Kohti viittä konseptia 12.3.2014 / TP
Konseptin toteutusaikataulu 13.00 Me ja yritykset Konseptin määrittäminen, sisältö- ja muotokriteerit tässä 13.45 Ideoiden toteuttamiskelpoisuuden tutkiminen ja yksityiskohtien lisääminen 14.25 Tauko 14.40 Muodon ideointi 15.30 Väliyhteenveto ja alustan valinta 16.00 Huomiseen! Deadline: Yritykset tulevat huomenna to 13.3 klo 13 = toteutusaikaa tämä iltapäivä ja huomisaamusta max 45 min
Mikä konsepti on tässä? Tavoite: Ratkaisu valitsemaanne haasteeseen Toteuttamiskelpoinen idea paketoituna konkreettiseen muotoon, joka tehdään ja lähetetään etukäteen yritykselle Kukin konsepti pitchataan kolmessa minuutissa, jolloin asiakkaalla on edessään 3-5 printtaamaansa konseptifilea Tavoite: Ratkaisu valitsemaanne haasteeseen = idean myyminen parhaassa mahdollisessa muodossa = luodaan 3-5 erilaista konseptia omissa projektiryhmissä
Konseptin informatiivinen sisältö Synopsis: yhden kappaleen (viiden lauseen) pituinen tiivistetty kuvaus koko konseptista Haaste kuvattuna: Miten auttaa yritystä? Ratkaisu kuvattuna: Mihin ongelmaan tuo ratkaisun? Miten toteutettaisiin (aikaa toukokuun loppuun)? Miten lähiviikot 21 ja 22 käytetään hyödyksi? Mitkä ovat ratkaisun mahdolliset riskit?
Kaikissa konsepteissa oltava kuvia ja teksti Värien vaikutus Fonttien tyyli ja koko Kuvat sisällöt, koot ja muodot Kontrastit ja harmoniat sekä sisällön että muodon kannalta Alustan valinta Yrityksen tulee saada konseptinne pointti jo ensivaikutelmasta!
Toteutustapa Esite = jokin printattava A4 -kokoinen file, jossa kuvia ja tekstiä molemmin puolin Pdf PP One pager http://onepagerapp.com/ Padlet http://padlet.com Konevaihtoehdot
Torstaiaamupäivä 13.3 9.00-10.00 Konseptien viimeistely julkaisumuotoon ja lähetys yrityksille 10.00-10.10 Mitä pitchaus on? 10.10-10.30 Pitchaus -harjoittelu koko ryhmän kanssa 10.30-10.40 Tauko 10.40-11. 30 Pitchaus -harjoittelu omissa projektiryhmissä pareittain 11.30-11.50 Pitchaukset esitetään koko ryhmälle 11.50-12.00 Yhteenveto, tunnelmat 12.00-13.00 Lounas 13.00- Yritykset tulevat
Pitchaus lyhyesti Ensin väität jotain, sitten osoitat väitteesi todeksi Itse asian myyminen tapahtuu aina perusteluvaiheessa ja perusteluja on vain kahta sorttia 1. Tarina, anekdootti, metafora tai analogia 2. Tilasto, numero tai auktoriteetteihin vetoaminen Parhainta, jos yhdelle pointille yksi perustelu kummastakin ryhmästä VÄITÄ, PERUSTELE JA HAVAINNOLLISTA PUHUEN 3 MINUUTTIA! - Ei mitään tekstiä silmien edessä - Olennaista on, ettei kukaan keskeytä puhetta
Lähteet: S-postitse: Kulttuurituotannon lehtori, TeiniMINNO projektipäällikkö, MINNO® Innovaatiokoordinaattori Laura-Maija Hero http://prese.wordpress.com/category/esityksen-suunnittelu/