Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

DRAnEx Tutkimus kunnossapitoon liittyvästä strategisesta, taktisesta ja operatiivisesta tiedonkeruusta, sen analysoinnista ja hyödyntämisestä käyntivarmuuden.

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "DRAnEx Tutkimus kunnossapitoon liittyvästä strategisesta, taktisesta ja operatiivisesta tiedonkeruusta, sen analysoinnista ja hyödyntämisestä käyntivarmuuden."— Esityksen transkriptio:

1 DRAnEx Tutkimus kunnossapitoon liittyvästä strategisesta, taktisesta ja operatiivisesta tiedonkeruusta, sen analysoinnista ja hyödyntämisestä käyntivarmuuden hallinnassa

2 Compus Maintenance –projektista saatuja tuloksia Kunnossapidon tietojärjestelmien käyttö puutteellista Kunnossapidon tietolähteistä saatavan tiedon määrä ja laatu eikä liioin tiedon tarve ja sen merkitys ole selvillä eri organisaatiotasoilla Järjestelmistä kaivetun tiedon perusteella tehtävä analyysi voi johtaa täysin virheellisiin johtopäätöksiin. Taustaa

3 Tavoite Kartoittaa osallistujayritysten nykytila tiedonkeruun ja tiedon analysoinnin sekä raportoinnin suhteen. Tutkia datankeruun ja sen analysoinnin sekä raportoinnin merkitystä käyntivarmuuden hallintaan. Selvittää mitkä ovat kunnossapitoon liittyvän työnsuunnittelun tehostamismahdollisuudet. Tehdä yrityskohtaiset kartoitukset kunnossapitoon liittyvän tiedonkeruun sekä sen analysoinnin kehitystarpeista.

4 Kartoitettiin kunnossapitoon liittyvän tiedonkeruun nykytila. Tehtiin haastattelututkimus case-yrityksissä. Selvitetään tiedonkeruun, analysoinnin ja raportoinnin merkitystä mm. kunnossapitoon. Selvitettiin, mitä ja missä muodossa tietoa tarvitaan eri organisaatiotasoilla. Toimenpiteet

5 Caset –Outokumpu Tornio Works –Outokumpu Chrome, Kemin kaivos –StoraEnso, Veitsiluoto –Fortek / Efora –Paakkola Conveyors –Pohjaset –Talvivaaran Kaivososakeyhtiö (ei toteutunut suunnitelman mukaan) –Tornion Sähköpojat –Hamk (AutoMaint), Valkeakoski

6 Prosessikuvaukset ja Moodle Leena Parkkila

7 Prosessikuvaukset Case-vastaavien kanssa yritysvierailut Määriteltiin nykytila ja tavoitetila Kartoitettiin yrityksen prosesseja, tietojärjestelmiä, organisaatiotasoja Miten henkilöt liittyvät prosessiin

8 Prosessikuvaukset Tiedon kulku ja tiedon muoto Mallinnus Iterointikierrokset Auditoinnit; sisäinen ja ulkoinen

9 Prosessikuvaukset; Esimerkki tiedonkulun nykytilasta

10 Prosessikuvaukset; Esimerkki tiedonkulun tavoitetilasta

11 Prosessikuvaukset; Esimerkki tietojärjestelmien kommunikoinnista

12 Moodle yrityspankki; http://moodle.tokem.fi/ Käyttäjätunnus: teku Salasana: teku

13 Tornion Sähköpojat Oy Case vastaava: Heidi Kalliosalo

14 Case esityksien sisällysluettelo Yritys lyhyesti Henkilöresurssit projekteissa Projektin kuvaus/tavoitteet Eteneminen projekteissa Tulokset

15 Yritysesittely Teollisuutta palveleva kunnossapidon yritys Perustettu 1974: Jorma Rantapää, Hannu Rantapää ja Matti Rantapää Toimitusjohtaja Markku Rantapää Työntekijöitä noin 30 Liikevaihto 2,7 milj. € (2008) Kunnossapitopalveluiden osa-alueet: –Sähkömekaaninen teollisuuden kunnossapitopalvelu korjaukset/ käämintä ja huolto –Työstöpalvelut: jyrsintä, sorvaus ja tasapainotus Palvelu kattaa Suomen, Ruotsin ja Norjan alueet

16 Henkilöresurssit Hanna Vaara (case vastaava alussa) Heidi Kalliosalo (case vastaava 4.8.2008 lähtien) Markku Tiainen (prosessikuvaukset alussa) Leena Parkkila (prosessikuvaukset 20.10.2008 lähtien) Yrityksen yhteyshenkilöt: Markku Rantapää, toimitusjohtaja Taneli Rautiainen, tuotantopäällikkö, sähkömekaaniset korjaukset Henri-Pekka Aalto, tuotantopäällikkö, työstöpalvelut Päivi Berrahma, toimistopäällikkö Merja Rantapää, toimistotyöntekijä

17 Projektin kuvaus/tavoitteet Prosessien ja tiedonkulun nykytilan määritys Tietojärjestelmien kartoitus Tiedonkulun tavoitetilan määritys Nykytilasta tavoitetilaan siirtymisen vaiheet

18 Projektin eteneminen Tutustuminen yrityksen prosesseihin (haastattelut, yrityskierros) Eri organisaatiotasojen haastattelut (toimitusjohtaja, toimistotyöntekijät, tuotantopäälliköt, työntekijät) Dokumenttien välitys Moodlen yrityspankin kautta

19 Tulokset Nykytila –Prosessikuvaukset –Tietojärjestelmien kartoitus –Tiedonkulun määritys ja eri organisaatiotasojen tiedonkulku Tavoitetila –Eri organisaatiotasojen tiedonkulku –Eri organisaatiotasojen tavoitetilanäyttöruudut Nykytilasta tavoitetilaan –Nykyisen toiminnanohjausjärjestelmän kehitys/ uuden toiminnanohjausjärjestelmän hankinta ja käyttöönotto

20 Tulokset

21 Pohjaset Oy Case vastaava: Katri Virsu

22 Yritysesittely Pohjaset Oy on Pohjois-Suomessa toimiva kuljetus- ja logistiikka-alan perheyritys, jonka toimialaan kuuluvat logistiikan lisäksi biopolttoaineiden murskaukset sekä erilaiset työkonepalvelut. Yritys on perustettu vuonna 1983, alkuperäinen nimi oli Maanrakennus Pohjaset Ky. Nykyisellä Pohjaset Oy:llä PR-Trukit Oy ja Suomen Hyötymurskaus Oy. Toimitusjohtaja Raimo Pohjanen Työntekijöitä on 63 Konsernin liikevaihto vuonna 2008 oli 8,2 miljoonaa euroa. Yritys kuljettaa sahatavaraa, sahojen sivutuotteita, biopolttoaineita ja turvetta sekä kappaletavaraa. Kalusto koostuu monipuolisista, moniin eri kuljetustehtäviin soveltuvista ajoneuvoyhdistelmistä. Palvelu kattaa koko Suomen ja Pohjois-Ruotsi.

23 Henkilöresurssit Katja Aho (case vastaava alussa) Katri Virsu (case vastaava 19.01.2009) Leena Parkkila (prosessikuvaukset 20.10.2008 lähtien) Janne Pohjanen, Tuotantopäällikkö, Pohjaset Oy Kimmo Koskela, Korjaamon työnjohtaja, Pohjaset Oy Ari Alakärppä, Työnjohtaja, Pohjaset Oy

24 Projektin kuvaus/tavoitteet Huollon prosessien nykytilan selvitys Varastonhallinnan tilan kartoitus Varaston hallinnan tavoitetilan määrittäminen Nykytilasta tavoitetilaan siirtyminen

25 Projektin eteneminen Tutustuminen huollon prosesseihin Varastonhallintaan perehtyminen Tietojärjestelmien kartoitus Varastonhallinnan muutokset Tietojärjestelmän käyttöönotto

26 Tulokset Huollon nykytilakuvaukset Huollon ennakoinnin paraneminen Varaston hallinnan tavoitetilakuvaus Varaston hallinnan paraneminen Tietojärjestelmän käyttäminen Tavoitetilanäytöt Kaksi opinnäytetyötä

27

28 Paakkola Conveyors Oy Case vastaava: Jaana Tarvainen

29 Yritys lyhyesti Perheyritys, joka tarjoaa korkealaatuista ja asiantuntevaa osaamistaan kuljetinjärjestelmien ja kuljetintoimitusten suunnitteluun ja toteutukseen Toimitusjohtaja Tommi Juntikka Referenssit: –Suomi –Ruotsi –Norja

30 Henkilöresurssit projektissa Tuotannonsuunnittelija Jere Lehkonen, Paakkola Conveyors Oy (case vastaava alussa) Jaana Tarvainen (case vastaava heinäkuusta 2009 alkaen) Antti Niemelä (tavoitetilanäyttö) Mikko Rintala (kulutusmittaus protolaite) Leena Parkkila (tavoitetilakuvaus) Kunnossapito- ja automaatio insinööri Petri Vuolukka, Outokumpu Chrome Oy Kemin Kaivos (VVK-analyysi)

31 Projektin kuvaus/tavoitteet Tutkia ja kehittää materiaalin kuljettamiseen käytettävän hihnakuljettimen toimintoja Seuranta- ja mittaustekniikan selvitystyö –Olemassa olevat mittaustekniikat –Mahdolliset innovaatiot Tavoitetilakuvaus- ja näyttö

32 Projektin eteneminen Tutustuminen hihnakuljettimiin VVK-analyysin teko Paakkolan kuljettimille Seuranta- ja mittaustekniikan selvitystyö Protolaitteen teko kulutuslevyjen kulutusmittaukseen Tavoitetilakuvaus- ja näyttö Loppuraportin laadinta Dokumenttien välitys Moodlen yrityspankin kautta

33 Tulokset VVK-analyysi Seuranta- ja mittaustekniikan selvitystyönraportti –Osaksi etävalvontaa Tavoitetilakuvaus hihnakuljettimen kohteista, jotka tarvitsevat seuranta- ja mittaustekniikkaa Protolaite kulutuslevyjen kulutusmittaukseen –Testattu laboratorio-olosuhteissa Tavoitetilanäyttö

34 Tavoitetilakuvaus

35 Outokumpu Chrome Oy Kemin kaivos Outokumpu Stainless Oy Tornion tehtaat Case vastaava: Ville Rauhala

36 Yritysesittely Outokumpu-konsernin toiminta keskittyy teräkseen. Torniossa ja Keminmaassa toimivat Outokumpu Stainless Oy ja Outokumpu Chrome Oy kuuluvat Outokumpu-konsernin suurimpaan liiketoiminta- alueeseen, Stainlessiin. Tuotantoketju alkaa Keminmaassa sijaitsevasta kromikaivoksesta ja jatkuu Torniossa ferrokromitehtaan, terässulaton, kuumavalssaamon sekä kylmävalssaamojen prosesseissa. Suurin osa lopputuotannosta, ruostumattomista teräsnauhoista ja -levyistä, toimitetaan Torniosta asiakkaille yli 60 eri maahan. Tornion terästehdas on maailman suurin yhtenäinen ruostumattoman teräksen valmistusyksikkö. Torniossa ja Keminmaassa työskentelee yhteensä noin 2400 henkilöä. Lisäksi kromi- ja terästuotannon välillinen vaikutus alueelle on lähes 9000 työpaikkaa.

37 Henkilöresurssit Ville Rauhala (case vastaava) Leena Parkkila (prosessikuvaukset) Petri Vuolukka (kunnossapito- ja automaatio insinööri, Outokumpu Chrome Oy Kemin kaivos) Mika Söderström (aluevastaava, ennakoiva kunnossapito, Outokumpu Stainless Oy Tornion tehtaat)

38 Projektin kuvaus/tavoitteet Tutkimuskohteina olivat Kemin kaivoksen rikastamo ja Tornion tehtaiden kuumavalssaamo. Tavoitteena oli kehittää kunnossapidon ja käyntivarmuuden hallintaan liittyvää tiedon keruuta ja hyödyntämistä. Tuotantotapahtumien ja kunnossapitotoimenpiteiden seuranta: käyttöilmoitukset, häiriöilmoitukset, vikailmoitukset, ennakkohuoltoilmoitukset, työmääräimet, työnsuunnittelu, päiväkirjat.

39 Projektin eteneminen Nykytilakuvaus –Selvitettiin tietojärjestelmät, joihin kunnossapidon ja käyntivarmuuden hallintaan liittyviä tietoja kerätään. –Selvitettiin, mitä tietoja järjestelmiin kirjataan, missä muodossa ja keiden henkilöiden toimesta. –Selvitettiin tiedonkulku järjestelmien ja henkilöiden välillä  prosessikuvaukset tiedonkulusta –Selvitettiin, miten tietojärjestelmiin tallentuvia tietoja analysoidaan ja hyödynnetään.

40 Projektin eteneminen Tavoitetilakuvaus –Tavoitetila määriteltiin siten, että se on toteutettavissa olemassa olevien tietojärjestelmien ja toimintatapojen kehittämisellä. –Määriteltiin, millaista kunnossapidon ja käyntivarmuuden hallintaan liittyvää informaatiota tietojärjestelmien haluttaisiin tuottavan  suora tieto ja analyysit. –Jotta tavoitteeseen päästään, millaisia muutoksia tarvitaan tiedonkulkuun henkilöiden ja järjestelmien välillä  prosessikuvaukset tiedonkulusta. –Jotta tavoitteeseen päästään, mitä tietoja järjestelmiin tulisi kirjata, missä muodossa ja keiden henkilöiden toimesta.

41 Tuloksia

42

43

44 Käyttö- ja kunnossapito-organisaatioiden erillisten tietojärjestelmien (tietotaulujen) käyttö vaikeuttaa tapahtumien seuraamista  Tietojärjestelmien yhdistäminen ja tietojen läpinäkyvyys. Käyttäjien toiminnoilla on merkittävä vaikutus tietojen luotettavuuteen ja tietojärjestelmästä saataviin hyötyihin  Kirjaus-, luku- ja analysointitoimintojen helpottaminen. Analysoinnin kannalta on tärkeää, tietojen luotettavuuden lisäksi, missä muodossa ja millä tarkkuudella tiedot kirjataan  Kirjattavien tietojen ja kirjausmuodon määrittely. Prosessiautomaation hyödyntäminen  Häiriöajat ja häiriön kohde automaattisesti prosessiautomaatiosta.

45 Tuloksia Ilmoitusten vaikuttavuuden seurannalla on merkittävä vaikutus ilmoituksia kirjaavien henkilöiden motivaatioon ja tätä kautta ilmoitusten luotettavuuteen  Tietojärjestelmän läpinäkyvyys ja analyysitulosten säännöllinen seuranta osastoittain. Tietojen analysointi työlästä  Tietojärjestelmästä automaattiset analyysit toiminnan järjestelmälliseen seuraamiseen. Näillä kaikilla keinoilla pyritään parantamaan kunnossapidon ja käyntivarmuuden hallintaan liittyvien tietojen luotettavuutta ja läpinäkyvyyttä sekä lisäämään tietojen hyödynnettävyyttä analysoinnin avulla. 1 opinnäytetyö ja 2 erikoistyötä

46 Stora Enso Oyj Case vastaava: Antti Niemelä

47 Yritysesittely Paperiteollisuus Perustettu 1932, fuusioitui Stora Enso Oyj:ksi vuonna 1998 Paikallisjohtaja: Jari Kärkkäinen Työntekijöitä 930 Tuotteet: –Päällystetty puupitoinen paperi (LWC, MWC) –Hienopaperi: tulostuspaperi, A4 ja A3 -arkit –Mäntysahatavara

48 Henkilöresurssit Antti Niemelä (case vastaava) Leena Parkkila (prosessikuvaukset ) Toni Tahvanainen (tuotantopäällikkö, Stora Enso Oyj) Janne Vänttilä (Stora Enso Oyj) Juha Soronen (kunnossapitoinsinööri, Efora Oy)

49 Projektin kuvaus/tavoitteet Prosessien ja tiedonkulun nykytilan määritys Tietojärjestelmien kartoitus Tiedonkulun tavoitetilan määritys Nykytilasta tavoitetilaan siirtymisen vaiheet Informaationäytön suunnittelu ja toteutus XCelsius -työkalulla

50 Projektin eteneminen Tutustuminen yrityksen prosesseihin Tutustuminen paperikoneen, ja etenkin pituusleikkurin toimintaan Tietojärjestelmien kartoittaminen haastattelemalla asiantuntijoita Informaatiotarpeiden kartoittaminen Informaationäytön koonti haastattelujen ja tietojärjestelmien perusteella

51 Tulokset Nykytila –Tietojärjestelmien kartoitus –Tiedonkulun määritys Tavoitetila –Tiedontarpeen määritys –Informaationäyttö Nykytilasta tavoitetilaan –Mahdolliset toimenpiteet jotta informaationäyttö voidaan ottaa käyttöön

52

53 Efora Oy Case vastaava: Antti Niemelä

54 Yritysesittely Kunnossapito- ja Engineering –palveluihin erikoistunut yritys Aloitti toimintansa 1.1.2009 ABB:n ja Stora Enson yhteisyritys Toimitusjohtaja: Toni Turkama Toimipisteitä: –Heinolassa –Helsingissä –Imatralla –Kemissä –Oulussa –Uimaharjussa –Varkaudessa Tuotteet: –Teollisuuden kunnossapitopalvelut

55 Henkilöresurssit Sampsa Vuori (case vastaava alussa) Antti Niemelä (case vastaava 12.8.2008 lähtien) Markku Tiainen (prosessikuvaukset alussa) Leena Parkkila (prosessikuvaukset 20.10.2008 lähtien) Tommi Parpala (kunnossapitopalvelupäällikkö, Efora Oy) Tuomo Saarela (kunnossapitopalvelupäällikkö, Efora Oy)

56 Projektin kuvaus/tavoitteet Prosessien ja tiedonkulun nykytilan määritys Tietojärjestelmien kartoitus Tiedonkulun tavoitetilan määritys Häiriötietojen oikeellisuuden tarkistaminen vuosilta 2005-2008 Raporttinäytön suunnittelu ja toteutus Xcelsius -työkalulla

57 Projektin eteneminen Tutustuminen yrityksen prosesseihin Tietojärjestelmien kartoittaminen Informaatiotarpeiden kartoittaminen Työkalun ohjelmointi häiriötietojen tarkistusta varten Raporttinäytön koonti haastattelujen perusteella

58 Havaintoja - ERP/CMMS välttämätön tiedon käsittelyyn ja organisointiin - dokumentointi (myös hiljainen tieto???) - raportoinnin merkitys - oikeaa tietoa, oikeaan aikaan, oikeille henkilöille, oikeassa muodossa (O 4 ) - jatkuva toiminnan seuranta ja kehittäminen

59 Laitevalmistajan suositukset Vikadiagnoosi Kunnonvalvontatiedot Kp- ja Valvontaohjel- mat Käyttökokemukset Kunnossapitohistoria Prosessitiedot Korjaus- toimet Lähde: Leinonen 2008, mukaillen Tietojen yhdistäminen Nämä usein jäävät huomioimatta

60 Syy- ja seuraussuhde (PSK 5707) Syy Seurausvika Ensisijainen vika Oire Usein vain vika hoidetaan

61 Syy- ja seuraussuhde (mukaillen PSK 5707) Syy Seurausvika Ensisijainen vika Oire Voidaanko tällä alueella päästä käsiksi ongelmaan eli ennustamaan vikaa?

62 Tiedon kulku Organisaatiotaso Aika k = 0,5 k = 0,9 k < 0,1 Kriittisyys suuri Kriittisyys pieni Strateginen päätöksenteko k < - 0,01 Toimenpide-ehdotus/ jalkautus Päätöksentekotaso

63 Päätöksentekotaso 2 Päätöksentekotaso 1 Tiedon laadun merkitys Organisaatiotaso Aika Strategisen päätöksenteon alue Datan lähteet - järjestelmät - logiikat - anturit ym. - ihmiset Toimenpide-ehdotus/ jalkautus

64 Tiedon muoto Ylempi ja keskijohto => grafiikkaa Työnjohto => grafiikkaa ja tekstiä Työntekijä => tekstiä

65 Yhteystiedot Projektipäällikkö Aslak Siimes 010 383 5325 aslak.siimes@tokem.fi

66


Lataa ppt "DRAnEx Tutkimus kunnossapitoon liittyvästä strategisesta, taktisesta ja operatiivisesta tiedonkeruusta, sen analysoinnista ja hyödyntämisestä käyntivarmuuden."

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google