Pitkäaikaistyöttömyys ja ihminen Työllisyysseminaari: Miten toimii Paltamon malli? Kaija Sepponen Työelämän kehittämispalvelut
Tulokulma: Aineisto: Pitkäaikaistyöttömien syrjäytymisen ehkäisy hanke (ESR) Virta (alahanke) Oulaisten Koski Arkikokemus Oma tausta: Käyttättymistieteellinen koulutus Työhallinnon työkokemusta 30 vuotta Taukokankaalla kuntoutustutkimustiimin jäsen
Työmarkkinakelpoisuus Ammatillinen osaaminen Fyysinen, psyykkinen ja sosiaalinen työ- ja toimintakyky Työmarkkinat
Pat kurssilaisten koulutustaustat ja työvoimaurat
Asiakassegmentti
15-29 vuotiaat työttömät keskimäärin vuodessa Lähde TEM vuositilastot
Koulutuksen ulkopuolelle jääneet 17 – 24 vuotiaat % vastaavan ikäisestä väestöstä Lähde: Sotkanet
Ydinperhe - Erot, väkivalta, päihteet Peruskoulussa ilmenevät pulmat - Kiusaaminen, oppimisvaikeudet Ei ammatillista koulutusta - keskeytykset - ”väärät valinnat” Armeija Luottohäiriöt Työ- ja toimintakyky - Päihteet, mielialaongelmat
Ohjaajan tavassa kohdata asiakas näkyy hänen puheissaan, teoissaan ja tekemättä jättämisissään. Niissä näkyy myös hänen ihmis- käsityksensä, näkemys omasta tehtävästä ja ohjattavan mahdollisuuksista (esiymmärrys) Palveluohjaus J okainen antaa oman yksilöllisen tulkintansa kokemukselle, vaikka kokemuksen taustalla oleva ulkoinen tapahtuma on sama. jokaiselle on kehittynyt oma tapa hahmottaa maailmaa ja kehittää perusteluita omalle toiminnalleen
P erustehtävä Asiakaslähtöisyys näkökulmat: yhteiskunnallinen ja yksilö Ohjaajan tulee tiedostaa oman käyttäytymisensä vaikutukset Mikä on asiakkaalle sopivan kokoinen askel otettavaksi? Opi kuuntelemaan sitä, miten asiakas ajattelee Palveluohjaus jatkuu....
Jokainen sektoritoimija optimoi oman toimintansa ja katselee asioita omasata perustehtävästän käsin. Tiukat salassapitosäännökset estävät tiedon kulun. Kuka vastaa rajapinnoista ja koordinoinnista?