DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Vihreän liiton kesäpäivät 2006 Panu Laturi
Advertisements

ELOKUVAN TEKEMISEN VAIHEET
Onpa outoa, miten asiat etenevät…
OTA ESILLE MUISTIINPANOVÄLINEET! Esim. iPad:in ja iPod Touch’in muistio
Paint Shop Pro X -kuvankäsittelyä alusta alkaen
Informaatioteknologian instituutti Esityksen tekeminen PowerPointilla Jouni Huotari.
Modernismi ja 1800-luvun vaihteessa ensimmäisestä maailmansodasta jääneen epävarmuuden vuoksi alettiin etsiä uusia sanoja, muotoja ja kuvia maailmasta.
Sosiaalisen median käyttö kieltenopetuksessa Proflangin kevätpäivät Rovaniemellä (c) Outi Kähkönen1.
Digitaalinen video Perusteet. Videokamerat • Analogiset VHS ja SHVS -kamerat • Digital 8 –kamerat –Digital 8 –kasetit tai 8 mm tai 8 Hi –kasetit • Mini.
Mitä tehdään? Tavoitteena on vaikeiden sanojen selittäminen omin sanoin ja kuvin, mahdollisimman selkeästi.
Niina Katainen, Virtuaaliyliopistohanke, Mediaelementit Niina Katainen Virtuaaliyliopistohanke2003.
Ohjeet videotarinan tekemiseen
Bloggaa! Wordpress-blogialustan käyttö Antti Huttunen.
VOA-oppimispäiväkirja
Musiikin ryhmäkoulutus
MOKIA - mobiilia kiinteistönhuollon ammatillista oppimista
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
ohje kuunteluanalyysiin
Mitä te oikein teette? Opiskelijoiden edustamien ammatteihin liittyvien videoklippien tms. suunnittelu ja kuvakäsikirjoitus.
Ohjeita animaation tekoon:
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Flickr-kuvahaku.
Täysivaltainen osallisuus – vammaisalan tulevaisuusseminaari
1.Miten muodostetaan hyvä salasana ja miten sitä säilytetään? Vaikka esim. iertqio296598jkdfg378 ei kerro kenellekkää.
Minna Saarenpää, Tiia Virtanen, Riikka Trygg, Pauliina Kielinen
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra.
Tiedonhankinnan opetus ja sosiaaliset mediat: Kirjastojen tulevaisuuspäivä – Kajaani Miksi ja miten kirjaston tarjoaman opetuksen on muututtava?
Otsikko Kevät 2013 PAOK paokhanke.ning.com #paokhanke (Twitter) facebook.com/PAOK-verkosto.
 YouTube  MySpace  Vimeo  Reddit  Picasa  Photobucket  Mikseri.
Ammatin esittely Digitarina Pohjankartanon lisäluokkien opetuksessa.
Harjoituksissa tehdään digitarina
Tiedonhaku Tiedonhankinta Tiedonhallinta Äidinkielen opetus 2.0.
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Kirjallisuuden lajeja
IHANAT APPIST ja MONIPUOLISET MOBIILIT Ei takerruta protekniikkaan Syventäjä, ei itsetarkoitus Aina syntyy uutta Jo valokuva tuo mahdollisuuksia; kävelyt,
Jowain Niko setämaa.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
2. a. Pareittain esittele kirjoittamasi esittelyteksti ja valitsemasi lehtijutut. 2. b. Tarkastelkaa yhdessä valitsemianne lehtijuttuja ja merkitkää juttuihin.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Krista Auvinen Kuvahaku internetistä ja kuvien laillinen käyttö.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Officen hyötykäyttö yrittäjän näkökulmasta, Vapaan lähdekoodin ohjelmat / niiden tarjoamat mahdollisuudet yrittäjälle Kouluttaja: Timo Laapotti / F4U –
Digitarina Multimedia oppimisprojektina 2012 Vaka.
Kiravo – kirjasto avoimena oppimisympäristönä Biblär – biblioteket som ett öppet lärcentra Wallwisher.
KTKO104 Tieto- ja viestintätekniikka Tuokio 8 – ”Pikkujoulu” Tuukka Kivioja | Samuel Rahikainen |
Hyvän ja huonon esityksen piirteitä
{ KUVANKÄSITTELY LYHYT VALINNAISKURSSI TAIVALLAHDESSA.
Päättötyön esittelyohjeet
- Osallistuvan median menetelmien ja työkalujen kehittämishanke.
Ystävätaitojen / sosiaalisten taitojen arviointi Puppet Pals2 –sovellus ystävätarinoiden rakennuskenttänä.
SUOMEN SUURI VUOSI ITSENÄISYYDEN SATAVUOTISJUHLAVUODEN 2017 OHJELMASTRATEGIA.
 Yleistavoite (valtakunnallinen): musiikin käyttö ja vaikutusmahdollisuudet eri taidemuodoissa ja mediassa  Kurssi rakentuu Lontooseen suuntautuvan opintomatkan.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Lapsen ja nuoren tukeminen ja osallisuuden vahvistaminen kuntouttavilla elementeillä Petra Suonio 2012.
Märta Kinnunen1 TUNNE OPPIMISTYYLISI JA KÄYTÄ SITÄ HYVÄKSESI.
Kuvaruutuvideot Tommi Saksa, 2008, HAMK.
Laaja-alaisen oppimiskokonaisuuden julkaisut, raportit ja esitykset
(Fiktiivinen) tarinankerronta ja käsikirjoittaminen
Tietoa välittävä puheenvuoro
Snapchat.
PITCHAUS Hero 2017.
ELOKUVA JA HISTORIA BHYE.
Tekijänoikeudet opetuksessa Ylöjärvellä
SADUTUS Ruut Ruokonen 2013.
Kone- ja metallialalla
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
Terveiset Yö-ryhmästä
ESIMERKKEJÄ REITTIEN KEHITTÄMISEN POLUISTA, KANTA-HÄME
MINNO® Innovaatioprojekti Loppukatselmus
Tampereen seudun S2-opettajat ry
[Hankkeen nimi] [Tutkijan nimi]
         RIITTÄVÄN HYVÄ – ryhmä liiallisesti itseltään vaativille opiskelijoille     Jos koet elämäsi täyttyvän vain puurtamisesta ja suorittamisesta,
Esityksen transkriptio:

DIGITAALINEN TARINA Miten digitaalista tarinaa voi käyttää kirjastossa? Isoäitini tarina Tämä inspiroi minua kokeilemaan!

TEKEMINEN Digital Storytelling Finland tarvitaan Tarina Kuvat Äänet: kertojaääni ja mahdollinen musiikki Käsikirjoitus Ohjelmat tekemiseen Tallennuspaikka, jakaminen

Ilmaisohjelmia ja maksuttomia aineistoja Äänittäminen: Audacity Kuvankäsittely: Paint.net Esityksen luominen: Windows Live, Windows Movie Maker, Photostory3 Musiikkia: Legal Music for Videos, SoundCloud, Ylen tehosto Valokuvia: Flickr, Wikimedia Commons

Case: Minun kirjastoni Idea: esittelen kirjastoamme Versio1. Jamk kirjasto Versio2. Kirjasto opiskelijan apuna Versio3. Kirjastokierros Versio4. Minun kirjastoni. Elämäni kirjastot. Kirjastot minun elämässäni.

Digitarinan 7 elemettiä Digital Storytelling Finland 7 elementtiä Näkökulma: Tarinan ydin. Avainkysymys: mielenkiinnon herättäminen Emotionaalinen sisältö: henkilökohtaisella tasolla. Oman äänen lahja: Vaikka tarinan voi kertoa myös kuvan, kirjoitetun tekstin ja musiikin keinoin, oman äänen käyttö tekee tarinasta henkilökohtaisemman, se itsessään viestii ja vetoaa katsojaan. Taustaäänen voima: Musiikki luo tunnelmia, herättää tunteita ja tukee tarinaa Taloudellisuus: Älä uuvuta katsojaa liiallisella kuvamateriaalilla, vaan käytä kuvia ja videoklippejä juuri riittävästi tarinan kertomiseen. Ole taloudellinen myös kirjoitetun käsikirjoituksen kanssa, harkitse jokaista sanaa. Rytmitys: Tarinan etenemisnopeus on olennainen elementti digitaalisessa tarinassa. Tarinan tunnelmaan vaikuttaa se, onko kuvien vaihtumisen rytmi hidas vai nopea.

Hyvä ottaa huomioon Oikeudet: valokuviin, yms. kuviin Musiikkiin Tallennuspaikka: YouTube, TeacherTube, oma kone,…, vapaa vai rajattu? Ohjeita: opetuubihttp://

Kirjasto ja digitaalinen tarina? Kirjaston historiaa Näin tehtiin ennen Kirjaston esittely: apuna opiskelussa/ palvelut/ olohuone/ ulkomaiselle opiskelijalle ? Miten opetukseen ja ohjaukseen?