MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Projektioppiminen Materiaalitekniikan sohvaprojekti
Advertisements

”Mitä opiskelija voi tarjota ammattilaisille?” ”Mitä on moniammatillinen yhteistyö?” Simo Pernu Mikko Pohjola.
Työhönvalmennuksella työelämään
NAO/Maija-Leena Haapa-alho
Katso Aitolasta lisää:
1 Heli Lepomäki Yritysten ja muiden organisaatioiden käyttöön sähköinen työpöytä on jo leviämässä, koska niiden toiminta ja asiakaspalvelu.
Projekti ja siinä työskentely
Kasarminmäki Living Lab ”Tarjoama”
Työrauha ja haastavat tilanteet
”YHDEKSÄN ON ENEMMÄN KUIN YKSI” Tiimit seurakunnan vapaaehtoistoiminnan kehittäjinä.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
T IETOKONE OSANA ESIOPETUKSEN JA VARHAISKASVATUKSEN OPPIMISYMPÄRISTÖÄ H YVINKÄÄLLÄ Anne-Marie Knape.
KVV-maisteriohjelman HOPS-työskentely Miksi? Miten? Kuinka monelle?
Case Omnia, LAHP10SEA : Atto-aineita osittain työssäoppien päiväkodissa, sosiaali ja terveysalan pt.
Opossum-projektin Ohjausryhmä Ari Markkula Projektitutkija.
Jatkuvan parantamisen Jp-taulu
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Ihminen ääriolosuhteissa -kurssi
Opinnäytetyön tekijä: Etunimi Sukunimi
SMILE By Ryhmä 6 Hanne Ek Sonja Lepistö Satu Honkala
Ongelmaperustainen oppiminen
Kokemuksia sometyökaluista verkkopalvelun kehittämisessä – Case toimeksi.fi Saara Pajunpää, VVV-projekti, Pohjois-Pohjanmaan sosiaali- ja terveysturvayhdistys.
Tuutorointi- ja Vertaistuutorointi- työrenkaiden yhteistapaaminen Tampereella Ryhmätyöskentelyn tuotokset.
OULUN YLIOPISTO VARHAISKASVATUKSEN KOULUTUS OPETUSHARJOITTELUT
Opit Ops-prosessissa Mikä ja miksi ?. Mikä on Opit? Opit on Wsoy:n tekemä Internetissä toimiva avoin oppimisympäristö, joka sisältää Wsoy:n tuottamaa.
Laajennettu työssäoppiminen lähihoitajakoulutuksessa
Esittäytyminen Tuomas Korkalainen Metropolia. Kuka olet? Projektisuunnittelija, Metropolia kulttuuri ja luova ala, elokuvan ja tv:n koulutusohjelma Reititin.
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus Team UNITT a Yksilölliset istuimet
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Osallistuminen ja Toimintakyky Kulttuuri ja hyvinvointi.
KIT-toiminnan strategiset toimenpiteet vuodelle 2015 Kulttuuripalvelut Kulttuuri ja hyvinvointi.
Tutustumistreeni  Nimi, ammatti, mistä tulee,  tilaisuuden teemaan liittyvä ajatus  Mikä oli kauhein kouluruoka?  Kirja, jota parhaillaan luen  Lapsuuden.
Kulttuurituottaja (yamk) opinnäytetyö: Seinäjoen kevytversio tilaaja- tuottajamallista Seinäjoen kaupungin kulttuuritoimen haaveena on olla joustava, muuttuvaan.
KANDIRYHMÄ KEMIAN LAITOKSELLA Johanna Kärkkäinen Mentori: Leena Kaila Opintori
MINNO® Innovaatioprojekti 2014 Loppukatselmus MOLA - Moniammatillinen Lapinlahti Lapinlahden Lähde - Ravintolapäivä
Hyvinvointialan yrittäjän hyvinvointi
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Neloset Mieletöntä Valoa
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Opinnäytetyön eteneminen ”Karjavaunu vai karuselli?” Case - Tietojenkäsittelyn koulutusohjelma Hypa-seminaari
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Valomieliset Mieletöntä valoa
TX00AA09 Mediatekniikan projekti 6 op. Tavoitteet Tavoitteena on tehdä vaativa mediatekniikan alaan liittyvä projekti, jossa käytetään mahdollisimman.
Innovaatioprojekti XX00AC op Seminaari 2 op torstaisin klo 9 – 12 Big Dry Innoluennot 2 op perjantaisin klo 9 – 11 Harju Projekti 6 op perjantaisin.
Orientoiva projekti 4 op. Mediatekniikka2 Orientoiva projekti ensimmäinen projektikurssi tehdään määritelty hanke alusta loppuun käytetään jo opittuja.
Tutkimusprojektin hallinta Miten projektia johdetaan? Tutkimus- ja innovaatiopalvelut/Kirsi Murtosaari.
LET Kandiryhmä Piia Näykki & Jonna Malmberg.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus MinnoFest ’15 -tuotantotiimi MinnoFest ’
Virtuaaliopas Tiina Tomera Innovaatiopaketti MINNO® Innovaatioprojekti 2015 Esitys työelämän yhteistyökumppaneille Virtuaaliopas Tiina.
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Discopallonivel Children’s Hospital Escape
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus Ykkösryhmä Luonnonläheinen aistitila
PurisProjekti TAVOITTEENA PAREMMAT OPPIMISTULOKSET JA VIIHTYISÄMPI KOULU.
Jäsenhankinta lapset ja nuoret TYÖPAJA
Miten kirjoittaa hyvä apurahahakemus
Tutkielman teko-ohjeet
Minno meets Innokylä - törmäyskohtia
Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää?
”Projektin nimi” PROJEKTI
Luonnontiedeaiheinen projekti
Liikkumiseen innostavat videot
Kulttuurienvälinen viestintä
3 Tiedonhaku Sanahakupalvelut.
Maahanmuuttajan askeleet työelämässä – Maastå-hanke Yhteisöllinen menetelmä järjestöille Tavoite: tarjota ammattiliitoille ja työyhteisöille.
Kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojekti, syksy 2014
Vertaisvinkkejä hankkeiden hyvään viestintään
Arvioinnista arkipäivää
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti 201x - Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
”Projektin nimi” -projekti
Esityksen transkriptio:

MINNO® Innovaatioprojekti 2014 - Loppukatselmus Valopäät Innostun liikkumaan-hanke 14.11.2014

Kalvosarjan tekijän nimi Kirjallisuuskatsaus – Istumisen vaikutukset lasten terveyteen ja hyvinvointiin Haaste: Lasten vähäinen liikkuminen ja siihen liittyvä helposti saatavilla olevan tiedon puuttuminen. Tavoite: Opettajien ja kasvattajien aktivoiminen lasten liikkumista lisäävään toimintaan istumisen vaaroista kertomalla Tulokset: Helppolukuinen ja selkeä kirjallisuuskatsaus, johon on kerätty tutkimuksia istumisen vaikutuksista lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Katsausta voi jakaa sähköisesti ja paperisesti. Tilaaja: CP-liitto Opiskelijatiimi: Maj Grönberg/optometristi, Siiri Jalo/sosionomi, Alisa Kemppainen/hyvinvointiteknologian insinööri, Kaisa Märsylä/toimintaterapeutti, Helena Pulkkinen/kulttuurituottaja ja Reeta Saari/jalkaterapeutti Ohjaavat opettajat: Tiina Karihtala ja Leena Piironen Susanna Tikkanen DEVELOPER, COMMUNICATIONS SHERIFF susanna.tikkanen@iki.fi Heini Honkaniemi DEVELOPER, CONTENT MANAGER heinihonkaniemi@gmail.com Arttu Volanto DEVELOPER, PROJECT MANAGER arttu.volanto@gmail.com Kalvosarjan tekijän nimi

Mikä MINNO® on? MINNO® on Metropolia Ammattikorkeakoulun kulttuurin ja hyvinvoinnin innovaatioprojekti Toteutetaan työelämälähtöisinä projekteina ja monialaisina toteutuksina Innovaatioprojektissa etsitään käytännön ratkaisuja työelämän tarpeisiin Innovaatioprojektin laajuus on 10 op

Valopäät Maj Grönberg, maj.gronberg@metropolia.fi Siiri Jalo, siiri.jalo@metropolia.fi Alisa Kemppainen, alisa.kemppainen@metropolia.fi Kaisa Märsylä, kaisa.marsyla@metropolia.fi Helena Pulkkinen, helena.pulkkinen@metropolia.fi Reeta Saari, reeta.saari@metropolia.fi Tiimiläisten roolit ja työtehtävät vaihtuivat sovitusti projektin edetessä kaikkien oppimiskokemuksen maksimoimiseksi

Haaste ja tilaaja Innostun liikkumaan-hanke, CP-liitto Yhteisenä haasteena vähän liikkuvat lapset Tilaajan esittämänä haasteena jo olemassa olevien tutkimuksien hyödyntäminen ja esilletuominen Omana haasteena aiheen rajaaminen ja esillepano

Ratkaisu - Projektikuvaus Tavoitteena etsiä, koota yhteen ja jakaa jo olemassa olevaa tietoa Näkökulmana lasten istuminen Istuminen on nyky-yhteiskunnassamme yksi eniten liikkumista vähentävistä tekijöistä Toteutus monialaisen tiimin osaamista ja näkökulmia hyödyntäen

Lopputulos Teimme kirjallisuuskatsauksen istumisen vaikutuksista lasten terveyteen ja hyvinvointiin Tiivis katsaus sisältää noin 30 tutkimusta ja artikkelia Lopputuloksena PDF-muotoinen artikkeli, joka on valmis jaettavaksi sähköisenä tai paperisena Tuloksena selkeä ja helppolukuinen tietopaketti, jonka avulla tietoa voi jakaa opettajille, kasvattajille ja muille lasten kanssa toimiville Katsausta voi käyttää tiedonlähteenä joko itsenäisenä tuotoksena tai liittää muuhun materiaaliin

Projektin plussat ja miinukset + - Monialainen ryhmätyöskentely Uuteen aiheeseen tutustuminen Mukavuusalueelta poistuminen Ryhmän vuorovaikutuksen ansiosta on tullut opittua paljon ryhmätyöskentelyyn, sisällön hankintaan, projektityöskentelyyn liittyen Perjantai Hajanaisuus Valmiit dokumenttipohjat ja tehtävät olivat outoja ja päällekkäisiä Koko ryhmän tapaamisia liian vähän (vertaistuki)

Ryhmätyö – kuinka onnistui? Tiimi toimi todella hyvin Työskentelimme tiiviisti yhdessä Kaikki olivat sitoutuneita ja tavoittelivat yhteistä päämäärää Selkeämpi vastuualueiden jakaminen olisi vähentänyt henkilökohtaista työmäärää ja henkistä kuormitusta

Sisäinen ja ulkoinen viestintä Tiimin sisäiseen viestintään käytettiin Google drivea, Facebookia ja säännöllisiä tapaamisia Valitut kanavat tukivat tarpeitamme ja sisäinen viestintä sujui hyvin Ulkoinen viestintään käytettiin Google drivea, sähköpostia ja satunnaisia tapaamisia Drivessa jaettiin tiimin tapaamisten muistiot, projektisuunnitelma, tuntikirjanpito Projektipäällikön kanssa viestittiin sähköpostilla Muiden tiimien ja opettajien kanssa oli tapaamisia silloin tällöin

Mitä opimme? Monialaista yhteistyötä Projektityöskentelyä Tiimityöskentelyä Istumisen vaarat Tekemään kirjallisuuskatsauksen Tiedonhakua, tietokantojen hyödyntäminen Muista opintoaloista Ideoimiseen pitää käyttää kunnolla aikaa Tähtää taivaisiin ja anna idean muotoutua rauhassa Hyvää kokemusta opinnäytetyötä varten Suunnittelu ja ajoittaminen Työskentelyä oman mukavuusalueen ulkopuolella Luottamusta omaan työskentelyyn

Kuinka monialaista Innovaatioprojektia voisi kehittää? Alusta asti selkeä tiedotus projektista, sen luonteesta, aikatauluista, toimintamenetelmistä yms. Tilaajan tarpeet ja motivaatiot tulisi selvittää ja tuoda selkeästi esiin jo ennen projektin valitsemista. Mitä opiskelijoilta odotetaan/halutaan? Miten yhteistyö tilaajan kanssa tapahtuu? Selkeämmät ohjeet/vaatimukset Ohjaavien opettajien kanssa tapaaminen myös ennen päätösseminaaria Aikataulun läpikäynti, kokemuksien jakoa Intensiiviopiskelu sopisi innovaatioprojektin luonteeseen paremmin Kahden viikon intensiivijakso, kaikki energia kohdennettuna projektiin

Kalvosarjan tekijän nimi