Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Lakiehdotusten vaikutusten ennakkoarviointi – case SOTE-uudistus Terve Kunta verkostotapaaminen 10.-11.4.2014 Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 13.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Lakiehdotusten vaikutusten ennakkoarviointi – case SOTE-uudistus Terve Kunta verkostotapaaminen 10.-11.4.2014 Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 13."— Esityksen transkriptio:

1 Lakiehdotusten vaikutusten ennakkoarviointi – case SOTE-uudistus Terve Kunta verkostotapaaminen 10.-11.4.2014 Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 13 Maijaliisa Junnila, FT Johtava asiantuntija, Politiikan seuranta ja vaikuttavuus -yksikkö

2 Esityksen sisältö 1.Lakiehdotusten vaikutusten ennakkoarviointi 2.THL:n ennakkoarvioinnin malli 3.Case SOTE-uudistuksen vaikutusten ennakkoarviointi 4.Suomen malli – SOTE viidelle alueelle 10.4.2014Maijaliisa Junnila2

3 Mitä lakiehdotuksen vaikutusten ennakko- arvioinnilla tarkoitetaan? Vaikutusten ennakkoarviointi tuottaa tietoa lakiehdotuksen ja sen erilaisten toteuttamisvaihtoehtojen vaikutuksista poliittista päätöksentekoa varten –On kiinteä osa lainvalmisteluprosessia –Tehtävänä edesauttaa yhteiskunnallisten tavoitteiden toteutumista Vaikutusten ennakkoarviointia ohjaa –Hallituksen esityksen laatimisohje (HELO-ohje OM 2004:4) –Ohje säädösehdotusten vaikutusten arvioimiseksi (OM 2007:6) Säädösvalmistelua sekä vaihtoehtojen arviointia on pyritty yhtenäistämään –Sujuvampaan lainvalmisteluun -hankkeessa (SULAVA OM 39/2011 ) 10.4.2014Maijaliisa Junnila3

4 Vaikutusten ennakkoarviointi voidaan toteuttaa säädösvalmistelun eri vaiheissa Ennen, säädösvalmistelun pohjatiedoksi Aikana, eri vaihtoehtojen vaikutusten punnintaa Lausuntovaiheessa Ennen esityksen viemistä eduskuntakäsittelyyn Valiokuntavaiheessa 10.4.2014Maijaliisa Junnila4

5 KV-kehityksestä lyhyesti 1980-luvulla: Paine kehittää ympäristöön kohdistuvien vaikutusten arviointia käynnisti vaikutusarviointien kehittämisen 1990-luvun lopulla: tarve vaikutusarviointeihin lisääntyi YK:ssa, WHO:ssa ja EU:ssa 2002: Euroopan komissio otti vaikutusten ennakkoarvioinnin osaksi poliittista päätöksen tekoa ja määritteli sen: ”sovittu käytäntö miten uuden politiikan mahdolliset vaikutukset arvioidaan ennen toimeenpanoa” 2010-luvulla: komissiossa on korostettu myös sosiaalisten vaikutusten ennakkoarviointia –Käsite ”sosiaalinen” laaja ja vaikeasti rajattavissa –Suomeksi lähinnä ”yhteiskunnallisten tai ihmisiin kohdistuvien vaikutusten” arviointi 10.4.2014Maijaliisa Junnila5

6 Kehityksestä Suomessa (1) Vaikutusten ennakkoarvioinnin mallien ja toimintatapojen kehittäminen käynnistyi Suomessa 1990-luvun alkupuolella Sosiaali- ja terveysvaikutusten arviointi on lakisääteistä vain ympäristöhankkeissa (YVA –laki, 468/1994) (laki 276/1999) Tämä on edistänyt vaikutusarvioinnin ja sen menetelmien kehittämistä erityisesti ympäristöministeriön toimesta Lisäksi on kehitetty menetelmiä ja ohjeistusta ei lakisääteisen ihmisiin kohdistuvien vaikutusten arvioimiseksi (IVA) –”IVA on kehitetty työkaluksi hyvinvoinnin ja terveyteen vaikuttavien tekijöiden ottamiseksi huomioon laajasti eri sektoreilla. IVA yhdistää terveysvaikutusten (VA) ja sosiaalisten (SVA) vaikutusten arvioinnin”. (YP 74 (2009):2) –STM on lisäksi kehittänyt menetelmiä mm. lapsivaikutusten, sukupuolivaikutusten ja mielenterveysvaikutusten arviointiin 10.4.2014Maijaliisa Junnila6

7 Kehityksestä Suomessa (2) Oikeusministeriön ohjeistaa säädösehdotusten vaikutusten arviointia (OM 2007:6) Vaikutusarviointi on kiinteä osa säädösten valmisteluprosessia –Lain valmistelijoiden toimesta –Ulkopuolisena arviointina erikseen tilattuna OM:n ohjeen mukaan vaikutusarviointi kattaa: 1.Taloudelliset vaikutukset 2.Vaikutukset viranomaisten toimintaan 3.Ympäristövaikutukset 4.Muut yhteiskunnalliset vaikutukset Ohjeistus antaa menetelmällistä tukea erityisesti taloudellisten vaikutusten arvioimiseksi Yhteiskunnallisten vaikutusten arvioinnin menetelmien ja arviointitapojen ohjeistus jää oppaassa kovin ohueksi 10.4.2014Maijaliisa Junnila7

8 Sosiaali- ja terveydenhuollon säädöshankkeissa vaikutusarviointi on haastavaa Vaikutusten arvioinnissa on useimmiten kyse lainsäädännöstä, jonka toteuttaminen riippuu pitkälti kunnista –Kunnat hyvin erilaisessa asemassa toteuttajina Yksilötasolle ulottuvat vaikutukset riippuvat taas pitkälti siitä miten kukin kunta eri lainkohtia toteuttaa - tai miten kunnassa po. asia on aiemmin toteutettu  Vaikutusketjujen kirjo monimutkaistaa säädösvaikutusten arviointia  Parhaisiin käytäntöihin päästään vasta asteittain arviointitapoja kehittämällä 10.4.2014Maijaliisa Junnila8

9 THL ennakkoarviointien toteuttajana Vanhuspalvelulain vaikutusten ennakkoarviointi 2012 SOTE-ehdotuksen vaikutusten alustava arviointi 2013 SOTE-ehdotuksen vaikutusten ennakkoarviointi 2014 SOTE viiden alueen malli, vaikutusten ennakkoarviointi 2014 10.4.2014Maijaliisa Junnila9

10 THL on kehittänyt osaamistaan vaikutusarviointien toteuttajana Tulevien vaikutusarviointien ennakointi (säädöshankkeiden toteutumisen seuranta, valmisteluun osallistuminen) Varautuminen (resurssit, osaaminen) Sisäisen toimintamallin suunnittelu Arviointiprosessin mallintaminen Arviointikehikon suunnittelu Neuvottelut ministeriön kanssa (kirjallinen tilaus ja työn kohdentaminen ja rajaus) Vaikutusarviointi nojaa tutkittuun tietoon ja siksi THL:llä tutkimus- ja asiantuntijaorganisaationa on luonteva rooli vaikutusarvioinnin tekijänä. 10.4.2014Maijaliisa Junnila10

11 Vaikutusarvioinnin asiantuntemus Po. substanssin asiantuntemus ml. relevantti tutkimustieto Terveys- ja sosiaalitalouden asiantuntemusta Juridista asiantuntemusta ml. perustuslain tuntemus Kuntien palvelujärjestelmän ja poliittishallinnollisen kulttuurin tuntemus (organisaatiovaikutukset) Hyvinvoinnin, terveyden, ihmisoikeuksien, tasa-arvoisuuden näkökulmaa Yhteisvaikutusten arviointi, eli eri näkökulmien huomioiminen ja yhteen nivominen arvioinnissa 10.4.2014Maijaliisa Junnila11

12 Maijaliisa Junnila 10.4.2014 12

13 A. Esivalmistelu B. Vaikutusten alustava arviointi C. Vaikutusten ennakkoarviointi D. Arvioinnin tulos Aineistot ja menetelmät Osallistaminen Mallit Tulkinnat Tieteellinen ympäristö Yhteiskunnallinen ympäristö Ennakointi Kuuleminen Arviointiakseli 1 2 3 4 5 6 7 8 9 E. Seuranta SOTE-uudistuksen vaikutusten ennakkoarviointi 1. Alustava arviointi 20.11. - 18.12.20132. Vaikutusten ennakkoarviointi 21.3.2014 mennessä Maijaliisa Junnila 10.4.2014 13

14 Lain tavoitteet 1) edistää ja ylläpitää väestön hyvinvointia ja terveyttä 2) edistää sosiaali- ja terveyden- huollon laatua 4) luoda edellytykset palvelujen riittävälle ja yhdenvertaiselle saatavuudelle koko maassa 5) varmistaa toimiva ja eheä sekä vaikuttava ja kustannustehokas palvelurakenne 6) edistää toiminnallista ja rakenteellista integraatiota sekä vahvistaa peruspalveluja alueellisesti ja valtakunnallisesti a) alueellisesti ja valtakunnallisesti selkeä ja eheä järjestämisrakenne b) alueellisesti ja valtakunnallisesti ohjattavissa oleva palvelujärjestelmä c) SOTEn kannalta riittävän suuri uudistus Uudistuksen selkeys ja toimeenpantavuus Taloudellisuus Järjestämisrakenne Tutkimus kustannuskehityksestä koeaineisto: Eksote, Kainuu, Aava, Oiva Rakennemuutos tietokanta Asiantuntija-arvio Taloudellisuus Järjestämisrakenne Tutkimus kustannuskehityksestä koeaineisto: Eksote, Kainuu, Aava, Oiva Rakennemuutos tietokanta Asiantuntija-arvio Sote integraatio Järjestäjien määrä ja koko, sote-eheys Rakenneuudistus –tietokanta Asiantuntija-arvio Sisällön analyysi Sote integraatio Järjestäjien määrä ja koko, sote-eheys Rakenneuudistus –tietokanta Asiantuntija-arvio Sisällön analyysi Palvelujen saatavuus Alueellinen ja sosioekonominen saatavuus Rakennemuutos tietokanta Asiantuntija-arvio Palvelujen saatavuus Alueellinen ja sosioekonominen saatavuus Rakennemuutos tietokanta Asiantuntija-arvio Palvelujen kansallinen ohjattavuus Miten ohjattavissa valtakunnallisesti Asiantuntija-arvio Palvelujen kansallinen ohjattavuus Miten ohjattavissa valtakunnallisesti Asiantuntija-arvio Arviointikehikko Lain vaikutukset Arvioinnin aikataulu Alustava arvio 18.12.2013 Vaikutusten ennakko- arvio 21.3.2014 Arviointi- menetelmät Tutkimus Asiantuntija-arvio Haastattelut Tutkimus Asiantuntija-arvio Haastattelut Arvioinnin kohdeaineisto Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä – Luonnos 16.12.2013 HE luonnos 2.1.2014 Laki sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisestä – Luonnos 16.12.2013 HE luonnos 2.1.2014 3) varmistaa asiakkaan ja potilaan oikeus hyvään sosiaali- ja terveydenhuoltoon Maijaliisa Junnila 10.4.2014 14

15 Edistääkö ja ylläpitääkö laki väestön terveyttä ja hyvinvointia? Lähinnä nykyistä vahvempien järjestäjätahojen kautta ”Nykyistä suurempien järjestämistahojen muodostuminen luo jossain määrin paremmat edellytykset väestön hyvinvoinnin ja terveyden edistämiselle ja ylläpitämiselle. Tavoitteen toteutuminen kuitenkin edellyttää selkeää vastuunjakoa ja hyvin toimivaa yhteistyötä kuntien ja muiden toimijoiden sekä hallinnon eri tasojen välillä hyvinvoinnin ja terveyden edistämisessä ja seurannassa sekä näihin liittyvissä toimenpiteissä.” 10.4.2014Maijaliisa Junnila15

16 SOTE-nettokustannukset 2002-2012 asukasta kohti, EKSOTE vs. vertailualue - 2012 hintataso Maijaliisa Junnila 10.4.2014 16

17 SOTE -alueen ’säästöpotentiaali’ EKSOTEn tiedoilla arvioituna Kuntien nettomenot Kuntien nettomenot, alijäämä huomioiden SOTE-nettomenot 2012, milj. euroa 18 694 milj. € Menot/asukas, euroa3 445 € EKSOTEn alijäämä 2010-2012/ asukas/vuosi, euroa 47,5 € SOTEn ’säästöpotentiaali’ (%)/vuosi 2,4 %1,0 % ’Kokonaissäästö’potentiaali, milj. euroa 450 milj. €190 milj. € ’Säästöpotentiaali’, euroa/asukas82,6 €35,1 € Maijaliisa Junnila 10.4.2014 17

18 Arvio tietohallinnon muutosedellytyksistä Erityis- vastuualue Sairaanhoito- piirien lukumäärä Koordinaation vahvuus Järjestelmien yhdenmukaisuus ja yhteen toimivuus Pisteet Pisteiden keskiarvo Pisteet Pisteiden keskiarvo HUS-erva33-3-333-3-12,3 TYKS-erva33-3-12,32-1-01 TAYS-erva43-3-2-12,33-3-2-02 KYS-erva53-3-3-3-22,83-3-3-2-22,6 OYS-erva53-3-3-3-22,83-3-2-1-12 Sairaanhoitopiirien koordinaatiotehtävä ja tietojärjestelmä- ratkaisujen yhdenmukaisuus erityisvastuualueilla Maijaliisa Junnila 10.4.2014 18

19 Luonnos SOTE alueista 31.3.2014 Tavoitteina:  Laki voimaan keväällä 2015  Sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatio  Alueellinen järjestäjä- rahoittaja / väestöpohja  Monimuotoinen palvelujen tuottaminen Tavoitteina:  Laki voimaan keväällä 2015  Sosiaali- ja terveyspalvelujen integraatio  Alueellinen järjestäjä- rahoittaja / väestöpohja  Monimuotoinen palvelujen tuottaminen 10.4.2014Maijaliisa Junnila19

20 ValtioKuntaKela Institutionaali- nen rahoittaja Järjestäjä Tuottajat Sote-alueet (5) T1T2T3Tn Potilas Sote–alue -malli Maijaliisa Junnila10.4.2014 Pääosin kunta- pohjainen rahoitus (kiinteä tarvevakioitu /asukas) + valtion tarvevakioitu osuus + sv Kaikki varat ohjataan sote-alueelle ja kohdennetaan palvelutuotantoon sote-alueen päätöksenteon kautta Valinnanvapauslain- säädännön vallitessa tuottajan lopullisen valinnan tekee potilas 20

21 Mitä tuottaminen merkitsee? Erilaisia mielipiteitä / tulkintoja Siirrytään tilaaja–tuottaja malliin (Erityis)palvelujen tuottaminen pääosin SOTE-alueen toimesta 10.4.2014Maijaliisa Junnila21

22 Jatkotyössä selvitettävä mm. Palvelujen tuotanto –Mitä on palvelujen tuottaminen –Mikä on kuntien rooli Tuottajana Rahoittajana –Mikä on yksityisten palvelutuottajien rooli Palvelutuottajana Pienten / suurten palvelutuottajien rooli –Palvelujen keskittäminen / paikallisuus Yhteys kuntien hyvinvoinnin ja terveyden edistämistyöhön 10.4.2014Maijaliisa Junnila22

23 KIITOS! Erhola, Vaarama, Pekurinen, Jonsson, Junnila, Hämäläinen, Nykänen ja Linnosmaa (2014). SOTE-uudistuksen vaikutusten ennakkoarviointi WWW.julkari.fi 10.4.2014Maijaliisa Junnila23


Lataa ppt "Lakiehdotusten vaikutusten ennakkoarviointi – case SOTE-uudistus Terve Kunta verkostotapaaminen 10.-11.4.2014 Helsingin yliopiston päärakennus, Sali 13."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google