Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ohje kuunteluanalyysiin
Advertisements

1 Sektorin nimi. 2 Reading times of magazines NRS Finland 2011.
Vaillinaiset apuverbit: must
Vaillinaiset apuverbit: can
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Open Road    Relatiivipronominit Julie Silk, Riitta Silk.
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
ENA 2 Course contents Young people Travelling Spare time activities Hobbies Media.
Lauseen sanajärjestys
Today’s Special ENA5 Spring 2015 kirjoita paperiin nimesi kirjoita nimesi oikein älä jaa sanoja otsikon numero on oltava (älä muuta otsikkoa) kirjoita.
Substantiivit Substantiivit ovat jonkin ihmisen, eläimen, asian tai esineen nimityksiä. - a pupil - a horse - an orange - a chair - time - history.
Irmeli Sinkkonen TkL, tutkija
Today’s Special ENA2. otsikkoa ei alleviivata; muista numero älä viittaa kirjoitusprosessiin: In this essay, I’m going to tell you about --. a choice,
ENA TODAY’S SPECIAL. otsikko oltava täysin oikein; numero pitää olla; ei alleviivausta! oma nimi oikeaan yläkulmaan; marginaaliin ei mitään.
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Today’s Special Päivän pannu ENA otsikon numero on oltava; jos kirjoitat myös otsikon, sitä ei saa muuttaa älä koskaan kirjoita marginaaliin.
ENG Masters, part 2, Citing
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Finský intensivní Titta Hänninen.  1. What is the capital of Finland? ◦ Mikä on Suomen pääkaupunki? ◦ Helsinki on Suomen pääkaupunki.  2.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
A rural experience - launching community network Tuija Riukulehto, CEO, Verkko-osuuskunta Kuuskaista a rural experience - launching community network Tuija.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
Toiminta-arkkitehtuurin palvelut Outi Tasala
SIIRTOMAAVALLAT 1900-luvun alussa IMPERIALISMI Euroopan maat hankkivat siirtomaita Afrikasta ja Aasiasta Erosi aiemmasta kolonialistisesta.
Opiskella (to study) & kävellä (to walk) & tulla (to come) verbityyppi 3.
PASSIIVI WHAT IS DONE?. Miksi passiivi? - huomio kohdistuu tekemisen kohteeseen - varsinaista tekijää ei tunneta, se on itsestään selvä tai sillä ei ole.
Infinitiivi + to-partikkeli
EPÄSUORA KERRONTA Reported speech.
Tervetuloa suomen kielen kurssille!
Relatiivipronominit Relative pronouns.
SANAJÄRJESTYS.
Kysymykset QUESTIONS P. 188.
Heippa taas! Kiva nähdä!.
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Edustajiston kokous 10/2016 Council meeting 10/2016
LIITEKYSYMYKSET … vai mitä?.
Power Grammar: Konditionaali
Words of quantity Open Road 6 pp
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
INFINITIIVI / ING-MUOTO
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
How should I ask my questions?
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
voida (can, to be able to) & saada (to get, receive)
Muodollinen subjekti IT / THERE -LAUSEET.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Introduction to decision analysis
Risk analysis, risk attitudes
to eat and to drink (and other verbs with da/dä)
Lue tekstikirjan sivut tarkkaan
Probability models and decision analysis : introduction
Probability models and decision analysis : introduction
Hierarchical models Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
DIC and BMA in BUGS Biotieteellinen tiedekunta / Henkilön nimi / Esityksen nimi
Probability models and decision analysis
Introduction to decision analysis
COURSE: Indoor environment technology (5 ECTS)
Hankalia (?) tilanteita Tammikuu 2014 Keke Tulomäki
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
© Haaga-Helia StartUp School
Alustan hyödyntäminen opetuksessa Intermediate microeconomics 2018
Information for teachers
Lecture slides start on the next page.
Kari Systä Tampere University of Technology / Software Systems
Developing a Passion for the Unchurched
Beekeeping at ctjs By Qarnayn
Esityksen transkriptio:

Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos Oppimispäiväkirjan käytöstä Systems biology –kurssilla: erilaista palautetta opettajalle Tuomo Glumoff Lehtori, dosentti Biokemian laitos Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Systems biology -kurssi pähkinänkuoressa  maisteriohjelmien valinnainen syventävä kurssi  järjestetty 4 kertaa, 26 osallistujaa v. 2011  7 luentoa = 60 min luentoa + 30 min keskusteluja tai pohdintatehtäviä ryhmässä  1 päivä harjoituksia tietokoneluokassa  4 sessiota joko keskustelua etukäteen luetusta artikke- lista tai opiskelijoiden esityksiä jonkun artikkelin pohjalta  80%:n läsnäolovaatimus  ei tenttiä, mutta oppimispäiväkirja palautettava  oppimispäiväkirja arvostellaan 1 - 5 tai ”hyväksytty” Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Miksi oppimispäiväkirja tentin sijaan?  aihe ja oppimateriaali uusinta tietoa (ei vielä kaikilta osin ”yleisesti hyväksytty”)  kiistelty ala; tietoa ja mielipiteitä  aihetta käsitellään myös kriittisesti ja tenttiin sopivia ”oikeita vastauksia” olisi usein monia erilaisia  asiaa halutaan työstettävän koko kurssin ajan eikä vain lopuksi Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Tyypillistä palautetta palautekaavakkeella, osa I  Mikä oli hyvää ja edisti oppimista?  Mikä ei ollut hyvää tai ei edistänyt oppimista?  Arvosanasi kurssin toteutuksesta kokonaisuutena tenttiasteikolla 1-5  Muuta kommentoitavaa kurssista ja sen kehittämisestä Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Tyypillistä palautetta palautekaavakkeella, osa II Hyvät asiat: Good course material and thinking sessions. Discussions were also nice. The study diary is a nice way to monitor learning. Huonot asiat: Maybe I was wishing for an exam after all. Muuta kommentoitavaa: You encourage for discussion and critical thinking, which for this course I think was very nice. Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa I - palaute on yksityiskohtaisempaa The time given for the practical was more than enough and the given instructions were good. The “think with your friends” type of sessions boost at least my learning and it also let’s one to get an idea on other peoples opinions. Maybe the only downside with the discussions was the fact that some people remained quiet throughout the sessions. Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa II - palaute käsittelee asiasisältöä perusteluin [...] kaikista mahdollisista metodivaihtoehdoista oli valittu kristallointi. Onhan tämä tärkeä menetelmä [...] Kuitenkin tämä on jo melko tylsää ottaen huomioon, että pelkästään kandintutkinnossa on asia jo käyty riittävän selvästi läpi. Myös maisterikursseilla tätä on käsitelty jo kolmella kurssilla [...] Nanoteknologia oli mielestäni todella mielenkiintoinen asia [...] Mielestäni oli erittäin mielenkiintoista kuulla miten tällaiset laitteet toimii ja olikin hieno tajuta miten nesteiden liikettä säädellään [...] Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa III - palaute käsittelee yksittäistä havainnollistavaa esimerkkiä ja sen tehoa “metallilanka” “pullomainen lasi” ”metallinen kuppi” What did I enjoy about today’s lesson? The example given by you on how three irrelevant component of wire, a jar … could make a lamp when combined together. This very well demonstrated with what is meant with emergent properties. Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa III - palaute käsittelee yksittäistä havainnollistavaa esimerkkiä ja sen tehoa Aiemmin olen ajatellut systeemiä enemmänkin jonakin abstraktina kokonaisuutena. Hehkulamppu esimerkkinä systeemistä sai minut ajattelemaan, että systeemi voi olla myös jotain konkreettista ja käsitettävää. Tietysti hehkulamppu on sinällään varsin pienikomponenttinen mutta osoitti ovelasti, että systeemin tehdäkseen täytyy olla kekseliäs ja innovatiivinen. Ja että sellaisen voi myös tehdä. Tämän ajatuksen pohjalta oli helpompi lähteä miettimään biologista systeemiä. Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa IV - opiskelija erittelee kokemuksiaan What did I enjoy about today’s lesson? What did we do in class that I would like to do again? What did I learn? What did I find difficult? What activities did I find interesting? My thought: Many of the membrane proteins are […] Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa V - opiskelija jäsentelee tietoa ja tekee johtopäätöksiä oppimastaan There is a huge amount of data produced by all omics. Data, that we do not yet understand, or are not able to use in the right way, can easily lead to misconceptions and wrong results just because data was not understood the right way. Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Palautetta oppimispäiväkirjoissa, osa VI - opiskelija reflektoi This is a really interesting application of systems biology to me. And at the same time something about what I know very little. This is surely an area, where I will try to increase my knowledge, a starting point was gained from this course. The discussion was really lively and interesting, partially even philosophical. Many good opinions and comments were given, it was a pleasure to be part of that discussion. During this course, I went from starting enthusiasm to scepticism and a bit of disappointment and then again to new interest and growing belief in systems approach. Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori

Opettajan ”take home” -viesti ensi vuodelle  mikä toimii, mikä ei  mikä opiskelijoita kiinnostaa, mikä ei  missä kohdissa viesti ei mennyt perille ja pitää muotoilla uudelleen  miten ohjeistaa oppimispäiväkirja paremmin  oppimispäiväkirjan arvostelun työmäärä vs. tentit Tuomo Glumoff, 19.5.2011 OpinTori