärjestelmä voi perustua: systeemijakoon, esim runko, kuljetuskoneisto, sisustusvarustelu ja jne. ammattijakoon: teräs, putkistot, sähkö ja jne laivan aluejakoon: keula, perä. kansirakennus ja jne systeemipohjainen jako on loogisin, mutta vaikea toteuttaa ortodoksisesti,

6 litterajärjestelmän rakenne
pääryhmä (tuhatluku) ryhmä (sataluku) alaryhmä (kymmenluku)

7 NSFI:n litterajärjestelmän pääryhmät:
0 reservi 1 laiva yleensä (päämitat, luokkamerkki, säännöt, koeajo, takuu) 2 runko (runko-, kansirakenteet ja materiaalit) 3 lastinkäsittelyn varustelu (varustelu joka on seurausta siitä, että laiva kuljettaa lastia) 4 kansivarustelu ( navigointi-, ohjauslaitteet, kiinnitys- ja ankkurointivarusteet 5 sisustusvarustelu (sisustus, keittiö, saniteetti) 6 koneisto- pääkomponentit (päämoottorit, akselisto, potkurit, apukoneet) 7 konesysteemit (polttoaine-, voiteluaine-, käynnnistysilma- ja pakokaasujärjestelmät) 8 laivasysteemit (painolasti-, palosammutus-, tyhjennys-, sähköjakelujärjestelmät) NSFI:n litterajakoa käytetään laivaprojektin harjoitustyössä

8 litterajärjestelmän käyttö
litterajärjestelmää käyttävät: telakka, varustamo, alihankkiat litterajärjestelmää käytetään kaikkien laivaan liittyvien toimintojen ryhmittelyssä: laivan erittely, laskelmat, ostot, paino-, tunti- ja kustannusseuranta, tilastot, varaosat, jälkilaskenta ja arkistointi.

9 laivan erittely laivan erittely on uudisrakennuksen asiakirja, jossa laivan tekninen sisältö on määritelty sanallisesti, erittelyn kieli on riippuvainen asiakkaasta, mutta telakan tuotanto-organisaatio tarvitsee aina myös suomenkielisen version, erittelyn sisällysluettelo perustuu litterajärjestelmään. Aihejaon pohjalta: yleiserittely laivaerittely kone-erittely maalauserittely liitteet muodostavat tärkeän osa: valmistajaluettelo (luettelo hyväksytyistä laitetoimittajista, joista telakka saa suorittaa valinnan), toimintaselosteet, standardiratkaisut, innovaatiot, varaosaluettelot.

10 laivasopimuksen asiakirjat
itse sopimus erittely yleisjärjestelypiirustus

11 Erittelyn rakenne erittelyn sisällysluettelo perustuu litterajärjestelmään. Aihejaon pohjalta: yleiserittely laivaerittely kone-erittely maalauserittely liitteet muodostavat tärkeän osa: valmistajaluettelo (luettelo hyväksytyistä laitetoimittajista, joista telakka saa suorittaa valinnan), toimintaselosteet, standardiratkaisut, innovaatiot, varaosaluettelot.

12 uudisrakennuksen rakentamisvaiheiden pohjalta muodostuvat laivaerittelyt (ajallinen jako)
Outline-erittely: ns.lyhyt erittely: varustamon kyselyn perusteella laadittu ensimmäinen kuvaus laivasta sisältö muodostuu laivan päämittojen ja -komponenttien kuvauksesta laajuus noin 10 sivua asiakasyhteyteen voi liittyä ei sitovan hintaindikaation anto, tarjouserittely: telakan varustamolle antaman tarjousaineiston osa erittely on yksityiskohtainen kuvaus uudisrakennuksesta telakka on valmis sitoutumaan erittelyssä esitettyihin ratkaisuihin asiakasyhteyteen liittyy sitovan laivan hinnan anto, sopimuserittely: laivasopimuksen liitteenä oleva parafoitu asiakirja

13 uudisrakennuksen rakentamisvaiheiden pohjalta muodostuvat laivaerittelyt, jatkuu
rakennuserittely: laivasopimuksen jälkeen jatkuva laivasuunnittelu ja tilaajan sekä viranomaisten hyväksymisprosessi tarkentaa teknisiä ratkaisuja (tekninen projekti, joka kestää noin puoli vuotta). Muutokset viedään erittelyyn tämän jälkeen alkaa työkuvien suunnittelu, jotka myös hyväksytetään tilaajan ja luokan telakalla olevilla tarkastajilla (työkuvavaihe). muutokset kirjataan erittelyyn, jonka pohjata varsinainen laivan rakentaminen tapahtuu, toimituserittely: uudisrakennuksen luovutusasiakirjojen yhteyteen kuuluva erittely, jossa kaikki muutokset on huomioon otettu.

14 käytännön näkökohtia erittelystä
erittelyn standardisointi telakalla onnistuu, mutta laajemmissa puitteissa esim. telakkayritysten kesken ei, ATK on luonnollinen ympäristö erittelyn laatimisessa. Ongelmia on ollut erittelyn ulkoasun kanssa, laivaerittely ei voi koskaan olla aukoton ja riidaton, mutta ongelmia voidaan lieventää: uudisrakennuksen laatutaso määritelty selkeästi referenssilaivan avulla systeemien kuvaukset suoritetaan kvantitatiivisesti eikä kvalitatiivisesti. Monisanaisuutta on vältettävä, otetaan selvää noudatettavien sääntöjen, määräysten ja standardien sisällöstä ja vaikutuksesta laivaan ennen kuin ne luvataan täyttää, sovitaan suunnitelmien hyväksyttämisprosessi, telakan laivakoordinaattori, erittelyssä esitetään laitteet ja järjestelmät vain yhden kerran, vältä toistoa, erittelyn laadinnassa kaksi mahdollisuutta; laaja ja perusteellinen tai suppea erittely edellisessä etuna on se, että asiakas saa mahdollisimman aikaisessa vaiheessa käsityksen laivasta. Ongelman on mahdollinen tietojen vuoto kilpailijoille.


Lataa ppt "V Laivasuunnittelun teknishallinnolliset kysymykset"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google