Ylermi ohjausryhmä 5.6.2013 Helena Turunen www.hamk.fi/ylermi.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
TEKNOLOGIAOSAAMISEN JOHTAMINEN Kajaanin ammattikorkeakoulu • Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu 1 Ohjelma on tarkoitettu amk- insinööritutkinnon suorittaneille,
Advertisements

TULEVAISUUDENTUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA (TVA)
Suomen koulutusjärjestelmä
, Joonatan Haukilehto / Riku Lehtonen
Työ(hön)valmentajat opetuksen tukena
Joensuun seudun Equal: Valtamuuntaja -osahanke LUODAAN KEHITTÄMISTÄ TUKEVA RAKENNE •prosessi etenee tavoitteellisena • sitoutuminen yhteisiin.
R INNAKKAISOHJELMIEN IDEAT JA OIVALLUKSET, RYHMÄ 2 M YÖTÄTUULESSA – TOIMINTAA JA TULOKSIA AMMATILLISEEN KOULUTUKSEEN Kari Laine
Henkilöstön osaaminen kilpailutekijänä
Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskus
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
POLKU-hanke Läpäisyn tehostamisen seminaari Tampere
Uuteen ohjelmakauteen Aluekehitysjohtaja Kaisa-Leena Lintilä EAKR-seurantakomiteat kevät 2012.
Osaava Verso III Ammatillisten opettajien osaamisen ennakointi ja osaamisen kehittäminen verkostoissa, sosiaalisen median toimintafoorumeissa sekä koulutusorganisaation.
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
FUAS-liittouma – maan suurin ammattikorkeakoulukokonaisuus July 2,
Tutkimus- ja kehittämisprosesseja keväällä 2012 Heikki Hannula.
2005/2007 Kuntoutuksen ylempi ammattikorkeakoulututkinto yhteistyössä: Arcada, Nylands svenska yrkeshögskola Helsingin ammattikorkeakoulu Stadia Laurea.
PK-YRITYSTEN KEHITTÄMISHANKE
Jouko Paaso1. Oulu, Capital of Northern Scandinavia, is strong in –ICT, health and wellbeing, printed intelligence, cleantech, energy and environment,
Ammattikorkeakoulujen yhteishaut 2013
Huippuvalmennuksella kilpailukykyä- HUKI-projekti Tiimityöllä kohti maailman huippua! Lajipäällikkö-valmentajapäivät Imatra, Valtionhotelli
YVI Yrittäjyyskasvatus opettajankoulutukseen!
TKI ja työelämäyhteistyö - teemaryhmä
Hämeen ammattikorkeakoulu 2014
Restonomi Opetussuunnitelma 2005
WorkPlace Pirkanmaa Kansainvälisiä osaajia korkeakouluista työelämään TraiNet-verkosto
Vakka Verkostoon – Vanhustyön koulutuksen kehittäminen ja arviointi Seminaari Tampere.
Englanniksi opettavien opettajakompetenssin kehittäminen Ritva Ala-Louko, Rovaniemen amk Marjatta Huhta, Metropolia.
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
STUDIO-projektin tulokset Anita Eskola-Kronqvist Projektipäällikkö STUDIO-projekti Projektin osatoteuttajat: ARCADA HAAGA-HELIA Ammatillinen.
OPEDA (OPH:n rahoittama EU-hanke) Opiskelijoiden erityisyyden huomiointi ja pedagogisen johtajuuden kehittäminen Peruskoulun lopettaneiden tukeminen jatko-opintoihin.
Yrittäjyys ja kilpailukyky
Ylermi Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskus AOKK YAMK
Ylermi Perusteluja Uusien toimintatapojen ja uusien tuotteiden luomiseen.
Osaamisperustaisuus korkeakouluissa
W w w. h a m k. f i HYVÄ TYÖELÄMÄ – ILOLLA TUOTTAVUUTTA TYÖELÄMÄÄN TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS - MALLINNUS Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen kehittäminen
PETS Leppävaaran Laurea Tervetuloa – Välkommen – Welcome Rehtori Pentti Rauhala, Laurea.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Koulutuksen laadun kehittäminen
Kielten vastuuopettajapäivät, Rovaniemen amk TkT Marjatta Huhta Master’s Thesis –tuki Industrial Management -ohjelmassa.
PALVELUT 1.koulutuspalvelut 2.kehittämispalvelut 3.tilaustuotepalvelut yhteisenä nimittäjänä ”pedagoginen sensitiivisyys”
W w w. h a m k. f i Ylermi ohjausryhmä Helena Turunen mi.
W w w. h a m k. f i mi SELVITYS: KANTA-HÄMEEN OSAAMISTARPEET JA KILPAILUKYKYTEKIJÄT V Ylermi-hanke (Ylemmän korkeakoulutuksen osaamisrakenteen.
HUKI-projekti pähkinänkuoressa Lajipäällikköpäivät Leena-Maija Talikka Skills Finland ry ”Tulevaisuus on ammattiosaajissa”
OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN OULUN KORKEAKOULUJEN KANSAINVÄLISEN TUNNETTUUDEN LISÄÄMINEN Hankkeen esittely päivitetty
TYÖELÄMÄN KEHITTÄMIS- JA PALVELUTEHTÄVÄ TykePartner III–hanke 2008 – ohjausryhmä.
W w w. h a m k. f i HYVÄ JA TUOTTAVA TYÖELÄMÄ TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS mi.
Aikuiskoulutus ammattikorkeakoulussa Opetusministeriön Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelma 2003 – 2008: Yhtenä painoalueena aikuisten koulutusmahdollisuuksien.
W w w. h a m k. f i Kanta-Hämeen haasteita Matala kansainvälistymisen taso Yritystoiminnan rakenne Verkostoituminen ja yhteistyö Palveluliiketoiminta,
Toimintaympäristö Koulutus ja tutkimus Ilkka Valjus.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. IVETA International conference 2014 Helsinki 19 – 21 August 2014 St. Petersburg 22 – 23 August 2014.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
W w w. h a m k. f i / a o k k Jatko-opintomahdollisuuksia Eveliina Grönberg, opintojen ohjaaja HAMK Ammatillinen opettajakorkeakoulu.
Restonomi, ylempi AMK Matkailu- ja palveluliiketoiminta, 90 op
Opinnäytetyö/Harjoittelu
MONIMUOTO-OPETUS P1 P2 P3 P4 Kehittyvä osaaja
Insinööri (ylempi AMK), ympäristötekniikan tutkinto-ohjelma
Kokkolan yliopistokeskus Chydenius
Restonomi (ylempi amk)
Sosionomi (ylempi AMK)
Scientific/artistic competence; what does the student know in theory.
Keski-Pohjanmaan maakuntasuunnitelma 2040 ja maakuntaohjelma
Tradenomi, ylempi AMK Liiketoiminnan kehittäminen, 90 op
Agrologi (ylempi AMK) Maaseudun kehittämisen tutkinto-ohjelma, 60 op
Sosiaali- ja terveysalan kehittäminen ja johtaminen (ylempi AMK)
Bioanalytiikan/radiografian kliinisen asiantuntijan tutkinto-ohjelma Bioanalyytikko (ylempi AMK)/Röntgenhoitaja (ylempi AMK) 30 op Alakohtaiset ammatilliset.
Hämeen ammattikorkeakoulu HAMK
Esityksen transkriptio:

Ylermi ohjausryhmä 5.6.2013 Helena Turunen www.hamk.fi/ylermi

Ammatillinen opettajankoulutus ja Ylemmät AMK-tutkinnot HAMK Ylemmän korkeakoulutuksen KT-keskuksen opiskelijamäärät kunnittain Kanta-Hämeen maakunnan alueella Ammatillinen opettajankoulutus ja Ylemmät AMK-tutkinnot Ohjausryhmän kokous 5.6.2013 www.hamk.fi/ylermi

Hakijatilasto AOKK 2013 Aloituspaikat Ensisijaiset hakijat Vetovoima 2013 Opettajakoulutus 360 1138 3,16 Erityisopettaja-koulutus 47 114 2,43 Opinto-ohjaajakoulutus 36 178 4,94 International Professional Teacher Education (IPTE) 22 48 2,2 YHTEENSÄ 465 1478 3,18 www.hamk.fi/ylermi

Hakijatilasto YAMK 2013 Aloituspaikat Ensisijaiset hakijat Vetovoima 2013 Sosiaali- ja terveysalan johtaminen 30 104 3,47 Yrittäjyys ja liiketoimintaosaaminen 141 4,7 Teknologiaosaamisen johtaminen 63 2,1 Teollisuuden palveluliiketoiminta 25 35 1,4 Maaseudun kehittäminen 46 1,84 Business Management and Entrepreneurship 116 3,87 YHTEENSÄ 170 505 2,97 www.hamk.fi/ylermi

HAMK Ylemmän korkeakoulutuksen kt-keskuksen opiskelijoiden määrä /Kanta-Hämeen kunta   Tilanne 20.5.2013   o p i s k e l i j o i t a   Kunta AOKK YAMK YHTEENSÄ   Forssa 3 9 12 Hattula 8 13 21 Hausjärvi 4 6 10 Humppila 0 0 0 Hämeenlinna 39 62 101 Janakkala 8 13 21 Jokioinen 3 2 5 Loppi 4 4 8 Riihimäki 7 23 30 Tammela 2 4 6 Ypäjä 1 2 3   KANTA-HÄME YHTEENSÄ 79 138 217   OPISKELIJOITA YHT. 616 409 1025   KANTA-HÄMEESTÄ % 12,8 33,7 21,2 www.hamk.fi/ylermi

www.hamk.fi/ylermi

www.hamk.fi/ylermi

www.hamk.fi/ylermi

www.hamk.fi/ylermi

www.hamk.fi/ylermi

YAMK Business Management and Entrepreneurship hakijat 2013 3.4.2013 Hakijoita 117, valintakokeeseen kutsuttuja 48 www.hamk.fi/ylermi

YAMK Business Management and Entrepreneurship hakijat 2013 3.4.2013 Hakijoita 117, valintakokeeseen kutsuttuja 48 www.hamk.fi/ylermi

www.hamk.fi/ylermi

KAIKKI SUORITETUT YAMK-TUTKINNOT, LÄHDE: VIPUNEN YHTEENSÄ VUODESTA 2004 VUONNA 2012 Metropolia 718 214 Tampereen amk 500 134 Jyväskylän amk 473 122 Laurea 449 110 Hämeen amk 446 105 Turku 429 131 Haaga-Helia 425 107 Lahti 314 79 Mikkelin amk 268 76 Seinäjoen amk 264 55 Oulun seudun amk 256 68 FUAS 1209 (17,6 %) 294 (17,2 %) Valtakunnallinen luku 6857 1708

Ylermi toimintaraportti Kevään 2013 tulokset

Kehittämisalueet Yhteiset kehittämisen alueet Kuvaus Tavoite A. Kehittämis- ja tutkimustoiminta A) Uusi kehittämis- ja tutkimustoiminnan toimintaympäristö, jossa keskitytään kansainvälisiin TKI-hankkeisiin painopisteenä muuttuvan työelämän ja osaamisen johtaminen, liiketoimintaosaamisen kehittäminen, uuden ajan oppiminen ja tulevaisuuden oppimisympäristöt, uusiutuvien organisaatioiden ja yhteisöjen kehittämisen metodiikka sekä aluevaikuttavuusosaaminen Toimintamalli alueen kilpailukykyä edistävän tki-toiminnan aikaansaamiseksi B. Kansainvälisyys ja tutkimustoiminta B) Uusi toimintarakenne kansainväliseen toimintaan ja koulutusviennin kehittämiseen kansainvälisessä verkostoissa yhdistäen ammatillisen opettajakorkeakoulun ja ylempien amk-tutkintojen huippuosaaminen. Kv-osaajia alueen kansainvälistyvään työelämään Laadukkaat koulutusvientituotteet C. Uusi opintoväylä (YAMK+AOKK) C) Uudet opintoväylät, kuten ylemmän korkeakoulututkinnon ja opettajanpätevyyden samanaikainen suorittaminen ja muiden koulutuksen nivelvaiheiden kehittäminen - ”Kaksoistutkinnon” suorittamismahdollisuus D. Täydennys-koulutustoiminta D) Uusi toimintamalli täydennyskoulutuksen kehittämiseen erityisesti alueen heikoimmin kehittyneiden osien ja kansainvälistymisen tarpeisiin. - Uudet innovatiiviset koulutustuotteet ja osaamisen kehittämisen mallit (esim. mentorointi, coaching)

www.hamk.fi/ylermi Toimintaraportti 1.1.-5.6.2013 1. Alatyöryhmien työ edennyt * kehittämisalueille laadittu toimintamallit * hakijatilastot AOKK ja YAMK * Ylermi-tapahtumia kevään aikana (kts. seuraava dia) * Tulevaisuuden osaamiskartoituksen käynnistäminen Delphi –asiantuntijaraatien kokoaminen aloitettu * Työyhteisön Dynaamisen Valmennuksen (TDV) malli 2.Ylermi Hämeenlinnassa * Esimiestyön kehittämispäivä 18.3.2013 * Suunnitteilla seminaari/ koulutusten sarja ”Kilpailukyvyn johtaminen” –teemalla lokakuussa * Työyhteisön Dynaamisen Valmennuksen pilottien käynnistäminen /hoiva-ala * Delphi –asiantuntijaraadin kokoaminen käynnissä 3. Ylermi Forssan seudulla * Järkivihreä Forssa, Viksu Forssa –yhteistyö * Mysteeri –avautuu seminaari 25.4.2013 * Hankeaihio ympäristöalan liiketoiminnan kehittämisestä ja kansainvälistymisestä * Työyhteisön Dynaamisen valmennuksen pilotti käynnistymässä (Envor Group) * Delphi –asiantuntijaraadin kokoaminen 4. Ylermi Riihimäen seudulla * Työyhteisön Dynaamisen Valmennuksen pilottii käynnistymässä (SAKO) * Uudet koulutustuotteet, esim. hiljaisen tiedon siirtyminen pk-yritysten muutosvaiheissa (pk-yrittäjien verkostos) * First Round Table –tilaisuuksien suunnittelu syksyyn 2013 www.hamk.fi/ylermi

Ylermi-tapahtumat keväällä 2013 Hankkeen aloitusseminaari 8.1.2013 Työryhmätyöskentelyä alaryhmissä 1/2013  toimintamallit, pilotit, verkostot, hankehaut Esimiestyön kehittämispäivä 18.3.2013 Ylermin kehittämispäivä henkilöstölle 27.3.2013/ toimintamallien esittely Ohjausryhmän kokous 2.4.2013 Delphi-tutkimuksen ideointi ja käynnistys / H.Turunen, Anne Laakso, Kirsi Mäkinen PK-yritysten kansainvälistymispäivä 10.4. Mysteeri avautuu – Forssan seutu globaaleissa arvoverkostoissa –seminaari 25.4.2013 Aamukahvit kv-asioiden tiimoilta 26.4.2013/ HAMK Delphi-tutkimuksen tutkimussuunnitelman esittely 3.5.2013 / H.Turunen, Kirsi Mäkinen Tapaaminen Forssan seudun kehittämiskeskuksen Juha Pirkkamaan kanssa 7.5.2013 / H.Turunen ja Martti Majuri. Hankeaihion suunnittelu ympäristöliiketoiminnan kehittämiseen. Tapaaminen Forssan seudun kehittämiskeskuksen Hannu Saarisen, Antti Aaltosen ja Juha Pirkkamaan kanssa 14.5.2013 / H. Turunen. Tapaaminen Riihimäen First Round Centerin Annikki Rosbergin kanssa 17.5.2013 Hämeen Mafian yritysristeily 23.-24.5.2013 / Sara Kaloinen Tapaaminen Riihimäen Yritysvoimalan Jussi Hietasen ha First Round Centerin Annikki Rosbergin kanssa 30.5.2013 Aamukahvit viestintä-asioiden tiimoilta 30.5.2013/ HAMK Ohjausryhmän kokous 5.6.2013 KT:n kehittämispäivä henkilöstölle/ Ylermi TKI-teema 10.6.2013 www.hamk.fi/ylermi

Uudenlainen toimintamalli täydennyskoulutukseen TYÖYHTEISÖN DYNAAMINEN VALMENNUS (TVD)

TYÖYHTEISÖN DYNAAMISEN VALMENNUSMALLIN KÄYTTÖÖNOTTO Alueen asiakasorganisaatiot III vaihe Valmentajat laajentavat valmennusohjelmaa II vaihe Ydintyöryhmän jäsenet valmentavat kukin 2 - 3 uutta valmentajaa HAMK I vaihe mallin kehittäminen ja ydintyöryhmän (10 henkilöä) vertaisoppiminen Työyhteisön dynaaminen valmennus Esa Inget, Liisa Mikkola, Ritva Mäntylä, Birgitta Varjonen

VERKOSTOT ORGANISAATIO TYÖYHTEISÖ YKSILÖ TYÖYHTEISÖJEN VALMENNUSOHJELMAA VERKOSTOT ORGANISAATIO TYÖYHTEISÖ YKSILÖ PERUSTEHTÄVÄ Työn arvostaminen Flow bisneksessä Vastavuo-roisuus Yhteisöjen konteksti-tuntemus Esimies, alaistaidot Työnjako Ihminen muutoksessa, työnkuvien muutokset, työn mielekkyys, työhyvinvointi Työn sujuvuus Reilu johtajuus Erilaisuus yhteiseksi energiaksi Työnimu Työ-prosessit Kumppa-nuustaidot TYÖYHTEISÖTAIDOT Verkosto-yhteisöllisyys Yhteisöjen intressi-tuntemus Rakenne-muutokset Työn ilo PROSESSIOSAAMINEN Positiivinen asenne erilaisuuteen Dialogisuus yhteisöissä VERKOSTO-OSAAMINEN

VALMENNUSOHJELMAN VAIHEET Jälkityö Valmennuksen tulosten varmentaminen Valmennussuhteen aloittaminen Tavoitteiden tarkistaminen Sopimusten laadinta Varsinainen valmennus MALLINNUS LUODAAN MUISTA EROTTUVA LÄHESTYMISTAPA Perustehtävä valmennustasoilla Työyhteisötaitovalmennus Organisaation prosessiosaaminen työyhteisötoiminnassa Verkosto-osaaminen Valmennuksen päättäminen Tavoitteiden saavuttaminen Johtopäätökset Kehittämisehdotukset Kasvu työyhteisön jäsenenä

Alueen kilpailukyky - osaamistarvekartoitus Delphi-tutkimus

Enhancing the competitiveness of Kanta-Häme regioin 2030 Kirsi Mäkinen Master’s Student Degree Programme in Business Managemet and Entrepreneurship

Assignment from Hamk YLERMI-project Purpose of the research: Finding out the competitive factors and competence needs of businesses in Kanta-Häme area until 2030. Enhancing the competitiveness of the area by gaining new knowledge for the education sector Create a model for future researches and conductthe first survey. Method: Future research Delphi survey method, Webropol program Theoretical framework: Based on Kanta-Häme competitive factors

Research questions: What are the Kanta-Häme competitive factors in businesses in 2030? What limitations are there? How / in what ways to achieve the competitive factors in business sector 2030? e.g. internationalization, growth, people… What kind of new know-how or knowledge is needed in the area year 2030? How is the concept of “good work life” taken into consideration in businesses and in competition 2030?