MITEN KÄSITELLÄ LAPSEN KANSSA ISÄTTÖMYYTTÄ?

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Muokkaa alaotsikon perustyyliä osoitt Miten oppia kuuntelemaan ja jakamaan lasten mielikuvia sodista ja konflikteista? Psykologi, psykoterapeutti.
Advertisements

Kun Jumala loi naisen hän oli tullut 6. päivän ylitöihin.
Kättä päälle –haastekampanja
Taivaassa tavataan Villen isoisä on kuollut.
Heijastuksia elämästä
Naakan oppilaskunta Tervetuloa! Kasvu yrittäjyyteen -hanke - 2 Projekti Idea projektista syntyy kun: –tarvitaan jotain, jotain puuttuu (rahaa.
Aikamme arvoista Minkälainen on vallitseva yhteiskunnallinen arvomaailma? Aikamme kultainen vasikka: markkinavoimat? Talouskasvu, kansainvälinen kilpailukyky.
Vamhempien ilta Paimion 6-luokkalaisten vanhemmille
Elämän juna Elämä on kuin junamatka.
Sijaisvanhemmuus ja henkinen hyvinvointi. 1.Palauta usein mieleesi, ettet ole syypää lapsen ongelmiin, et ole niistä vastuussa, mutta voit toimia ensisijaisena.
LUVALLISET POISSAOLOT
Minä. Ikuinen mysteeri? Psykologiassa keskeisin kiinnostuksen kohde
KASVATUSSOPIMUS? Tiina Haapsalo.
Jumalan kanssa.
AKTIIVISEMPI ARKI Työpohjat oman arjen tarkasteluun.
Katso Aitolasta lisää:
Opettaja ja tunteet.
Isi tuli! Vastuullista isyyttä tukeva vertaistukiryhmä
Isättömyys Poikien Talon sukupuolisensitiivisen poikatyön näkökulmasta
DOKUMENTAATIO JA TIEDONMUODOSTUS
Miten ihminen kohtaa annetun ympäristön
Lupa tulla näkyväksi Kemissä
Taide on terapiaa! Jorma Heikkinen Tsemppi talo,
Leikin merkitys lapsen kehitykselle
”Eli sillon lähtee uimahallille ja ui kilometrin”
Novellin analyysin käsitteitä
”Jos voit avata solmun kielelläsi, miksi käyttää siihen hampaita?”
MITEN LAPSI SELVIÄÄ KRIISISTÄ
Lapselle hyvä päivä tänään
Sijaisperheiden ja sijoitettujen lasten kanssa tehtävä työ
Kaikille kaveri -vanhempainilta
Daniel 7v Mooses on kaikkein kovin. Mooses pystyy kävelemään meren pohjalla. Allahilla on vaan lentävä matto.
Vuorovaikutus ja kohtaaminen
VOIKUKKIA-vertaistukiryhmän kalvosarja: Lapsen erokriisi
Riippuvuus tupakoinnista
Aggressiontunne Luento nro 1..
Tukiparitoiminta paikalliseksi työkaluksi (TUPA) Nuorisotyön neuvottelupäivät Nuorten omaehtoinen toiminta.
T U T K I M U K S E N V A L O S S A Tunne- ja vuorovaikutustaitojen oppiminen ja käyttäminen Tapaustutkimus Lions Quest –kouluttajien ja opettajien kokemuksista.
LATENSSIVAIHE 6-11 V. 1. Varhaislatenssi 6- 8v.
Keke-kasvatus: kriittistä tarkastelua & onnistumisen avaimia
Ilpo Mäki, rehtori Oulun Aikuiskoulutuskeskus
Juho Niskanen  Turvallisen ryhmän muodostumiselle on tärkeää, että osataan kommunikoida tunnetasolla ja ylläpitää tätä kommunikaatiota.
Kommunikaatio parisuhteessa
PRONOMINIT Pronomini viittaa toiseen ilmaukseen, eli sillä on korrelaatti eli viittauksen kohde. Korrelaatti voi olla sana, lause tai lauseke. Viittaussuhteen.
LATAAMO osallisena yhteisössä. Lataamo -työskentelyn tavoitteet Kuulla ihmisten kokemuksia ja saada uutta tietoa. Tehdä näkyväksi osallisuuden toteutumista.
LAPSEN JA VANHEMMAN VÄLISEN YHTEYDEN SÄILYTTÄMINEN Tässä esityksessä käydään lyhyesti läpi lapsen ja vanhemman välisen yhteyden säilyttämisen osa- alueita,
Miksi tällainen julkaisu? Tueksi seurakunnille. Harkittavaksi, keskusteltavaksi. Rohkaisuksi toimia pienen ihmisen puolesta. Olemme halunneet kertoa kirkko.
Koulussa elämää opettelemassa
Suomen mielenterveysseura
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Temperamentti. Temperamentti Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Temperamentti = tunnereaktioiden tyyppi ja voimakkuus Persoonallisuuden.
tarkastelee vauvan ja vanhemman välisen vuorovaikutuksen malleja ja niiden vaikutusta lapsen kehitykseen lapsen minäkuvan muodostuminen lapsella biologinen.
Mieli voi sairastua, niin kuin kehokin Erilaisia mielenterveysongelmia voi esiintyä kaiken ikäisillä Tilapäinen oire saattaa olla terveen mielen reaktio.
17. MIELIHYVÄ JA RIIPPUVUUS TERVEYSTIETO 7. Pohdi  Kirjoita lapulle TÄRKEIN sinulle mielihyvää tuottava asia  Onko mielihyvän lähde hyväksi terveydelle.
Vaihtoehdot session 12 oph 1 Vauvan pitäminen Sijaisvanhemmuus Adoptio Abortti.
"En olekaan ainoa, jolle on tapahtunut tämmöistä” Lapsiperheiden suruleiri kuoleman kohdanneiden perheiden tukena Tarja Huttunen ja Hanne Malkki Espoon.
8. MIELEN HYVINVOINTI TERVEYSTIETO 9. Mitä hyvää sinulle kuuluu tänään?
Kertaus 1. Miten ihastuminen eroaa rakastumisesta? 2. Millä eri tavoilla seurustelussa voi pettyä? 3. Milloin on valmis seurustelemaan? 4. Millainen on.
1 Islamista on hyvä tietää perusasiat, se edistää hyvää kohtaamista muslimien kanssa ja rakentaa vankkaa ammatillisuutta.
Psyykkisen kehityksen keskeiset tekijät ja uhkat eri ikäkausina
SUOMEN SOSIAALIPSYKIATRISTEN YHTEISÖJEN KESKUSLIITON KOULUTUSPÄIVÄT
Sosioemotionaalinen kehitys
SEURAAVAT TAIDOT HYÖDYLLISIÄ OHJAAMISESSA JA KOHTAAMISESSA
Hyvä vanhemmuus (/Pia Salo 2014)
Kirjallisuusterapia.
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
SATAKUNNAN VERKOSTOTYÖN TOIMINTAMALLI
Jangsterit- nuoret hoivaajat meillä ja muualla -hanke
Päivi Arvonen Pois kadulta!.
Esityksen transkriptio:

MITEN KÄSITELLÄ LAPSEN KANSSA ISÄTTÖMYYTTÄ?

Isättömyys =isä puuttuu lapsen elämästä 1. Isä puuttuu kokonaan ( tietoinen valinta/kuollut/ hylännyt lapsen esim. eron seurauksena) > häipynyt lapsen elämästä 2. Isä läsnä lapsen elämässä silloin tällöin, säännöllisesti tai epäsäännöllisesti ( eroperheiden lapset, ulkomailla tai matkatöissä työskentelevät isät) > sovitut tapaamisajat/ lapsella ja isällä on kontakti toisiinsa 3. Isä mukana lapsen arjessa, muttei läsnä lapsen elämässä (ura/ työorientoituneet isät, ”narsistit”) = isä ei noteeraa lasta, ei ole aidosti kiinnostunut hänen kuulumisistaan, vähättelee lapsen tarpeita, mitätöi hänen tunteitaan, kävelee hänen ylitseen, ei välitä…

Isän puute terapiatyössä?

On hyvä muistaa, että lapsella on uskomaton kyky 1. Isä puuttuu kokonaan ( tietoinen valinta/kuollut/ hylännyt lapsen esim. eron seurauksena) /häipynyt kokonaan lapsen elämästä esim. itsemurhan seurauksena *Jos isää ei ole koskaan ollut elämässä – ei häntä osaa kaivatakaan/ Markku Ojanen *Toisille lapsille isän puuttuminen on traumaattinen kokemus: surua, ikävää, pelkoa, vihaa, ahdistusta, masennusta… Miten lapsi selviytyy? Suremalla, käsittelemällä tunteitaan, että lähellä on äiti, terapeutti tai joku muu aikuinen, joka kertoo miksi isä puuttuu, suostuu ottamaan lapsen tunteet vakavasti ja antaa mahdollisuuden niiden suremiseen On hyvä muistaa, että lapsella on uskomaton kyky selviytyä hyvinkin traumaattisista kokemuksista, mutta tässä hän tarvitsee turvallisen aikuisen tukea/ terapiaa

> lapsi on sopeutuvainen ja hyväksyy tilanteen 2. Isä läsnä lapsen elämässä silloin tällöin, säännöllisesti tai epäsäännöllisesti ( eroperheiden lapset, ulkomailla tai matkatöissä työskentelevät isät) > sovitut tapaamisajat/ lapsella ja isällä on välittävä kontakti toisiinsa Sovituista asioista pidetään kiinni( lapsen turvallisuudelle olennaista että hän tietää, milloin isä tulee, milloin tavataan jne. > lapsi on sopeutuvainen ja hyväksyy tilanteen >Kahden kodin malli: lapsi oppii, milloin ollaan isän luona, milloin äidin Tapaamiset alkavat onnistua siinä vaiheessa, kun eron tuottamasta kivusta: vihasta ja surusta on päästy yli

3. Isä mukana lapsen arjessa, muttei läsnä lapsen elämässä (ura/ työorientoituneet isät, ”narsistit”) = isä ei noteeraa lasta, ei ole aidosti kiinnostunut hänen kuulumisistaan, vähättelee lapsen tarpeita, mitätöi hänen tunteitaan, kävelee hänen ylitseen, ei välitä… *my way…

Aikuisten terapiassa puhutaan usein ”Isän ikävästä” *abstrakti kaipuu jostakin sellaisesta, jota ei ole koskaan ollutkaan, jota vaille kokee jääneensä *konkreettinen toive: jos isä olisi ollut elämässäni, olisin tehnyt hänen kanssaan sitä ja sitä, olisin saanut miehen mallin, isä olisi pitänyt minua sylissä, hän olisi täyttänyt sen aukon, joka elämästäni on aina puuttunut, isä olisi ollut turvasatama…

Miten isän puute häiritsee elämää ja arkea= *”ahdistuskohtaukset”, yllättävät hallitsemattomat tunnereaktiot, joille ei löydy mitään selitystä outo käytös, kummallisuus läheisten kanssa Voimakas tarve miellyttää muita ihmisiä/ pelko hylätyksi tulemisesta Miesten pelko/miespuolisten auktoriteettien hakeminen = turva

”isän ikävä” liittyy usein keski-iän kriisiin ja kysymykseen: miksi minusta on tullut tällainen ihminen? Palataan sylttytehtaalle, lapsuuteen ja lapsuuden haavoihin/ napanuoran katkaisemiseen Oman minuuden prosessointi Halu korjata menneisyyttä Halu luoda itselle ehjempää minuutta Halu rakentaa turvallisempaa tulevaisuutta

Miten ”isän ikävää” työstetään? Kaipuussa on paljon surematta jäänyttä surua > Surutyö auttaa *isätön saa puhua pettymystään ulos - uudestaan ja uudestaan *saa itkeä ne itkut, jotka ehkä koko elämän ajalta ovat jääneet itkemättä Tärkeää: ota aikuisen ihmisen vastuu elämästäsi ja tunteistasi! Konkretia: kirje isälle Todellisuuden korjaaminen uusilla tulkinnoilla Wayne Dyer

SUKUJUURTEN PARANTAMINEN MENNEET SUKUPOLVET , myös kadonneet/kadotetut isät ja äidit, ODOTTAVAT MEILTÄ: YMMÄRRYSTÄ (konteksti) HYVÄKSYNTÄÄ (persoonan hyväksymistä) ANTEEKSIANTOA (vapautan itseni)

Miten käsitellä isättömyyttä lapsen kanssa? *lapsen ehdoilla ja aikataululla *mahdollisimman avoimesti ja suoraan puhumalla *salailu ei kannata, lapsi ”tietää” enemmän kuin aikuiset aavistavatkaan *taideterapia avuksi