23.11.2014 Mittarit yrittäjyyden arviointiin – löytyykö niitä? Pyydettynä näkökulmana oppilaitoksen ”yrittäjyyden” arviointi Torstai 29.3.2007 kello 11.00.

Slides:



Advertisements
Samankaltaiset esitykset
Ajankohtaista oppisopimuskoulutuksesta Jyväskylä 20. 3
Advertisements

AMK-opiskelijat Pirkanmaalla
Esiopetuksen huoltajat 2014 Generated on :41.
Avoin ammattikorkeakouluopetus. AVOIN AMMATTIKORKEAKOULUOPETUS  Opinnot ovat avoimia kaikille kiinnostuneille koulutustaustasta,
Asiantuntija Minna Taivassalo-Salkosuo Opetushallitus
Suomen koulutusjärjestelmä
Liikevaihdon kehitys Pirkanmaalla 2009
Kurre Oulun seudun ammattiopistossa Matti Leskelä,
Perjantai, 27. kesäkuuta 2014 SOVELTAVAA TUTKIMUSTA TYÖ- JA ELINKEINOELÄMÄN TARPEISIIN Ammattikorkeakoulut osana suomalaista innovaatiojärjestelmää Arenen.
Tabusta seksuaalisuuden asiantuntijaosaamiseen
Ammattikorkeakoulujen TKI-johtajaverkosto
Hallitusohjelmatavoitteiden viestintä Taustatietoa Akavan koulutuspoliittisille tavoitteille Rahaa koulutukseen – Suomi kukoistukseen.
Perusopetuksen huoltajat 2014 Generated on :04.
Oulun seudun ammattiopisto
Strategiakausi käynnistyi. Mitä uutta opintohallintoon? Päivi Pakkanen Rehtorin kanslia/ Tutkimus- ja opintoasiat / Opintoasioiden.
Loimaan ( lukien Lounais-Suomen) koulutuskuntayhtymä
JYVÄSKYLÄN YLIOPISTO 2014 Elinkeino- ja liiketoiminta 4 % Perusrahoitus 67 % Muu täydentävä rahoitus 9 % Ulkomainen rahoitus 3 % Suomen Akatemia 12 %
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2012
AVOIN AMMATTIKORKEAKOULU Ammattikorkeakoulun koulutusmuoto, joka n parantaa opiskeluun osallistumismahdollisuuksia n parantaa työelämässä mukana olevien.
MAAKUNTAKORKEAKOULU ALUEELLISEN OSAAMISEN KEHITTÄJÄNÄ
Rauni Leinonen/Kaj.amk1 TYÖELÄMÄSUHTEIDEN EDISTÄMINEN TIETOVERKKOJEN AVULLA –HANKE ( ) Hankkeen PÄÄTÄVOITE oli vahvistaa koulutuksen.
Valintapisteet Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala
Elinkeinopoliittinen mittaristo 2014
TPO-oppilaitoskysely keväällä 2010 Toimintaympäristö ja talous Oppilaat Henkilöstö Opetustarjonta.
Innovaatiotilastot 2012 ja Pohjois-Savon ja Kuopion seudun asema Lähde: Tilastokeskus, tutkimus- ja kehittämistoiminta (tietokanta) Tekes, Teknologiateollisuus.
TYÖLLISTYMINEN JEDUN OPISTOISSA TUTKINNOITTAIN VUOSINA Kulttuuriala.
Opinnäytetyöprosessi Perustutkinnot
Teknologiateollisuuden tilanne ja näkymät alueittain
Seinäjoki kisa A Tuomari: Tytti Lintenhofer ALO 12kyl, 4pys Kyl:
Maatalous, maaseutuyrittäminen rahavirrat 2008 ja 2007 Pohjois-Savo Jari Kauhanen MTK- Pohjois-Savo.
Toteut Tavoite, kaikki AMK:t AMKH esitys 12.2 OPM vastine 27.2 AMKH tarkis. tavoite Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden osuus.
Osaajaksi Kareliassa o Monialaista oppimista ja kehittämistä o Laadukas opetus o Hyvät valmiudet työelämään  Sitä kautta pystyt kehittymään alasi asiantuntijaksi.
Kansainvälinen korkeakoulukampus - kauniilla paikalla merenrannalla.
PK-yritysten liiketoiminnan kehittäminen osana perusopetusta 1 A M K: perustehtävät OPETUST & KALUE- VAIKUTUS.
OHJAUSJÄRJESTELMÄN KEHITTÄMISPROSESSIN KÄYNNISTYS Case: Hämeen ammattikorkeakoulu Tapani Pöykkö ja Birgitta Varjonen
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 375 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1039 opiskelijaa Huom!
Esittelyvideo. Esittelyvideo Lapin AMK Opiskelijoita Henkilökuntaa 500.
INSSI- tilanne (1) Tekniikan vetovoimakehitys vuosina : v2007v2008v2009v2010 1,801,86 2,16 2,20 Keskimääräinen opiskeluaika vuosina
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Kaikille pakollinen ”pieni” liiketoimintasuunnitelma 3 op Luovuus käytännössä 3 op Yrittäjyys käytännössä 6 op Liiketoimintamahdollisuuksien etsintä luovuus,
Tavoitteen asettaminen: tunnusluvut 1 Toteutuma 2007 Toteutuma 2008 OPM tavoite v Tavoite 2012 Lukuvuodessa vähintään 45 op suorittaneiden.
Tilinpäätös 2004.
Suomen Lääkäriliitto | Finnish Medical AssociationLääkärit Suomessa | Physicians in Finland Tilastotietoja lääkäreistä ja terveydenhuollosta 2014 Statistics.
Sidosryhmäseminaari Koulutussuunnittelija Kaarina Närhi - Avoin ammattikorkeakouluopetus ( - Ylemmät ammattikorkeakoulututkinnot.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu, Tekniikan yksikkö
Laskelma kuntien ja kuntayhtymien menoista v. 2013
Uudenkaupungin lukiosta valmistuneiden ylioppilaiden SIJOITTUMISTIETOJA Opinto-ohjaaja Mirja Niiranen Uudenkaupungin lukio
KESKI-POHJANMAAN KOULUTUSYHTYMÄ PaPaLaVa-projektista  Palapelillä laatua valinnaisuuteen  Uutta luova suunnittelu- ja kehittämistehtävä.
Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu
Yhteishaun periaatteelliset muutokset 2006 Muutokset vuoteen 2005 verrattuna: yksittäiset arvosanat otetaan pääsääntöisesti ylioppilastodistuksesta lukion.
TAMPEREEN KAUPUNKI – TALOUS- JA STRATEGIARYHMÄ 1 Ennakkotietoja työpaikoista vuodelta 2004 Vuoden 2004 ennakkotiedot työpaikoista julkaistiin
Luonnonvara-alan yksikkö 270 opiskelijaa 21 opettajaa yksikkö toimii Vallinkorvassa, Oulussa.
© 2010 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry. Ammatillinen koulutus Suomessa 2015 toimitusjohtaja Petri Lempinen Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys.
Opiskelijoiden vuosipalaute 2015.
Oulun seudun ammattikorkeakoulu. Ammattikorkeakoulu suomalaisessa koulutusjärjestelmässä Oppivelvollisuuskoulutus Perusopetus Esiopetus Ylioppilas- tutkinnot.
Korkeakoulu pohjoisen Suomen tarpeisiin –7 850 opiskelijaa mukaan lukien n. 90 ulkomaista tutkinto- ja 180 vaihto-opiskelijaa n. 50 maasta aikuisopiskelijaa.
Oulun ammattikorkeakoulu. Suomalainen koulutusjärjestelmä.
SOSIAALI- JA TERVEYSALAN YKSIKKÖ Sosiaali- ja terveysalan yksikkö, Oulu.
Oulun ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan yksikkö Oulu ja Oulainen.
Kaivoshankkeen integrointi opetukseen Ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän opettajien neuvottelupäivät –
Opiskelijoiden vuosipalaute 2016.
Opiskelijatilastointi Ammatillinen peruskoulutus, 5647 opiskelijaa Lukiokoulutus, 286 opiskelijaa Oppisopimuskoulutus, 1071 opiskelijaa.
AikuiskoulutusEP - tietokantatilanteen yhteenveto
17. Löydä oma alasi s. 81‒83.
Työttömät*, Kainuu *)Työttömät ilman lomautettuja
Ammattikorkeakoulun kehittämispäivä
Toisen asteen koulutus
Avoin ammattikorkeakoulu
Tilastoja kevään 2016 yhteishausta
OSAAMISTA TYÖELÄMÄN TARPEISIIN
Esityksen transkriptio:

Mittarit yrittäjyyden arviointiin – löytyykö niitä? Pyydettynä näkökulmana oppilaitoksen ”yrittäjyyden” arviointi Torstai kello – Kari Juntunen Yrittäjyysfoorumi Oulussa

Näkökulman valinta: Mitä mitataan? Miksi mitataan? Miten mitataan? Mittauksen on kuvattava ilmiötä, mittauksen on oltava luotettava ja yksiselitteinen sekä helposti toistettava. Johtamisen vanhat fraasit ”Mitä ei voi mitata ei voi oikeasti johtaa” ja ”Sitä saa mitä mittaa” sekä ”Yksi tarkka mittaus vastaa tuhatta asiantuntijamielipidettä” pitävät edelleen paikkansa Toisaalta ”Pienellä epätarkkuudella säästyy joskus pitkiltä selittelyiltä”

Oppilaitosten vaikuttavuus Kari Juntunen Oppilaitoksen tehtävät Koulutuksen ja kehittämisen vaikuttavuus Kerrannais- vaikutukset Erityis- vaikuttavuus Yksilö Yritys- ja työelämä Alue Valtakunta Globaali

Seuranta ja analyysi Lähtötilanne Tulos

Prosessit Talous Oppiminen/ muuntuminen Asiakas Vaikuttavuus Nämä luovat edellytyksiä asiakkaan saa- malle arvolle Asiakkaan saama arvo vaikuttaa ajan mittaan vaikuttavuuteen Mittaaminen Kari Juntunen

YRITTÄJYYSPOLKU TUTKINTO Perusopinnot OPISKELIJAPOLKU T&K-POLKU UUSI YRITYS TYYTY- VÄINEN ASIAKAS Ammattiopinnot Opinnäytetyö Syventävät opinnot Harjoittelu Projektit IdutLiikeidea-analyysi Liiketoiminta- suunnitelma Tarpeen tunnistaminen Hankkeistaminen Sopimus Toteutus Uutta yritystoimintaa? Kaupallistaminen Työn luovutus JATKOTUTKINTO Erikostumisopinnot Syventävät opinnot Opinnäytetyö Ammattikorkeakoulun ydinprosessit Oppimisyritys Yrityshautomot Kari Juntunen 2002

Tuloksellisuuden mittaaminen Opiskelijapolku 1 Hankkeistetut opinnäytetyöt Hankkeistetut opinnäytetyöt/normiajalla opiskelevat opiskelijat 2 Työelämälähtöiset opiskelijaprojektit Projektit/normiajalla opiskelevat 3 Yrittäjyys opintojen suorittaminen Suoritettuja yrittäjyysopinto-opintopisteitä / Suoritetut kokonaispisteet Kurssitarjonta (kpl, Op) Lähde: Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitustyöryhmän muistio

Tuloksellisuuden mittaaminen Yrittäjyyspolku 1 Esihautomotoiminta Analysoidut yritysideat (kpl, kpl/opiskelijat) 2 Laaditut liiketoimintasuunnitelmat kpl/normiajalla opiskelevat 3 Yrittäjäksi aikominen / Yrittäjänä toimiminen kpl/ normiajalla opiskelevat Lähde: Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitustyöryhmän muistio

Tuloksellisuuden mittaaminen Työelämäyhteydet sekä tutkimus- ja kehitystyö 1 Opiskelijoiden t&k aktiivisuus Hankkeistetut opiskelijaprojektit 2 Palvelutoiminnan laajuus Maksullisen palvelutoiminnan tulot/ koko tulorahoitus 3 Tutkimustoiminnan henkilöstömäärä Tutkimushenkilöstö / päätoimiset opettajat Lähde: Ammattikorkeakoulujen tietotuotanto ja tuloksellisuusrahoitustyöryhmän muistio

T&K toiminnan mittaaminen johtamisen näkökulmasta Mitä se on?Mitä tehdään?Mikä on tuotos? Henkilöstö Osaamis- ja ikärakenne Tutkijakoulutetut ja laboratoriohlöstö Juniorit/Seniorit lukumäärä ja suhde Koulutuskustannukset Kehittämissuunnitelman omaavien henkilöiden osuus Koulutuspäivät / hlö Työtyytyväisyys Vaihtuvuus Henkilöstötilinpäätös Arvonlisä/hlö “Tähtien lkm” Prosessit Suunnittelu Toteutus Rahoitus/maksatus Suunnitteluaika €, kk Toiminnallistamisaika Verkostot Odotusaika Uudet tuotteet Uusien yritysten lkm Asiakkaat Lisäarvot asiakkaittain Tuotot markkinoiden ja tuotteiden mukaan Tavoitteiden toteutuminen Asiakkaat / työntekijä Asiakastyytyväisyys Uudelleen ostot Pitkäaikaiset asiakkaat Patentit, julkaisut jne Talous Liikevaihto Taloudellinen tulos Ulkopuolinen rahoitus Ei hyväksyttävät kustannukset Lab yms. Käyttöasteet Työajanseuranta Oma osuus alueen t&k toiminnasta Tulot-menot Kari Juntunen

Esimerkkejä mittareista

Yrittäjiksi aikoneet AMK-tutkinnon suorittamisen jälkeen koulutusaloittain, kaikki ammattikorkeakoulut yhteensä vuosina Humanistinen ja kasvatusala Kulttuuriala Luonnontieteiden ala Luonnonvara- ja ympäristöala Matkailu-, ravitsemis- ja talousala Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Tekniikan ja liikenteen ala Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Lähde: OPALA

Yrittäjiksi aikoneet AMK-tutkinnon suorittamisen jälkeen koulutusaloittain, Oulun seudun ammattikorkeakoulu vuosina Lähde: OPALA Yhteiskuntatieteiden, liiketalouden ja hallinnon ala Tekniikan ja liikenteen ala Sosiaali-, terveys- ja liikunta-ala Luonnonvara- ja ympäristöala Luonnontieteiden ala Kulttuuriala

Yrittäjiksi aikovien %-osuus AMK-tutkinnon suorittaneista koulutusaloittain, kaikki ammattikorkeakoulut yhteensä vuosina Lähde: OPALA Vastaajia yhteensä: vuonna vuonna vuonna vuonna

Yrittäjiksi aikovien %-osuus AMK-tutkinnon suorittaneista koulutusaloittain, Oulun seudun ammattikorkeakoulu vuosina Lähde: OPALA Vastaajia yhteensä: vuonna vuonna vuonna vuonna

Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista työllisistä yrittäjien %-osuus vuonna 2004, koulutusalat yhteensä Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): koko maa (354) Kajaanin amk 251 (4) Kemi-Tornion amk 336 (3) Keski-Pohjanmaan amk 289 (9) Oulun seudun amk 833 (9) Rovaniemen amk 426 (7)

Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä vuonna 2004, koulutusalat yhteensä Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): koko maa (429) Kajaanin amk 211 (3) Kemi-Tornion amk 349 (7) Keski-Pohjanmaan amk 363 (15) Oulun seudun amk 830 (14) Rovaniemen amk 372 (6)

Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista työllisistä yrittäjien %-osuus vuonna 2004, koulutusaloittain

Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Amk-tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista työllisistä yrittäjien %-osuus vuonna 2004, koulutusaloittain

Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä yhteensä: koko maa Keski-Pohjanmaa 622 Pohjois-Pohjanmaa Kainuu 385 Lappi 1 314

Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä vuonna 2004, Oulun seudun ammattiopisto Työllisiä yhteensä 1 039

Ammatillisen tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä koko maassa vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala (323) tekniikan ja liikenteen ala (383) kaupan ja hallinnon ala (353) matkailu-, ravitsemis- ja talousala (76) sosiaali- ja terveysala 4899 (477) kulttuuriala (8) humanistinen ja opetusala 548 (8) muu koulutus 545 (3)

Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä koko maassa vuonna 2004 Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala (247) tekniikan ja liikenteen ala (316) kaupan ja hallinnon ala (368) matkailu-, ravitsemis- ja talousala (72) sosiaali- ja terveysala (471) kulttuuriala (77) humanistinen ja opetusala 488 (9) muu koulutus 544 (0) Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu

Ammatillisen tutkinnon vuonna 2001 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä Pohjois-Pohjanmaalla vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala 181 (24) tekniikan ja liikenteen ala 781 (31) kaupan ja hallinnon ala 520 (31) matkailu-, ravitsemis- ja talousala 286 (8) sosiaali- ja terveysala 365 (27) kulttuuriala 72 (4) humanistinen ja opetusala 25 (1) muu koulutus 0 (0)

Ammatillisen tutkinnon vuonna 2003 suorittaneista yrittäjien %-osuus työllisistä Pohjois-Pohjanmaalla vuonna 2004 Lähde: Tilastokeskus. Sijoittumispalvelu Työllisiä (suluissa yrittäjien osuus): luonnonvara-ala 109 (10) tekniikan ja liikenteen ala 899 (17) kaupan ja hallinnon ala 492 (22) matkailu-, ravitsemis- ja talousala 348 (3) sosiaali- ja terveysala 619 (33) kulttuuriala 129 (4) humanistinen ja opetusala 24 (0) muu koulutus 0 (0)

Hankkeistettujen opinnäytetöiden %-osuus opinnäytetöistä vuonna 2006, nuorten ja aikuisten AMK-tutkintoon johtavassa koulutuksessa Opinnäytetyöt yhteensä (suluissa hankkeistettujen lkm): koko maa (16 114) Kajaanin amk 280 (253) Kemi-Tornion amk 500 (390) Keski-Pohjanmaan amk 538 (448) Oulun seudun amk (860) Rovaniemen amk 280 (253) Lähde: AMKOTA

Lähde: AMKOTA Hankkeistettujen opinnäytetöiden %-osuus opinnäytetöistä vuosina

Lähde: AMKOTA Hankkeistettujen opinnäytetöiden %-osuus kaikista opinnäytetöistä koulutusaloittain vuonna 2006