Käyttäytymistieteiden laitos

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Konfirmatorinen faktorianalyysi
Advertisements

M M o o V V E E Ammatillisen huippuosaamisen mallintaminen Modeling Vocational Excellence.
Psykologisen mittarin rakenteen tilastollinen analysointi
Peruskysymys: onko asteikko luonteeltaan luokitteleva vai jatkuva?
TYTILM1 Tilastolliset menetelmät
TUME II / Tilastollinen osuus
Käyttäytymistieteiden laitos
Kasvatustieteellisen tutkimuksen perusteet
Tapio Kuure Tutkija, Sosiaalikehitys Oy Valtio-opin dosentti
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos
Vain demonstraatio- käyttöön © Menetelmäopetuksen tietovaranto 1 / 8 Ristiintaulukointi Ristiintaulukointia käytetään tutkittaessa kahden luokittelu- tai.
TUME II / Tilastollinen osuus Tilastollinen riippuvuus
Virhelähteet yksittäisten puiden latvusten ilmakuvamittauksessa Antti Mäkinen Maatalous-metsätieteellinen tiedekunta / Metsävarojen käytön laitos.
TEORIALÄHTÖINEN (eli MÄÄRÄLLINEN TUTKIMUSPROSESSI
Mitä sosiologia on? -luennot (II) Pekka Räsänen
Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Validiteetti ja reliabiliteetti
Otanta Miksi otantaa? –suuresta perusjoukosta voidaan saada tarvittavat tiedot edullisemmin kuin kokonaistutkimuksella –kiireisyys vaatii usein otantaa.
Muuttujien riippuvuus
Organisational justice and health of employees: prospective cohort study M Kivimäki, M Elovainio, J Vahtera, J E Ferrie (2002)
Korrelaatio Kertoo kahden muuttujan välisestä lineaarisesta yhteydestä eli kuinka hyvin toisen muuttujan avulla voidaan ennustaa toisen muuttujan vaihtelua.
Standardointi tekee eri asteikollisista muuttujista vertailukelpoisia
Tilastollinen testaus Mann-Whitneyn –testiä voidaan käyttää hyvin pienille n 2 ≤ 8 keskikokoisille 9 ≤ n 2 ≤ 20 suurille n 2 ≥ 20 otoksille –voidaan käyttää.
Ea 3. 2 Kvantitatiiviset tutkimusmenetelmät (täyd
Sosiaalinen pääoma sosiaaliset verkostot, luottamus, vuorovaikutus
Mihin on tultu?. Tutkimusprosessi (MOTV , muokattu De Vaus 1994, 21 pohjalta): Teoria Hypoteesit Empiiriset mittarit Aineiston kerääminen Aineiston.
5. Datan käsittely – lyhyt katsaus Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, luento Thomas Hackman.
UNIVERSITY OF TURKU FAKTORIANALYYSI. U NIVERSITY OF TURKU FAKTORIANALYYSIN PERIAATE Etsitään muuttujajoukosta keskenään korre- loivien muuttujien kokonaisuuksia.
1 Kvantitatiiviset menetelmät Pienryhmäkokoontumisissa tarvitaan EK03- aineiston haastattelulomake. Sen voi tulostaa verkosta. Linkki löytyy kurssin kotisivulta:
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
1 Kvantitatiiviset menetelmät HUOM! Tentti pidetään tiistaina klo Porthanian salissa PIV Uusintamahdollisuus rästitentissä ma 15– 17.
YTT Pertti Jokivuori Kevät luento (Ti )
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento YTT Pertti Jokivuori Syksy luento (Ti )
UNIVERSITY OF TURKU MONIMUUTTUJAMENETELMÄT SOSIAALITYÖN TUTKIMUKSESSA Leena Koivusilta Turun yliopisto, Sosiaalipolitiikan laitos.
Pasi Tuominen MARC21 -tietuejoukkojen deduplikointi.
Kvantitatiiviset menetelmät
Kvantitatiivinen ja kvalitatiivinen tutkimus
Määrällinen tutkimus.
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA220 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Kokeellinen tutkimus OPERATIONALISOINTI: tutkittava ilmiö saatetaan mitattavaan muotoon esim. Kuinka väsyneisyys vaikuttaa motorisissa tehtävissä suoriutumiseen?
Persoonallisuuspsykologian peruskysymyksiä (kertaus)
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Monimuuttinimuuttuja-analyyseista
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIA202 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
2 TIETEELLINEN LÄHESTYMISTAPA
TUTKIMUSOTTEET:.
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
Parametriset ja Ei-parametriset testit
YFIA200 Kvantitatiiviset menetelmät, luento
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
YFIS200 Kvantitatiivisten menetelmien syventävä kurssi
Riippuvuustarkastelut
Sosiaalisten verkostojen analyysi (ja Web2.0)
Korrelaatio- ja regressioanalyysi
Käsitteitä ja mitta-asteikot
Esityksen transkriptio:

Käyttäytymistieteiden laitos Kvantitatiivisen aineiston keruu ja analyysi (kl.2011) -harjoitukset pääaineopiskelijoille Mira Kalalahti Käyttäytymistieteiden laitos Mira.kalalahti@helsinki.fi Teollisuuskatu 23 (PL26) 00014 Helsingin yliopisto

Selittävä eli tilastolliseen päättelyyn perustuva tutkimus Muuttujien välisten suhteiden analysointi: Tutkitaan kahden tai useamman muuttujan yhteisvaihtelua Usein sisältää kausaalisia oletuksia (esim. regressioanalyysi) Joskus toimii kuvailevana analyysina (esim. eksploratiivinen faktorianalyysi)

Selittävä (kausaalinen) tutkimus Miksi? Muuttujien välisten suhteiden analysoiminen riippuvuuksien tutkiminen: korrelaatiokerroin / ristiintaulukointi syy-seuraussuhteet, selitysmallit muuttujille tunnistetaan tekijöitä, joilla voidaan luonnehtia ilmiössä olevia piirteitä määritetään tekijöitä, jotka esiintyvät vertailtavissa aineistoissa

Selittävä (kausaalinen) tutkimus Edellytyksinä yhteisvaihtelu, ajallinen seuraaminen, ei kolmatta selittäjää, looginen riippumattomuus, suhteen taustalla yleinen teoria A on B:n syy, B on A:n syy, A ja B johtuvat C:stä, A:n ja B:n yhteisvaihtelu johtuu sattumasta Heikkous: selittävien muuttujien kontrollin puute, vaihtoehtoisten selitysmallien esittäminen

Selittävä (kausaalinen) tutkimus ja korrelaatio Korrelatiivisissa asetelmissa johtopäätökset muuttujien välisistä vaikutussuhteista ja kausaalisuudesta ovat rajoitetut. Asetelmilla voidaan kuitenkin saada tukea teoreettisesti mielekkäille ja oletetuille syyseuraussuhteille. Voidaan myös saada tukea sille, että joidenkin muuttujien välillä EI ole kausaalisuhdetta.

Summamuuttujat summamuuttujalla kuvataan usein abstraktia käsitettä, johon lasketaan yhteen keskenään korreloivia indikaattoreita eli yhdistetään samaa ominaisuutta kuvaavat muuttujat (esim. syrjäytymisen mittarina työ, terveys, asuminen, sosiaaliset suhteet)

saattaa parantaa validiutta; kysyttyä asiaa halutaan kysyä useammalla kysymyksellä, jotka yhdistetään kokonaismittariksi saattaa kohentaa myös reliaabeliutta; summamuuttujassa satunnaisvirheet kumoavat toisensa

Summamuuttujat Likert-asteikollisten muuttujien järjestysasteikkoluonnetta loivennetaan tulkitsemalla se välimatka-asteikolliseksi Tulkintaa tukee summamuuttujan teko

Korrelaatio korrelaatiokerroin kertoo kahden muuttujan välisestä riippuvuudesta miten tarkoin kahden muuttujan välinen tilastollinen yhteys muistuttaa lineaarista riippuvuutta mittaustason mukaan täytyy valita oikea korrelaatiokerroin positiivinen, negatiivinen tai puuttuva korrelaatio (”täydellinen” korrelaatio +1 / -1, 0 = muuttujat eivät korreloi) korkea korrelaatio = 1-0.6, kohtuullinen = 0.6-0.4 (Metsämuuronen) testattava usein analyysin lähtöpiste

Korrelaatio Pearsonin korrelaatiokerroin, r Yleisin käytetty korrelaatiota kuvaava tunnusluku on Pearsonin tulomomenttikorrelaatiokerroin (r). Se on vähintään kahden intervalliasteikollisen muuttujan keskinäisen lineaarisen riippuvuuden voimakkuutta kuvaava tilastollinen tunnusluku. Spearmanin rho, Spearmanin on useimmin käytetty järjestyskorrelaatiokerroin vähintään järjestysasteikollisten muuttujien välillä. (Menetelmäopetuksen tietovaranto)

Reliabiliteetti Paljon käytetty tunnusluku reliabiliteetin mittaamiseksi on Cronbachin (alfa). Sillä mitataan nimenomaan mittarin konsistenssia eli yhtenäisyyttä. Cronbachin alfa lasketaan muuttujien välisten keskimääräisten korrelaatioiden ja väittämien lukumäärän perusteella. Mitä suurempi alfan arvo on, sitä yhtenäisempi mittarin voidaan katsoa olevan. Käytännössä kannattaa kokeilla, mikäli mahdollista, eri muuttujakombinaatioita ja verrata saatuja alfan arvoja. (Menetelmäopetuksen tietovaranto)

Reliabiliteetti Reliabiliteetista ollaan yleensä kiinnostuneita sen vuoksi, että väittämäpatteriston muuttujat halutaan tiivistää summamuuttujaksi. Reliabiliteettia kuvaava tunnusluku lasketaan niille muuttujille, joita on tarkoitus yhdistää. Tällöin väittämien koodaus tulee olla sama, kuin se on summamuuttujaa laskettaessa. Joskus joidenkin muuttujien koodaus pitää kääntää. Teknisesti reliabiliteettia saadaan parannettua, kun jätetään alfa-kertoimen arvoa alentavia muuttujia pois. Tällöin voi kuitenkin mittarin validiteetti kärsiä eli mittari ei enää olekaan kattava. On siis mietittävä myös sisällöllisesti, mitä poistetaan. Ainakin monitulkintaiset väittämät on syytä jättää pois. (Menetelmäopetuksen tietovaranto)