Kunfutselaisuus Inf-0.1202 Filosofia. Kieli ja filosofia Maailmaa koskevan diskurssin taustalta löytyy aina ennakko-oletuksia, jotka ovat rakentuneet.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
ENA 11 Essay Feedback. Spelling change chance choice countries ideologies whatever cannot thought through taught though/ although choice let’s chasing.
Advertisements

Adjektiivit ja Adverbit
John Rawls REILUPELI.
Filosofian praktikum 2008 Mikä on elämän merkitys? Informaatioverkostojen koulutusohjelman filosofiankurssin kolmas praktikum-kokoontuminen.
Verkonkäytön ongelmat
Muutamia käsitteitätMyn1 Muutamia käsitteitä •Perintä (inheritance) on luokkien välinen suhde, jossa johdettu luokka (subclass, derived class) perii kantaluokan,
Cc Musiikinesitelmä James Blunt Tehnyt: Julia Seppä.
Kalle Videnoja Frank Martela Henrik Forsgård
Rukous - hengellinen keino, jolla voimme vaikuttaa hengelliseen sokeuteen 2 Kor. 10:3-5 Vaikka me vaellammekin lihassa, emme kuitenkaan lihan.
SearchIM Search Mikko Ketola Regional Manager (Finland, Ireland, Baltic States) Helsinki Nuorten yhteisöt netissä – miten kommunikoin ja viestin.
Sosialisaatio Sosialisaation käsitteellä kuvataan prosessia, jossa yksilöstä kasvaa yhteisönsä jäsen. Uusi sukupolvi oppii ja se opetetaan kulttuurinsa.
HYVÄ MONIKULTTUURINEN KOHTAAMINEN Juha Parkkinen
Miksi kokemusta kannattaa kuunnella? Yhteiskuntatieteilijän näkökulma
Voima ja liike.
Orientaatio: Miksi näytän tämän videoklipin?
Opetus ja kansainvälisyys toimivaksi kokonaisuudeksi
Nuoren itsetunto ja sen vahvistaminen
MORAALIFILOSOFIA Hyvä elämä Oikeat / väärät teot Hyvä / paha
Inf , Filosofia 2. luento Kalle Videnoja.
YLEIS- JA KESTOPLUSKVAMPERFEKTI
Mitä tieto on? Mitä voi tietää?
Open Road    Relatiivipronominit Julie Silk, Riitta Silk.
Idolien ja esikuvien rooli. Keskustelunaiheita. Tehtävät
Todellisuuden yleisen luonteen tarkastelua
Filosofian kurssi, luento 3 Yhteiskuntafilosofia
= olemusajattelu. Essentialismin mukaan kaikilla substansseilla on oma olemus jonka mukaan ne toimivat Kaikilla eliöillä ja elottomilla on oma päämääränsä.
Kysymys hyvästä ja pahasta, oikeasta ja väärästä
Leena Kakkori & Rauno Huttunen
Sukupuolen haasteet uskonnollisille yhteisöille –seminaari
Kulttuurisemiotiikkaa Harri Veivo Oulun yliopisto Lokakuu
ENA1 Today’s Special. Muotoseikkoja koko nimi oikeaan yläkulmaan, myös ryhmä otsikkoon numero; ei alleviivausta kolme tekstikappaletta älä tee mitään.
Ribbon regulations. CURRENT REGULATIONS 1 § Ylioppilaskunnan nauha Aalto-yliopiston ylioppilaskunnan (AYY) tunnus on kaksivärinen ylioppilaskuntanauha.
Today’s Special ENA5 Fall älä jaa sanoja otsikon numero (älä muuta otsikkoa) sanamäärä ei saa ylittyä liikaa! sanaston monipuolisuus! ajattelun.
Internalismi ja eksternalismi
Lauseen sanajärjestys
International pages?. Comments yhteystiedot / contact –information ei resursseja kaiken kääntämiseen – linkit vastuuhenkilöille / no enough resources.
Fiksu Opiskelija. Opetusaineisto jätteen synnyn ehkäisystä HSY Jätehuolto. Thoughts about Good Life Collected by Tuovi Kurttio, Pääkaupunkiseudun.
Oikeus ja kamppailut 7. luento. Kamppailu Regiimien Juristien Analytiikka Grogan, Open Door, X Dodge v. Ford Lüth Yksilöiden Ensimmäinen tapaus.
Prosessiongelmien analysointi- ja ratkaisupohjia Qualitas Fennica Oy Työkaluja | Qualitas Fennica Oy.
Kulttuurisemiotiikkaa Oulun yliopisto Lokakuu 2007 Harri Veivo.
ARKIELÄMÄN KEMIAA KOTKAN KESKUSKOULUSSA
Bohemian opinion (1570) Finnish opinion (northern lights (aurora borealis) = ”revontulet” which is ”fires of fox”)
Professional ethics in context – Institutions, images and empathy Tuukka Kivioja.
Päivi Paukku Language Centre
By Learning for Integration ry. Immigration issues in Finland: Somalis  Until the 1980s Finland was very much a homogenous society with only a few foreigners.
CAF eTool Rekisteröitymisen kautta maksutta käyttöön Kansallinen laatuhanke /TjV 1.
SHORTENED SENTENCES Lauseenvastikkeet.  Aktiivilause:  Verbi aktiivissa  ing-muoto  Subjekti  subjekti pois  Konjunktio  konjunktio (usein) pois.
Yhteiskuntafilosofia tutkii yksilön ja yhteisön suhdetta etsii oikeutusta yhteisölliselle elämälle pohtii millainen on hyvä yhteiskunta, esittää erilaisia.
Relatiivipronominit Relative pronouns.
SANAJÄRJESTYS.
Kestoperfekti Käyttö He has been writing that for half an hour.
RELATIIVI- JA INDEFINIITTIPRONOMINIT
1 MITÄ FILOSOFIA ON? FI1 LAJM.
Verbin perusmuoto 1 ’TO SING’ OR ’SING’.
Fenomenologia.
”Onko tieto taitoa vai taito tietoa varhaiskasvatuksessa
Reflection in PLE Reflektio PLE:ssä
Yksilö vai yhteisö Kirjan sivut
vedestä, ilmasta ja tulesta.
Shortened clauses / sentences
Filosofian osa-alueet
Eliksiiriä elämään taidon ja taiteen voimalla
Introduction to decision analysis
Mikä on elämänkatsomus?
Introduction to decision analysis
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
vedestä, ilmasta ja tulesta.
ELÄMÄNFILOSOFIA FI02 LAJM.
Esityksen transkriptio:

Kunfutselaisuus Inf Filosofia

Kieli ja filosofia Maailmaa koskevan diskurssin taustalta löytyy aina ennakko-oletuksia, jotka ovat rakentuneet kielen sisälle (Ames & Rosemont Jr., 1998) Kyse on siis eräänlaisesta ”kieleni rajat ovat maailmani rajat” –ajatuksesta –Ames & Rosemont viestittävät, että vaikka klassisen kiinan tunteminen ei olisikaan välttämätöntä kungfutselaisuuden ymmärtämiselle, voimme kuitenkin oppia paljon itä-Aasialaisesta filosofiasta tuon kielen rakenteen kautta

Klassinen kiina tilannekieli vs. substanssikieli –siinä missä me olemme tottuneet ajattelemaan ”asioita”, substansseja, Kung fu- tse opetti kielellä, joka kuvaa tapahtumia ja tilanteita olemus vs. suhde –länsimaissa asioista etsitään niiden syvintä olemusta, sitä mikä pysyy vakiona, kun taas klassisen kiinan perusyksikkö on suhde

Klassinen kiina, pari esimerkkiä ”The young woman who just entered the room is very bright.” ”Just now room-inside enter that-young- woman very bright.”

Klassinen kiina, pari esimerkkiä Kun viittaamme takapihallamme olevaan omenapuuhun, tarkoitamme aina samaa puuta, puun muuttumatonta substanssia Kung fu-tselle puu olisi kuitenkin kirjaimellisesti eri puu eri vuodenaikoina, sillä se näyttäytyy eri tavalla lehdettömänä kuin lehdellisenä. Ja todellisuus on näyttäytymistä

Klassinen kiina, jatkuu Näyttäytymisen todellisuudesta –Klassinen kiinankieli ei tunne toden ja epätoden käsitteitä lainkaan. Kun kaikki nähdään alati muuttuvina suhteina, nuo suhteet ja se, miten jokin tilanne näyttäytyy ovat ikään kuin ”välttämättä tosia” –Rosemont ehdottaa tilalle käsiteparia sovelias ja epäsovelias

Ihmiselämä Ihmisyys määräytyy kungfutselaisuudessa tätä ympäröivien suhteiden kautta: –”Jos ei ole vähintään kahta ihmistä, ei Kung fu-tsen mielestä ole yhtään ihmistä” –Xiao (family reverence, filial piety) ”kungfutselaisuuden perusta” määrittelee henkilöä vanhempien kuoleman jälkeenkin –Ihminen on rooliensa summa

Ihmiselämä Toki meidänkin yhteiskunnassamme ihmisillä on erilaisia rooleja ja ihmissuhteet ovat heidän elämänsä keskiössä. Mutta lainatakseni Rosemontia (2006?): –”but only rarely are they felt as constitutive of our essential selves as persons, as definitive of who we ’really are’.” Me kuitenkin määrittelemme itsemme yksilöinä, oman onnemme seppinä

Suhteen luonteesta Länsimainen suhdeKungfutselainen suhde

Etiikka Aivan kuten teoreettisesta maailmasta ei haeta muuttumattomia vakioita, eivät universaalit ”kategoriset imperatiivit” myöskään ohjaa kungutselaisen käytänöllistä elämää Niinpä huomio kiinnittyykin jokaisen tilanteen yksilöllisyyteen, siihen, minkälaisista suhteista kulloinkin on kyse –Kunguftselainen ei kysy ”mitä teit?” vaan ”kenen kanssa teit?”

Keskustelut The Master talked to the Grand Music Master of Lu about music, and said: “Much can be realized with music if one begins by playing in unison, and then goes on to improvise with purity of tone and distinctness and flow, thereby bringing all to completion.” (Ames & Rosemont 1998, 89)

Käsitteistöä Li (noudattaa rituaalista säntillisyyttä) –merkitykselliset roolit, suhteet ja instituutiot, jotka helpottavat kommunikointia ja luovat yhteisöllisyyttä –sosiaalinen kielioppi, joka määrittelee jokaiselle oman paikkansa yhteisössä –hienostunut ja tarkkaavainen tapa, joka vaatii sekä ”muotoa” että ”luovuutta”

Käsitteistöä Yi (sovelias, oikein, moraalinen) –liittyy etymologisesti lampaan uhraamiseen: uhrimenojen oikeanlainen, sovelias valmistelu pyhittää sekä rituaalit että niiden valmistelijan –sovielias asenne, jonka omaava henkilö toimii oikein tilanteen vaatimalla tavalla, kaikki asiat huomioiden –tekee suhteista merkityksellisiä

Käsitteistöä Zhi (tieto, realisointi) –Kunfutselaisuus ei tunne tiedon käsitettä meille tutussa informatiivisessa mielessä vaan zhi on ennemminkin hyvin toimimisen taito –Toiminta on kaikki kaikessa: vaikka kuinka tietäisi mitä kuuluu tehdä, ellei ”realisoi” tietämäänsä, ei ole ovimaton arvoinen

Keskustelut

Liberalismista ”The state of nature has a law of nature to govern it, which obliges everyone: and reason, which is that law, teaches all mankind […] that being all equal and independent, no one ought to harm another in his life, liberty, health, or possessions” John Locke Rawlsin eroperiaate

Kungfutselaisuudesta Praktinen, suhteiden määrittelemä pluralismi –vrt. negatiivinen vapaus ja yksilön oikeudet: ”suurin mahdollinen vapaus, joka on yhteensopiva muiden samanlaisen vapauden kanssa” –Tällaista vapautta ei ole olemassa kungfutselaisuudessa, jokainen on suhteidensa sitoma