Ryhmätyöt Ensi viikosta lähtien ryhmät esittävät valokuvauksellisia tilanteita analysoivat presentaatiot, joiden valokuvat ryhmä tuottaa siihen mennessä.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Heijastuksia elämästä
Advertisements

TODENNÄKÖISYYSLASKENTA
Ohjelmistokehitys Viikko 2 Mika Salo Pekka Valtonen Asmo Voutilainen
Nopeudesta ja kiihtyvyydestä
Tekijät: Timo Koljonen Heikki Lahtela Vesa Mäntyharju Sami Kaija
Miian ja Niinan atk-työt
Animaation tekeminen:
Canon PowerShot SX210 IS © Ammattilaiset.
Valokuvaus, 1. tunti.
Hanna Kaijanen, Tuovi Kallinen, Salla Sepponen, Marjut Suursoho
Digitaalinen kuva ja kuvankäsittely
Canon EOS 550D © Ammattilaiset.
Porfolio Tehnyt: Alexander Puuronen. Tarkennus kahdessa edessä olevassa tussissaTarkennus tiilen ylä-kulmassa.
Työ,ja teho.
Työ, teho ja yksinkertaiset koneet
Vuorovaikutuksesta voimaan
Voimista liikeilmiöihin ja Newtonin lakeihin
Valosta 1.
Oskilloskooppi Pekka Rantala
NOKIA E7 Bisnes puhelin huippu ominaisuuksilla.  Nokia E7 on älypuhelin symbian Anna käyttöjärjestelmällä  Siinä on täysi qwerty näppäimistö jolla kirjoittaminen.
Nopeus s t v nopeus = matka: aika v = s :t
Photoshop Cs5 tuttorial. HDR  HDR (tulee englanninkielistä sanoista High Dynamic Range) tarkoittaa kuvantamista, missä kuvaa käsitellään muodossa, jossa.
Ohjelmistokehittäminen. Luku 1 – Mitä on ohjelmistokehittäminen?
EXtensible Markup Language
Matkakertomus kuvin Loma- ja matkakuvauksen perusteita.
Derivaatta MA 07 Derivaatta tarkoittaa geometrisesti käyrälle piirretyn tangentin kulmakerrointa.
OHJELMAN OSITTAMINEN LUOKKA ATTRIBUUTIT METODIT. LUOKKA JAVA ohjelma koostuu luokista LUOKKA sisältää metodeja molemmat sisältävät attribuutteja eli muuttujia.
Korkeakoulujen ja opetusministeriön yhteinen tietohallintohanke, jota CSC koordinoi RAkenteellisen KEhittämisen Tukena TIetohallinto RAKETTI-XDW Käsitemäärittely,
Kuvankäsittelyä Photoshopilla tai Gimpillä Fotari multimedialabrassa, kotiin voi Gimpin ladata ilmaiseksi.
Suomen Suunnistusliitto ry Suomen Suunnistusliitto.
1.1. Itseisarvo * luvun etäisyys nollasta E.2. Poista itseisarvot
Näyttely ja Kansio Pirjo Moilanen.
Havainnollisuus matematiikan opetuksessa käsitekartat Luennot klo
Janan keskinormaali A A ja B ovat janan päätepisteet ja M sen keskipiste. M Janan keskinormaali on kohtisuorassa janaa vastaan sen keskipisteessä. AM =
Digitaalinen kuvankäsittely
Hemmo Latvala, Annika Ollonen ja Stiina Soikkeli
BePolite -polkupyörävalot Pois pyöräilijän turha punainen valo.
Tähden vari. Presentation –Opettaja näyttää pitkän valotusajan kuvan taivaankannesta.
Viestintäsuunnitelma
Käsityön opetustuokio
KUVAKÄSIKIRJOITUS  Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa.  Kirjallisessa muodossa.
Sisältö Menetelmän taustaa Menetelmän 8 askelta – 1. Liikkeelle (Move!) – 2. Video minulle – 3. Puhetta minulle – 4. Video sinulle – 5. Puhetta sinulle.
KUVAKÄSIKIRJOITUS Kuvakäsikirjoitus on kuvallinen ja/tai kirjallinen selvitys siitä, millaisin kuvin tarina aiotaan kertoa. Kirjallisessa muodossa kerrotaan.
Kontrollirakenteet laajemmin
Säätötekniikan käsitteitä
Pitkät sekunnit JH, MJ, EM & SK Lauantaiyön. Mitä tulee huomioida? Valotusaika Aukko ISO Tuki/seuranta.
Matematiikka-ahdistus ja opettajan merkitys
Havaitsevan tähtitieteen peruskurssi I, yhteenveto Luento , T. Hackman & J. Näränen.
Oppimisryhmien kuulumisia. Oppimisryhmät Ryhmä 5 Tehotytöt Team Trinity Rämmät JASS Team 75% Integrointi-pantterit.
PC-liitäntä AtMega32:lle Viestin lähetys / vastaanotto Sekä laitteen konfigurointi.
Funktio ja funktion kuvaaja
Maanjäristykset.
Kiihtyvyys Kuvaa nopeuden muutosta.
Funktion kuvaajan piirtäminen
SAUMALEVY Saumalevyn rakenne vaihtelee sen mukaan, onko se tehty havupuusta vai koivusta. Havupuusta levyt tehdään tasalevyisistä kappaleista, kun taas.
Keskinopeus.
Kesätyöntekijöiden kommentteja Opasnetistä ja ydinvoimatyöstä: ”Kun tulin kesätöihin minulla oli vain jokin suuntaa antava aavistus siitä mitä meinattiin.
VALOKUVAUKSEN PERUSTEITA Päätoimittaja ja valokuvaaja Juha Kinanen CC (ND) Materiaalia saa käyttää Creative Commons –lisenssillä EiMuutoksia. Alkuperäistä.
13. Nopeus kuvaa liikettä Nopeus on suure, joka kertoo kuinka kappaleen paikka muuttuu ajan suhteen. Nopeus on vektorisuure. Vektorisuureen arvoon liittyy.
#MEDIAISO VIDEO-OHJEITA Hanna
Lieriösorvaus -sorvauksessa käytettävä kone on sorvi -sorvaus tapahtuu talttaa käyttäen -sorvi on sähkömoottorikäyttöinen, älä mittele voimiasi koneita.
ÄI Kuvan analyysi ja tulkinta Lähtökohtia tulkinnalle: Aihe Tekijä Tekniikka (maalaus, piirros, valokuva, taidegrafiikan menetelmät jne.) Käyttötarkoitus.
Kurssipäiväkirja Valokuvaus ja graafinen suunnittelu
KAMERAKYNÄ JA ISMO KIESILÄINEN
Keplerin lait -tähtihavaintoihin perustuvia yleisiä päätelmiä
Pisara 4 Ympäristö- ja luonnontieto
Videokuvaaminen Jokela Henkka tlpt15B.
Tasaisen liikeen malli
Petri Kainulainen Savonia-amk, Iisalmi
Esityksen transkriptio:

Ryhmätyöt Ensi viikosta lähtien ryhmät esittävät valokuvauksellisia tilanteita analysoivat presentaatiot, joiden valokuvat ryhmä tuottaa siihen mennessä Esitys on 20-30 minuuttia ja siihen sisällytettyjen valokuvien ominaisuuksista keskustelallaan Esitys alkaa 17.00

Syväterävyys/ terävyysalue Perussäädöt: valotusaika ja himmennys, ratkaisevat kuvan piirtymisen syvyydessä. Terävyysalue voidaan säätää suppeaksi tai laajaksi. Lisäksi terävyysalue syvyydessä (etäisyydessä kuvaajaan ja kuvan katsojaan) voidaan asettaa lähelle tai kauas. Menetelmällä saa samalla rajauksella ja kameran positioinnilla hyvin erilaisia valokuvia, joilla vaihtelee syvyyssommittelu. Terävyysalue/ tarkennusetäisyys tapahtuu järjestelmäkamerassa tarkennusrengasta kiertämällä. Objektiiveissa on myös etäisyysasetus lukuarvoina, mutta valokuvaaja tarkentaa katsomalla etsimen läpi. Pro-kompakti-kameroissa terävyysalueen voi määrittää kohdentamalla tarkennus-suorakulmion rajauksen kohtaan, jonka määrittelee teräväksi.

Avaruus/ tila Objektiivin polttoväli ratkaisee onko kuvan avaruus-sommittelu avara vai lattea: Samassa rajauksessa olevien kohteiden (esineiden, ihmisten, puiden, patsaiden ym.) keskinäisten etäisyys-suhteiden päättäminen on tätä avaruus-sommittelua. Erilaisia kuvia (tilan eli avaruuden esittämiseen) saa vaihtelemalla polttoväliä tai objektiivia ja säilyttämällä kameran asento ja rajaus. Kuvan avaruus/latteus-ominaisuus on myös hyvin lähellä käsitettä perspektiivi, joka on toki laajempi valinta käsittäen mm. pystyakselissa tehtävän kuvakulmavalinnan. Avarassa kuvassa rajaukseen sisällytetyt kohteen osat näyttävät olevan etäällä toisistaan. Latteassa kuvassa ne näyttävät olevan lähellä toisiaan. Kuvaamalla kaukaa pitkällä polttovälillä tulee kuvasta lattea. Läheltä otettu kuva lyhyellä polttovälillä on avara. Oletus: rajaus on vakio.

Liike still-kuvassa Pidentämällä valotusaikaa voidaan näyttää, että kohde liikkuu liikkumattomassa ympäristössä.   Tietyt asiat ollaan totuttu näkemään liikkuvina esim. juokseva vesi. Kun valotusaika säädetään erittäin lyhyeksi liike “jäädytetään”, jolloin kuvasta saadaan erikoinen presentaatio. Kamera voi ajaa eli liikkua kohteen mukana, ja ympäristön voidaan antaa sumentua liikkeen havainnollistamiseksi (esim. liukuportaat tai karuselli). Vaikka valotus tapahtuu sekunnin murto-osissa on siinä periaatteessa aina mukana liikettä, jos sitä on kohteessa. Liikkeen salliminen/estäminen on valokuvauksen peruspäätöksiä. Kuinka paljon sallitaan liikettä, ja mille rajauksen osa-alueelle; se on merkittävä osa kuvan suunnittelua ”liikesommitteluna”.

Dynaaminen asteikko Ihmisen silmä näkee ympäristöstä värejä ja valoja laajemmalla dynaamisella asteikolla kuin mikään kameralaite. Esimerkiksi sisällä huoneessa varjoon jäävä alue ei piirry kunnolla samaan asteikkoon ikkunasta tulevan kirkkaan valon kanssa. Asiaa on ratkaistu useita valotuksia sulauttavalla HDR-menetelmällä (high dynamic range), joka tehdään jälkikäsittelyssä tai kameran erityisellä optiolla.  Kuvankäsittelyohjelmien kehittyminen on yleistänyt HDR-menetelmän käyttöä. HDR-menetelmä voidaan joissakin tapauksissa korva raw-työnkululla, joka mahdollistaa kuvatiedoston täydellisemmän jälkikäsittelyn.

Salamavalokuvaus ulkona Salamaa ulkona käytettäessä havainnollistuu se, että milloin kuvan piirtyminen valotusajan sisällä tapahtuu. Koko valotusaika ei vaikuta kuvan piirtymiseen niin merkittävästi - tai ei ollenkaan - kuin salaman välähdysaika. Himmentämällä ja valotusajalla voidaan vaikuttaa taustan/ympäristön piirtymiseen samalla., kun pääkohde piirretään välahdyksellä. Täydessä pimeydessä voidaan salaman avulla valomaalata kohdetta esim. vaikka mökkiä tai patsasta kiertelemällä sitä ja leiskuttamalla käsin yhtä lamppuyksikköä. Kaikkiaan on ulkoisen lisäsalaman käyttö merkittävää kuvausolosuhteiden hallintaa. Ulkokuvauksessa käytännön syistä käytetään lisäsalamana yleensä vain yhtä lamppuyksikköä.

Salamakuvaus sisätiloissa Salamavalon säätöparametrit vaikuttavat huonetiloissa, kun käytetään ulkoista lisäsalamaa: valon suunta, kulma, teho… Aina ei salamaa suunnata suoraan pääkohteeseen, vaan käytetään hyväksi heijastavia pintoja, joiden kautta valoa tasoitetaan. Avarassa huoneessa tulee vastaan lisäsalaman tehon rajat. Valaisun suunnitte voidaan rakentaa monelle lamppuyksikölle, jolloin tarvitaan niille myös jalustoja. Master-salama tai lähetin, joka ei valaise, ”käskevät” orjasalamia tai orjaksi asetettuja salamia. Valotusajan sisällä voidaan leiskuttaa monta kertaa salamaa. Kehittyneissä lampuissa on strobo-asetus frekvenssiä varten.

Valokuvaus/elokuvaus-raja-alue Intervalli-kuvaus ja time-lapse-metodi käyttävät valokuvaustekniikkaa aikaperusteisessa kuvaesityksessä.