402T20E Digitaalisen sovellustuotannon työvälineet, 3 op Flash MX –perusteet Ari Vainionpää.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Image Gallery JavaScriptin avulla Juha Konttinen 1.
Advertisements

JavaFX © Reino Aarinen, 2007.
Työkalut Adobe Photoshop
Kekke Hyvämäki - Virtuaaliyliopistohanke 2004
Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
Arvioitavat kohdat Nielsenin mukaan – heuristinen lista
Avonet Digilehtiö käyttö
Toimisto-ohjelmien käyttö tutkimuksen apuvälineenä
JavaScript oliot © Reiska, DOM Oliot  JavaScript sisältää paljon valmiita DOM olioita, on sisältänyt jo DOM level 0 (ns. Legacy DOM) alkaen  WWW-ympäristössä.
JavaScript (c) Irja & Reino Aarinen, 2007
Multimedian peruskurssin loppuharjoitustyö vaihtoehto 1 Heikki Hietala Turing Police, Criminal AI Division.
Sisältötuotanto Flash perusteet Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606.
Monimedian työkurssi Multimedian teknologiat
1 Java-kieleen pohjautuvien ohjelmien käyttökohteita Ohjelmat Appletit JavaBeans JavaScript Java Server Pages (JSP) Java Servletit J2ME, mobiililaitteet.
Digitaalinen video Perusteet. Videokamerat • Analogiset VHS ja SHVS -kamerat • Digital 8 –kamerat –Digital 8 –kasetit tai 8 mm tai 8 Hi –kasetit • Mini.
Mikä on internet? b Kymmenien tuhansien yhteen liitettyjen tietoverkkojen kokonaisuus b Internetin palvelut ovat ilmaisia - liittymät ovat maksullisia.
HTML-kielen perusteet Osa 1 Vilho Kemppainen
Näkövammaiset opiskelijat ja IT-ratkaisut
Linuxin rakenne ja ominaisuudet
© 2010 IBM Corporation1 Sisältö  Uusi sisältö luodaan aina sisällönhallinnassa –Uusi -> Sisältö –Tallenna nimellä olemasta olevasta sisällöstä  Tavallinen.
41MTI04AIK 4150C ATK- JA TIETOLIIKENNE. Marja-Riitta Mäläska Ari Vainionpää
Julkaisukielet ja - tekniikat tMyn1 Julkaisukielet ja -tekniikat •Verkko-ohjelmointi voidaan jakaa kahteen osaan: asiakaspuolen ja palvelinpuolen ohjelmointiin.
Internet  Lingua Franca, kaikkien ymmärtämä yhteinen kieli: TCP/IP tai UDP/IP. ”Kaikki maaiman tietokoneet, liittykää yhteen”.  Suomeen 1990-luvun alussa.
Valitse sanomapalkissa Ota muokkaus käyttöön,
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO UNIVERSITY OF JYVÄSKYLÄ 1 Tiedekunnan esittelylistojen ja pöytäkirjojen tuottaminen ja julkaisu XML- kieltä ja InfoPath-sovellusta.
Sähköisen aineiston tunnistaminen Veli-Matti Häkkinen
Kuinka käyttää paint.net.  Työkalupalkki sisältää napit kaikille yleisille komennoille, asetukset miten kuva näytetään ja asetukset monien työkalujen.
Grafiikka ja kuvankäsittely Julkaisu ov Katja Harjajärvi / Taok2 Kurssin tavoitteet  Kurssin aikana suunnitellaan ja toteutetaan graafinen.
Esitysgrafiikasta Harjoitus.
CSS ja sen sovellukset Vesa Jussila. Esitys  Yleistä –Historia –Etuja ja huonoja puolia –Mediatyypit  Käyttö –Laatikkomalli –CSS-taitto –Sovelluksia.
HTML5 video, audio, canvas
XML -kielen perusteet SIMO Seminaari Antti Mäkinen.
Esteettömyys www-sivuilla Eija Mykkänen Mediatekniikan seminaari
Office 365 –pilvipalvelut UEF:n opiskelijoille
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO/COSSE InBCT 2.4/A-KIT 2003 A-KIT Agora Exploratory Environment for Knowledge Discovery Timo Aittokoski Olli Hokkanen Tommi Kärkkäinen.
Web 2.0 tiivistetysti 1. Ohjelmistoalusta on Web. Webtop korvaa Desktopin. Keskeistä yhteisöllisyys ja ”Software as a Service”. 2. Kollektiivisen älyn.
vuorovaikutteiset www-sivut1 Palvelinpuolen www- ohjelmointi Dynaaminen Internet  käyttäjän tai selaimen tunnistaminen  käyttäjän toiveiden.
Esitysgrafiikasta.
3D-www-käyttöliittymä
CSS3 Teppo Räisänen
Digitaalinen ääni. Mitä ääni on? Digitaalisen äänenkäsittelyn yhteydessä törmätään äänitekniikan käsitteisiin kuten hertsi ja desibeli Ääni on aineessa.
XHTML ja linkit Inline-elementti Linkki tehdään a-elementillä ja linkin kohde ilmoitetaan href- attribuutilla Absoluuttinen linkki Helian pääsivulle: Siirry.
XHTML-perusteita Teppo Räisänen
WWW-sivuston tekeminen: n SUUUNNITTELE aina ensin:
Verkkomateriaalin tuotanto - Teemu Kerola Teemu Kerola Interaktiivisen verkkomateriaalin tuotantoprosessi TKTL:llä (IVT) Taustoja Interaktiivinen.
MultiMaker 7.0 Workshop Ohjelma, jossa voidaan luoda näyttäviä multimediasisältöjä. Yhtä sisältökoko-naisuutta kutsutaan esitykseksi. Ohjelmointitaitoja.
XSL & JavaScript Teppo Räisänen
GNOME ja KDE Jani Pesu GNOME GNOME (GNU Network Object Model Environment) on graafinen työpöytäympäristö. Käytetään Unixin kaltaisissa käyttöjärjestelmissä.
Adobe After Effects Sauli Lehtovaara Esitelmän rakenne: 1. osa –Mikä se on? Mitä sillä tehdään? –Ohjelman käyttö ja käyttöliittymä –Mitä tiedostoja.
Macromedia Flex Mikko Honkanen. Esityksen sisältö Flex verrattuna Flash:iin Flex sovelluksista tekniikka ja vaatimukset Flex builder esimerkit.
XSL Teppo Räisänen
XSL Teppo Räisänen
PDF –dokumentit Adobe Acrobatilla Taina Joutsenvirta Valtiotieteellinen tiedekunta
Monimedian työkurssi Johdantoluento Ilmari Laakkonen Huone 6535
Sisältötuotanto ActionScript Anssi Jääskeläinen VO: Tiistaisin 6606.
Käyttäjäkeskeiset tietoliikennepalvelut Harjoitukset Anssi Jääskeläinen VO:Tiistaisin 6606.
Mukautuvat web-sivut Joni Korpi 01/20. Määritelmä Sivu, jonka asettelu – ja mahdollisesti sisältö – muuttuvat laitteen koon mukaan. 02/20.
Graafinen suunnittelu Graafinen suunnittelu on ulkoasun suunnittelua. Se on sovellettu taidemuoto, joka auttaa katsojaa tulkitsemaan viestiä. Graafista.
Kirjaston tiedonhaku - yläkoulu
PaikkaOppi Mobiilin käyttöohje
MULTI- JA HYPERMEDIAN PERUSTEET
JavaScriptin perusteet
Selaimen pikanäppäimet
PowerPoint-vinkkejä Jouni Huotari 11/16/2018 Jouni Huotari.
Internet mediana Merkittäviä mediamuutoksia on tapahtumassa sähköisen viestinnän kentässä. Kehitys on voimakkainta digitaalisten medioiden (mm. multimedia.
Kuvagalleria Adobe Bridget -ohjelmalla
Google Docs Teppo Räisänen,
Teppo Räisänen CSS – osa 2 Teppo Räisänen
Kirjaston avoimet tietotekniikkaopastukset
Kirjaston tiedonhaku – yläkoulu ja lukio
Esityksen transkriptio:

402T20E Digitaalisen sovellustuotannon työvälineet, 3 op Flash MX –perusteet Ari Vainionpää

Flash MX 2004 Multimediaa Internetissä

Mikä on Flash MX 2004 ? Täysmittainen web-kehitystyökalu (1996) Sisältää kaikki tarvittavat piirto- ja animaatiotyökalut, sekä interaktiiviset ominaisuudet Voit luoda mm. tuotedemoista sähköiseen kaupankäynnin käyttöliittymiin. Käytetään vektorigrafiikkaa (resoluutioriippumaton) Käytetään virtaustekniikkaa (streaming)

Flashin mahdollisuudet Latausajat lyhyiksi (tiedostokoko pieni) Skaalautuvuus selaimeen MP3- Äänenpakkauksen uudet tuulet Toimii jo (lähes) kaikissa selaimissa Monipuolisuus etuna mm. interaktiivisuus

Sovelluksia Lomakkeet Valokuvaselaukset Esitykset Kyselyt Pelit Mobilisovellukset QuickTime - elokuvat Interaktiiviset www- sivut Interaktiiviset www- tietokantaliittymät multimedia www- sivut Interaktiiviset kartat …

Ominaisuuksia Yleinen Macromedia-käyttöliittymä Täytekynätyökalu (Bezier-kynätyökalu) Paneelit Elokuvanhallinta (Movie Explorer) Uudistetut ActionScript-scriptit Virheenetsintä (Debugger) MP3-tiedostojen tuonti

Ominaisuuksia Vedettävät apuviivat Valittujen elementtien korostaminen Parantunut värien hallinta Jaetut kirjastot Fonttisymbolit ( kuten css-tyylipohjat HTML) Yhteensopivuus Macromedia Freehand- ja Fireworks-tiedostojen kanssa

Älyleikkeet ( Smart Clip –leikkeet) Mukautettavat pikanäppäimet HTML – tekstilohkot XML- tuki Tulostettavat elokuvat Ominaisuuksia

Flash:n kirjasto Kirjaston avulla voit säästää kallisarvoista latausaikaa tallentamalla sinne kappaleita, joita käytät useammin kuin kerran. Esim. grafiikkaa, äänet, napit, animoidut symbolit, bittikarttakuvat.

Flash:n symbolit Kutsutaan kaikkea Flashissa tuotettua ja kirjastoon tallennettua. Näitä elementtejä ovat: graafinen symboli (graphic) painonapit (buttons) animoidut symbolit (movie clips)

Flashin ja Shockwaven ero Flash Document Muokkaus ja kehitysvaiheessa käsitellään fla-tiedostoa Kutsutaan Flash- esitykseksi eli Flash Movieksi. Tiedostopääte on.fla Flash Movie Julkaisuvaiheessa Tiedosto, joka tehdään Flash Moviessa. Ei pysty tekemään muutoksia Tiedostopääte on.swf

Kurssin sisältö Flash piirto- ja animaatiotyökaluna Animaation perustekniikat Multimediaelementtien perusteet Esityksen julkaisu Learning by doing