Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Tuotteistamiskoulutus Pajoilta Urille projekti. Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Tuotteistamiskoulutus Pajoilta Urille projekti. Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011."— Esityksen transkriptio:

1 Tuotteistamiskoulutus Pajoilta Urille projekti

2 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistamisen asteet Sisäisten työmenetelmien tuotteistaminen Sisäisiä työmenetelmiä ja toimintatapoja on systematisoitu Sisäisten työmenetelmien tuotteistaminen Sisäisiä työmenetelmiä ja toimintatapoja on systematisoitu Palvelun tuotetuki Palvelu, jossa käytetään apuna tuotetukea, esim. tietokoneohjelmistoja Palvelun tuotetuki Palvelu, jossa käytetään apuna tuotetukea, esim. tietokoneohjelmistoja Tuotteistettu palvelu Struktuurit, prosessit, menetelmät ja apuvälineet on tuotteistettu mahdollisimman pitkälle Tuotteistettu palvelu Struktuurit, prosessit, menetelmät ja apuvälineet on tuotteistettu mahdollisimman pitkälle Monistettava tuote Monistettavissa ja jakelutielle annettavissa oleva tuote, joka on saatu fyysiseen tai sähköiseen muotoon Monistettava tuote Monistettavissa ja jakelutielle annettavissa oleva tuote, joka on saatu fyysiseen tai sähköiseen muotoon Tuotteistusaste Korkea Matala Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 13.

3 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistuksen asteet 1. Osa toimintamalleista erottuu joukosta Esim. hyviä käytänteitä käytetään eri projekteissa 2. Palvelu alkaa hahmottua Palvelulla on nimi ja summittainen hintahaarukka 3. Toimitussisältö vakiintuu Hinta on kiinteä ja palvelua toteutetaan formaatin avulla 4. Palvelu alkaa monistua perimätietona Palvelun toteutus ei ole enää kiinni yksittäisissä ihmisissä vaan se on opittavissa oman yrityksen sisällä (siirrettävyys) 5. Palvelu alkaa monistua yrityksen ulkopuolelle Palvelua voivat toteuttaa myös yrityksen ulkopuoliset tahot. Palvelulla on oltava selkeät ohjeistukset ja sisällöt jotta tämä on mahdollista. 6. Palvelu muuttuu jälleenmyytäväksi Lisenssointimahdollisuus avautuu. Vain vähän tuotteistusta Paljon tuotteistusta Parantainen, Jari. 2007. Tuotteistaminen – Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. Talentum. Sivu(t) 13-14.

4 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistaminen ei ole rakettitiedettä vaan raakaa dokumentin vääntämistä ” Tuotteistaminen ei olekaan rakettitiedettä. Tuotteistajan pitäisi pusertaa raa’an palvelun seuraksi välineitä, joista suurin osa on vain erilaisia dokumentteja... Tätä ankeaa tosiasiaa moni tuotteistaja kiertelee ja kaartelee. Harva meistä rakastaa dokumentointia. Se ei kuullosta esimiesten, kollegojen ja sukulaisten mielestä lainkaan seksikkäältä puuhalta. Ammattilaiset keskittyisivät mieluummin visiointiin ja muihin kiinnostaviin johtotehtäviin... Jokaisen tuotteistajan kannattaa painaa mieleensä, että tuotteistaminen on pahasti kesken, jos palvelusta on olemassa vain dokumentoimaton ajatus. ” Jari Parantainen kirjassa Tuotteistaminen Parantainen, Jari. 2007. Tuotteistaminen – Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. Talentum. Sivu(t) 17.

5 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistamisen tuomat hyödyt 1.Tuoteajattelu on professionalismia. 2.Tuotteistaminen mahdollistaa räätälöinnin. 3.Oppiminen ja tiedonsiirto tehostuu. 4.Tuotteistaminen tuo tehokkuutta ja laatua. 5.Markkinointi ja myynti tehostuvat. 6.Kiintohinnoittelu mahdollisuu (pois tuntihinnasta). 7.Johtaminen tehostuu. 8.Kannattavuus paranee. Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 16-21.

6 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistaminen vie onnistumisen kehälle Tuottavuus Laatu Markkinoitavuus Tuottavuus Laatu Markkinoitavuus Parempi kate Volyymit Vahvempi imago Jatkuvuus Parempi kate Volyymit Vahvempi imago Jatkuvuus Kannattavuus Kehittämis- mahdollisuudet Osaaminen Tuotteistaminen OPPIMINEN Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 22.

7 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Aineettomat osat Aineelliset osat Asiaakkaan hyöty tuotteen ytimessä Asiakkaan saama hyöty Imago Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 63.

8 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistaminen mahdollistaa räätälöinnin Tuote- tuki Tuote- tuki Räätälöity palvelu Imago Lähde: Sipilä, Jorma. 1992. Asiantuntijapalvelujen markkinointi. Weilin+Göös. Sivu(t) 100. Tietty osa palvelusta tehdään standardoidusti

9 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Räätälöintiä moduloimalla Standari Moduulit Räätälöity Lähde: Sipilä, Jorma. 1992. Asiantuntijapalvelujen markkinointi. Weilin+Göös. Sivu(t) 105. (Ks. myös Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 70.)

10 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Sisäinen ja ulkoinen tuotteistaminen Jäävuoren näkyvä osa Ulkoinen tuotteistaminen Pinnan alainen osa Sisäinen tuotteistaminen Tuotemerkki Tuoteversiot Referenssit Esitteet Tulosdokumentit Työmenetelmät Tietokannat Osaamisen kehitysjärjestelmät Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 48.

11 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteistusprosessi Liiketoiminta-alueen strategia Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 37. Liiketoimintastrategia Yrityksen toiminta-ajatus ja päämäärät Sisäiset tuotekuvaukset Tuoteluettelo sekä tuoteryhmät ja tuotteet Tuotteistusohjelma Tuotteen edelleenkehittäminen Tuotteistus- ja tuotekehitystoimet Pilotit Tuote- ideat Strategiset päätökset

12 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuoteluettelon laatiminen (1/3) Luettelo nykyisistä tuotteista Luettelo tuotteista, jotka halutaan Tuoteluettelo, joka voidaan esittää asiakkaalle Vertaa keskenään ja valitse ne tuotteet, jotka kannattaa kehittää ensimmäiseksi (esim. 2-4 kpl) Tämän laatiminen jo alkuvaiheessa pakottaa käyttämään asiakaslähtöistä kieltä ja kuvaustapaa Tuotestrategian laadinnan tuloksena luodaan tuoteluettelot. Yleensä tarvitaan kolme eri tyyppistä tuoteluetteloa: Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 58-59.

13 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuoteluettelon laatiminen (2/3) Tuote1a Tuote1b Tuote1c Tuote2a Tuote2b Tuote2c Tuote2d Tuote3a Tuote3b Tuoteryhmä 1 Tuoteryhmä 2 Tuoteryhmä 3 Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 59. Tuoteluettelon laatiminen kannattaa aloittaa jakamalla tuotteet esimerkiksi 4 tuoteryhmään ja rakentaa 3-4 tuotettta kuhunkin ryhmään.

14 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuoteluettelon tsekkauslista 1.Antaako tuoteluettelo oikean kuvan repertuaaristamme? 2.Antaako tuoteluettelo selkeän perustan tuotteistusohjelmalle? 3.Herättääkä tuoteluettelo riittävästi kiinnostusta? 4.Onko tuoteluettelossa käytetty asiakaslähtöistä kieltä? Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 61.

15 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotekuvauksen rakenne 1.Tuotteen nimi ja yleiskuvaus 2.Tuotteen käyttötarkoitus ja asiakashyödyt 3.Markkinapotentiaali, asiakkaat ja tavoitteet 4.Kilpailevat tuotteet ja mitä tämä tuote korvaa 5.Sopivuus oman organisaation strategiaan 6.Tuotekuvaus 7.Tuotteen versiot 8.Tuotteen konkretisointi (miten tehdään aineellisemmaksi) 9.Tärkeimmät referenssit (esim. 3 tarinaa) 10.Tuotteen hinta ja hinnoitteluperusteet 11.Tuotteen toimitusaika 12.Vastuuhenkilöt 13.Tuotteistuksen jatkotoimet 14.Vaikutukset yrityksen toimintaan Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 74-77.

16 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Testikysymyksiä tuotenimen valintaan Selvitä, miksi tuotetta jo nyt kutsutaan käytännössä. Kehitä lukuisia nimivaihtoehtoja. Onko kehitetty nimi helppo käyttää; ääntää, taivuttaa, kirjoittaa ja muistaa? Soveltuuko se eri kielille? Testaa tuotenimeä, mitä tunteita ja mielikuvia nimi tuo lausuttuna ja kirjoitettuna. Ovatko ne sopusoinnussa mielikuvatavoitteiden kanssa? Varmista, että nimi ei ole jo varattu ja että se on rekisteröintikelpoinen eri versioineen. Kehitä myös logomalli – se testaa myös nimeä. Sipilä, Jorma. 1991. Asiantuntijapalvelujen tuotteistaminen. WSOY. Sivu(t) 96.

17 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Keskiajan pyövelin palvelumoduulit Kidutus 0,45 floriinia. Nenän ja korvan leikkaaminen 2 floriinia. Mestaus 4 floriinia. Pään seivästys 4 floriinia. Ruumiin kuljetus ja hautaus 3 floriinia. Kidutus 0,45 floriinia. Nenän ja korvan leikkaaminen 2 floriinia. Mestaus 4 floriinia. Pään seivästys 4 floriinia. Ruumiin kuljetus ja hautaus 3 floriinia. Parantainen, Jari. 2007. Tuotteistaminen – Rakenna palvelusta tuote 10 päivässä. Talentum. Sivu(t) 48.

18 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Hinnan tarkoitus ●Hinta on korvaus tehdystä työstä tai tuotteesta, sekä siihen liittyvästä tuotekehityksestä ja asiantuntemuksen hankkimisesta. ●Hinta on osoitus palvelun arvosta asiakkaalle. ●Hinta on osoitus palveluntuottajan arvostuksesta. ●Hinnoittelun tulee olla sopusoinnussa noudatettavan sisäisen palkitsemisjärjestelmän kanssa. Lähde: Sipilä, Jorma. 1992. Asiantuntijapalvelujen markkinointi. Weilin+Göös. Sivu(t) 141.

19 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Ryhmätyö ●Miettikää ryhmissä, miten Teidän yksikössä tuotteistaminen pitäisi tehdä ? ●Esittäkää yhden Pajan tuotteistamis ratkaisu

20 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Asiakkaan ongelmien tunnistaminen ●Asiakaskäynnit ●Asiakaskyselyt ●Asiakas puhelinkontaktit ●Asiakas sähköposti kyselyt

21 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tuotteiden rakentaminen ●Mihin tarpeeseen tuote/palvelu soveltuu ●Tekemään tuotteista/palvelusta tasalaatuista ●Helpottamaan palvelun/tuotteen ostamista ●Auttamaan palvelu/tuotebrändin rakentamista ja hallintaa ●Parantamaan katetta ja kannattavuutta ●Löytämään uusia markkinoita/asiakkaita

22 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Kehitystyön pohja kysymykset ●Miten palvelut/tuotteet tyydyttävät asiakkaan tarpeet ●Mitä osaamista palvelujen/tuotteiden tuottaminen vaatii? ●Miten kunkin palvelun/tuotteen kysyntä on kehittynyt ●Missä elinkaaren vaiheessa nykuiset palvelut/tuotteet ovat ●Miten palvelu/tuotetarjooma erottuu kilpailijoitten tarjoamista tuoteista/palveluista

23 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Lisäpalvelut ●On keino erottautua kilpailijoista ●Nostavat usein palvelun/tuotteen laatumielikuvaa asiakkaiden silmissä ●Lisäpalveluiden ei tarvitse välttämättä tuottaa katetta, jos niiden avulla saadaan lisättyä asiakasvirtaa ●Mitä lisäpalveluja TYÖpaja voisi tuottaa?

24 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Miten palvelu/tuote määritellään ? ●Määrittele palvelun/tuotteen tarjoama hyöty asiakkaan näkökulmasta ●Määrittele, mistä ydin-,tuki ja lisäpalveluista palvelu/tuotepaketti koostuu ●Arvioi palvelu/tuote myyntivolyymi ja tärkeimmät kilpailijat ●Laadi kuvaus palvelu/tuoteprosessista, määritä palvelun vaiheet ja resurssit ●Arvioi mahdollisuus hyödyntää kumppaneita palvelu/tuotepaketin rakentamisessa

25 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Ryhmätyö ●Keskustelkaa ryhmissä, miten asaikkaittenne tarpeet tunnistetaan ? ●Miten asiakkaiden tarpeisiin vastataan ?

26 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Mitä olemme myymässä ? ●Tuotteistetulle palvelulle/tuotteelle voidaan antaa nimi ja omaleimainen ilme ●Brändi tarkoittaa tuotemerkkiä tai tuotenimeä, brändi voidaan määritellä ryhmäksi arvoja, jotka lupaavat tietyn palvelukokonaisuuden ●Brändin avulla lisätään asiakasuskollisuutta ja se helpottaa myyntiä ●Asiakas saa brändistä lisäarvoa ja on valmis maksamaan siitä paremman hinnan

27 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Yritysten kokemuksia tuotteistamisesta ●Tuotteistamisen avulla tuli parempi käsitys hinnoittelusta ●Pystymään kertomaan mistä tulos muodostuu ●Tuotteistaminen mahdollistaa kiintohinnoittelun ●Tuotteistamisen avulla saatiin nostettua katteita ja parannettua kannattavuutta ●Tuotteistettu palvelu/tuote voidaan hinnoitella selkeästi

28 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Miten tuotteistaminen konkretisoidaan ●Esitteet ja muut painotuotteet ●Tuotteen/palvelun työnäytteet, referenssit ●Asiakastyytyväisyyskyselujen myönteiset tulokset ●Patentit, sertifikaatit, auktorisoinnit ja palkinnot ●Takuun antaminen ●Henkilöstön kurssi ja ammattiopinto todistukset

29 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Ryhmätyö ●Mitkä ovat Teidän pajojen tuotteet ? ●Kenelle tuotteet on suunnattu ? ●Mitkä tuotteista täyttää hyvän tuotteet ominaisuudet ja miksi?

30 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Tehtävät seuraavalle jaksolle ●Mitkä ovat tärkeimmät tuotteenne? ●Miten ne on hinnoiteltu ●Kenelle tuotetta myydään ja miten ●Mitä kustannuksia laskette palvelunne hintaan? ●Mitä tuotteita aiotte myydä seuraavan kolmen vuoden aikana? ●Miten toteutatte tuotteittenne myynnin?

31 Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011 www.partus.fi / www.tiimiakatemia.fi Kirjasuositukset Kirjoittajan sukunimiKirjan nimiAihealue GummersonSuhdemarkkinointi 4P:stä 30R:äänMarkkinointi ja verkostot IsaacsDialogiTiimioppiminen ParantainenSissimarkkinointiMarkkinointi ParantainenTuotteistaminen PhillipsSokrates-kahvilaTiimioppiminen Raphel & RaphelAsiakas ykköseksiAsiakaspalvelu (myynti) RehnVaaralliset ideatIdeat ja innovaatiot SipiläAsiantuntijapalvelujen markkinointiMarkkinointi SipiläAsiantuntijapalvelujen tuotteistaminenTuotteistaminen SipiläPalvelujen hinnoitteluTuotteistaminen (hinnoittelu) YunusCreating a World Without Poverty – Social Business and the Future of Capitalism Sosiaalisen yrittäjyyden filosofiaa


Lataa ppt "Tuotteistamiskoulutus Pajoilta Urille projekti. Sammon Takojat Kolmas Sektori / Ohjelmaehdotus Syksy 2011 © Tiimiakatemian aikuiskoulutus, Partus Oy 2011."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google