RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Sanan voimaa Intiassa Raamattu tavoittaa kansat. Raamatunkäännöstyön lähtökohta: Raamatun sana kuuluu kaikille, jotka sitä kaipaavat.
Advertisements

Lukemaan ja kirjoittamaan opettaminen 1.luokalla
Selkeän kirjoittamisen huoneentaulu
Teksti, taito ja tavoite
ANTIIKIN KIRJALLISUUS (800 eKr. – 300 jKr.)
Raamatun tekstien valossa.VKR.
14. Erilaisia raamatuntulkintatapoja
Puhuminen Varmista, että toiset ymmärtävät sinua
Uusi testamentti alkukieli kreikka 27 kirjaa
Filosofian synty Filosofia on arkipäiväisien asioiden ihmettelyä ja yliluonnollisten kysymyksien pohdiskelua. Filosofiassa argumentointi ja kyseenalaistaminen.
ETwinningin kevätkampanja Kirjaudu sisään työpöydälle.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Raudaskylä Tapio Luoma. evoluutio = biologinen teoria elämän kehittymisestä ja sitä säätelevistä mekanismeista kolme keskeistä kohtaa: 1) lajit.
Pentateukki Kreik. πεντ ά τευχος pentateukhos = viidestä osasta koostuva Juutalaiset: toora = laki, opetus Protestantit: Mooseksen kirjat.
Baha’i.
2.2. – 2.4. Muistiinpano- ja tehtäväkokonaisuus
USKONTO JA KULTTUURI.
Mikael Agricola Mikael Agricola syntyi vuonna 1510 ja kuoli 9. huhtikuuta vuonna 1557 ja hänen kuolinpäivänsä on vakiintunut liputuspäivä. Keskiajalla.
Modernismin tulo Suomeen
Katumuksen sakramentti
Neljä evankeliumia Outi Ylinen
RAAMATUN TUTKIMUS.
Kirkkohistoria Kirkon syntyhetkestä tähän päivään
Miten meidän tulee toimia?
Kpl 7. Opin muotoutuminen Muistiinpanot 7. luokan oppikirjan 7. kappaleeseen (Juhani Räsänen: Kirkkohistoria) Kuvat:
Hyvä ja paha Muistiinpanot 9. luokan oppikirjan 3. kappaleeseen
PYHÄ KOLMINAISUUS Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle. Kappale 7. Kuvat:
Papisto turvaa jatkuvuuden
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Raamattu Ja mitä se sisältää. Mikä on Raamattu? Rautalangasta väännettynä: Raamattu on kristittyjen pyhä kirja kuten Koraani on muslimien pyhä kirja Tarkoituksena.
PYHIINVAELLUS JUMALAN VOIDELTUA SEURATEN LAINKUULIAISESTA KANSALAISESTA JUMALAN LAPSEKSI Yhdeksästoista etappi
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Opetusvinkki 2: Raamatun tulkintatapoja.
JOHDATUS RAAMATTUTUTKIMUKSEEN UE1 LAJM. TEHTÄVÄ Opettaja jakaa luokan viiteen ryhmään Jokaisen ryhmän tulee muistella ilman apuvälineitä tehtävän mukaisia.
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus Ydinsisältö.
UUSI TESTAMENTTI UE1 LAJM. Uuden testamentin maailma.
12. Reformoidut kirkot Ydinsisältö.
Luku 14 – Raamatun tulkinta
RAAMATUN MAAILMAT JA SYNTY
Ihminen ja maailma Teksti: Ortoboxi.fi ja Stefan Holm: Kirkon jäsenenä – Oppikirja 9. luokalle, kpl 5 Kuvat:
1 JUMALA Luku 1 – Opetusvinkki 1.
20. Kristinusko Aasiassa ja Afrikassa
Tieteellinen raamatuntutkimus ja Raamatun tulkinta
Tieteellinen raamatuntutkimus
14. Lähi-idän uskontojen yhteiset piirteet
7. Pyhien kirjojen tulkinta ja tutkimus
Kuvia helluntaiseurakunnasta
KESKIAJAN KULTTUURI ( ) Kristinuskon/ kirkon merkitys
OPETUSVINKKI Luku 22 – Evankeliumit.
ORTODOK-SINEN KIRKKO eli kreikkalais- katolinen kirkko.
Tietoni Lähi-idän uskontojen pyhistä kirjoista
ISLAM Islamin synty: Islam syntyi 600-luvulla Arabin niemimaalla, jossa sijaitsevat sen pyhimmät kaupungit Mekka ja Medina. Ensimmäinen islamilainen.
Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän Kirjoita tähän.
KRISTINUSKO kpl 8.
Luku 15 – Vanhan testamentin syntymaailma
Luku 13 – Raamatun tutkimus
kaanon: virallisesti hyväksytyt Raama-tun kirjat
RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen
RAAMATUN TULKINTA UE1 LAJM.
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
5. Pyhien kirjojen tausta ja synty
Uskonnon koe 1.
Voiko Jumalan olemassaoloa todistaa ?
Kristinusko muotoutuu vanhalla ajalla
Luterilaisuus Luterilaisuus on protestanttinen kristinusko
VANHAN TESTAMENTIN SYNTY
Raamatun alkukertomukset
Esitys Pirkanmaan pipliaseuran seminaarissa
Luku 12 – Raamattu kulttuurin kirjana
Mikael Agricolan elämä ja teokset
Kirkkohistoria Kirkon synty
Esityksen transkriptio:

RAAMATTU Muistiinpanot 8. luokan oppikirjan 1. kappaleeseen (Sirpa Okulov: raamattu ja uskontojen maailma) Kuvat: www.ortoboxi.fi

Raamattu Sana tulee kreikan kielestä. Ta grammata = kirjoitukset Tuli suomen kieleen idästä.

Suurin osa teksteistä säilyi aluksi suullisena perimätietona Miksi? Luku- ja kirjoitustaito olivat harvinaisia Kirjoitusvälineet olivat kalliita

Pitkän ajan kuluessa kirjoitukset koottiin yhteen. Syntyi Raamatun ”sisällysluettelo” eli kaanon.

Kuinka ort. kirkko tulkitsee Raamattua Raamattua ei tulkita sanatarkasti. Raamattua on tulkittava kokonaisuutena! Yksittäisellä jakeella ei voi perustella asioita tyhjentävästi. Asiayhteys on huomioitava. Raamattu on kuin ikoni. Kuvaa ei voi pilkkoa ilman että kokonaisuus katoaa.

Raamatun ajan maailmaan on syytä perehtyä. Mitä kirjoittaja on halunnut sanoa tekstillään omana aikanaan? Evankelista Markus kirjoitti tekstinsä ihmisille, joiden hän oletti olevan tietämättömiä juutalaisista tavoista.

Jumalan sanaa? Kirkon opetuksen mukaan kirjoitukset ovat syntyneet Jumalan tahdosta ja Pyhän Hengen inspiraatiosta. Kirjoittajan oma tyyli näkyy tekstistä.

Raamattu on kirkon kirja. Se on kirkon hyväksymä ja käyttämä.

Raamatusta ei pidä hakea tieteellisiä selityksiä esim Raamatusta ei pidä hakea tieteellisiä selityksiä esim. luonnontieteeseen. Maailman syntyyn liittyvissä kysymyksissä se vastaa kysymykseen ”kuka loi”.

Raamatun alkukielet ovat: Heprea Aramea Kreikka

Osia Raamatusta on käännetty yli 2400 kielelle tai murteelle. Raamattu on periaatteessa saatavilla kokonaan tai osittain 98 prosentille maailman väestöstä. Kuvassa Raamatun kirjoitusta stadin slangilla.