Aikuiskoulutuksen rooli yliopistossa Keijo Virtanen, Turun yliopisto
Opetusministeriöllä ja Yliopistojen rehtorien neuvostolla aikuiskoulutustyöryhmä, määräaika
itsensä jatkuva ja määrätietoinen kehittäminen on yhä useamman suomalaisen elämäntapa, ja työyhteisöt kehittyvät oppiviksi organisaatioiksi. aikuiskoulutus tuottaa nopeasti ja joustavasti ammattitaitoista työvoimaa kaikille työntekijätasoille ja kaikkiin ammatteihin. Ammattitaidon kehittämiseen kuuluvat sekä aikuisten peruskoulutus että lyhytkestoisempi täydennyskoulutus. aikuiskoulutus kehittää opetus- ja oppimismenetelmiään ja sisältönsä laatua siten, että se tarjoaa aikuisikäisille korkeatasoisia mahdollisuuksia itsensä kehittämiseen sekä tutkinto- että vapaatavoitteisesti. aikuiskoulutus ylläpitää ja vahvistaa osallistuvaa demokratiaa, ehkäisee syrjäytymistä ja tukee aktiivista kansalaisuutta. PAT:n mukaan suomalainen aikuiskoulutus rakentuu tulevaisuudessa neljälle perusperiaatteelle:
Suomalaiset yliopistot ovat kansainvälisen aikuiskoulutuksen etulinjassa – edessä on kuitenkin monia ongelmia myös kotimaassa ratkaistaviksi
Avoin yliopisto Avoimen yliopiston tehtävät yliopiston strategiassa ovat: yleissivistävän opiskelun mahdollisuuksien tarjoaminen, alkuopintojen tarjoaminen tutkinto-opintoihin tähtääville erityisryhmille (esimerkiksi tasa-arvoperusteinen pääsy opintoihin), yliopiston omien opiskelijoiden sivuaineopintojen järjestäminen yliopiston päätöksen mukaan mahdollinen väylä kandidaattiopintoihin.
Avoimesta yliopistosta ei tule luoda rajoittamatonta leveää ohituskaistaa tutkinto-opintoihin
Yhteistä eli integroitua opetusta tutkinto- ja avoimen koulutuksessa
Avoimen yliopiston rahoitus ei yliopistojen perusrahoituskehyksestä
Täydennyskoulutus Hinnoittelun läpinäkyvyys / maksuperustelaki / yliopiston kilpailuasema täydennyskoulutusmarkkinoilla