Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta Ohjelma Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa strategista tietoa operatiivisella tasolla? Harjoitustyö Lounas Iittalan esitys Iltapäivä Käytäntölähtöinen toimintakonseptien kehittäminen Käytännön ongelmat ja niihin liittyvien suunnittelutarpeiden tunnistaminen Harjoitustyö
1. Kuluttajat jakavat käyttökokemuksia eri tavalla kuin ennen
Esimerkki: Segway-ajelu
Tiedon hankinta
Käyttökokemuksen kuvaaminen
Käyttökokemuksen jakaminen, flickr.com
Käyttökokemuksen jakaminen, weblogit
+ suosituslistat + fyysisten esineiden ‘täggäys’
Miten tämä ‘virtuaalinen graffiti’ saadaan palvelemaan liiketoimintaa?
2. Amatöörit tulevat
1) Most of us want more than just hits 2) The market of non-hits is bigger than the market of hits. 3) Most successful businesses on the Internet are about aggregating the Long Tail in one way or another. Chris Anderson, Wired magazine:
Miten nämä trendit voivat vaikuttaa sinun liiketoimintaasi?
Osa II Miten tuottaa strategista tietoa operatiiviselta tasolta?
Value system: A charming meeting place This is your product.This is what it is part of.
Value system: A profitable paper business This is your product.This is what it is part of.
Vapauttaminen: Mistä toiminnasta voin vapauttaa asiakkaan? Mahdollistaminen: Mitä uusia tarjoomia voin mahdollistaa asiakkaan liiketoiminnassa? Richard Normann
Muotoilun arvo palvelulähtöisessä tuotannossa perustuu asiakkaiden ja käyttäjien toiminnan ymmärtämiseen.
Liikkuminen eri tyyppisissä verkostoissa nostaa esille uusia kehitysideoita.
Alihankkijaverkosto Markkointi- ja jälleenmyyntiverkosto
Kumppaniverkosto
Muotoilija pystyy konkretisoimaan ideat nopeasti ja uskottavasti.
Älä anna muotoilijan istua.
Tehtävä: Määrittele ne avaintilanteet, jossa liikkuu yrityksesi kannalta kiinnostavinta tietoa
Osa III Käytäntölähtöinen toimintakonseptien kehittäminen
Matsushita ja leipäkone Easy & Rich
TeamDivisionCompany simple & smart “Sitten menimme kysymään Karlssonilta, että onko tämä muotoilu vain Metso Paperin asia vai koko korporaation asia. “ 2003 Strategiatiimi Road show
Nonaka and Takeuchi (1995): The Knowledge Creating Company, p.111 Team DivisionCorporation “Middle-down-up management process” simple & smart look & feel Light design
Team DivisionCorporation Opitaan toisilta Annetaan tavoitteelle nimi, = nimetään uusi “konsepti” Perustellaan uusi konsepti Pilotti ja toimintamallin kirkastaminen Lähdetään soveltamaan uutta osaamista laajemmin simple & smart look & feel Light design
Osa IV Käytännön ongelmista käytännön ratkaisuihin
Tyytymätön asiakas
Työturvallisuus
Tehtävä: Listaa käytännön työssä esiintyviä ongelmia ja jännitteitä
Toimenpide-ehdotukset Ongelmien ratkaisemiseen tarvittava osaaminen Käytännön ongelmat
Yhteenveto
Toinen päivä päättyy tähän. Ulla-Maaria