Vanhempainilta 29.10.2009 Sari Vahtera ja Anne Mattsson Abien opinto-ohjaus Vanhempainilta 29.10.2009 Sari Vahtera ja Anne Mattsson
Opo-tunnit takanapäin Ammatinvalintatestillä orientoiduttiin toisen vuoden opinto-ohjauksen teemoihin. Jatkokoulutusvaihtoehtoihin syvennyttiin viime vuoden syksyn opotunneilla: Yliopistot Ammattikorkeakoulut 2. asteen oppilaitosten YO-pohjaiset linjat Oppisopimuskoulutus Välivuoden vaihtoehdot kuten kansanopistot, avoin yliopisto ja amk, työpajat, opiskelu ja työskentely ulkomailla Kootusti tietoa www.opintoluotsi.fi Keväällä tutustuttiin työelämään luennoilla ja vierailuilla.
Lähtökohtana opotunneissa Opiskelijoiden herättely aiheeseen jo hyvissä ajoin ennen varsinaisen valinnan tekemistä. Yleisesti vaihtoehtojen ja mahdollisuuksien kartoittaminen. Henkilökohtainen ohjaus ja yhdessä pohtiminen. Opiskelijan omat intressit kaiken perustana.
Kohti yksilöllistä suunnittelua Ideaalitapauksessa opiskelijalla on jo muodostunut kuva siitä, mihin hän on suuntautumassa. Hän voi keskittää tiedonhakunsa ja suunnitteluprosessinsa siihen suuntaan, joka tuntuu omalta. Monet ovat vielä epävarmoja tai pitävät välivuotta ainoana vaihtoehtona raskaan opiskeluputken päätteeksi.
Kolmantena vuonna abi-infot Koululla vierailee eri oppilaitosten opiskelijoita ja opettajia kertomassa omista opinnoistaan. Abien vierailijatoiveita koetetaan mahdollisuuksien mukaan toteuttaa. Tehdään yhdessä retkiä erilaisiin jatkokoulutuspaikkoihin kuten Lahden Taide- ja Muotoiluinstituuttiin.
Ohjauskeskustelu Omalta opolta varataan aika 2. tai 3. jakson aikana henkilökohtaiseen ohjauskeskusteluun. Kartoitetaan toiveita ja mahdollisuuksia ja tehdään toimintasuunnitelma. Opo korostaa, että on hyvä olla myös suunnitelma B, jos suunnitelma A ei toteudu.
Hakeminen jatko-opintoihin www.yliopistohaku.fi 1.3. – 16.4.2010 www.amkhaku.fi 1.3. – 16.4.2010 www.haenyt.fi 1.- 19.3.2010 Syksyllä 2010 hakukierros osalle koulutusohjelmista
Vuoden 2007 ylioppilaiden toiminta syksyllä 2007 Kevään 2007 ylioppilaat 168 Yliopisto 24 14% Ammattikorkeakoulu 23 Ammatillinen koulutus 15 9% Tuntematon oppilaitos 16 10% Työssä 77 46% Muu toiminta (esim. varusmiehet/siviilipalvelu) 13 7%
Vuosina 2004-07 HKTL:ssä yo-tutkinnon suorittaneiden jatko-opintotilanne 2007 YO-tutkintovuosi 2004 2005 2006 2007 Ylioppilaita yhteensä 170 169 153 168 Opiskelijoina 137 134 86 78 Ammatillinen koulutus 28 36 17 15 Ammattikorkea-koulu 55 45 29 23 Yliopisto 51 39 24 Koulutusaste tuntematon 3 8 1 16
Sijoittuminen aloittain Tilastojen perusteella merkittävimmät alat: Käsi- ja taideteollisuus Viestintä- ja informaatiotieteet Tekstiili- ja vaatetusala Näiden alojen korkeakouluihin erityisen vaikea päästä. Monet keräävät valmiuksia muissa oppilaitoksissa ja ulkomailla.
Koulu seuraa välittömästi kevään ylioppilaiden sijoittumista jatko-opintoihin sähköisen kyselyn avulla. Kysely kevään 2009 ylioppilaille on parhaillaan menossa.
Kiitos! sari.vahtera@edu.hel.fi anne2.mattsson@edu.hel.fi