Mittarit yrittäjyyden arviointiin – löytyykö niitä? Pyydettynä näkökulmana oppilaitoksen ”yrittäjyyden” arviointi Torstai kello – Kari Juntunen Yrittäjyysfoorumi Oulussa
Näkökulman valinta: Mitä mitataan? Miksi mitataan? Miten mitataan? Mittauksen on kuvattava ilmiötä, mittauksen on oltava luotettava ja yksiselitteinen sekä helposti toistettava. Johtamisen vanhat fraasit ”Mitä ei voi mitata ei voi oikeasti johtaa” ja ”Sitä saa mitä mittaa” sekä ”Yksi tarkka mittaus vastaa tuhatta asiantuntijamielipidettä” pitävät edelleen paikkansa Toisaalta ”Pienellä epätarkkuudella säästyy joskus pitkiltä selittelyiltä”
Oppilaitosten vaikuttavuus Kari Juntunen Oppilaitoksen tehtävät Koulutuksen ja kehittämisen vaikuttavuus Kerrannais- vaikutukset Erityis- vaikuttavuus Yksilö Yritys- ja työelämä Alue Valtakunta Globaali
Seuranta ja analyysi Lähtötilanne Tulos
Prosessit Talous Oppiminen/ muuntuminen Asiakas Vaikuttavuus Nämä luovat edellytyksiä asiakkaan saa- malle arvolle Asiakkaan saama arvo vaikuttaa ajan mittaan vaikuttavuuteen Mittaaminen Kari Juntunen
YRITTÄJYYSPOLKU TUTKINTO Perusopinnot OPISKELIJAPOLKU T&K-POLKU UUSI YRITYS TYYTY- VÄINEN ASIAKAS Ammattiopinnot Opinnäytetyö Syventävät opinnot Harjoittelu Projektit IdutLiikeidea-analyysi Liiketoiminta- suunnitelma Tarpeen tunnistaminen Hankkeistaminen Sopimus Toteutus Uutta yritystoimintaa? Kaupallistaminen Työn luovutus JATKOTUTKINTO Erikostumisopinnot Syventävät opinnot Opinnäytetyö Ammattikorkeakoulun ydinprosessit Oppimisyritys Yrityshautomot Kari Juntunen 2002
Tuloksellisuuden mittaaminen Opiskelijapolku 1 Hankkeistetut opinnäytetyöt Hankkeistetut opinnäytetyöt/normiajalla opiskelevat opiskelijat 2 Työelämälähtöiset opiskelijaprojektit Projektit/normiajalla opiskelevat 3 Yrittäjyys opintojen suorittaminen Suoritettuja yrittäjyysopinto-opintopisteitä / Suoritetut kokonaispisteet Kurssitarjonta (kpl, Op) Lähde: Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitustyöryhmän muistio
Tuloksellisuuden mittaaminen Yrittäjyyspolku 1 Esihautomotoiminta Analysoidut yritysideat (kpl, kpl/opiskelijat) 2 Laaditut liiketoimintasuunnitelmat kpl/normiajalla opiskelevat 3 Yrittäjäksi aikominen / Yrittäjänä toimiminen kpl/ normiajalla opiskelevat Lähde: Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitustyöryhmän muistio
Tuloksellisuuden mittaaminen Työelämäyhteydet sekä tutkimus- ja kehitystyö 1 Opiskelijoiden t&k aktiivisuus Hankkeistetut opiskelijaprojektit 2 Palvelutoiminnan laajuus Maksullisen palvelutoiminnan tulot/ koko tulorahoitus 3 Tutkimustoiminnan henkilöstömäärä Tutkimushenkilöstö / päätoimiset opettajat Lähde: Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitustyöryhmän muistio
T&K toiminnan mittaaminen johtamisen näkökulmasta Mitä se on?Mitä tehdään?Mikä on tuotos? Henkilöstö Osaamis- ja ikärakenne Tutkijakoulutetut ja laboratoriohlöstö Juniorit/Seniorit lukumäärä ja suhde Koulutuskustannukset Kehittämissuunnitelman omaavien henkilöiden osuus Koulutuspäivät / hlö Työtyytyväisyys Vaihtuvuus Henkilöstötilinpäätös Arvonlisä/hlö “Tähtien lkm” Prosessit Suunnittelu Toteutus Rahoitus/maksatus Suunnitteluaika €, kk Toiminnallistamisaika Verkostot Odotusaika Uudet tuotteet Uusien yritysten lkm Asiakkaat Lisäarvot asiakkaittain Tuotot markkinoiden ja tuotteiden mukaan Tavoitteiden toteutuminen Asiakkaat / työntekijä Asiakastyytyväisyys Uudelleen ostot Pitkäaikaiset asiakkaat Patentit, julkaisut jne Talous Liikevaihto Taloudellinen tulos Ulkopuolinen rahoitus Ei hyväksyttävät kustannukset Lab yms. Käyttöasteet Työajanseuranta Oma osuus alueen t&k toiminnasta Tulot-menot Kari Juntunen
Esimerkkejä mittareista
Yrittäjiksi aikoneet AMK-tutkinnon suorittamisen jälkeen koulutusaloittain, kaikki ammattikorkeakoulut yhteensä vuosina Humanistinen ja kasvatusala Kulttuuriala Luonnontieteiden ala Luonnonvara- ja ympäristöala Matkailu-, ravitsemis- ja talousala Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Tekniikan ja liikenteen ala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Lähde: OPALA
Yrittäjiksi aikoneet AMK-tutkinnon suorittamisen jälkeen koulutusaloittain, Oulun seudun ammattikorkeakoulu vuosina Lähde: OPALA Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Tekniikan ja liikenteen ala Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Luonnonvara- ja ympäristöala Luonnontieteiden ala Kulttuuriala
Yrittäjiksi aikovien %-osuus AMK-tutkinnon suorittaneista koulutusaloittain, kaikki ammattikorkeakoulut yhteensä vuosina Lähde: OPALA Vastaajia yhteensä: vuonna vuonna vuonna vuonna
Yrittäjiksi aikovien %-osuus AMK-tutkinnon suorittaneista koulutusaloittain, Oulun seudun ammattikorkeakoulu vuosina Lähde: OPALA Vastaajia yhteensä: vuonna vuonna vuonna vuonna
Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista työllisistä yrittäjien %-osuus vuonna 2004, koulutusalat yhteensä Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): koko maa (354) Kajaanin amk 251 (4) Kemi-Tornion amk 336 (3) Keski-Pohjanmaan amk 289 (9) Oulun seudun amk 833 (9) Rovaniemen amk 426 (7)
Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä vuonna 2004, koulutusalat yhteensä Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): koko maa (429) Kajaanin amk 211 (3) Kemi-Tornion amk 349 (7) Keski-Pohjanmaan amk 363 (15) Oulun seudun amk 830 (14) Rovaniemen amk 372 (6)
Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista työllisistä yrittäjien %-osuus vuonna 2004, koulutusaloittain
Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista työllisistä yrittäjien %-osuus vuonna 2004, koulutusaloittain
Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä yhteensä: koko maa Keski-Pohjanmaa 622 Pohjois-Pohjanmaa Kainuu 385 Lappi 1 314
Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä vuonna 2004, Oulun seudun ammattiopisto Työllisiä yhteensä 1 039
Ammatillisen tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä koko maassa vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala (323) tekniikan ja liikenteen ala (383) kaupan ja hallinnon ala (353) matkailu-, ravitsemis- ja talousala (76) sosiaali- ja terveysala 4899 (477) kulttuuriala (8) humanistinen ja opetusala 548 (8) muu koulutus 545 (3)
Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä koko maassa vuonna 2004 Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala (247) tekniikan ja liikenteen ala (316) kaupan ja hallinnon ala (368) matkailu-, ravitsemis- ja talousala (72) sosiaali- ja terveysala (471) kulttuuriala (77) humanistinen ja opetusala 488 (9) muu koulutus 544 (0) Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu
Ammatillisen tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä Pohjois-Pohjanmaalla vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala 181 (24) tekniikan ja liikenteen ala 781 (31) kaupan ja hallinnon ala 520 (31) matkailu-, ravitsemis- ja talousala 286 (8) sosiaali- ja terveysala 365 (27) kulttuuriala 72 (4) humanistinen ja opetusala 25 (1) muu koulutus 0 (0)
Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä Pohjois-Pohjanmaalla vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala 109 (10) tekniikan ja liikenteen ala 899 (17) kaupan ja hallinnon ala 492 (22) matkailu-, ravitsemis- ja talousala 348 (3) sosiaali- ja terveysala 619 (33) kulttuuriala 129 (4) humanistinen ja opetusala 24 (0) muu koulutus 0 (0)
Hankkeistettujen opinnäytetöiden %-osuus opinnäytetöistä vuonna 2006, nuorten ja aikuisten AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa Opinnäytetyöt yhteensä (suluissa hankkeistettujen lkm): koko maa (16 114) Kajaanin amk 280 (253) Kemi-Tornion amk 500 (390) Keski-Pohjanmaan amk 538 (448) Oulun seudun amk (860) Rovaniemen amk 280 (253) Lähde: AMKOTA
Lähde: AMKOTA Hankkeistettujen opinnäytetöiden %-osuus opinnäytetöistä vuosina
Lähde: AMKOTA Hankkeistettujen opinnäytetöiden %-osuus kaikista opinnäytetöistä koulutusaloittain vuonna 2006