Vanhempainilta Sari Vahtera ja Anne Mattsson

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Uutta Suvi-työryhmältä Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän pj Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä 23. –
Advertisements

Kansainvälisten opiskelijoiden maahanmuutto Suomen näkökulmasta
OP1 –kurssi ykkösille •I koulupäivä  lukio-opiskeluun orientoituminen (osa I) 2h ryhmänohjaaja  kurssivalinnat ja kurssivalintaohjelma 1h opinto-ohjaaja.
Toimintaohjeita kesää varten Lue huolella! Jälkiohjauksesta vastaavat: • 9A, 9D, 9E, 9F : Opo Elina Nissinen, p • 9B, 9C, 9G: Opo Satu Hietala,
Haluatko ammattiosaajaksi? - ammatillinen koulutus mahdollisuutena
Puh Powerpoint-esitys ammatillisesta koulutuksesta ja uusista opiskelijaksi ottamisen perusteista:
Välivuoden hyödyntäminen  paranna pääsymahdollisuuksiasi lisäopinnoilla  hanki työkokemusta ja opiskelurahaa  paranna kielitaitoasi ja hanki elämänkokemuksia.
Tervetuloa abiturienttien vanhempainiltaan
Suomen koulutusjärjestelmä
aineenopettajat ohjaavat oman oppiaineensa opiskelua
Lähihoitajaksi kouluttautuminen
YHTEISHAKU Sähköisen yhteishaun ohjeistus.
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Verkko-opetuksen laadunhallinta yliopistoissa – millä toimenpiteillä yhdessä eteenpäin Janne Sariola, Annikka Nurkka, Sari Tervonen
Ammatillinen koulutus
1/17 NIVELVAIHEEN TOIMINTAMALLI Luonnos
Suomen kieli ja viestintä YAMK-koulutuksessa Vastuuopettajien AC-kokous / Tarja Ahopelto Suvi-työryhmän ja Osku-hankkeen tuotoksia.
Ammattistartti Ammatilliseen peruskoulutukseen ohjaava ja valmistava koulutus, ammattistartti on  ohjaavaa  joustavaa  yksilöllistä valmistavaa koulutusta.
Työharjoitteluprosessi Prosessin nimiKuvaus luotu Ty ö harjoittelu Vastuuhenkil ö (t)Kuvaus viimeksi p ä ivitetty Pekka Soive pso, jpl.
Kolmas sektori ja koulutus kotouttajana
Peruskoulun tuki ammatinvalinnassa
VANHEMPAINILTA 8 lk Ke
Jukka Vehviläinen / DiaLoog LUKION PÄÄTTÄNEIDEN KYSELYN TULOKSET Kokkola
Kauneuden käytänteet HL-N. n Sama ryhmänohjaaja ensimmäisestä vuodesta kolmanteen vuoteen n Moduloitu opetus, jolloin yksi opettaja opettaa.
TutKIVA oppiminen verkossa  suunnitellaan ja toteutetaan opetusteknologiaa hyödyntäviä opintoja, joissa sovelletaan tutkivan oppimisen pedagogisia periaatteita.
Oulun kaupunki: oppilaanohjauksen kehittäminen Oppilaantuntemus oppimisen ja ohjauksen rakennuspuina Työelämä perusopetuksen oppimisympäristönä.
Uudenkaupungin lukion kevään 2012 ylioppilaiden sijoittuminen Opinto-ohjaaja Saija Salmi
TRIANGLE Avoin ammattiopisto-teemaryhmä
Jukka Vehviläinen, DiaLoog AMMATTISTARTIN SEURANTA VUONNA 2010 Keski-Pohjanmaan koulutusyhtymä toteuttaa hankkeen, jonka aikana (v. 2010) suunnitellaan.
VÄLIVUOSI.  Välivuosi voi osua omalle kohdalle joko suunnitellusti tai vahingossa, jos ei saakaan ensimmäisellä hakukerralla opiskelupaikkaa.  Välivuosi.
HOPS - Henkilökohtainen opiskelusuunnitelma ammattiin kasvamisen tukena TL/
SeduCoachin mahdollisuudet laajennetun työssäoppimisen tukena - tavoitteet, toiminnan kehittäminen ja kokeileminen Anne Lepistö, projektikoordinaattori.
Haku ammatilliseen koulutukseen Kevään yhteishaku , haku päättyy klo Valinnan tulokset voi julkaista aikaisintaan Syksyn yhteishaku.
Opintopolku.fi ja opiskelijavalinta
Haussa käytettävä tutkinto ja hakeminen Mikäli hakijalla useampi tutkinto, hän voi valita seuraavista parhaan pistemäärän tuottavan vaihtoehdon: a)Ylioppilastutkinto.
Birgitta Varjonen Työpaja 2. Korkea-asteen ohjaus Johdantopuheenvuoro: Ohjaus palvelujärjestelmänä Oped-Exo Opintojen ohjauksen kehittämishanke.
Päivi Koski-A. Suomalais-venäläinen koulu
Korkeakoulujen ja opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto Korkeakoulujen.
MITÄ LUKION JÄLKEEN? Kati Seise
Jatkokoulutukseen hakeutuminen
Jatko-opintoilta Mitä ysin jälkeen? Lukio -> lukuaineiden keskiarvon perusteella Ammatillinen perustutkinto -> ammatillisten pisteiden perusteella.
Osaamisen ja sivistyksen asialla Ammattikorkeakoulujen aikuiskoulutuksen ja ylempien AMK-tutkintojen yhteishaku Outi Kivipelto
W5W-toimintaa vuonna 2006 W5W.2 - Matkalla akateemiseksi osaajaksi ( ) Katariina Alha, W5W-projektipäällikkö, Oulun yliopisto Tommi Haapaniemi,
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
Kurssivalinnat kakkosille Huhtikuu Kurssivalintojen aikataulu kurssivalinnat Wilmaan –Wilma avautuu sunnuntaina klo –MUISTA.
ESITYS 9. LUOKAN VANHEMPAINILTAAN
Ammatillinen koulutus
Jatko-opintoja koskeva vanhempainilta Pohdinnan tueksi Haut: opintopolku.fi Opinto-ohjaaja Päivi Jörgensen.
Jatko-opinnot Opinto-ohjaajat Terhi Kurri ja Noora Ranta
LUKION OPETUSSUUNNITELMAUUDISTUS LOPS 2016
Tutkinto-opiskelu ulkomailla
Erilaisia vaihtoehtoja….
2. oppitunti.
Urheilijoiden opinto-ohjaus
Mitä peruskoulun jälkeen?
OP1.3 Jussi Lounassalo.
Kauhavan lukion vanhempainilta Opinto-ohjaaja Henna Teikari
Jatko-opintojen hakuinfo
Vanhempainilta Tervetuloa!
Ammatillinen koulutus
Korkeakoulujen opiskelijavalintojen uudistus Ilmari Hyvönen
Vaatetusalan jatko-opintovaihtoehtoja
2. ja 3. vuoden opiskelijoiden vanhempainilta
AMMATILLISELLA KOULUTUKSELLA
Henkilöstöjohdon iltapäivä
Väyläopintoihin ohjautuminen
Lukiolaisen jatko-opinnot
Väyläopintoihin ohjautuminen
Esityksen transkriptio:

Vanhempainilta 29.10.2009 Sari Vahtera ja Anne Mattsson Abien opinto-ohjaus Vanhempainilta 29.10.2009 Sari Vahtera ja Anne Mattsson

Opo-tunnit takanapäin Ammatinvalintatestillä orientoiduttiin toisen vuoden opinto-ohjauksen teemoihin. Jatkokoulutusvaihtoehtoihin syvennyttiin viime vuoden syksyn opotunneilla: Yliopistot Ammattikorkeakoulut 2. asteen oppilaitosten YO-pohjaiset linjat Oppisopimuskoulutus Välivuoden vaihtoehdot kuten kansanopistot, avoin yliopisto ja amk, työpajat, opiskelu ja työskentely ulkomailla Kootusti tietoa www.opintoluotsi.fi Keväällä tutustuttiin työelämään luennoilla ja vierailuilla.

Lähtökohtana opotunneissa Opiskelijoiden herättely aiheeseen jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen valinnan tekemistä. Yleisesti vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien kartoittaminen. Henkilökohtainen ohjaus ja yhdessä pohtiminen. Opiskelijan omat intressit kaiken perustana.

Kohti yksilöllistä suunnittelua Ideaalitapauksessa opiskelijalla on jo muodostunut kuva siitä, mihin hän on suuntautumassa. Hän voi keskittää tiedonhakunsa ja suunnitteluprosessinsa siihen suuntaan, joka tuntuu omalta. Monet ovat vielä epävarmoja tai pitävät välivuotta ainoana vaihtoehtona raskaan opiskeluputken päätteeksi.

Kolmantena vuonna abi-infot Koululla vierailee eri oppilaitosten opiskelijoita ja opettajia kertomassa omista opinnoistaan. Abien vierailijatoiveita koetetaan mahdollisuuksien mukaan toteuttaa. Tehdään yhdessä retkiä erilaisiin jatkokoulutuspaikkoihin kuten Lahden Taide- ja Muotoiluinstituuttiin.

Ohjauskeskustelu Omalta opolta varataan aika 2. tai 3. jakson aikana henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun. Kartoitetaan toiveita ja mahdollisuuksia ja tehdään toimintasuunnitelma. Opo korostaa, että on hyvä olla myös suunnitelma B, jos suunnitelma A ei toteudu.

Hakeminen jatko-opintoihin www.yliopistohaku.fi 1.3. – 16.4.2010 www.amkhaku.fi 1.3. – 16.4.2010 www.haenyt.fi 1.- 19.3.2010 Syksyllä 2010 hakukierros osalle koulutusohjelmista

Vuoden 2007 ylioppilaiden toiminta syksyllä 2007 Kevään 2007 ylioppilaat 168 Yliopisto 24 14% Ammattikorkeakoulu 23 Ammatillinen koulutus 15 9% Tuntematon oppilaitos 16 10% Työssä 77 46% Muu toiminta (esim. varusmiehet/siviilipalvelu) 13 7%

Vuosina 2004-07 HKTL:ssä yo-tutkinnon suorittaneiden jatko-opintotilanne 2007 YO-tutkintovuosi 2004 2005 2006 2007 Ylioppilaita yhteensä 170 169 153 168 Opiskelijoina 137 134 86 78 Ammatillinen koulutus 28 36 17 15 Ammattikorkea-koulu 55 45 29 23 Yliopisto 51 39 24 Koulutusaste tuntematon 3 8 1 16

Sijoittuminen aloittain Tilastojen perusteella merkittävimmät alat: Käsi- ja taideteollisuus Viestintä- ja informaatiotieteet Tekstiili- ja vaatetusala Näiden alojen korkeakouluihin erityisen vaikea päästä. Monet keräävät valmiuksia muissa oppilaitoksissa ja ulkomailla.

Koulu seuraa välittömästi kevään ylioppilaiden sijoittumista jatko-opintoihin sähköisen kyselyn avulla. Kysely kevään 2009 ylioppilaille on parhaillaan menossa.

Kiitos! sari.vahtera@edu.hel.fi anne2.mattsson@edu.hel.fi