A2-ranskan opiskelua monipistevideoneuvottelun avulla Mika Korpi TITU, Tietotekniikan tutkimusinstituutti Jyväskylän yliopisto MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Miksi etäopetusta? Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT A2-ranskaan ei tarpeeksi halukkaita yhdellä koululla Jyväskylän kaupungin kouluja yhdisti Cygnnet-verkko softapohjainen Halssila, Huhtasuo ja Pupuhuhta Ope viikon yhdellä koululla kontakti lähitapaamiset tekniikan opettelu tärkeitä
Laitteet: Power Macintosh 8500/ Mb ram, 4 Mb vram, 2 Gt kiintolevy 17" AppleMultiplescan näyttö kamera Philips Kamera Philips VCM7310 epäherkkä käsimikrofoni äänimikseri Vivanco (4 in, stereo out) videosignaalivaihtaja (3 sisään, 1 ulos) pyörillä kulkeva pöytä televisio videonauhuri Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT Ohjelmat: käyttöjärjestelmänä System 7.5.5, myöhemmin 8.0 Quicktime 2.5, myöhemmin 3.0 Apple VideoPhone (korkeintaan 6 monipisteyhteyttä, whiteboard, tiedostojen jako, chat) ClarisWorks 4 -monitoimiohjelma Netscape-selain WWW-sivut TopClass
perinteinen WSOY:n materiaali tekstikirja tehtäväkirja ääninauhat kameralla kuvaamalla/tallentamalla lisämateriaalia valkotaulu, TopClass Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT Järjestäjä vaihtui viikottain tietokone, yhteys, kamera valkotaulu äänensäätö Materiaali
Ongelmia ma 8-9, pe ääniongelmat => mikrofonit tehtävien tallentaminen => aikaa yhteyden katkeamiset => puhelin opettajajohtoisuus Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT eriyttäminen etä- ja lähiryhmien välillä enemmän koneita luonteva mahdollisuus koneiden käyttöön Parannusehdotuksia
Lopuksi Opettaja opettajalle uusi tilanne haastavaa ääntäminen kontakti oppilaisiin oppilailta vaaditaan paljon Oppilaat enemmän toimintaa äänen kuuluminen etäopetus +8/-2 ranska +8/-2 valkotaulu + helppokäyttöinen TopClass Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT
Mika Korpi, MULTIMEDIAN MONET MUODOT koulutusteknologia - projektit