Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Esittely latautuu. Ole hyvä ja odota

Yrityksen muotoiluosaaminen: strategian ja käytännön vuoropuhelu

Samankaltaiset esitykset


Esitys aiheesta: "Yrityksen muotoiluosaaminen: strategian ja käytännön vuoropuhelu"— Esityksen transkriptio:

1 Yrityksen muotoiluosaaminen: strategian ja käytännön vuoropuhelu
IDBMpro Ulla-Maaria Mutanen

2 IDBM-program 1997 Lecturer, Lahti Polytechnic Director, Institute for Design Research Researcher, project manager, University of Helsinki Visiting researcher, London School of Economics 2004 Partner, Aula Design

3 PROJEKTIN VAIHEET Aineiston keräys, kenttätyövaihe ( )

4 Design & Technology Free product encyclopedia (wikiproducts.org)
Free product code system (thinglinks.com)

5 Muotoiluosaamisen kehittäminen yritysjohdon näkökulmasta
Ohjelma Aamupäivä Muotoilu - kohde vai väline Yrityksen muotoiluosaaminen - mitä se tarkoittaa? Muotoilun sovellusalueet Harjoitustyö Lounas Iittalan tehdaskierros Iltapäivä Muotoiluosaamisen kehittäminen, eri lähestymistapoja Kehittämisen eri ulottuvuudet Strategian havainnollistaminen toimintajärjestelmän avulla

6 Muotoiluosaamisen kehittäminen suunnittelun näkökulmasta
Ohjelma Aamupäivä Kuluttajakäyttäytyminen muuttuu: trendit Kuinka muotoilija voi tuottaa strategista tietoa operatiivisella tasolla? Harjoitustyö Lounas Iittalan esitys Iltapäivä Käytäntölähtöinen toimintakonseptien kehittäminen Käytännön ongelmat ja niihin liittyvien suunnittelutarpeiden tunnistaminen

7 Muotoilu

8 Politiikassa…

9 …tai muotoilualan järjestöissä

10 muotoilu voi olla toiminnan kohde.

11 Liiketoiminnassa ei.

12 Liiketoiminnassa muotoilu on väline.

13 2. Muotoiluosaamisen taso määrittää, millaista liiketoimintaa tehdään.
Liiketoiminta määrittää, mitä muotoilu on. 2. Muotoiluosaamisen taso määrittää, millaista liiketoimintaa tehdään.

14 Muotoiluosaaminen Mitä se on? Mihin sitä voi käyttää?

15 Koulutuksen painopisteet
- kokonaisvaltainen ja visuaalinen hahmottaminen - käyttäjäorientaatio, ergonomia ja käytettävyys esteettinen osaaminen ja tyylitaju materiaali- ja tekninen osaaminen - luova ongelmanratkaisu kulttuuristen merkitysten ymmärtäminen tulevaisuuteen suuntautuminen eettinen näkökulma

16

17 ? ? ? Mihin osaamista osataan käyttää?
Muotoilijan osaaminen ja taidot, esim. - kokonaisvaltainen ja visuaalinen hahmottaminen - käyttäjäorientaatio, ergonomia ja käytettävyys esteettinen osaaminen ja tyylitaju -materiaali- ja tekninen osaaminen - luova ongelmanratkaisu kulttuuriset merkitykset tulevaisuuteen suuntautuminen eettinen näkökulma ? ?

18 Teknologiset innovaatiot, käyttäjäkokemus
Markkinointi, yrityskuva Yhteiskunnallinen vastuu, ergonomia Tyyli, ulkonäkö Tarkoituksenmukaisuus, kustannustehokkuus

19 1. Tuotekehitys

20 1A Tuotteiden uudistaminen
Pituusleikkurit KL 1000, WinDrum, WinDrum/WinBelt, 2002 Päällystysasemat Blade Coater, AutoBlade, OptiSpray 2002

21 1B Markkinoilla erottautuminen

22 1C Tuotteiden yhtenäistäminen

23 1D Tuotevalikoiman järkeistäminen
Press and dryer section guide Press and dryer guide, compact size Press section guide Dryer section guide Wire section guide Electromechanical dryer section guide Metso Guide

24 1E Konseptisuunnittelu

25 2. Markkinointiviestintä

26 3. Palveluiden kehittäminen

27 3A Laadukas palvelukokemus fyysisessä ympäristössä
Hotel Fox, Kopenhagen

28 3B. Laadukas käyttökokemus verkkoympäristössä

29

30

31 4. Työkäytäntöjen kehittäminen

32 4A Suunnittelukäytännöt

33 4B Tuotannon työtavat ”Milloin tahansa tuotetta on hankalaa tai vaarallista käyttää, vaikea liikutella tai kallista kuljettaa, muotoilijalle on töitä. Tämä pätee myös omaan tuotantoomme, josta löytyy jatkuvasti uusia kehityskohteita. (Ote haastattelusta muotoilijan kanssa, Rautaruukki ) Työturvallisuus

34 5. Liiketoiminnan uudistaminen

35

36 Kartta muotoilun sovellusalueista
Uudistaminen

37 General application areas of design knowledge
Concept design 1. NPD Segmentation Harmonization 2. Brand management Rationalization User experince in physical environment 3. Service development User experince in virtual environment 4. Work practices Design practices Production process 5. Business development .

38

39 Mitkä ovat muotoilun pääasialliset sovellusalueet omassa yrityksessäsi?

40 Muotoiluosaamisen kehittäminen
Osa II Muotoiluosaamisen kehittäminen

41 Muotoilutoiminnan organisoinnin ulottuvuuksia
esimerkkinä Metso ja Kone In-house muotoilu Keskitetty muotoilutoiminta Vakiintuneet, yhteiset prosessit Kompetenssipainotteinen kehitys Ylhäältä-alas toiminta Asiakas- ja käyttäjä- lähtöinen suunnittelu Alihankittu muotoilu Hajautettu muotoilutoiminta Paikalliset, vaihtelevat toimintatavat Tuotesuunnittelu-painotteinen kehitys Alhaalta-ylös -toiminta Kustannuslähtöinen suunnittelu

42 Kompetenssikehitys Alihankittu muotoilu In-house muotoilu
Kone Metso Raute Rautaruukki Tuotesuunnittelu

43 Neljä lähestymistapaa muotoilun kehittämiseen

44 Kohde + työnjako Tekijä Välineet Liiketoiminta Professio-
“Määritelkää strategian ja muotoilutoiminnan suhde, kehittäkää nykyisiä toimintamalleja, organisaatiorakenteita, johtamis- ja yhteistyökäytäntöjä.” “Palkatkaa muotoilija, niin yrityksen kilpailukyky kohenee.” Professio- keskeinen Organisaatio- keskeinen “Rakentakaa oma design-prosessi, ja ottakaa käyttöön muotoilujohtamisen työkaluja kuten oma muotoilumanuaali ja kypsyysmalli.” “Yhdistäkää muotoilu osaksi nykyistä tuotesuunnittelu- ja innovaatioprosessia. Miettikää muotoilun input ja outputmuille toiminnoille prosessin eri vaiheissa.” Tuotekehitys

45 Toiminnan kehittämisen ulottuvuudet
Välineet: Millaista osaamista ja työkaluja tevoitteeseen pääsy edellyttää? Kohde: Mitä tavoitellaan? Tekijät: Ketkä ovat pääasiallisia toimijoita? Säännöt: Millaisten sääntöjen tai resurrsien puitteissa toimitaan? Työnjako: Kuka tekee mitäkin? Yhteisö: Keitä asia koskee?

46 Esimerkki: Metso

47 Tekijät:Teknologiajohtaja + muotoilun strategiatiimi
Välineet: Design roadshow, muotoiluportaali, Metso Design Center, Design Manual, muotoilun kompetenssiohjelma Kohde: Kasvattaa Metson muotoiluosaamista käyttäjälähtöisessä ja modulaarisessa suunnittelussa Tekijät:Teknologiajohtaja + muotoilun strategiatiimi Työnjako:Muotoilun strategiatiimi, muotoilupäälliköt (tavoitteet, kompetenssikehitys, uudet projektit) omat tuotemuotoilijat ja alihankkijat (tuotekehitys) Säännöt:Uusien muotoilijoiden rekrytointi, Kehitysbudjetti Yhteisö:Metso Minerals, Automation, Ventures, yksiköiden sisällä: prosessinomistajat ja tuoteosastot

48 Modulaarisen suunnittelun projektien eteneminen 1988-1998

49 1993 Valmet Valmet Paper Machines ValmetAutomation, jne. Woodhandling
Fiberline Pulp drying Mechanical pulping Recycled fiber Stock preparation Paper lines Board lines Tissue lines Rautpohja Järvenpää Rautpohja

50 1998 Automation Metso Paper Machines OptiConcept Metso Corporation
Minerals Ventures Automation Metso Paper Machines Woodhandling Fiberline Pulp drying Mechanical pulping Recycled fiber Stock preparation Paper lines Board lines Tissue lines Rautpohja Järvenpää Rautpohja

51 2002 Metso Corporation ID strategy team Minerals Ventures Automation
Metso Paper Machines Woodhandling Fiberline Pulp drying Mechanical pulping Recycled fiber Stock preparation Paper lines Board lines Tissue lines Rautpohja Järvenpää Rautpohja

52 Tuotantolinja 1 Tuotantolinja 2 Tuotantolinja 3 4. Products
3. Product families 2. Production lines 1. Business areas Tuotantolinja 1 Tuotantolinja 2 Tuotantolinja 3

53 Kehityskohteiden johtaminen strategisista tavoitteista
Kohde: Mitä tavoitellaan?

54 Tehtävä: Listaa yrityksesi tärkeimmät kehityshaasteet
1 haaste/ 1A4

55 Kehityshaasteiden ratkaisemiseen tarvittava muotoiluosaaminen
Yrityksesi tärkeimmät kehityshaasteet Kehityshaasteiden ratkaisemiseen tarvittava muotoiluosaaminen Mitä konkreettisia toimenpiteitä tulisi tehdä?

56 Operatiivinen muotoiluosaaminen
- kokonaisvaltainen hahmottaminen, luova ongelmanratkaisu - käyttäjäorientaatio, ergonomia ja käytettävyys esteettinen osaaminen ja tyylitaju materiaali- ja tekninen osaaminen mallinnus, visualisointitaidot kulttuuristen merkitysten ymmärtäminen, käyttäjätutkimus tulevaisuuteen suuntautuminen, kyseenalaistava ajattelutapa eettinen näkökulma Strateginen muotoiluosaaminen kyky tunnistaa muotoilun sovellusalueet kyky kehittää muotoiluosaamista yrityksen strategiasta käsin Muotoilun integrointi olemassaolevaan organisaatioon, sen rakenteisiin ja toimintatapoihin Tarvittavan osaamisen ja välineiden löytäminen Tavoitteiden toteuttamiseen liittyvä työnjaon ja resurssien suunnittelu

57 Tarvitaan uutta osaamista
Kiireellinen Ei niin kiireellinen Selvitään nykyisellä osaamisella

58 Tunnista muotoilun sovellusalueet omassa yrityksessäsi.
Yhteenveto: Muotoiluosaamisen kehittäminen ylhäältä alas Tunnista muotoilun sovellusalueet omassa yrityksessäsi. 2. Määrittele eri alueiden tärkeimmät kehityshaasteet. 3. Määrittele kehityshaasteiden kohtaamiseen tarvittava muotoiluosaaminen 4. Arvioi tarvittavat resurssit ja toimenpiteet osaamisen hankintaan.

59 Ensimmäinen päivä päättyy tähän.
Ulla-Maaria


Lataa ppt "Yrityksen muotoiluosaaminen: strategian ja käytännön vuoropuhelu"

Samankaltaiset esitykset


Iklan oleh Google